• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    KEB: to je fakt hrozny uslovi, ale tady se nebavime o cene za ujety km, ale o dojezdu a frekvenci tankovani/nabijeni
    ze ani s ICE to nemusi bejt uplne vyhra, viz CRAZY_IVAN:
    KEB
    KEB --- ---
    HERR_FLICK: Vis jak je to, když máš na opičku musíš mít i na banány... :-)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: záleží, čím jezdíš
    já třeba s ekvivalentním 400k 2.0 turbo musel s 55l nádrží stavět i míň, jak po 200km
    plus byl omrd, že stejně jako musíš plánovat při delší cestě rychlonabíječky, tak musíš řešit tankování 100oktanu
    na hlavních tazích bez problému
    jakmile se ocitneš někde trochu mimo/v noci etc. tak už to začal bejt celkem problém, jako na 95 dojedeš, ale motoru to nedělá dobře
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: kazda chemia ma svoje vyhody a nevyhody, zatial neexistuje svaty gral baterii, viz. porovnanie roznych druhov, vyssia energeticka hustota je vyvazena mensou bezpecnostou a naopak

    BU-205: Types of Lithium-ion - Battery University
    https://batteryuniversity.com/article/bu-205-types-of-lithium-ion
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NJAL: když já to prostě neumim na spotřebu :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: skoro... 5,6l V8
    CUKI
    CUKI --- ---
    CRAZY_IVAN: jezdíš Zilem? Já dám na 42l nádž i dvojnásobek.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CRAZY_IVAN: To u olova prostě problém také není. Tuším že někde na Veronice nebo kde jsem četl článek o recyklaci a o tom jak jí zvýšit. Ale většina z těch neodevzdaných padesáti 50% jsou prostě jiné příčiny na které neumějí cílit. U těch autobaterií to bude asi lepší protože cena je fakt velká, ale...
    CRAZY_IVAN: To už je slušný
    JIMIQ: Sen si nevšiml kurzu k CNY :-D
    nicméně kdo ví kde to skončí. Nemůžeš počítat že vytěžíš víc než 10% celkových zásob, tak jako u jiných surovin. Většina je za současných podmnínek netěžitelná. A automobilový průmysl jen jen zlomek toho co bude potřeba. Dále nás čeká jistě kartelový systém like OPEC.

    Netvrdím že cena nejde dolů, jen zdaleka ne tak rychle jak se o tom mluví. A jako zákazníkovi mi je celkem jedno kde se to ztratí. Důležitá je výsledná cena.

    Podle mě tomu ani moc nenahrává fakt, že do některých míst už se se spalovákem nedostaneš. Na to cílí hodně VW s jeho e-Craftrem.

    Další věc je fakt, že cenu zvýší věci které v tuto chvíli vůbec nevidíme. Například požární bezpečnost a pod, které na to třeba nemají na první pohled přímý vliv.
    NJAL
    NJAL --- ---
    CRAZY_IVAN: Nesmis mit spotrebu jako pozdni panzer :-) Ja jsem zatim nejvyssi cislo propocitaneho dojezdu videl 820km. A to uz jsem mel odjeto z Moravske Trebove do Hradce Kralove.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ: takovej dojezd nemam ani u stávajícího spalovacího auta! naprostej luxus! :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CRAZY_IVAN: ok, tak 407km
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: to u aut problém nebude, když lidi budou vědět, že můžou dostat hezký peníze za battery pack, i třeba vadnej, tak to budou výkupy :)) a až to zjistěj zloději... kolik uškvařenejch zlodějů asi bude? Když už nebudou moct krást kaťáky.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A rozdíl dojezdu NMC vs LFP v US

    The US-made Model 3 SR+ has an EPA-estimated range of 263 miles per charge, while the MIC Model 3 with an LFP battery has an estimated range of 253 miles per charge.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ: DZODZO:

    LFP dokonce ani dlouhodobě nevadí nabíjení do 100 % (Elon: "I’d personally slightly opt for iron pack, as it wants to be charged to 100%, whereas nickel prefers ~90%.") a jestli mě paměť neklame, tak jim tolik nevadí rychlé nabíjení a vybíjení
    Mají větší životní cyklus
    Bezpečnější (menší šance výbuchu etc)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Precti si ten prispevek ode me vc. odkazu. Googli: Contemporary Amperex Technology
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ve středně dojezdových autech není kobalt potřeba, protože používají LiFePo baterky, které z principu kobalt neobsahují (a mají další výhody jako bezpečnost). A ta TM3 má dojezd kolem 500km, kapacitu tuším 58kWh nebo něco takového (možná 62 a 58 je využitelná)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: 160 000 CNY za tunu? Takže 550 korun za kilo ~ 5 500 korun za 10 kilo v baterce osobního auta
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Hmm to jsem nevěděl, máš k tomu nějaký zdroj? Případně proč je potřeba u větších baterií? Tedy nevím co znamená střední dojezd 300Km?

    Jinak nezajímavý udaj je také recyklace se ktrou se tak nějak počítá. U olověné baterie se dá zrecyklovat asi 99%, ale zajímavý údaj je ten, že na tu recyklaci se nedostane ani polovina baterií. To číslo mě fakt nemile překvapilo. :-(
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Jo, ale to je problem rozpadu dodavatelskych retezcu, problem lodni dopravy. To je docasna deformace, lze ji videt u dreva, oceli, plastovyho granulatu, vsude. Dlouhodoby trend je ze Li je levne, protoze se ho tezi dost.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: ale ono sa to stale vyvija, v buducnosti nebude treba dovazat to z Chile, ale si to vykopes doma na zahradke

    Tesla files new patent on lithium extraction method method
    https://www.mining-technology.com/news/tesla-new-patent-lithium-extraction/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam