• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    heh, dneska jsem na pohovoru planovaciho tymu mimo jiny resil, ze veskery auta policie kantonu Zürich maj bejt elektricky (nevi se presne kdy) a ze v tzv. "Blackout Pointech" musi bejt kapacita na to je udrzet v provozu i pri delsim pri vypadku elektriny, se kterejma se napevno pocita. Momentalne takovy opatreni ma vypadat tak, ze se poridej dva lodni motory na diesel, kazdej velkej jak autobus :-))))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ludia z tech firiem to chapu, preto sa do serverov nekupuju consumer procesory a pamati, ale nasobne drahsie, ktore maju napr. korekciu chyb alebo zvladnu konstantnu tepelnu zataz, ostatne ved napr. aj telefony sa robia pre pracovnikov ropnych plosin take co znesu horsie zaobchadzanie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Bobashi, už jsi měl možnost vyzkoušt ID.3? Na FCB někdo auto zkoušel a má k tomu nějaké připomínky, tak mě zajímá, jestli je to opravdu tak, nebo jen blbě přečetl návod

    Nedávno jsem tu psal, že budu mít na ~650km "služební cestu" zapůjčený ID.3 (konkrétně PRO S se 77kWh baterkou). Na auto si zatím teprv dělám názor a předem říkám, že si nemyslím, že by bylo špatně. Minimálně ta "auto-část" je lepší, než jsem očekával. Nicméně jsou tu i věci, ze kterých se mi solidně zvedal tlak už při prvních kilometrech. Říkal jsem si, že sem nějaké moje první autentické postřehy předhodím plénu. Samozřejmě první postřehy bývají obvykle hlavně ty negativní 🙂
    1) Uživatelské rozhraní je asi to nejhorší, co jsem zatím kdy v autě viděl. Obvykle mám radost, když sednu do nějakého nového auta a mohu zkoumat, co tam jak je. Nejsem velký fanda dotykového ovládání na funkce, které chci občas přepnout za jízdy, ale třeba Teslu jsem si zkoušel a dokázal jsem se s tím od začátku nějak sžít. Nebylo to sice to, co bych vyloženě chtěl, ale musel jsem uznat, že to mají promyšlené a celé to má nějakou logiku, kterou uživatel má šanci rychle prokouknout. V ID.3 mi přijde, že kdykoli se u něčeho dalo vybrat, zda to udělat dobře, nebo špatně, vývojáři zvolili tu druhou možnost.
    2) Na volantu je spousta tlačítek (tedy vlastně dotykových senzorů - btw čekal jsem to horší s těmi senzory, ale tohle není zas takový deal breaker), ale třeba rychle pauznout přehrávání hudby z BT na tom nejde. To lze mimo vyhledání přehrávače v menu a kliknutí na pauzu asi jenom ťuknutím na dotykový senzor vypínače rádia na středové konzoli. EDIT: Tady bych ještě přidal, že jsem celkově zprvu měl problém vůbec najít, kde by mi to zobrazilo, co vlastně přehrávám. Na první pokus jsem přes home vlezl do média -> Bluetooth a tam jsem narazil na nějakou položku bluetooth přehrávač, kde bylo prázdno, přestože hudba už hrála 🙂 Taky mě zaráží, že auto má sice 3 displeje, ale při změně skladby nenapíše nikde, co se zrovna jde přehrávat, pokud to není vybrané jako obrazovka na infotainmentu. Přitom i velmi levná auta s černobílým displejem mezi budíky tohle už dávno umí.
    3) Má to otřesný zvuk BT handsfree. Výrazně horší než jiná auta, se kterými jsem v poslední době jel. Zní to jak z plechové krabičky. Trochu čekám, že druhá strana měla podobně hrozný zážitek.
    4) Zatím jsem nepřišel na to, jak dosáhnout klasického tempomatu bez adaptivní funkce.
    5) Musel jsem si v noci vypnout HUD. Jak mi to promítalo čárky před auta a u pruhů, všechny tyhle grafiky jsou pro oči na bližší focus než reálný obraz, takže mě to hrozně rušilo. Dnes to zkusím na cestě přes den zase zapnout. Vypnutí HUDu by klidně mohlo být na nějaké tlačítko, anebo rychlou volbu, ale místo toho je to asi 6 ťuknutí na obrazovku a 20 sekund. U toho HUDu mě nakonec nějak vadilo, jak mám rychlost na něm i na displeji v kapličce. Nějak mě to ruší, když se ta čísla vykreslují na obou místech.
    6) Ostatně celé to nastavování auta je na spoustu ťuknutí a swipenutí. Třeba autohold si rád zapínám jen pro nějaké kolony. Tady jsem auto dostal s ním a trvalo mi 10 minut, než jsem zjistil, kde ho vypnout. Na jiných autech je extra tlačítko - přijíždím do kolony, zapnu si to, jakmile jsem zase pryč, okamžitě vypínám. Klidně bych se smířil s tím, že jako tesla to auto pro rozjezd potřebuje přidávat plyn a bez něj zas zastaví, ale tak se autohold nechová. Ten tam při zastavení pedálem brzdy narve mechanickou brzdu a při ťuknutí na plyn ji skokově odbrzdí. Bohužel je tam docela velké škubnutí a třeba při nějakém parkování, kde je málo místa a přepíná se na několikrát mezi D a R, je to docela pekelná záležitost.
    7) Auto umí plachtit. Na D s vypnutým asistentem ECO to normálně plachtí, což mě potěšilo, protože v nějakých článcích jsem četl stížnosti redaktorů, že to plachtit neumí. Pro mě je to velmi užitečná funkce a u auta ji mám vysoko na seznamu, co bych tam chtěl.
    8 ) Nepřišel jsem na to, jak vypnout ambientní modré podsvícení kabiny. Mám rád auta, která naopak v noci umožňují všechno vypnout. Chci jet tak, aby uvnitř byla maximální tma a svítil ideálně jen ukazatel rychlosti (takový ten "Night panel" ze Saabů). Tady mi svítí ambientní osvětlení, displej infotainmentu taky (a nenašel jsem, jak tu obrazovku úplně zhasnout). Ideální by byla možnost zhasnout úplně všechno a rychlost prdnout na HUD.
    9) Když už mají tlačítko na vypnutí auta, tak bych čekal, že se jím opravdu vypne (a nechá běžet třeba jen rádio/BT z 12V baterky). Běželo dál topení, světla atd. Občas ještě sedím ve vypnutém autě a tady mi vadilo, že pravděpodobně pořád odebíralo energii z trakčního akumulátoru, dokud jsem od něj neodešel. Taky mě zarazilo, že auto už bylo zhaslé a když jsem od něj byl asi 10 metrů, tak se mu rozsvítily světla na 2 sekundy a pak zase zhasly. Nevím, co se mu hodilo hlavou.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Ta se ale dělá v podstatě jenom na papíře, tím že si výrobce nechá naměřit, že čip snese určité zatížení… Viz velmi rozšířený miltec atribut… Nic mystického…

    BOBASH: Zase tyhle Tvoje esoterický bláboly… Vlastnosti čipu jsou dány designem, jinak pak už jsou na waferu v podstatě jeden jako druhý, výjimky se zjistí hned - v PC světě jsou často vyšší i nižší řada jeden čip, jen s různou jakostí - a je celkem jedno, podle jaké normy se ta jakost zrovna třídí…
    Jinak jsou ty čipy ale náchylný na totožné věci - s jedinou výjimkou: 16nm (a vyšší) potřebují lepší SCC, zvlášť v případě vystavení radiaci na oběžné dráze…

    A samozřejmě, pro práci v sakofágu Černobylu by taky byla lepší 180 nm technologie, než 5nm technologie, bez ohledu na stínění…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Mimochodem je to tam vysvětlený včetně nepochopení mezi lidma z technologickejch firem, který dělaj čipy, a z automobilek, který je dost podobný tomu, jak se často nechápeme tady.

    Prostě požadavky na něco, co přijde do auta, a na něco, co přijde do pračky nebo dronu jsou o dost jiný...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Očividně stojí míň – a hlavně by jí přechod na novější čipy nezabránil. To testování a schvalování není proces na tejdny, ale měsíce až roky. Si přečti ten článek, je to tam docela dlouze a podrobně vysvětlený, v čem je problém.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tak, hlavně že ta pozastavená / zpomalená výroba nic nestojí.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: staci lepici paska a jedem ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Teď to problém není proto, že tam použijou čip, kterej už prošel šílenejma a drahejma testama. Když použijou novej čip, tak musej ty testy udělat celý znovu, protože to není jako čip v mikrolnce, kterou můžeš zahodit, nebo v telefonu, kterej můžeš restartovat.

    A když to ty testy a normy nebude splňovat, tak se může stát, že to za pár let odejde. Což je buďto drahý pro automobilku, nebo blbý později pro uživatele.

    Běž se podívat na svýho Swifta a zamyslet se nad tím, jak dlouho a v jak těžkejch podmínkách funguje...
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: Kdo by se tím zatěžoval... :-D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Homologaci, certifikaci cipu podle automotive norem jsi nezanedbal?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, éon času trvá, než korporátní struktura schválí změnu - pak už to půjde rychle, i pokud zvolí řešení na půl cesty - tj. něco primitivnějšího, ale s nivým čipem…

    A třeba ten čip ve dveřích "kterými se mlátí a zatéká tam" (a z nějakého zázračného důvodu to teď problém není), jde umístit do silikonového pouzdra, které pohltí otřesy a zabrání zatopení…
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Solar Panels Plus Farming? Agrivoltaics Explained
    https://www.youtube.com/watch?v=lgZBlD-TCFE
    KEB
    KEB --- ---
    HERR_FLICK: ok, já na to narazil, ale ještě neposlechl, takže znamenám si, že je to bullshit :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pozeram ze ta krize s benom v UK nakopla predaj elektromobilov, za 09/2021 sa najviac predalo tm3

    UK new car registration data, UK car market - SMMT
    https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    btw za září Francie 12,7% BEV a Německo 17,1% BEV (PHEV v obou nižší)
    PER2
    PER2 --- ---
    Tesla powered 1966 Chevrolet Impala review and test drive
    https://youtu.be/8McUViPbh6M
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tak jiste, vsude se najde neco co se da vylepsit (nebo skoro vsude). O tom se ale nebavime, ze :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: mam aj storky od subdodavatelov pre koncern o tom ako su v caluneni sedaciek ostre hrany, ktore ta pri prudkom naraze pri havarii mozu bodnut do zad a prechadza im to kontrolou kvality, ale to nie je tesla, tak to by nebol dobry clickbait titulok do novin
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Zajimavy, ja myslel ze ty mazdy jsou celkem slusne udelany auta.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam