• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOBASH: Jo ja bych si to ciste chtel zkusit. Libi se mi, jak je to minimalisticky. To bude taky asi jedina vyhoda, a to jeste takova nejista. Na volant vpravo (s automatem) jsem si taky zvyk prekvapive rychle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Hele já jsem se třeba naučil jezdit s volantem vpravo a nevadí mi to. Dokonce mě to baví, že je to jiný. A obávám se, že yoke bude stejnej případ.

    Hlavně to prostě nemá žádnou výhodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: však píšu, Tesla se vyzkoušení funkčnosti aut na 10 let blíží... ale furt jen blíží. Jestli to vydrží 15 nebo 20 let už neví nikdo.

    A to může bejt s průměrným věkem aut u nás kolem 15 let (a i v nejvyspělejších zemích často 10+) problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: model s prisiel na trh 2012, tak to uz bude mat tiez o chvilu prvy krizek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No a ten článek vysvětluje, čím je ta nepružnost. Startupy budou mít stejnej problém, jen pozdějc – teď mají skoro všechny z nich nový a hlavně od základu vyvinutý auta. A taky je otázka, jak moc ty startupy řeší funkčnost svých aut za 10 nebo 15 let.

    Jediná "nová automobilka", kde se blížíme odpovědi, je Tesla, ale ani ta ještě nemá desetiletý auta (původní Roadster nepočítám, to byl Lotus).

    Ale prostě nahradit najednou čipy v 5 let starým modelu na 10 let starý platformě nejde, nezbytný testování to zdrží a zdraží tak, že se to prostě nevyplatí.

    Může to částečně vyřešit přechod na architekturu s míň a chytřejšíma čipama, ale i ty budou časem zastaralý a ve stejný pozici.

    Jo a v autě musíš používat čipy, jejichž vývoj je hotovej, když začínáš vývoj toho auta (platformy). To tam taky píše, že se jim nikdy nepovedlo zrealizovat, že by se ten vývoje dělal paralelně a fungovalo to.

    Takže ten čip co řídí stahovací okýnko v nový Octavii a kterej je nejspíš stejnej pro všechny auta na platformě MQB, musel bejt ve výrobě a otestovanej ne když začali auta na MQB vyrábět (2012), ale když je začali VYVÍJET. Což je třeba 2008.

    A pro automobilku nemá žádnej přínos ten čip měnit za novější, protože by to byly miliony ve vývoji a žádnej přínos. U čipu co řídí stahovací okýnko je jedno, že ten novej je menší nebo výkonnější, okýnko bude stahovat furt stejně. Jen ten starej čip není pro výrobce čipů tak výhodnej, takže nebude investovat do nový kapacity na starý čipy a pak vznikne tady ten problém.

    Takže to dost možná skončí tím, že automobilky nakoupí nějaký výrobce čipů a budou si vyrábět co potřebujou.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle téma jsi ale přinesl ty. Já mluvil o rozdílu mezi tradičníma automobilkama a jejich nepružnosti a novýma EV startupuma.
    BASIK
    BASIK --- ---
    Btw reakce na yoke v Tesle od cloveka, co to dlouhodobe pouziva.

    https://twitter.com/MKBHD/status/1444642379647029251

    "I’ve completely gotten used to the yoke, to the point where if given an option to switch to a normal wheel, I wouldn’t take it"

    Prvni reakce od nej taky nebyly uplne pozitivni, ale asi by to funkcni bejt mohlo. Celkem rad bych si to zkusil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nejen každej displej. Třeba elektricky stahovaný okno obsahuje čip, klimatizace jich obsahuje několik, každou blbost v autě řídí nějakej čip.

    A tady je vysvětlený, proč automobilky prostě nemůžou používat nejnovější čipy třeba z telefonů, a proč je problém s nedostatkem. Výrobcům čipů se nechce vyrábět "starý" čipy, pro automobilky je nereálný je rychle nahradit, protože každá změna klíčový komponenty se musí otestovat, což trvá asi éon času a stojí gazilion dolarů.

    U smartphonu je totiž jedno, že přestane za pět let fungovat. U auta to poměrně dost vadí. A musí fungovat každej debilní čip třeba právě na to okno – včetně toho, že je umístěnej ve dveřích kterejma se mlátí, kam se dostává vlhkost a tak.

    Prostě další problém na téma "vyrábět auta není jako vyrábět počítače".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ty data mezi sebou se dají srovnávat, srovnat je třeba s udávanou spotřebou nebo výsledkem jiných testů/jiných aut bez přepočtu nejde. Kromě toho že spotřeba při konstantních 115 km/h je pro Evropana taky dost zbytečnej údaj :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    to je stejně dokurvená inverzní funkce, jako MPG
    úplně nenávidim, když to musim v hlavě převádět na l/100km
    fakt amíci a ty jejich míry typu MassshootingPerHamburger dopíči

    nebo moje auto ujede 40 latí na jeden ješí sud
    Simpsons Grandpa On The Metric System
    https://youtu.be/z5-s-4KPtD8


    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nemuze to teda nekdo prepocitat a dat to sem at to nepocita kazdej zvlast? :) (a ano, mne se aktualne nechce, mozna poĺpp az na kompu - spatne auditko, nevadi :D )
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: 100/(udaj*1,625) to neni tak tezky, ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no tam ti vyjde to iste akurat v opacnom poradi, to co bude mat najmenej kWh/100 je najefektivnejsie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nedají se srovnávat s u nás běžnýma údajema, který jsou v kWh / 100 km. A přepočítávat se mi to nechce :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ako ze sa nedaju zrovnavat? vsak to co ujede na kwh najdalej je najefektivnejsie :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Akorát jsou to čísla úplně na prd, protože jsou po americku a nedají se tudíž srovnávat :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Jen pro info:
    udělal jsem si výpis efektivnosti jednotlivých EV z tohoto YT kanálu https://www.youtube.com/channel/UCdX0BJNon1c6GfOdeS3pyDw

    N. Leaf - 3,4 miles /kwh
    Ch. Bolt - 3,4 miles / Kwh
    BMW I3 - 3,6 miles kwh
    e mini - 3,7 miles / kwh
    tesla Y - 3,8miles / kwh
    H Kona - 3,9 miles/ kwh
    Tesla 3 - 4,2 miles / kwh
    Ionig - 4,5 miles / kwh

    Všechno měřeno při dálniční jízdě v cca 115km/h
    KEB
    KEB --- ---
    Podle šéfa VW nemá vodík smysl. Nic jiného ani říkat nemůže, stejně jako Elon Musk - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/podle-sefa-vw-nema-vodik-smysl-nic-jineho-ani-rikat-nemuze-stejne-jako-elon-musk/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Knihu jizd musis psat jen pokud uplatnujes nejaky odecet.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Nevíte jak to je s knihou jízd u elektromobilu? Musí se psát:
    1. Když nabíjím zdarma u lidlu?
    2. Když nabíjím přímo ve firmě?
    3. Když nabíjím u třetístrany a platím za to?

    U trojky určitě, ale co situace jedna a dvě?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam