• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: pokial sa ti to podari realizovat, tak to urcite zdokumentuj aj s realnymi hodnotami pozbieranymi z invertoru, ak by to vychadzalo tak dobre ako popisujes, tak by to bola dobra success story, ktora by mohla tento trend nakopnut

    ja by som tiez z elektrarne vedel nabijat elektromobil na 15000km dojazdu rocne, ale iba ten elektromobil, nie je v tom zaratana spotreba domacnosti, preto az budem nejaky mat, tak planujem elektraren trochu upgradovat na vyssi vykon (cca 2x vyssi)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: 16kWh je hodne optimisticke u 2.2kW na placato, ja som dal maximum s 2.7kW obratenymi na JZ nejako 18kWh myslim
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    2kWp ti udělají 2MWh při ideálním sklonu, ale na plocho, s tím že občas tam bude stín (to auto není tak vysoké jako střecha domu), tak jseš rád za 700kWh.

    Dokud máme volné střechy, tak je potřeba dávat panely tam. Až dojdou střechy, brownfieldy, parkoviště a agrivoltaika, tak potom můžeme panely dát na auta/náklaďáky
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tak jsme ve fóru o elektromobilech bavíme se o dojezdu, takže pokud nemáš nějaký patent jak pomocí EE vyrábět ropu, tak je jasné ze elektrická.

    2kWp udělají za rok v ideálním případě něco kolem 2MWh energie. To prostě není vůbec málo.

    To je potřeba energie která stačí na celoroční provoz průměrného rodiného auta.
    Tedy pro ty kteří parkují trvale na slunci je to docela pěkný zisk, který je kam střádat.

    Také je to skoro kompletní roční energetická spotřeba dnešního dobře postaveného RD na vše.
    Já mám cca 2,5MWh/rok, ale je z roku 2008. Dneska bych se uměl dostat níž.

    A aby to mělo pěkné srovnání. Protože považuji dnešní dotované rodinné solární elektrárny zatím za nesmysl, který se neobejde bez tučných dotací, tak 2kWp bude mít můj FVE ohřev TUV. Tedy akumulátorem bude voda. Tam počítám, že jsem schopen uspořit až 40-60% energie na TUV (asi 1,2-1,5MWh/rok Tedy cca 600-800kWh uspoří tyto panely. A to je sakra úspora. Dokonce návratná bez podělanejch dotací. Věřím že ty soláry na střeše toho auta jsou schopné dostát podobnému výsledku.

    Prostě tady hraje velkou roli, že se jedná o vytěžování již zhotoveného akumulačního zdroje a taky že to dobíjí na přímo bez ztrát ve vedení a aditivní regulaci. To podle mě převáží, sic dosti znatelný, nedostatek toho že nedochází k ideálnímu oslunění. Navíc jak jsem již psal prve je to řešení jen pro někoho. To ale neznamená že to nemá cenu.


    GOR: To jsem jen převzal hodnoty z toho článku, ale tady nad popisuji IMHO reálný výpočet.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Hele, 10 m2, i kdyby ti to nahodou dalo akorat, ze to jde vyuzit pro panely, tak pri dnesnich ucinnostech je to tak 2 - 2.2 kW. A 10 - 12 hodin doby vyuziti nebudes mit u panelu na placato ani smykem. 12 hodin bude mit tracker. Optimisticky bych pocital tak 16 kWh, realisticky spis 12 - 14 kWh.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: tu dodavku mas fosilnu alebo elektricku? pokial ti cele dni stoji na mieste, tak asi solary na streche stacia, ale aby si sa pomocou nich hybal aj na nejaky dojezd to by si moc nepojazdil
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: Psal jsem, že nepíšu o městě. Používám pro jednoduchost jejich výpočet.
    V dnešní době je možné na tu střechu narvat technologicky cca 2kWp. Oni to počítali pro 300Wp.

    A nejde o do že by si dobíjel kdoví jak. Ale jde o to že využiješ tu plochu. A budeš dobíjet bezestrátově co se aditivní transformace a dopravy týče.
    Navíc budeš využívat stávající baterii. To je na tom totiž to nejvíc neeco a to nejdražší.

    Dalším faktem je že ty rychlonabíječky většinou nedobíjejí do konce. Pak prostě zmizíš z nabíječky protože posledních cca 20% se nedobíjí tak rychle. Tedy ve většině aut je právě tato bateriová "rezerva".

    Další věc je fakt že ti prostě nedojde šťáva když někde stojíš. Což zrovna v obytné dodávce je super věc.

    Ten solár v reálu výrobně nic moc nestojí.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: sorry. ale ve městě na dodávce fakt 25kWh neuděláš ani smykem
    jako vlastník dlouhý dodávky splnou střechou soláru naplocho, co nabíjej lifepo4, a kterejm nevadí zastínění, ti můžu říct, že běžně uděláš tak desetinu
    v létě
    když svítí sluníčko
    a neparkuješ celej den ve stínu

    Soláry na osobácích sou v podstatě k hovnu
    Možná v létě že ti poženou nějakej druh ventilace, takže se auto tak nerozpálï = menší nároky na klimu

    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    ICS: budes tam i zitra? mam v umyslu se tam jet podivat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Parkování taky něco stojí. Pokud bydlíš v centru velkýho města a ujedeš 100 km týdně, tak se ti pravděpodobně vůbec nevyplatí mít auto – a nebo se ti to přestane vyplácet, až parkování ještě zdrahne, protože tam není místo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: To jsou kecy v kleci!
    Taková běžná dodávka může mít skoro 10m2 plochy pro soláry. Pak jsme na úplně jiných číslech. A udělám tak klidně 20-25kWh za den.
    Krom toho že se baterie pak nabíjí přímo, což rapidně sníží ztráty, tak to taky omezí problémy s tím, že ti někde daleko od civilizace dojde šťáva.
    Jako pro lidi bydlící ve městech ve střední Evropě to třeba smysl takový nedává. Ale třeba já parkuju 99% času na slunci. Kdybych bydlel ve městě tak zase nepotřebuju auto :-D
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: dobra uvaha, souhlas nicméně sharing neco stojí, v nekterych mestech není takze pokud ti solar na aute dobije 100km dojezdu za tyden tak si myslim ze alternativa je to skvelá.
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: asi ti pokazím den

    Fotovoltaika v dopravě: proč nemají elektromobily na střeše solární panely? - TZB-info
    https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/21078-fotovoltaika-v-doprave-proc-nemaji-elektromobily-na-strese-solarni-panely
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: sharing ti ale většinou nedovolí do toho hodit třeba psa, to dovoluje snad jen Anytime. Každopádně to byla spíš nadsázka, ale líbí se mi ten směr, že i lidi, co nemají kam umistit svůj solár, můžou mít trochu té sklizené energie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: To je nesmysl, ve městě je jednak stín a druhak auta, který mají takovej poměr ježdění/stání aby se nabily na to, co vyjedou, je lepší nahradit sharingem.
    ICS
    ICS --- ---
    Jinak dneska trávím celý den poblíž téhle Čechie a až na ten zvuk je to naprosto úžasný

    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: tak já doufám, že typický městský rodiny auto půjde cestou jako Sono Motors a nabije se "samo". :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB: Jo Wagner je dobrej strejc...
    KEB
    KEB --- ---
    STETKINS: rozhodně mi přijde Drábová serióznější než Wagner, ale jinak s tebou souhlasím ve všem.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB: Mám Drábovou rád, ale poslední dobou mám pocit, že se lidem, kteří vystudovali jaderku dává jakási aura toho, že rozumí energetice a potažmo dopravě. Drábová je určitě vysoce erudovaná odbornice na bezpečnost jaderných zařízení, ale úplně nerozumím tomu, proč bych měl dávat nějakou větší váhu jejímu názoru na dopravu :-)
    Navíc jsou všichni překvapení, že jaderní inženýři prosazují jadernou energetiku...kdo by to byl čekal.

    Myslím, že je pro nás jádro taky cesta, byť ne ve formě velkých bloků, jak je známe teď, kdy odhadovaná cena elektřiny z nich je na 200euro/MWh...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam