• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Ano, ale FSD se zatím ani neblíží tomu, aby bylo aspoň vzdáleně srovnatelný s normálním řidičem. Zatím je ve fázi, že se učí chápat, že nemá narazit do betonovýho sloupu.

    Nenarazit do betonovýho sloupu zvládne i pětiletý dítě, pokud dosáhne na pedály a volant.

    Když se podíváš na YouTube, tak je tam plno videí, kde se nadšený majitelé/betatesteři FSD hrozně chlubí tím, že "0 interventions".

    To přeloženo znamená, že ta věc dokázala ujet jednu cestu, aniž by něco posrala takovým způsobem, že musel řidič zabraňovat nehodě.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: FSD je WIP. Těžko říct, co z toho bude, až / jestli se někdy dostane z bety.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ne, spousta věcí mezi manuálním řízením a 100% FSD je velmi užitečných.

    Ale zrovna FSD je naprosto nejdebilnější možnej přístup, protože nepřispívá vůbec ničemu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BASIK: Ano. Ale pro Bobashe je všechno, co se nachází mezi plně manuálním a 100% autonomním řízením, úplně zbytečný a hrozně nebezpečný (v caps locku). Teda, pokud to náhodou nedělá někdo jiný, než Tesla. Pak je to hrozně užitečný.
    BASIK
    BASIK --- ---
    A nebyl ultimatni cil, aby byl FSD (nebo jak se to bude jmenovat) proste aspon o rad uspesnejsi nez beznej ridic v nejaky rozumny metrice? Umrti/zraneni na km? Takhle do rikal elon od zacatku (ted to uz moc nesleduju)... Techhle fail videi je plnej internet, akorat standardne jsou za volantem lidi :) ano, delaj jiny chyby, ktery se nam treba muzou zdat min nebezpecny nebo vic pochopitelny, ale furt kvuli lidem umira na silnici hroznejch pocet dalsich lidi. Pokud by to ten system, byt se svejma specifickejma chybama, byl schopnej statisticky vyznamne redukovat (a nejaky cisla k tomu uz snad jsou ne?), tak to prece posun je, ne?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    DZODZO: Ono nejde o to, jestli máš tu neuronovku doma, nebo na ní pronajímáš půlku světovýho cloudu... jde pouze sběr dat a jejich implementaci do stávajícího algoritmu. Takže ten klip je super v tom, že na začátku nic netušící autíčka se dokážou naučit jezdit po okruhu, o kterém na začátku nemají žádné informace a ani neví, jak se vlastně má jezdit a stačí cca 3 iterace, abys našel variantu s dobrou úspěšností průjezdu.

    Zároveň to ale ukazuje na problém, že nikdo netuší, jak konkrétně to funguje a pokud ta neuronovka umí jezdit velmi pěkně a pak lehce změníš jeden parametr, tak se celá rozsype, protože "řidič celou dobu řídil podle zpětného zrcátka a tys mu je vyměnil za displaye, do kterých teď nevidí" ... Proto se občas najde situace, kde to udělá přesný opak. než by mělo - třeba to nehlídá úbytek volného místa, ale přírustek zabraného místa. Pro člověka jsou to komplementární jevy, ale pro neuronovku to tak být nemusí.

    Výhoda neuronovky je, že pokud objevíš nějaký scénář, který to nezvládá, nebo který je nový, tak jí připravíš data i s tímto scénářem, aby se ho "doučila" a pak už záleží jak rychle to chceš mít hotový, kolik vstupních dat máš a jaký je tvůj rozpočet =)
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: nechci to porovnávat, chci na tom ilustrovat, že i ta "úspěšná" verze je prostě extrémně nebezpečná.

    Ale jak už tu zaznělo, i lidi kteří o tom vědi o něco víc, než já, tvrdí, že to v současné době prostě není reálný.

    ICCV 2021 Open Access Repository
    https://openaccess.thecvf.com/content/ICCV2021W/AVVision/html/Plebe_Occupancy_Grid_Mapping_With_Cognitive_Plausibility_for_Autonomous_Driving_Applications_ICCVW_2021_paper.html

    A comparative study of state-of-the-art driving strategies for autonomous vehicles - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457520317577

    a spoustu dalších
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: toto ale snad nechces porovnavat neuronovu siet co si niekto rozbeha doma na pocitaci ako hobbyprojekt s neuronovou sietou beziacou na niekolkych tisicoch specialne nadesignovanych procesorov, to je co do kapacity ucenia niekde uplne inde
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    solid state baterky uz su tu, co ma prekvapilo teda, ze maju provoznu teplotu 80 stupnov a charging iba 0,2C (asi to zarucuje ich dlhu zivotnost), prepocitane na pocet prepravenych osob ale dobra spotreba ak 90kWh/100 odveze 80 ludi a 15kWh/100 odveze 4 ludi tak je to sice 6x vyssia spotreba ale 20x viac prepravenych osob

    Mercedes eCitaro with solid state battery test ride
    https://www.youtube.com/watch?v=Om3uVW4lskE
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Ve zkratce:

    Většina současných expertů se shoduje, že mimo specifický aplikace (dálnice s tomu přizpůsobenou infrastrukturou) je cokoliv mezi L3 a hypotetickým full L5 (ke kterýmu můžeme mít 3 roky vývoje, ale taky 50) hrozně nebezpečný.

    Člověk není přirozeně vybavenej na to, aby fungoval jako dohled nad nudným procesem, kterej vyžaduje rychlý reakce – a věci jako FSD mají sklony dělat chyby jednou za delší dobu. Takže to, co dělá Tesla, je postavený na hlavu a opak toho, jak to musí fungovat.

    Správný postup je, až do příchodu toho reálnýho FSD, že počítač dohlíží na člověka, ne naopak.

    FSD je k ničemu a ještě dlouhý roky bude k ničemu.
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: a teď mu zkus vyfrézovat kus vozovky, jak si s tím poradí...

    když se koukneš třeba tady na simulaci generačního učení auta, tak vidíš, že i ty úspěšný potomci to prostě občas pošlou do zdi. A to tam nemáš nikoho dalšího, překážky, omezení (je to už starší klip).

    Neural network racing cars around a track
    https://www.youtube.com/watch?v=wL7tSgUpy8w


    To, o čem ty mluvíš prostě není v tuhle chvíli reálný. Dejme tomu dekádu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Dnešní AI nemá inteligenci 4letýho dítěte. Má přinejlepším inteligenci krysy nebo něčeho podobnýho. Za pár let se možná dostane na úroveň psa.

    Necháváš psa řídit auto?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, a takhle se to ještě roky bude učit spoustu dalších věcí "po pár přejezdech tou lokací".

    Problém je, že dokud bude potřebovat pár pokusů, než se to naučí, tak je to jako "self driving" úplně na nic, protože u toho pořád musí sedět člověk a 100% času hlídat, jestli se nevyskytla nějaká další situace, kterou to nezná.

    Teď je to ještě dobrý, protože v tom většinou sedí nadšenej betatester co o tom točí video a co se zajímá, takže se soustředí a ty chyby odchytí.

    Ale ten systém s tím, jak se bude učit, bude ČÍM DÁL NEBEZPEČNĚJŠÍ!

    Zní to paradoxně? Není. Protože když ti self-driving udělá pět chyb za cestu do práce, tak jsi na to připravenej a opravdu pořád sleduješ provoz.

    Ve chvíli, kdy to dosáhne takový účinnosti, že to zásadní fail neudělá jednou za dvě minuty, ale jednou za tejden, tak je vysoká pravděpodobnost, že si u toho lidi budou číst nebo hrát s telefonem a že se něco stalo si všimnou až ve chvíli, kdy bude nabouráno.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: twl, země, kde odstraněj že silnic všechno včetně půlky města, aby se řidičům líp jezdilo, ale nechaj uprostřed šestiproudovky noznačený betonový sloupy...
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: A víš proč 4leté děti za volant nesmí?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Prosímtě, na jaký žiješ planetě?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten betonovy monorail sa to naucilo po par prejazdoch tou lokaciou, skus za volant posadit 4-rocne decko ako bude soferovat, tiez to nepochopi a musis mu to vysvetlit, akurat tomu FSD nebude trvat naucit sa ridit 18 rokov no
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: je dost nepravdepodobne, ze bude z prechodu zrazu stavba, ja som mal na mysli skor toto:

    Tesla AI Day in 19 Minutes (SUPERCUT)
    https://youtu.be/keWEE9FwS9o?t=310
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 99,99999 procenta jistota, že tam ten přechod ještě je, to opravdu není.

    Zkus FSD poslat dneska do Prahy, uvidíme, co se bude dít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam