Bobashi, už jsi měl možnost vyzkoušt ID.3? Na FCB někdo auto zkoušel a má k tomu nějaké připomínky, tak mě zajímá, jestli je to opravdu tak, nebo jen blbě přečetl návod
Nedávno jsem tu psal, že budu mít na ~650km "služební cestu" zapůjčený ID.3 (konkrétně PRO S se 77kWh baterkou). Na auto si zatím teprv dělám názor a předem říkám, že si nemyslím, že by bylo špatně. Minimálně ta "auto-část" je lepší, než jsem očekával. Nicméně jsou tu i věci, ze kterých se mi solidně zvedal tlak už při prvních kilometrech. Říkal jsem si, že sem nějaké moje první autentické postřehy předhodím plénu. Samozřejmě první postřehy bývají obvykle hlavně ty negativní 🙂
1) Uživatelské rozhraní je asi to nejhorší, co jsem zatím kdy v autě viděl. Obvykle mám radost, když sednu do nějakého nového auta a mohu zkoumat, co tam jak je. Nejsem velký fanda dotykového ovládání na funkce, které chci občas přepnout za jízdy, ale třeba Teslu jsem si zkoušel a dokázal jsem se s tím od začátku nějak sžít. Nebylo to sice to, co bych vyloženě chtěl, ale musel jsem uznat, že to mají promyšlené a celé to má nějakou logiku, kterou uživatel má šanci rychle prokouknout. V ID.3 mi přijde, že kdykoli se u něčeho dalo vybrat, zda to udělat dobře, nebo špatně, vývojáři zvolili tu druhou možnost.
2) Na volantu je spousta tlačítek (tedy vlastně dotykových senzorů - btw čekal jsem to horší s těmi senzory, ale tohle není zas takový deal breaker), ale třeba rychle pauznout přehrávání hudby z BT na tom nejde. To lze mimo vyhledání přehrávače v menu a kliknutí na pauzu asi jenom ťuknutím na dotykový senzor vypínače rádia na středové konzoli. EDIT: Tady bych ještě přidal, že jsem celkově zprvu měl problém vůbec najít, kde by mi to zobrazilo, co vlastně přehrávám. Na první pokus jsem přes home vlezl do média -> Bluetooth a tam jsem narazil na nějakou položku bluetooth přehrávač, kde bylo prázdno, přestože hudba už hrála 🙂 Taky mě zaráží, že auto má sice 3 displeje, ale při změně skladby nenapíše nikde, co se zrovna jde přehrávat, pokud to není vybrané jako obrazovka na infotainmentu. Přitom i velmi levná auta s černobílým displejem mezi budíky tohle už dávno umí.
3) Má to otřesný zvuk BT handsfree. Výrazně horší než jiná auta, se kterými jsem v poslední době jel. Zní to jak z plechové krabičky. Trochu čekám, že druhá strana měla podobně hrozný zážitek.
4) Zatím jsem nepřišel na to, jak dosáhnout klasického tempomatu bez adaptivní funkce.
5) Musel jsem si v noci vypnout HUD. Jak mi to promítalo čárky před auta a u pruhů, všechny tyhle grafiky jsou pro oči na bližší focus než reálný obraz, takže mě to hrozně rušilo. Dnes to zkusím na cestě přes den zase zapnout. Vypnutí HUDu by klidně mohlo být na nějaké tlačítko, anebo rychlou volbu, ale místo toho je to asi 6 ťuknutí na obrazovku a 20 sekund. U toho HUDu mě nakonec nějak vadilo, jak mám rychlost na něm i na displeji v kapličce. Nějak mě to ruší, když se ta čísla vykreslují na obou místech.
6) Ostatně celé to nastavování auta je na spoustu ťuknutí a swipenutí. Třeba autohold si rád zapínám jen pro nějaké kolony. Tady jsem auto dostal s ním a trvalo mi 10 minut, než jsem zjistil, kde ho vypnout. Na jiných autech je extra tlačítko - přijíždím do kolony, zapnu si to, jakmile jsem zase pryč, okamžitě vypínám. Klidně bych se smířil s tím, že jako tesla to auto pro rozjezd potřebuje přidávat plyn a bez něj zas zastaví, ale tak se autohold nechová. Ten tam při zastavení pedálem brzdy narve mechanickou brzdu a při ťuknutí na plyn ji skokově odbrzdí. Bohužel je tam docela velké škubnutí a třeba při nějakém parkování, kde je málo místa a přepíná se na několikrát mezi D a R, je to docela pekelná záležitost.
7) Auto umí plachtit. Na D s vypnutým asistentem ECO to normálně plachtí, což mě potěšilo, protože v nějakých článcích jsem četl stížnosti redaktorů, že to plachtit neumí. Pro mě je to velmi užitečná funkce a u auta ji mám vysoko na seznamu, co bych tam chtěl.
8 ) Nepřišel jsem na to, jak vypnout ambientní modré podsvícení kabiny. Mám rád auta, která naopak v noci umožňují všechno vypnout. Chci jet tak, aby uvnitř byla maximální tma a svítil ideálně jen ukazatel rychlosti (takový ten "Night panel" ze Saabů). Tady mi svítí ambientní osvětlení, displej infotainmentu taky (a nenašel jsem, jak tu obrazovku úplně zhasnout). Ideální by byla možnost zhasnout úplně všechno a rychlost prdnout na HUD.
9) Když už mají tlačítko na vypnutí auta, tak bych čekal, že se jím opravdu vypne (a nechá běžet třeba jen rádio/BT z 12V baterky). Běželo dál topení, světla atd. Občas ještě sedím ve vypnutém autě a tady mi vadilo, že pravděpodobně pořád odebíralo energii z trakčního akumulátoru, dokud jsem od něj neodešel. Taky mě zarazilo, že auto už bylo zhaslé a když jsem od něj byl asi 10 metrů, tak se mu rozsvítily světla na 2 sekundy a pak zase zhasly. Nevím, co se mu hodilo hlavou.