• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BTW třeba na tiskovce Volva nám říkali, že jejích systém pro vyhýbání se kolizím neumí klokany. Umí jiný zvířata, ale klokan jak skáče, tak je to z nějakýho důvodu problém, kterej zatím nedokázali vyřešit.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: no přece na sběr dat, aby se z toho mohly učit následující generace SW ;) a bez průběžného (byť omezeného) testování nemáš přehled o tom, na jaké úrovni už ten SW vlastně je =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak možná u neuronek už ne, možná ta ignorance byla jen u normálního Front Assistu.

    Nicméně pořád si dokážu představit milion způsobů, jak tohle může vést k něčemu, kdy tu neuronku něco "nachytá na švestkách".
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tyhle věci se neignorují, ale používají se právě ty heat mapy - pokud to detekuješ 50x a je to stále na stejném místě, tak to považujou za pevnou (nudnou) věc. Pokud se to během té doby, než přijedeš, neustále hýbe, tak předpokládáš, že ti to tam může skočit a v tu chvíli si ten shluk hlídáš a čím je nestabilnější, tím víc je "horký" =)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a to jsme vůbec ještě nezačali řešit situace, kdy to nikoho nezabije, ale udělá to nějakou jinou pitomost, třeba že se to motá jako ožralý, jede to zbytečně pomalu nebo něco.

    Teď, s člověkem 100% ready řešit problém za volantem, je to relativně sranda. Ale když ten člověk 100% ready nebude, tak to bude průser.

    A dokud musí být za volantem 100% ready člověk, tak je otázka, k čemu celá ta věc je?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ale obecně si rozumíme. Dokud nebude nějaký gAI-based lev5 autonomy, tak se ta neuronovka bude muset učit metodou pokus-omyl. Což bude tím nebezpečnější, čím delší doba uplyne mezi dvěma omylama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak speciálně věci jako chodec jdoucí po krajnici budou zásadní problém, protože spousta z těch věcí (radar) je nepřesných a kvůli tomu musí nehybný věci do jistý míry ignorovat, jinak by to mohlo brzdit kvůli tomu, že je u silnice strom.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: a nebo to musíš vybavit něčím, co pozná chodce i po tmě - například ultrazvuky, termokameru, lidar, nebo kamery s IR přísvitem, ale nic není 100%, protože vždy existuje nějaký scénář, na kterém to nefunguje, nebo má alespoň výrazně sníženou spolehlivost.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Jinými slovy, než se to naučí rozpoznat a vyhnout třeba neosvětlenýmu chodci v černých hadrech na krajnici, tak to bude nejdřív mít určitou spotřebu neosvětlených chodců v černých hadrech na krajnici...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: Tohle se nejlíp vyzkouší na vlastních neuronkách, když k tomu ještě dostáváš nalejvárnu od někoho, kdo je dělá. Já to měl dva roky na magisterskym a na konci už to byla taková magie, že jsem byl rád, že jsem z toho nemusel dělat zkoušku.

    tady je celkem pěkný video o tom, jak přidělali neuronovku na BD psíka a ta neuronovka ho real-time učí chodit na různých površích...
    AI teaches a robot how to learn to walk - Futurity
    https://www.futurity.org/robots-walking-artificial-intelligence-learning-2595822/

    Což nádherně ukazuje možnosti rychlé adaptace pomocí neuronovek, ale zároveň je to ukázka, že se nejdřív musí něco dít jinak (špatně) a neuronovka na to zareaguje (pokud to má dovoleno), což jsou přesně ty dvě věci, které v automotive nikdo nedovolí jinde, než na testovacím parkovišti, ale spíše to stejně budou jen syntetické testy v počítači ze záznamů, protože safety issues... =/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Opět, je to hezký, ale k tomu, aby se to dalo vypustit bez dozoru na silnici, tomu zbývají ještě roky práce.

    A do tý doby je to neužitečný a nebezpečný.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Nojo, ta tesla, bez radaru a lidaru je přece v prdeli a když nějakej objekt nerozpozná AI, tak o něm neví... Tohle se implementuje do fsd.

    Here's an example of a post in the middle of a narrow road. https://fn.lc/s/depthrender/?bev3d/frames.txt&p=0.75&i=288
    Before this Tesla would have to manually label this as part of the training set to ensure the car doesn't run into it

    The nets predict the location of static objects in the space around them via a dense grid of probabilities.

    The output is a 384x255x12 dense grid of probabilities. Each cube seems to be ~0.33 meters and currently outputs predictions ~100 meters in front of the vehicle.

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Thread by @GregorMacdonald on Thread Reader App – Thread Reader App
    https://threadreaderapp.com/thread/1447966998743318529.html

    Peak oil byl 2019, aktualni narust cen bude do pulroku fuc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Nemáš nějakej link, nebo nenapsal bys víc k tomu, proč neuronovka dělá tyhle faily? Já to tak nějak intuitivně chápu na základě toho, co jsem o tom jednak četl a druhak viděl v praxi (jak auta, tak třeba překládání), ale hodilo by se víc infa.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ale o tom tu celou dobu mluvím. Já věřím tomu, že to jednou dostanou z bety, byť to patrně bude vyžadovat dost zásadní posun směrem ke gAI.

    Ale většina Teslafanatiků věří Muskovi, že už je tahle fáze "venku z Bety" na dosah. A tomu nic nenasvědčuje. To, co to teď umí, je hodně těžká WIP, a ani náhodou to není v řádu měsíců od finálního produktu. Nemusí to být ani jednotky let od finálního produktu.

    A dokud to není finální produkt, tak to nic významnýho nepřináší a je to nebezpečný.

    Je klidně možný, že Tesla bude první, kdo se dostane k plnohodnotnýmu FSD. Ale v nejbližších letech kvůli přístupu "all or nothing" bude nejspíš v reálně užitečných automatizovaných systémech předstižená jinýma automobilkama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Ano, ale FSD se zatím ani neblíží tomu, aby bylo aspoň vzdáleně srovnatelný s normálním řidičem. Zatím je ve fázi, že se učí chápat, že nemá narazit do betonovýho sloupu.

    Nenarazit do betonovýho sloupu zvládne i pětiletý dítě, pokud dosáhne na pedály a volant.

    Když se podíváš na YouTube, tak je tam plno videí, kde se nadšený majitelé/betatesteři FSD hrozně chlubí tím, že "0 interventions".

    To přeloženo znamená, že ta věc dokázala ujet jednu cestu, aniž by něco posrala takovým způsobem, že musel řidič zabraňovat nehodě.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: FSD je WIP. Těžko říct, co z toho bude, až / jestli se někdy dostane z bety.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ne, spousta věcí mezi manuálním řízením a 100% FSD je velmi užitečných.

    Ale zrovna FSD je naprosto nejdebilnější možnej přístup, protože nepřispívá vůbec ničemu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BASIK: Ano. Ale pro Bobashe je všechno, co se nachází mezi plně manuálním a 100% autonomním řízením, úplně zbytečný a hrozně nebezpečný (v caps locku). Teda, pokud to náhodou nedělá někdo jiný, než Tesla. Pak je to hrozně užitečný.
    BASIK
    BASIK --- ---
    A nebyl ultimatni cil, aby byl FSD (nebo jak se to bude jmenovat) proste aspon o rad uspesnejsi nez beznej ridic v nejaky rozumny metrice? Umrti/zraneni na km? Takhle do rikal elon od zacatku (ted to uz moc nesleduju)... Techhle fail videi je plnej internet, akorat standardne jsou za volantem lidi :) ano, delaj jiny chyby, ktery se nam treba muzou zdat min nebezpecny nebo vic pochopitelny, ale furt kvuli lidem umira na silnici hroznejch pocet dalsich lidi. Pokud by to ten system, byt se svejma specifickejma chybama, byl schopnej statisticky vyznamne redukovat (a nejaky cisla k tomu uz snad jsou ne?), tak to prece posun je, ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam