• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Myslím, že spoléhají na to, že jiní výrobci uvolní kapacity…

    BOBASH, BOBASH: Ten článek znám a ano, je plný esoterických blábolů.
    Blábol nízké životnosti. (aka "žhavíme čipy na 130% bezpečné teploty a hned vedle jsme narvali ty nejlevnější kondíky na trhu")
    Blábol "rozsáhlého testování" (aka "korporátní vedení chce papíry s kulatými razítky, kterým sice nerozumí, ale vypadají důležitě")
    Blábol "opakovaného testování" modernizovaného obvodu. (dtto)
    Blábol nemožnosti souběžného vývoje. (aka "design jsme outsourcovali 10 firmám, co o sobě navzájem neví a komunikace je umožněna pouze přes sekretářku s Mgr. z Gender Studies")
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dobra sprava, dufam ze to koncern nepotopi v prospech "svojich" aut

    Jediný elektromobil od Škodovky se prodává lépe než firma čekala, chystá tak elektrickou ofenzivu | EnergoZrouti.cz
    https://energozrouti.cz/z/jediny-elektromobil-od-skodovky-se-prodava-lepe-nez-firma-cekala-chysta-tak-elektrickou-ofenzivu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ta 9) nejde nejako osulit? zeby si tam nechal niekoho vnutri alebo tak?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nicméně předpokládám, že se zase dozvím, že lidi z IEEE a SAE tomu prd rozumí a internetový všeználek Falkon by jim poradil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad ezoterický bláboly:

    “Automobiles have a long operating life, compared to many other consumer devices,” Thomas Coughlin, Fellow at the Institute for Electronic and Electrical Engineers, told me. “People expect their cars to last for more than 10 years, whereas many five-year-old consumer products are often considered nearly obsolete. Thus, parts for automobiles, including some chips, are often built on older, proven technology, rather than the latest available technology.”

    "However, to suggest as Gelsinger did that the burden to adapt should fall squarely on automakers simplifies the issue. General purpose chipmakers don’t seem to grasp the unique challenges of the automotive sector — something that became clear to me after chatting with Jon M. Quigley, Society of Automotive Engineers member and columnist at Automotive Industries.

    “Qualifying a product, specifically testing activities, are costly and requires time, talent, and equipment,” Quigley said. “Some of the test equipment requirements are expensive and often not on hand at the OEM but will require an external lab, and booking time at this lab can be a long lead time activity, and is necessary for certain product certifications. Depending upon the vehicle system commonality, this testing might have to be performed on multiple vehicle platforms.

    “Making changes to an existing product, changing an integrated circuit that only has the difference in the manufacturing processes would still require this sort of testing. Unless there are some compelling associated cost improvements to recoup the investment, this is not very plausible.”"

    “The few times I have been a part of product development that was also connected to the development of a new integrated circuit ended poorly, and never connected to a manufacturing process. That is, the integrated circuit identified was under development and the product was going to use this integrated circuit as the production date was in line with the production date of the OEM product. The integrated circuit was subsequently not able to be produced, the yield was too low for it to be an economically viable product for the IC manufacturer. This failure delayed the product under development by the OEM required retooling, retesting and the project extended for months longer, with increased costs.”
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: calm down, little fella, ja neimplikuju vubec nic ;) me akorat bavi jak vsichni rotujou a nikdo nevi kde je sever :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Podcast #29: Jakub a Ondra - Elektromobilita sebere firmám tradiční, dlouho vyráběné produkty
    https://www.youtube.com/watch?v=LUBFO9gJdr8
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ha! Já v tom příspěvku pár dní zpátky nepřidal omylem link na ten článek, na kterej se ve svých komentářích odkazuju. Tak si to tady přečtěte, protože ten odpovídá na všechny vaše argumenty:

    Why The Chip Shortage Is So Complex According To Experts
    https://jalopnik.com/i-asked-experts-why-carmakers-cant-just-transition-to-n-1847739665?utm_campaign=Jalopnik&utm_content=1633125608&utm_medium=SocialMarketing&utm_source=facebook&fbclid=IwAR1BhFVfRd1Yc3l20OA0IC49hiFJD4xZZNJWx1CvCID3z81PsmDv4UycIXs
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jezdil jsem s tím normálně na tejden.

    1) Jo, není to zdaleka nejhorší, ale není to rozhodně dobrý.
    2) Že by nešla pauznout hudba ze Spotify jsem si nevšiml, ale je to možný, tohle moc nepoužívám.
    3) BT HF mi přišlo blbý tak nějak normálně.
    4) To si myslím že nejde.
    5) Mě HUD v noci nevadí, ale chápu. A ano, je to na X kliknutí do menu.
    6) Souhals. Třeba vypnout lane assist je na půl minuty čumění do displeje.
    7) Asi jo.
    8) Ambientní by mělo jít určitě ztlumit, ale nevybavím si. Ve Škodovce to jde. Zhasnout infotainment jsem nezkoušel, ale bývalo na to tlačítko/ikonka.
    9) Souhlas, ale mám opačnej problém – nový auta s debilníma systémama bezklíčovýho startování a nedejbože možností rozjet se bez startování (EV) mě neuvěřitelně vytáčí tím, že nejdou nechat "nastartovaný". Chci třeba to auto fotit (nebo bych měl jinej důvod, proč chci nechat zapnutý hlavní světla), tak ho nevypnu, vylezu, zavřu dveře – a ono se vypne. Dělají to i spalovací.

    Jinak s celkovým dojmem souhlas, přitom u Enyaqu nebo Q4 e-tron mě většina těch věcí neštvala. Ergonomii u VW vymýšlí dement.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: A? Chceš implikovat, že když v případě BO, i kdyby několikrát do roka, nahodíš agregátory, vyjde to vlastně nastejno, jako když budeš celý rok provozovat flotilu spalováků, nebo co ti na tom přijde tak vtipný?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Chápu, že to není proces na týdny, ale výrobci čipů v tuhle chvíli prohlašují, že zlepšení by mohlo (sic!) přijít asi v půlce roku 2023. Just sayin'…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dieselagregaty ma bezne aj kazde vacsie datacentrum, nahadzuje sa mozno 2x do roka v pripade testov na par minut, ak pobezi 10 hodin dvakrat do roka pri nejakom teoretickom vypadku, aby sa nabili auta na provozuschopnu mez, tak to je problem hej?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    heh, dneska jsem na pohovoru planovaciho tymu mimo jiny resil, ze veskery auta policie kantonu Zürich maj bejt elektricky (nevi se presne kdy) a ze v tzv. "Blackout Pointech" musi bejt kapacita na to je udrzet v provozu i pri delsim pri vypadku elektriny, se kterejma se napevno pocita. Momentalne takovy opatreni ma vypadat tak, ze se poridej dva lodni motory na diesel, kazdej velkej jak autobus :-))))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ludia z tech firiem to chapu, preto sa do serverov nekupuju consumer procesory a pamati, ale nasobne drahsie, ktore maju napr. korekciu chyb alebo zvladnu konstantnu tepelnu zataz, ostatne ved napr. aj telefony sa robia pre pracovnikov ropnych plosin take co znesu horsie zaobchadzanie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Bobashi, už jsi měl možnost vyzkoušt ID.3? Na FCB někdo auto zkoušel a má k tomu nějaké připomínky, tak mě zajímá, jestli je to opravdu tak, nebo jen blbě přečetl návod

    Nedávno jsem tu psal, že budu mít na ~650km "služební cestu" zapůjčený ID.3 (konkrétně PRO S se 77kWh baterkou). Na auto si zatím teprv dělám názor a předem říkám, že si nemyslím, že by bylo špatně. Minimálně ta "auto-část" je lepší, než jsem očekával. Nicméně jsou tu i věci, ze kterých se mi solidně zvedal tlak už při prvních kilometrech. Říkal jsem si, že sem nějaké moje první autentické postřehy předhodím plénu. Samozřejmě první postřehy bývají obvykle hlavně ty negativní 🙂
    1) Uživatelské rozhraní je asi to nejhorší, co jsem zatím kdy v autě viděl. Obvykle mám radost, když sednu do nějakého nového auta a mohu zkoumat, co tam jak je. Nejsem velký fanda dotykového ovládání na funkce, které chci občas přepnout za jízdy, ale třeba Teslu jsem si zkoušel a dokázal jsem se s tím od začátku nějak sžít. Nebylo to sice to, co bych vyloženě chtěl, ale musel jsem uznat, že to mají promyšlené a celé to má nějakou logiku, kterou uživatel má šanci rychle prokouknout. V ID.3 mi přijde, že kdykoli se u něčeho dalo vybrat, zda to udělat dobře, nebo špatně, vývojáři zvolili tu druhou možnost.
    2) Na volantu je spousta tlačítek (tedy vlastně dotykových senzorů - btw čekal jsem to horší s těmi senzory, ale tohle není zas takový deal breaker), ale třeba rychle pauznout přehrávání hudby z BT na tom nejde. To lze mimo vyhledání přehrávače v menu a kliknutí na pauzu asi jenom ťuknutím na dotykový senzor vypínače rádia na středové konzoli. EDIT: Tady bych ještě přidal, že jsem celkově zprvu měl problém vůbec najít, kde by mi to zobrazilo, co vlastně přehrávám. Na první pokus jsem přes home vlezl do média -> Bluetooth a tam jsem narazil na nějakou položku bluetooth přehrávač, kde bylo prázdno, přestože hudba už hrála 🙂 Taky mě zaráží, že auto má sice 3 displeje, ale při změně skladby nenapíše nikde, co se zrovna jde přehrávat, pokud to není vybrané jako obrazovka na infotainmentu. Přitom i velmi levná auta s černobílým displejem mezi budíky tohle už dávno umí.
    3) Má to otřesný zvuk BT handsfree. Výrazně horší než jiná auta, se kterými jsem v poslední době jel. Zní to jak z plechové krabičky. Trochu čekám, že druhá strana měla podobně hrozný zážitek.
    4) Zatím jsem nepřišel na to, jak dosáhnout klasického tempomatu bez adaptivní funkce.
    5) Musel jsem si v noci vypnout HUD. Jak mi to promítalo čárky před auta a u pruhů, všechny tyhle grafiky jsou pro oči na bližší focus než reálný obraz, takže mě to hrozně rušilo. Dnes to zkusím na cestě přes den zase zapnout. Vypnutí HUDu by klidně mohlo být na nějaké tlačítko, anebo rychlou volbu, ale místo toho je to asi 6 ťuknutí na obrazovku a 20 sekund. U toho HUDu mě nakonec nějak vadilo, jak mám rychlost na něm i na displeji v kapličce. Nějak mě to ruší, když se ta čísla vykreslují na obou místech.
    6) Ostatně celé to nastavování auta je na spoustu ťuknutí a swipenutí. Třeba autohold si rád zapínám jen pro nějaké kolony. Tady jsem auto dostal s ním a trvalo mi 10 minut, než jsem zjistil, kde ho vypnout. Na jiných autech je extra tlačítko - přijíždím do kolony, zapnu si to, jakmile jsem zase pryč, okamžitě vypínám. Klidně bych se smířil s tím, že jako tesla to auto pro rozjezd potřebuje přidávat plyn a bez něj zas zastaví, ale tak se autohold nechová. Ten tam při zastavení pedálem brzdy narve mechanickou brzdu a při ťuknutí na plyn ji skokově odbrzdí. Bohužel je tam docela velké škubnutí a třeba při nějakém parkování, kde je málo místa a přepíná se na několikrát mezi D a R, je to docela pekelná záležitost.
    7) Auto umí plachtit. Na D s vypnutým asistentem ECO to normálně plachtí, což mě potěšilo, protože v nějakých článcích jsem četl stížnosti redaktorů, že to plachtit neumí. Pro mě je to velmi užitečná funkce a u auta ji mám vysoko na seznamu, co bych tam chtěl.
    8 ) Nepřišel jsem na to, jak vypnout ambientní modré podsvícení kabiny. Mám rád auta, která naopak v noci umožňují všechno vypnout. Chci jet tak, aby uvnitř byla maximální tma a svítil ideálně jen ukazatel rychlosti (takový ten "Night panel" ze Saabů). Tady mi svítí ambientní osvětlení, displej infotainmentu taky (a nenašel jsem, jak tu obrazovku úplně zhasnout). Ideální by byla možnost zhasnout úplně všechno a rychlost prdnout na HUD.
    9) Když už mají tlačítko na vypnutí auta, tak bych čekal, že se jím opravdu vypne (a nechá běžet třeba jen rádio/BT z 12V baterky). Běželo dál topení, světla atd. Občas ještě sedím ve vypnutém autě a tady mi vadilo, že pravděpodobně pořád odebíralo energii z trakčního akumulátoru, dokud jsem od něj neodešel. Taky mě zarazilo, že auto už bylo zhaslé a když jsem od něj byl asi 10 metrů, tak se mu rozsvítily světla na 2 sekundy a pak zase zhasly. Nevím, co se mu hodilo hlavou.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Ta se ale dělá v podstatě jenom na papíře, tím že si výrobce nechá naměřit, že čip snese určité zatížení… Viz velmi rozšířený miltec atribut… Nic mystického…

    BOBASH: Zase tyhle Tvoje esoterický bláboly… Vlastnosti čipu jsou dány designem, jinak pak už jsou na waferu v podstatě jeden jako druhý, výjimky se zjistí hned - v PC světě jsou často vyšší i nižší řada jeden čip, jen s různou jakostí - a je celkem jedno, podle jaké normy se ta jakost zrovna třídí…
    Jinak jsou ty čipy ale náchylný na totožné věci - s jedinou výjimkou: 16nm (a vyšší) potřebují lepší SCC, zvlášť v případě vystavení radiaci na oběžné dráze…

    A samozřejmě, pro práci v sakofágu Černobylu by taky byla lepší 180 nm technologie, než 5nm technologie, bez ohledu na stínění…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Mimochodem je to tam vysvětlený včetně nepochopení mezi lidma z technologickejch firem, který dělaj čipy, a z automobilek, který je dost podobný tomu, jak se často nechápeme tady.

    Prostě požadavky na něco, co přijde do auta, a na něco, co přijde do pračky nebo dronu jsou o dost jiný...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Očividně stojí míň – a hlavně by jí přechod na novější čipy nezabránil. To testování a schvalování není proces na tejdny, ale měsíce až roky. Si přečti ten článek, je to tam docela dlouze a podrobně vysvětlený, v čem je problém.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tak, hlavně že ta pozastavená / zpomalená výroba nic nestojí.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: staci lepici paska a jedem ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam