• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ono už i na dálku, pokud je to někde, kde jsou dálnice a rychlonabíječky, už je to skoro jedno. Do Švýcarska ale ne, protože na německých dálnicích je strašná nevýhoda neschopnost elektromobilu jezdit rychle aniž by vymlátil baterku za chvíli.

    Tam naftový auto šetří čas hrozně moc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    1) Každá nová technologie začíná od dražších aut, ještě před 3 rokama byly jediný použitelný elektromobily za 2,5M+, dneska stojí Enyaq, který 90% řidičům stačí 90% dní v roce úplně v pohodě, něco přes mega, za 4 roky přijde VW ID.2 a jeho odvozeniny, který už budou cenově na dosah od Fabie.

    2) Negarantuje, protože to nejde. Ale cena baterek v přepočtu na kWh se za posledních 10 let snížila víc než 10x a pokles pokračuje, takže se dá předpokládat, že až ti dojde záruka (u většiny automobilek 8 let/160 000 km nebo tak něco), bude už baterka stát výrazně míň než dnes.

    3) Užitkový auta zatím nedávají smysl mimo městských rozvozů, protože viz bod 1). Je to zatím drahý, tak to nikdo nedělá. To přijde.

    4) Kompatibilita přichází, ceny klesají.

    5) Jako ojetiny budou elektromobily mnohem zajímavější než spalovací auta, protože mimo baterky na nich má všechno ostatní mnohem větší trvanlivost.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: Přesně. Kolega jel teď přes víkend do Švýcarska na otočku a měl na výběr buďto Teslu, nebo naftový BMW. Po zdravý úvaze, musel jet s naftou, i když s velkým sebezapřením. Ale ušetřil tím půl dne na cestách.

    Na druhou stranu po Praze a okolí je to úplně jiná písnička.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tak to byl Leaf druhý generace, to je trochu menší krám, ale furt proti dnešním elektromobilům krám.

    Ad moderní – do cca konce roku 2019 se elektromobily dělily na dva typy: ty špatný, resp. použitelný jen do města, a Teslu. Od 2020 začalo přicházet na trh spousta modernějších elektromobilů s výrazně větším dojezdem (dneska už běžně kolem 500 km WLTP) a rychlejším nabíjením.

    Takže ano, použít Nissan Leaf na 500 km cestu je nesmysl a mě osobně by upřímně ani nenapadlo to zkoušet. Totéž s tím Enyaqem, kterým jsem byl v tý Varšavě, bych udělal v klidu, protože po 350 km nabiju, ujedu zbylých 150 tam a zpátky, nabiju tamtéž znovu a dojedu domů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jinak, jakákoliv pracovní schůzka, co šla absolvovat po sedmi hodinách řízení čehokoliv, by byla platnejší po webexu, pokud se netýkala přepravy dvou tun písku na korbě, cos měl metr za hlavou.


    DZODZO: americké komunikátory, izraelské komunikátory, všechno je to z Taiwanu!
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Zkusím zjistit co to bylo někde to mám snad i na fotce. Dojezd 300+ (400)Km pokud nespěcháš to mělo (tedy nový). Protože to dojelo v kuse. Nabíjel jen v Německu, to si taky pamatuju.

    jinak nevím co bereš jako moderní auto, ale já si na auto udělám názor až po tom co bude třebas 10 let fungovat.

    Mě přijde elektromobilita v tuto chvíli jako dost děsnej oser z několika důvodů 1. cena jasný asi jsem socka, ale nehledám auto k tomu abych si zvýšil společenský status. 2. žádná z automobilek negarantuje cenu náhradních dílů-baterie ani její životnost. Jo Tesla se o něco snaží, ale zase je to jen takovej one mark way. Navíc Tesla nemá jediný užitkový auto. 3. co souvisí i s tím druhým bodem. Prostě žádná kompatibilita. Prostor pro to aby to auto mělo nějakou normální cenu.
    Ojetinu se prostě nevyplatí vůbec repasovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Bože ty jsi tatar.

    Ty metriky mezi sebou nejdou převádět, nejdou ani převádět mezi dvěma různejma místama. Počet mrtvých na 1 000 km dálnice vypovídá především o tý dálnici a ovlivňujou to faktory jako třeba to, kolik tam jezdí aut.

    Což sis neuvědomil a vyprodukoval jsi tenhle maniakálně stupidní post:

    COMODOR_FALKON:

    Ze kterýho ti vyšla úplná kravina, že "1 mrtvý na 100 000 km" by bylo zbytečně bezpečné. To by totiž životnost obchodního cestujícího se služebním autem byla srovnatelná s životností britského bombardovacího letce nebo německého ponorkového námořníka tak cca v roce 1943.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pracuju s metrikou, která se blbě zpochybňuje…
    Metrika toho typu, který jsi použil Ty, je odhadnutá, takže Ti poskytuje spoustu možností, jak data zpochybnit…

    Tak u Tesly a její hive-fleet struktury není rozdíl mezi 1.000.000km a 10.000x 100km…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nissan? Tak počkat, to dost mění situaci, protože pár let zpátky to mohl být jedině Leaf. A to vysvětluje všechno, protože to je děsnej krám.

    Ta věc má realistickej dojezd asi 150 km, takže musel nabíjet tak třikrát, a navíc nabíjí nejvíc něco jako 22 kW, takže plný nabití trvá několik hodin.

    Normální moderní elektromobil nabije na 80% kapacity, což obvykle stačí na minimálně 250 km i v dálničním tempu a tak 350 km v tempu jakým se dá jezdit v Dánsku, za 30 minut (ty běžnější) nebo za cca 18 minut (Taycan/e-tron GT/Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 a cokoliv dalšího s 800V architekturou).

    Takže posuzuješ použitelnost elektromobilu na základě roky starý historky s autem, který bylo děsnej krám už tehdy.

    A ad ty poslední dvě věty – všechny elektromobily nebudou sedět v rychlonabíječkách, protože je to drahý. Rychlonabíječky jsou na dlouhý cesty (ty úplně rychlý tě teoreticky nabijou za 15 minut na 300 km), na normální nabíjení jsou 50 kW DC (což je i tak trochu overkill, ale furt víc než zvládnul ten jeho Leaf) a 22 kW AC, který už utáhne v pohodě i 380V třífáze.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: webex? a to nazivas masochizmom jezdeni na schuzku? ked uz tak radsej teams :D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: nebyla to Tesla po ale Nissan pokud si pamatuji. Po cestě někde nabíjel ale mnohem dál.

    Co se týče těch zastávek na nabíječkách, je to prostě těsněj oser. Je vegan, takže dost bochybuji že by se někde najedl a v Kodani se dost míst kde se dá dobít, ale musel by tam dojet, navíc doprava v Kodani je taky dost naprd (na to že je to severská metropole).

    Jo nemělo to nějaké super extra rychlonabíjení. Druhá věc je že si nedokážu představit budoucnout kde každé auto bude sedět v rychlonabíječce. To by stávající energetická sít nestačila ani pro elektromobily.

    Pokud do nějakého elektromobil za sebe půjdu, tak to musí být užitkové auto (těch je jak šafránu) a bude to míst střechu plnou solárů. ně že by to pomohlo v tomto případě, ale v mém použití to bude mít razantní plus.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A to se bavím o místech, proti kterým je Dánsko "o 10 let napřed".

    Navíc nevím, čím jel, ale jestli to ujelo 500 km na nabití, tak to musela být Tesla, proč nezastavil na půl hodiny na Superchargeru?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Pár let je dost zásadní rozdíl. Před 6 lety jsem v Brně nabíjel Teslu u autobazaru na okraji a nechal se kámošem dovýzt do centra. Včera jsem si vybíral v blbý Lodži z asi 10 nabíječek...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Hele včera i ve čtvrtek (tam a zpátky) jsem si prostě vybral město, kde chci zastavit a nabíječku jsem hledal až když jsem se blížil, počítal jsem (správně) s tím, že prostě přijedu do Wroclavi nebo Lodže a tam ad hoc najdu nabíječku v dochozí vzdálenosti od hospody s dobrým jídlem a/nebo něčeho zajímavýho v centru co chci vidět.

    Rozptyl toho, kdy potřebuješ nabíjet, je s dnešníma dojezdama už třeba +- 100 km, můžeš si vybrat co se ti líbí.

    To je mimochodem největší chyba, kterou spousta lidí dělá – snaží se dojet co nejdál a pak skončí stepováním na nabíječce někde v kyselý prdeli uprostřed ničeho, přičemž 50 nebo 100 km zpátky mohli v klidu nabíjet ve městě a tu hodinu (teď se bavíme o Polsku, kde nejsou Ionity nebo tak něco) strávit smysluplně.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jo vesnice/satelit kousek. Prostě dojet tam autem musíš a zároveň ho tam nedobiješ. Tedy je to sice pár let, ale řešil by jsi furt to samý.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    CUKI: Jak nepomohl? Rozhodně mi přijde rychlejší udělat zastávku např. 200km před cílem dát to na půl hodiny dobíjet. Díky tomu si zvýšit dojezd.
    Než 50km před cílem s poslednima procentama baterie, řešit nějakou autopůjčovnu. Kde krom času, ztrácím i peníze..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo takhle, to jediný dává smysl. Ale to muselo bejt strašně dávno, ne? Nebo byla destinace mimo město...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Zajímavá historka, ale jde o to, kdy to bylo a čím jel. Dneska už by ve většině případů ani v ČR nedávalo smysl udělat to, co udělal on, protože vždycky někde najdeš dostatečně rychlou nabíječku, abys ten kousek donabil, a nebude to trvat o moc dýl než proces půjčení auta.

    Je ale pravda, že u toho musí člověk o hodně víc přemýšlet, a na to lidi nejsou zvyklí. Málokdo ví, jak moc spotřebu jeho auta ovlivňuje rychlost. U spalovacích aut to nikdo moc neřeší a hlavně většina lidí jezdí buďto rychle nebo pomalu, ale pořád víceméně stejně. Pak je dost překvapí, když jim řekneš, že i jejich diesel žere třeba ve 160 km/h o 50% víc než ve 120.

    A protože na to nejsou zvyklí a jsou zvyklí ve chvíli, kdy se rozsvítí hladový oko, zastavit a natankovat na dalších 800 km, tak nemají vyvinutý postupy. Já jsem z mnoha důvodů tohle řešil už se spalovacíma autama, takže mám spoustu strategií, jak to vyřešit. Třeba budu hledat nabíječku dostatečně včas, abych našel rychlou (pokud spěchám) nebo na dobrým místě (pokud nespěchám a chci smysluplně využít čas), nebo zpomalím, abych prodloužil dojezd.

    Ale že bych nechával auto na nabíječce a půjčoval si jiný kvůli 50km? To bych musel bejt idiot...
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: A nesmí ti vadit zastavovat na předem danejch místech.
    CUKI
    CUKI --- ---
    TOMBRIDER: dojezd 100km? koukám na mapu je to necelejch 600km.
    Ale nejde o to že by to nedojel. Ale nenabil. Prostě musíš koncipovat cesty tak aby jsi mohl dobíjet v cílové destinaci. Proto zaparkoval auto v nabíječce o 50km před cílem. Protože tam měl strávit několik hodin tak za tu dobu dobyl auto do plna a mohl jet potom zpátky bez přestávky.
    Kdyby někde předtím zastavoval na částečné dobití, tak by mu to moc nepomohlo. Musel by to řešit i po cestě zpátky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam