• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ: takovej dojezd nemam ani u stávajícího spalovacího auta! naprostej luxus! :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CRAZY_IVAN: ok, tak 407km
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: to u aut problém nebude, když lidi budou vědět, že můžou dostat hezký peníze za battery pack, i třeba vadnej, tak to budou výkupy :)) a až to zjistěj zloději... kolik uškvařenejch zlodějů asi bude? Když už nebudou moct krást kaťáky.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A rozdíl dojezdu NMC vs LFP v US

    The US-made Model 3 SR+ has an EPA-estimated range of 263 miles per charge, while the MIC Model 3 with an LFP battery has an estimated range of 253 miles per charge.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ: DZODZO:

    LFP dokonce ani dlouhodobě nevadí nabíjení do 100 % (Elon: "I’d personally slightly opt for iron pack, as it wants to be charged to 100%, whereas nickel prefers ~90%.") a jestli mě paměť neklame, tak jim tolik nevadí rychlé nabíjení a vybíjení
    Mají větší životní cyklus
    Bezpečnější (menší šance výbuchu etc)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Precti si ten prispevek ode me vc. odkazu. Googli: Contemporary Amperex Technology
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ve středně dojezdových autech není kobalt potřeba, protože používají LiFePo baterky, které z principu kobalt neobsahují (a mají další výhody jako bezpečnost). A ta TM3 má dojezd kolem 500km, kapacitu tuším 58kWh nebo něco takového (možná 62 a 58 je využitelná)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: 160 000 CNY za tunu? Takže 550 korun za kilo ~ 5 500 korun za 10 kilo v baterce osobního auta
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Hmm to jsem nevěděl, máš k tomu nějaký zdroj? Případně proč je potřeba u větších baterií? Tedy nevím co znamená střední dojezd 300Km?

    Jinak nezajímavý udaj je také recyklace se ktrou se tak nějak počítá. U olověné baterie se dá zrecyklovat asi 99%, ale zajímavý údaj je ten, že na tu recyklaci se nedostane ani polovina baterií. To číslo mě fakt nemile překvapilo. :-(
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Jo, ale to je problem rozpadu dodavatelskych retezcu, problem lodni dopravy. To je docasna deformace, lze ji videt u dreva, oceli, plastovyho granulatu, vsude. Dlouhodoby trend je ze Li je levne, protoze se ho tezi dost.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: ale ono sa to stale vyvija, v buducnosti nebude treba dovazat to z Chile, ale si to vykopes doma na zahradke

    Tesla files new patent on lithium extraction method method
    https://www.mining-technology.com/news/tesla-new-patent-lithium-extraction/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Cena zakladni surovin Li2CO3 na svetovych trzich. Za tunu!

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: auta so strednym dojazdom nepotrebuju kobaltovu baterku, do standard range tm3 sa v cine montuju lifepo, kde nemas ani gram kobaltu
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Dnesni produkcni baterie maji spotrebu kobaltu kolem 25% oproti stavu pred cca 4 rokama. A predprodukcni baterie (hotovy R&D) zase zlomek toho co ted.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To nemusí jít jen o Lithium, ale třeba Kobalt což? Za 2 měsíce se dostal na dvojnásobek ceny. Lithium je tam lépe tomu to trvalo na dvojnásobek 2,5 měsíce.

    V tuto chvíli jen Lithium do autobaterie může stát třebas jen 100 000Kč, pokud se dostane na desetinásobek ceny, což je velmi reálné i v nejbližších desetiletích, tak máš smolíka. S kobaltem je to podobně. Te se navíc těží nejvíce v Kongu, to už je zajímavé samo o sobě.

    Jo a v čile se do nedávna těžilo 80% Lithia. Dneska už to není ani polovina
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Nemas pravdu ani v jednom
    1] Enyaq je auto ve velikost rodinneho auta. Je vyssi, ale to jeho prakticnost nesnizuje. Ma vsechny ty prvky z MPV (Sharan, S-MAX) ktere jsou etalonem prakticnosti, universalnosti. Nevim jestli ma Enyaq sklopitelne sedacky do roviny. Enyag je postaven na platformne MEB dane velikosti. Je to prvni plnohodnotne elektroauto od VW, takze ano nemuze pokryvat uplne cely segment a zvolili nejuniversalnejsi segment = crossover stredni velikosti.
    Napr. NV200 je specificky segment. Skvely bude jako uzitkove auto. Auta jako Sharan nebo S-MAX jsou auta ridicsky, podvozkove prakticky na urovni cestovni tridy. Kdyz misto VW Sharan vezmes VW Caddy v te nejvic civilni verzi (pro rodinu s detma), tak stejne to neni cestovni trida. Je to co se svezeni tyce o tridu niz ne Sharan. Odpovida tomu i cena, i moznosti vybavy.

    Tzn. lze srovnavat crossover stredni velikosti jako alternativu k MPV podle meho nazoru. Ale nelze to srovnavat s uzitkovejma autama.

    2] Obycejna tuzkova baterie neni technologie baterii do automotive.

    3] Ta cena tech baterii realne na tech trzich dolu jde a promita se to do cen elektroaut. Cena sla dolu, kvalita a zivotnost nahoru. Na platforme MEB je postavena i Audi Q4. Je to auto jizdne lepsi nez Audi Q5 (mam uz na to 4 nezavisle nazory co se shoduji) a cenove se prekryvaji. Tohle nebylo, srovnatelne elektroauto bylo vzdycky skokove drazsi.

    4] Cena surovin jde take dolu. Lithium vubec neni drahe a nebude. Nejdrazsi materialova polozka pro baterry pack pro automotive je dneska hlinik. Nutnost pouziti tech problematickych surovin je v kazde generaci srazene na mene jak polovinu predchozi. Takze jejich potreba se pokryje jen z recyklace, nebo nebudou potreba vubec.

    5] 2 MLD aut nebudou pouzivat lithium a i kdyby, tohle neni problem. Uz ted jde koupit sodikovou baterku. Cinska firma Contemporary Amperex Technology (CATL) ktera dodava v Cine ty LFP baterky * do tamnejsich Tesel Model 3 oznamila ze zacne dodavat v roce 2023 levne sodium-ion baterky.

    * [PETER_PAN @ Klimaticka zmena // Čechům vstup zakázán]

    Obecne na doplneni treba: [PETER_PAN @ Vědci objevili ... Sláva zítřku!]
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    prosímtě, lithia je v jednom autě kolem 10kg, zas z toho nedělejme kovbojku

    Většina se těží v Chile a podobně, z povrchových solí
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA:
    BOBASH: Ne ani Y ani Enyaq nepovažuji za praktické auto. Naopak to jsou takové koráby.
    Zatím nejpovedenější NV 200 (400?) Kango, Berlingo se ale ještě dlouho asi moc nerozšíří.
    A pak ta velká předražená hračka od VW

    Vzhledem k tomu že obyčejná tužková baterie se prodává asi za 2,8Kč Tak je asi na jejím prosazení něco špatně a nebo to není tak růžové jak se zdá a nebo všichni chtějí vidět.

    Takhle nadšený a neoblomný jsem byl z Li někdy na škole na konci minulého milénia. Už tehdy se o tom mluvilo jako o zázraku, který během pár let převálcuje svět. Podobné grafy a podobné prognózy, ale nikdy se nevyplnili.
    Všechny ty grafy se na začátku opírají o nějakou neznámou kusovou výrobu prototypů a pak to tak vypadá. Ale dneska to tak už není.

    Proč nejde cena dolů? Protože cena potřebných surovin jde rapidně nahoru. Zásoby totiž nejsou nekonečné. Druhá věc je že asi 80% odhadovaných zásob leží v místech, kde by těžba způsobila ekologickou katastrofu. Jedná se většinou o místa kde se stále drží zbytky přírody.
    Například největší evropské ložisko je v Portugalsku v místech kde dojde je zdevastování nedotčených hor. Byl jsem tak kdysi a dost se bojím že už se tam třeba ani nebudu chtít podívat. Protože nebude na co.

    Tedy jedna z věcí je predikovat snížení výrobní ceny a druhá věc je odhadnout jaké jsou příčiny zdražení ostatních vstupů.
    Dneska je na světě Lithia dost. Protože se dostává převážně z druhotné těžby a de facto po něm není poptávka. Ale co bude až bude muset každý z 2 miliard automobilů používat lithium?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    RSZ: na druhou stranu většinou jezdím vlakem, ale zrovna Polsko bych si uplně nelajsnul... takovej Berlín nebo Hannover vycházel vlakem stejně rychle jak letadlem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam