• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nicméně předpokládám, že se zase dozvím, že lidi z IEEE a SAE tomu prd rozumí a internetový všeználek Falkon by jim poradil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad ezoterický bláboly:

    “Automobiles have a long operating life, compared to many other consumer devices,” Thomas Coughlin, Fellow at the Institute for Electronic and Electrical Engineers, told me. “People expect their cars to last for more than 10 years, whereas many five-year-old consumer products are often considered nearly obsolete. Thus, parts for automobiles, including some chips, are often built on older, proven technology, rather than the latest available technology.”

    "However, to suggest as Gelsinger did that the burden to adapt should fall squarely on automakers simplifies the issue. General purpose chipmakers don’t seem to grasp the unique challenges of the automotive sector — something that became clear to me after chatting with Jon M. Quigley, Society of Automotive Engineers member and columnist at Automotive Industries.

    “Qualifying a product, specifically testing activities, are costly and requires time, talent, and equipment,” Quigley said. “Some of the test equipment requirements are expensive and often not on hand at the OEM but will require an external lab, and booking time at this lab can be a long lead time activity, and is necessary for certain product certifications. Depending upon the vehicle system commonality, this testing might have to be performed on multiple vehicle platforms.

    “Making changes to an existing product, changing an integrated circuit that only has the difference in the manufacturing processes would still require this sort of testing. Unless there are some compelling associated cost improvements to recoup the investment, this is not very plausible.”"

    “The few times I have been a part of product development that was also connected to the development of a new integrated circuit ended poorly, and never connected to a manufacturing process. That is, the integrated circuit identified was under development and the product was going to use this integrated circuit as the production date was in line with the production date of the OEM product. The integrated circuit was subsequently not able to be produced, the yield was too low for it to be an economically viable product for the IC manufacturer. This failure delayed the product under development by the OEM required retooling, retesting and the project extended for months longer, with increased costs.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ha! Já v tom příspěvku pár dní zpátky nepřidal omylem link na ten článek, na kterej se ve svých komentářích odkazuju. Tak si to tady přečtěte, protože ten odpovídá na všechny vaše argumenty:

    Why The Chip Shortage Is So Complex According To Experts
    https://jalopnik.com/i-asked-experts-why-carmakers-cant-just-transition-to-n-1847739665?utm_campaign=Jalopnik&utm_content=1633125608&utm_medium=SocialMarketing&utm_source=facebook&fbclid=IwAR1BhFVfRd1Yc3l20OA0IC49hiFJD4xZZNJWx1CvCID3z81PsmDv4UycIXs
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Ta se ale dělá v podstatě jenom na papíře, tím že si výrobce nechá naměřit, že čip snese určité zatížení… Viz velmi rozšířený miltec atribut… Nic mystického…

    BOBASH: Zase tyhle Tvoje esoterický bláboly… Vlastnosti čipu jsou dány designem, jinak pak už jsou na waferu v podstatě jeden jako druhý, výjimky se zjistí hned - v PC světě jsou často vyšší i nižší řada jeden čip, jen s různou jakostí - a je celkem jedno, podle jaké normy se ta jakost zrovna třídí…
    Jinak jsou ty čipy ale náchylný na totožné věci - s jedinou výjimkou: 16nm (a vyšší) potřebují lepší SCC, zvlášť v případě vystavení radiaci na oběžné dráze…

    A samozřejmě, pro práci v sakofágu Černobylu by taky byla lepší 180 nm technologie, než 5nm technologie, bez ohledu na stínění…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Mimochodem je to tam vysvětlený včetně nepochopení mezi lidma z technologickejch firem, který dělaj čipy, a z automobilek, který je dost podobný tomu, jak se často nechápeme tady.

    Prostě požadavky na něco, co přijde do auta, a na něco, co přijde do pračky nebo dronu jsou o dost jiný...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Očividně stojí míň – a hlavně by jí přechod na novější čipy nezabránil. To testování a schvalování není proces na tejdny, ale měsíce až roky. Si přečti ten článek, je to tam docela dlouze a podrobně vysvětlený, v čem je problém.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tak, hlavně že ta pozastavená / zpomalená výroba nic nestojí.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: staci lepici paska a jedem ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Teď to problém není proto, že tam použijou čip, kterej už prošel šílenejma a drahejma testama. Když použijou novej čip, tak musej ty testy udělat celý znovu, protože to není jako čip v mikrolnce, kterou můžeš zahodit, nebo v telefonu, kterej můžeš restartovat.

    A když to ty testy a normy nebude splňovat, tak se může stát, že to za pár let odejde. Což je buďto drahý pro automobilku, nebo blbý později pro uživatele.

    Běž se podívat na svýho Swifta a zamyslet se nad tím, jak dlouho a v jak těžkejch podmínkách funguje...
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: Kdo by se tím zatěžoval... :-D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Homologaci, certifikaci cipu podle automotive norem jsi nezanedbal?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, éon času trvá, než korporátní struktura schválí změnu - pak už to půjde rychle, i pokud zvolí řešení na půl cesty - tj. něco primitivnějšího, ale s nivým čipem…

    A třeba ten čip ve dveřích "kterými se mlátí a zatéká tam" (a z nějakého zázračného důvodu to teď problém není), jde umístit do silikonového pouzdra, které pohltí otřesy a zabrání zatopení…
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Solar Panels Plus Farming? Agrivoltaics Explained
    https://www.youtube.com/watch?v=lgZBlD-TCFE
    KEB
    KEB --- ---
    HERR_FLICK: ok, já na to narazil, ale ještě neposlechl, takže znamenám si, že je to bullshit :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pozeram ze ta krize s benom v UK nakopla predaj elektromobilov, za 09/2021 sa najviac predalo tm3

    UK new car registration data, UK car market - SMMT
    https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    btw za září Francie 12,7% BEV a Německo 17,1% BEV (PHEV v obou nižší)
    PER2
    PER2 --- ---
    Tesla powered 1966 Chevrolet Impala review and test drive
    https://youtu.be/8McUViPbh6M
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tak jiste, vsude se najde neco co se da vylepsit (nebo skoro vsude). O tom se ale nebavime, ze :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: mam aj storky od subdodavatelov pre koncern o tom ako su v caluneni sedaciek ostre hrany, ktore ta pri prudkom naraze pri havarii mozu bodnut do zad a prechadza im to kontrolou kvality, ale to nie je tesla, tak to by nebol dobry clickbait titulok do novin
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Zajimavy, ja myslel ze ty mazdy jsou celkem slusne udelany auta.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    KEB: tvl rozhovor v duchu 5 minut židi 5 minut Hitler
    akorát tady to je 5minut Hitler a 5min Hitler, oba ve finálním stádiu demence
    Hned jak ten píčus začal s byrokracií sem si říkal, že to nebude dobrý
    Pak místo aby třeba argumentoval, že i v našich reáliích je celkový životní cyklus BEV několikrát ekologičtější, začne zcela mimo téma blekotat, jakmaj BEV jen samé výhody, o připojování do sítě, no a když začal o ekologických šílencích, co prosazujou větrníky, tak sem to vypnul, to se fakt nedalo
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: duct tape od vyroby ti kludne odfotim aj na svojej mazde
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam