• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ale obecně si rozumíme. Dokud nebude nějaký gAI-based lev5 autonomy, tak se ta neuronovka bude muset učit metodou pokus-omyl. Což bude tím nebezpečnější, čím delší doba uplyne mezi dvěma omylama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak speciálně věci jako chodec jdoucí po krajnici budou zásadní problém, protože spousta z těch věcí (radar) je nepřesných a kvůli tomu musí nehybný věci do jistý míry ignorovat, jinak by to mohlo brzdit kvůli tomu, že je u silnice strom.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: a nebo to musíš vybavit něčím, co pozná chodce i po tmě - například ultrazvuky, termokameru, lidar, nebo kamery s IR přísvitem, ale nic není 100%, protože vždy existuje nějaký scénář, na kterém to nefunguje, nebo má alespoň výrazně sníženou spolehlivost.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Jinými slovy, než se to naučí rozpoznat a vyhnout třeba neosvětlenýmu chodci v černých hadrech na krajnici, tak to bude nejdřív mít určitou spotřebu neosvětlených chodců v černých hadrech na krajnici...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: Tohle se nejlíp vyzkouší na vlastních neuronkách, když k tomu ještě dostáváš nalejvárnu od někoho, kdo je dělá. Já to měl dva roky na magisterskym a na konci už to byla taková magie, že jsem byl rád, že jsem z toho nemusel dělat zkoušku.

    tady je celkem pěkný video o tom, jak přidělali neuronovku na BD psíka a ta neuronovka ho real-time učí chodit na různých površích...
    AI teaches a robot how to learn to walk - Futurity
    https://www.futurity.org/robots-walking-artificial-intelligence-learning-2595822/

    Což nádherně ukazuje možnosti rychlé adaptace pomocí neuronovek, ale zároveň je to ukázka, že se nejdřív musí něco dít jinak (špatně) a neuronovka na to zareaguje (pokud to má dovoleno), což jsou přesně ty dvě věci, které v automotive nikdo nedovolí jinde, než na testovacím parkovišti, ale spíše to stejně budou jen syntetické testy v počítači ze záznamů, protože safety issues... =/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Opět, je to hezký, ale k tomu, aby se to dalo vypustit bez dozoru na silnici, tomu zbývají ještě roky práce.

    A do tý doby je to neužitečný a nebezpečný.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Nojo, ta tesla, bez radaru a lidaru je přece v prdeli a když nějakej objekt nerozpozná AI, tak o něm neví... Tohle se implementuje do fsd.

    Here's an example of a post in the middle of a narrow road. https://fn.lc/s/depthrender/?bev3d/frames.txt&p=0.75&i=288
    Before this Tesla would have to manually label this as part of the training set to ensure the car doesn't run into it

    The nets predict the location of static objects in the space around them via a dense grid of probabilities.

    The output is a 384x255x12 dense grid of probabilities. Each cube seems to be ~0.33 meters and currently outputs predictions ~100 meters in front of the vehicle.

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Thread by @GregorMacdonald on Thread Reader App – Thread Reader App
    https://threadreaderapp.com/thread/1447966998743318529.html

    Peak oil byl 2019, aktualni narust cen bude do pulroku fuc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Nemáš nějakej link, nebo nenapsal bys víc k tomu, proč neuronovka dělá tyhle faily? Já to tak nějak intuitivně chápu na základě toho, co jsem o tom jednak četl a druhak viděl v praxi (jak auta, tak třeba překládání), ale hodilo by se víc infa.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ale o tom tu celou dobu mluvím. Já věřím tomu, že to jednou dostanou z bety, byť to patrně bude vyžadovat dost zásadní posun směrem ke gAI.

    Ale většina Teslafanatiků věří Muskovi, že už je tahle fáze "venku z Bety" na dosah. A tomu nic nenasvědčuje. To, co to teď umí, je hodně těžká WIP, a ani náhodou to není v řádu měsíců od finálního produktu. Nemusí to být ani jednotky let od finálního produktu.

    A dokud to není finální produkt, tak to nic významnýho nepřináší a je to nebezpečný.

    Je klidně možný, že Tesla bude první, kdo se dostane k plnohodnotnýmu FSD. Ale v nejbližších letech kvůli přístupu "all or nothing" bude nejspíš v reálně užitečných automatizovaných systémech předstižená jinýma automobilkama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Ano, ale FSD se zatím ani neblíží tomu, aby bylo aspoň vzdáleně srovnatelný s normálním řidičem. Zatím je ve fázi, že se učí chápat, že nemá narazit do betonovýho sloupu.

    Nenarazit do betonovýho sloupu zvládne i pětiletý dítě, pokud dosáhne na pedály a volant.

    Když se podíváš na YouTube, tak je tam plno videí, kde se nadšený majitelé/betatesteři FSD hrozně chlubí tím, že "0 interventions".

    To přeloženo znamená, že ta věc dokázala ujet jednu cestu, aniž by něco posrala takovým způsobem, že musel řidič zabraňovat nehodě.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: FSD je WIP. Těžko říct, co z toho bude, až / jestli se někdy dostane z bety.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ne, spousta věcí mezi manuálním řízením a 100% FSD je velmi užitečných.

    Ale zrovna FSD je naprosto nejdebilnější možnej přístup, protože nepřispívá vůbec ničemu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BASIK: Ano. Ale pro Bobashe je všechno, co se nachází mezi plně manuálním a 100% autonomním řízením, úplně zbytečný a hrozně nebezpečný (v caps locku). Teda, pokud to náhodou nedělá někdo jiný, než Tesla. Pak je to hrozně užitečný.
    BASIK
    BASIK --- ---
    A nebyl ultimatni cil, aby byl FSD (nebo jak se to bude jmenovat) proste aspon o rad uspesnejsi nez beznej ridic v nejaky rozumny metrice? Umrti/zraneni na km? Takhle do rikal elon od zacatku (ted to uz moc nesleduju)... Techhle fail videi je plnej internet, akorat standardne jsou za volantem lidi :) ano, delaj jiny chyby, ktery se nam treba muzou zdat min nebezpecny nebo vic pochopitelny, ale furt kvuli lidem umira na silnici hroznejch pocet dalsich lidi. Pokud by to ten system, byt se svejma specifickejma chybama, byl schopnej statisticky vyznamne redukovat (a nejaky cisla k tomu uz snad jsou ne?), tak to prece posun je, ne?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    DZODZO: Ono nejde o to, jestli máš tu neuronovku doma, nebo na ní pronajímáš půlku světovýho cloudu... jde pouze sběr dat a jejich implementaci do stávajícího algoritmu. Takže ten klip je super v tom, že na začátku nic netušící autíčka se dokážou naučit jezdit po okruhu, o kterém na začátku nemají žádné informace a ani neví, jak se vlastně má jezdit a stačí cca 3 iterace, abys našel variantu s dobrou úspěšností průjezdu.

    Zároveň to ale ukazuje na problém, že nikdo netuší, jak konkrétně to funguje a pokud ta neuronovka umí jezdit velmi pěkně a pak lehce změníš jeden parametr, tak se celá rozsype, protože "řidič celou dobu řídil podle zpětného zrcátka a tys mu je vyměnil za displaye, do kterých teď nevidí" ... Proto se občas najde situace, kde to udělá přesný opak. než by mělo - třeba to nehlídá úbytek volného místa, ale přírustek zabraného místa. Pro člověka jsou to komplementární jevy, ale pro neuronovku to tak být nemusí.

    Výhoda neuronovky je, že pokud objevíš nějaký scénář, který to nezvládá, nebo který je nový, tak jí připravíš data i s tímto scénářem, aby se ho "doučila" a pak už záleží jak rychle to chceš mít hotový, kolik vstupních dat máš a jaký je tvůj rozpočet =)
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: nechci to porovnávat, chci na tom ilustrovat, že i ta "úspěšná" verze je prostě extrémně nebezpečná.

    Ale jak už tu zaznělo, i lidi kteří o tom vědi o něco víc, než já, tvrdí, že to v současné době prostě není reálný.

    ICCV 2021 Open Access Repository
    https://openaccess.thecvf.com/content/ICCV2021W/AVVision/html/Plebe_Occupancy_Grid_Mapping_With_Cognitive_Plausibility_for_Autonomous_Driving_Applications_ICCVW_2021_paper.html

    A comparative study of state-of-the-art driving strategies for autonomous vehicles - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457520317577

    a spoustu dalších
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: toto ale snad nechces porovnavat neuronovu siet co si niekto rozbeha doma na pocitaci ako hobbyprojekt s neuronovou sietou beziacou na niekolkych tisicoch specialne nadesignovanych procesorov, to je co do kapacity ucenia niekde uplne inde
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    solid state baterky uz su tu, co ma prekvapilo teda, ze maju provoznu teplotu 80 stupnov a charging iba 0,2C (asi to zarucuje ich dlhu zivotnost), prepocitane na pocet prepravenych osob ale dobra spotreba ak 90kWh/100 odveze 80 ludi a 15kWh/100 odveze 4 ludi tak je to sice 6x vyssia spotreba ale 20x viac prepravenych osob

    Mercedes eCitaro with solid state battery test ride
    https://www.youtube.com/watch?v=Om3uVW4lskE
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Ve zkratce:

    Většina současných expertů se shoduje, že mimo specifický aplikace (dálnice s tomu přizpůsobenou infrastrukturou) je cokoliv mezi L3 a hypotetickým full L5 (ke kterýmu můžeme mít 3 roky vývoje, ale taky 50) hrozně nebezpečný.

    Člověk není přirozeně vybavenej na to, aby fungoval jako dohled nad nudným procesem, kterej vyžaduje rychlý reakce – a věci jako FSD mají sklony dělat chyby jednou za delší dobu. Takže to, co dělá Tesla, je postavený na hlavu a opak toho, jak to musí fungovat.

    Správný postup je, až do příchodu toho reálnýho FSD, že počítač dohlíží na člověka, ne naopak.

    FSD je k ničemu a ještě dlouhý roky bude k ničemu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam