• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Super a kde je ta 1/10 za deset let? :-) Navíc ty grafy, koupíš to za tu cenu?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Tady máš statistiky.
    The price of batteries has declined by 97% in the last three decades - Our World in Data
    https://ourworldindata.org/battery-price-decline
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jasně, ale taky a nejedeš na otočku, ale pěkně den předem a pak tam tuhneš dva dny, co to trvá... já se jenom ohrazoval ke smyslu schůzky konaný po přejezdu půldenní+ štreky
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Garanci jsem myslel v tom že to pojede několik firem současně, tedy bude konkurence.
    Co se týče klesání cen baterií je to nesmysl. To jsou jen prodejní žvásty. Cenu baterií občasně sleduju a už mnohem větší dobu a nijak moc dolu to tedy nejde na desetinu za posledních deset let ani omylem :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Je milion a jeden důvod, proč někde prostě potřebuješ bejt osobně. Něco vidět, udělat něco co vyžaduje osobní přítomnost... lidi nejezděj autama daleko jen tak, že je to baví.

    A na tohle je prostě elektrický auto furt blbý, respektive o hrozně moc horší než spalovací.

    Na výlet je to cajk, to mě to naopak baví víc, protože kdybych si půjčil naftovýho Superba, tak mě nic nepřiměje zajet do centra Wroclavi a centra Lodže a dát si tam hodinu na procházení a jídlo. To cestování s EV je vlastně o hodně uvolněnější a příjemnější. Ale musíš mít ten čas.

    Když jsem třeba jel naposledy z nějaký rallye (kde jsme mimo jiné fotili a psali reportáže, což fakt neuděláš, když tam nejseš) na západě Německa, tak mít elektromobil, jdu si prostřelit hlavu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ono už i na dálku, pokud je to někde, kde jsou dálnice a rychlonabíječky, už je to skoro jedno. Do Švýcarska ale ne, protože na německých dálnicích je strašná nevýhoda neschopnost elektromobilu jezdit rychle aniž by vymlátil baterku za chvíli.

    Tam naftový auto šetří čas hrozně moc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    1) Každá nová technologie začíná od dražších aut, ještě před 3 rokama byly jediný použitelný elektromobily za 2,5M+, dneska stojí Enyaq, který 90% řidičům stačí 90% dní v roce úplně v pohodě, něco přes mega, za 4 roky přijde VW ID.2 a jeho odvozeniny, který už budou cenově na dosah od Fabie.

    2) Negarantuje, protože to nejde. Ale cena baterek v přepočtu na kWh se za posledních 10 let snížila víc než 10x a pokles pokračuje, takže se dá předpokládat, že až ti dojde záruka (u většiny automobilek 8 let/160 000 km nebo tak něco), bude už baterka stát výrazně míň než dnes.

    3) Užitkový auta zatím nedávají smysl mimo městských rozvozů, protože viz bod 1). Je to zatím drahý, tak to nikdo nedělá. To přijde.

    4) Kompatibilita přichází, ceny klesají.

    5) Jako ojetiny budou elektromobily mnohem zajímavější než spalovací auta, protože mimo baterky na nich má všechno ostatní mnohem větší trvanlivost.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: Přesně. Kolega jel teď přes víkend do Švýcarska na otočku a měl na výběr buďto Teslu, nebo naftový BMW. Po zdravý úvaze, musel jet s naftou, i když s velkým sebezapřením. Ale ušetřil tím půl dne na cestách.

    Na druhou stranu po Praze a okolí je to úplně jiná písnička.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tak to byl Leaf druhý generace, to je trochu menší krám, ale furt proti dnešním elektromobilům krám.

    Ad moderní – do cca konce roku 2019 se elektromobily dělily na dva typy: ty špatný, resp. použitelný jen do města, a Teslu. Od 2020 začalo přicházet na trh spousta modernějších elektromobilů s výrazně větším dojezdem (dneska už běžně kolem 500 km WLTP) a rychlejším nabíjením.

    Takže ano, použít Nissan Leaf na 500 km cestu je nesmysl a mě osobně by upřímně ani nenapadlo to zkoušet. Totéž s tím Enyaqem, kterým jsem byl v tý Varšavě, bych udělal v klidu, protože po 350 km nabiju, ujedu zbylých 150 tam a zpátky, nabiju tamtéž znovu a dojedu domů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jinak, jakákoliv pracovní schůzka, co šla absolvovat po sedmi hodinách řízení čehokoliv, by byla platnejší po webexu, pokud se netýkala přepravy dvou tun písku na korbě, cos měl metr za hlavou.


    DZODZO: americké komunikátory, izraelské komunikátory, všechno je to z Taiwanu!
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Zkusím zjistit co to bylo někde to mám snad i na fotce. Dojezd 300+ (400)Km pokud nespěcháš to mělo (tedy nový). Protože to dojelo v kuse. Nabíjel jen v Německu, to si taky pamatuju.

    jinak nevím co bereš jako moderní auto, ale já si na auto udělám názor až po tom co bude třebas 10 let fungovat.

    Mě přijde elektromobilita v tuto chvíli jako dost děsnej oser z několika důvodů 1. cena jasný asi jsem socka, ale nehledám auto k tomu abych si zvýšil společenský status. 2. žádná z automobilek negarantuje cenu náhradních dílů-baterie ani její životnost. Jo Tesla se o něco snaží, ale zase je to jen takovej one mark way. Navíc Tesla nemá jediný užitkový auto. 3. co souvisí i s tím druhým bodem. Prostě žádná kompatibilita. Prostor pro to aby to auto mělo nějakou normální cenu.
    Ojetinu se prostě nevyplatí vůbec repasovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Bože ty jsi tatar.

    Ty metriky mezi sebou nejdou převádět, nejdou ani převádět mezi dvěma různejma místama. Počet mrtvých na 1 000 km dálnice vypovídá především o tý dálnici a ovlivňujou to faktory jako třeba to, kolik tam jezdí aut.

    Což sis neuvědomil a vyprodukoval jsi tenhle maniakálně stupidní post:

    COMODOR_FALKON:

    Ze kterýho ti vyšla úplná kravina, že "1 mrtvý na 100 000 km" by bylo zbytečně bezpečné. To by totiž životnost obchodního cestujícího se služebním autem byla srovnatelná s životností britského bombardovacího letce nebo německého ponorkového námořníka tak cca v roce 1943.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pracuju s metrikou, která se blbě zpochybňuje…
    Metrika toho typu, který jsi použil Ty, je odhadnutá, takže Ti poskytuje spoustu možností, jak data zpochybnit…

    Tak u Tesly a její hive-fleet struktury není rozdíl mezi 1.000.000km a 10.000x 100km…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nissan? Tak počkat, to dost mění situaci, protože pár let zpátky to mohl být jedině Leaf. A to vysvětluje všechno, protože to je děsnej krám.

    Ta věc má realistickej dojezd asi 150 km, takže musel nabíjet tak třikrát, a navíc nabíjí nejvíc něco jako 22 kW, takže plný nabití trvá několik hodin.

    Normální moderní elektromobil nabije na 80% kapacity, což obvykle stačí na minimálně 250 km i v dálničním tempu a tak 350 km v tempu jakým se dá jezdit v Dánsku, za 30 minut (ty běžnější) nebo za cca 18 minut (Taycan/e-tron GT/Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 a cokoliv dalšího s 800V architekturou).

    Takže posuzuješ použitelnost elektromobilu na základě roky starý historky s autem, který bylo děsnej krám už tehdy.

    A ad ty poslední dvě věty – všechny elektromobily nebudou sedět v rychlonabíječkách, protože je to drahý. Rychlonabíječky jsou na dlouhý cesty (ty úplně rychlý tě teoreticky nabijou za 15 minut na 300 km), na normální nabíjení jsou 50 kW DC (což je i tak trochu overkill, ale furt víc než zvládnul ten jeho Leaf) a 22 kW AC, který už utáhne v pohodě i 380V třífáze.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: webex? a to nazivas masochizmom jezdeni na schuzku? ked uz tak radsej teams :D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: nebyla to Tesla po ale Nissan pokud si pamatuji. Po cestě někde nabíjel ale mnohem dál.

    Co se týče těch zastávek na nabíječkách, je to prostě těsněj oser. Je vegan, takže dost bochybuji že by se někde najedl a v Kodani se dost míst kde se dá dobít, ale musel by tam dojet, navíc doprava v Kodani je taky dost naprd (na to že je to severská metropole).

    Jo nemělo to nějaké super extra rychlonabíjení. Druhá věc je že si nedokážu představit budoucnout kde každé auto bude sedět v rychlonabíječce. To by stávající energetická sít nestačila ani pro elektromobily.

    Pokud do nějakého elektromobil za sebe půjdu, tak to musí být užitkové auto (těch je jak šafránu) a bude to míst střechu plnou solárů. ně že by to pomohlo v tomto případě, ale v mém použití to bude mít razantní plus.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A to se bavím o místech, proti kterým je Dánsko "o 10 let napřed".

    Navíc nevím, čím jel, ale jestli to ujelo 500 km na nabití, tak to musela být Tesla, proč nezastavil na půl hodiny na Superchargeru?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Pár let je dost zásadní rozdíl. Před 6 lety jsem v Brně nabíjel Teslu u autobazaru na okraji a nechal se kámošem dovýzt do centra. Včera jsem si vybíral v blbý Lodži z asi 10 nabíječek...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Hele včera i ve čtvrtek (tam a zpátky) jsem si prostě vybral město, kde chci zastavit a nabíječku jsem hledal až když jsem se blížil, počítal jsem (správně) s tím, že prostě přijedu do Wroclavi nebo Lodže a tam ad hoc najdu nabíječku v dochozí vzdálenosti od hospody s dobrým jídlem a/nebo něčeho zajímavýho v centru co chci vidět.

    Rozptyl toho, kdy potřebuješ nabíjet, je s dnešníma dojezdama už třeba +- 100 km, můžeš si vybrat co se ti líbí.

    To je mimochodem největší chyba, kterou spousta lidí dělá – snaží se dojet co nejdál a pak skončí stepováním na nabíječce někde v kyselý prdeli uprostřed ničeho, přičemž 50 nebo 100 km zpátky mohli v klidu nabíjet ve městě a tu hodinu (teď se bavíme o Polsku, kde nejsou Ionity nebo tak něco) strávit smysluplně.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jo vesnice/satelit kousek. Prostě dojet tam autem musíš a zároveň ho tam nedobiješ. Tedy je to sice pár let, ale řešil by jsi furt to samý.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam