• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Samozřejmě. Utahá tě doba strávená za volantem, a obecně doba na cestě. Plus samozřejme to, jak moc se "musí řídit" – na to je zrovna cesta do Polska peklo. Ale zase jak kdy, třeba přejezd přes Krkonoše mě ve výsledku osvěžil, protože jsem si dal pár desítek kilometrů svižný jízdy po klikatých silnicích, což je zábavná činnost u který má člověk pocit, že něco dělá.

    Sedět pět hodin v kuse na dálnici při 120 km/h je naprosto příšerný.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze teba utaha cas a nie ujete kilometre?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Sorry, možná je to za 11 let, já si pořád ještě nezvyk, že už jsme v novým desetiletí. Ale kolem roku 2010 byly výrobní náklady baterek pro auta někde kolem $1,200/kWh. Dneska už klesly pod $100/kWh.

    Tomu odpovídá i to, že v roce 2012, když přišla na trh první Tesla Model S, stála ve verzi s 85 kWh baterií a dojezdem asi 420 km stála necelý 3 miliony korun. Ještě v roce 2017 byla jediná cesta k 500+ km dojezdu Tesla Model S Ludicrous opět za asi 3 mega.

    Dneska si za 1,2 milionu koupíš Škodu Enyaq s 82 kWh baterií a dojezdem 510 km (snad dokonce dle přísnější metodiky než Tesla).

    Za cca 4 roky přijde na trh VW ID.2 a jeho odvozeniny, který budou při dojezdu 400 km stát něco kolem půl milionu.

    Tohle je do značný míry právě výsledek těch levnějších baterek. Samozřejmě to není tak, že 10x klesne cena baterky v nákupu, 10x klesne cena auta. Ale v půlce minulý dekády se za milion prodávaly věci velikostí a výkonem odpovídající Fabii a s dojezdem 250 km (ostatně VW eGolf stál asi 900 tisíc a měl dojezd snad 230 km ještě někdy ve 2018).

    Ten vývoj jde strašně rychle, desetiletej elektromobil dneska vypadá jako pravěk.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: "Za 10 let půjde jezdit autem třeba do Minsku"
    Obávám se že za deset let se tam nedostaneš ani autem ani letadlem :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale pořád může bejt spousta důvodů, proč letadlo nebude dávat smysl. Třeba jede z jedný firmy víc lidí, a letenka zrovna nestojí 3 tisíce. Nebo je potřeba se tam dostat někdy, kdy tam zrovna nic neletí. Nebo je potřeba jet někam, kam by to letadlem bylo komplikovaný (nebude to Varšava, ale nějaká fabrika v nějaký prdeli někde dál). Nebo je potřeba mít s sebou nějaký věci.

    Nebo v poslední době třeba flygskam – lítání, zvlášť na krátký vzdálenosti, je příšerně neekologický a pokud člověk nejede sám, tak je i auto na benzín lepší, auto na naftu pak ještě víc.

    Já hlavně ani nechci řešit, proč někdo chce nebo potřebuje jet autem. Řeším to, že lidi to dělají, mají pro to očividně důvod, a já chtěl zjistit, jestli jde i na tenhle úkol nahradit naftový auto elektrickým.

    A odpověď je, že to jde mnohem líp, než by člověk čekal, na některý úkoly (výlet) už docela dobře, ale na rychlou přepravu z A do B, který jsou od sebe víc než jedno nabití, je prostě potřeba dodělaná síť superrychlejch nabíječek, auto s 800V architekturou a dojezdem 600+ km WLTP.

    Za 10 let půjde jezdit autem třeba do Minsku. Dneska vím, že až za kamarádama do Varšavy pojedu příště, beru diesel, protože jednou mi to stačilo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Já to tak beru koukám na 10let zpátky a nevidím 1/10
    DZODZO: Pěknej graf, ale realita je jiná.

    BOBASH: Jo chápu že to budou mít za jiný ceny, ale že to budou mít za 1/4? Nehledě na to že pokud u nich ta cena klesá, tak pro koncové spotřebitele (nejdůležitější údaj) to tak neplatí (to klesání).
    Za posledních deset let to není ani na polovině ceny. střízlivě tak -40%

    A ještě jedna k tématu. Elektromobily se řeší pouze pro minoritní luxusní třídu. A ani v ní nejsme schopni pokrýt poptávku, pro střední třídu a praktická auta se vůbec neřeší.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: chápu. V mým světě se firmě vyplatí dát tři litry za letenku, co trvá dvě hoďky od vstupu na Ruzyni po vylezení na Chopinovi a pak případně půjčit auto u Hertzů a jsem za to opravdu rád. Pár kolegů petrolheadů, co si užijou cestu Praha-Hamburg mám, párkrát jsem to s nima absolvoval, a příště raději knihu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Já taky nemluvil o tom, že pojedeš tam a zpátky, ale prostě že tam pojedeš.

    Furt je rozdíl, že když sednu do obligátního naftovýho Superbu a budu na to trošku šlapat, tak jsem v tý Varšavě za znatelně míň než co udávají Google Maps – a to je 7 hodin. Myslím, že by se to dalo dát tak za 6:30, v noci klidně za 6 hodin.

    Elektrickým autem to (v tuhle chvíli) bude trvat 11-12 hodin. Což je rozdíl mezi tím, jestli na středeční schůzku můžu prostě odejít dřív z práce a ve 4 vyrazit, a ještě stihnout večeři, dva drinky na baru a vyspat se, nebo jestli vyrazím v 9 ráno a přijedu v 9 večer úplně utahanej.

    Samozřejmě když pojedu Taycanem, kterýmu tolik nestoupá spotřeba při vyšší rychlosti, a po cestě budou Ionity, tak se ten rozdíl dost setře. Ale teď to je jak to je.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jsou to nákupní ceny pro autoprůmysl, ale od nich jsou odvislý retail ceny – ty jsou samozřejmě vyšší, ale je tam úměrnost.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Tak znovu: je to za poslednich 10 let, ne do budoucnosti. Precti si to jeste jednou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: tak tak (nie je to teda presne desatina ale uz zatracene blizko)

    • Chart: Lithium Battery Prices Plunge | Statista
    https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Je rozdil baterka domu a ty clanky pro automobilky :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Super a kde je ta 1/10 za deset let? :-) Navíc ty grafy, koupíš to za tu cenu?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Tady máš statistiky.
    The price of batteries has declined by 97% in the last three decades - Our World in Data
    https://ourworldindata.org/battery-price-decline
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jasně, ale taky a nejedeš na otočku, ale pěkně den předem a pak tam tuhneš dva dny, co to trvá... já se jenom ohrazoval ke smyslu schůzky konaný po přejezdu půldenní+ štreky
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Garanci jsem myslel v tom že to pojede několik firem současně, tedy bude konkurence.
    Co se týče klesání cen baterií je to nesmysl. To jsou jen prodejní žvásty. Cenu baterií občasně sleduju a už mnohem větší dobu a nijak moc dolu to tedy nejde na desetinu za posledních deset let ani omylem :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Je milion a jeden důvod, proč někde prostě potřebuješ bejt osobně. Něco vidět, udělat něco co vyžaduje osobní přítomnost... lidi nejezděj autama daleko jen tak, že je to baví.

    A na tohle je prostě elektrický auto furt blbý, respektive o hrozně moc horší než spalovací.

    Na výlet je to cajk, to mě to naopak baví víc, protože kdybych si půjčil naftovýho Superba, tak mě nic nepřiměje zajet do centra Wroclavi a centra Lodže a dát si tam hodinu na procházení a jídlo. To cestování s EV je vlastně o hodně uvolněnější a příjemnější. Ale musíš mít ten čas.

    Když jsem třeba jel naposledy z nějaký rallye (kde jsme mimo jiné fotili a psali reportáže, což fakt neuděláš, když tam nejseš) na západě Německa, tak mít elektromobil, jdu si prostřelit hlavu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ono už i na dálku, pokud je to někde, kde jsou dálnice a rychlonabíječky, už je to skoro jedno. Do Švýcarska ale ne, protože na německých dálnicích je strašná nevýhoda neschopnost elektromobilu jezdit rychle aniž by vymlátil baterku za chvíli.

    Tam naftový auto šetří čas hrozně moc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    1) Každá nová technologie začíná od dražších aut, ještě před 3 rokama byly jediný použitelný elektromobily za 2,5M+, dneska stojí Enyaq, který 90% řidičům stačí 90% dní v roce úplně v pohodě, něco přes mega, za 4 roky přijde VW ID.2 a jeho odvozeniny, který už budou cenově na dosah od Fabie.

    2) Negarantuje, protože to nejde. Ale cena baterek v přepočtu na kWh se za posledních 10 let snížila víc než 10x a pokles pokračuje, takže se dá předpokládat, že až ti dojde záruka (u většiny automobilek 8 let/160 000 km nebo tak něco), bude už baterka stát výrazně míň než dnes.

    3) Užitkový auta zatím nedávají smysl mimo městských rozvozů, protože viz bod 1). Je to zatím drahý, tak to nikdo nedělá. To přijde.

    4) Kompatibilita přichází, ceny klesají.

    5) Jako ojetiny budou elektromobily mnohem zajímavější než spalovací auta, protože mimo baterky na nich má všechno ostatní mnohem větší trvanlivost.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: Přesně. Kolega jel teď přes víkend do Švýcarska na otočku a měl na výběr buďto Teslu, nebo naftový BMW. Po zdravý úvaze, musel jet s naftou, i když s velkým sebezapřením. Ale ušetřil tím půl dne na cestách.

    Na druhou stranu po Praze a okolí je to úplně jiná písnička.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tak to byl Leaf druhý generace, to je trochu menší krám, ale furt proti dnešním elektromobilům krám.

    Ad moderní – do cca konce roku 2019 se elektromobily dělily na dva typy: ty špatný, resp. použitelný jen do města, a Teslu. Od 2020 začalo přicházet na trh spousta modernějších elektromobilů s výrazně větším dojezdem (dneska už běžně kolem 500 km WLTP) a rychlejším nabíjením.

    Takže ano, použít Nissan Leaf na 500 km cestu je nesmysl a mě osobně by upřímně ani nenapadlo to zkoušet. Totéž s tím Enyaqem, kterým jsem byl v tý Varšavě, bych udělal v klidu, protože po 350 km nabiju, ujedu zbylých 150 tam a zpátky, nabiju tamtéž znovu a dojedu domů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam