• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: počkej, to jako z té 20W sodíkové výbojky? :D
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: ty máš s fv zkušenosti, dalo by něco 10m2 na střeše auta v noci pod kandelábrem nebo ne?
    RSZ
    RSZ --- ---
    OMNIHASH: cuki to má samozřejmě blbě, ale třeba to vaření elektrikou už si na jihu klidně můžeš dovolit.
    FEEX v dodávkach ukazoval display regulátoru, když peče v remosce:)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: niektori nemaju ani tie panely, k jednym susedom vo vesnici jazdi nejaka rodina z reichu obytnakom a takto v zime rano im tam huci nejaka fosilna elektrocentrala, asi aby to vyhrialo kabinu
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Vím, že je to tady trochu offtopic, ale ilustruje to tvoji práci s čísly - píšeš, že máš spotřebu domu na vše 2,5MWh, z toho 1,2 - 1,5MWh na vodu, tak ti na ostatní zbývá 1 - 1,3MWh. Když budu uvažovat mini domeček o 100m2 a ultra malé potřebě tepla na vytápění 10kWhpa, tak už ti skoro nic nezbývá...
    Ale třeba jíte jen raw stravu, svítíte svíčkama a noťák s mobilem nabíjíš v práci, co já vim.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: ne, ty tady zase haluzíš svý vize bez jakýkoliv vazby na realitu. Kdyby to fungovalo, už to používá tisíce kemperů, co na to čekaj jak na smilování. Místo toho maj všichni diesely, a na střeše max. nějakej přenosnej panel, kterým dobíjej baterku a notebook, ani blbou plotýnku si s tím radši nelajsnou a vařej na propan butanu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: ??? To je opravdu reakce na mě? Nevím že bych se o něčem takovém bavil.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Cywe cuki, viděls někdy solární auto? Váží to jak motorka, vysoký je to jak vozíček pro invalidy, vejde se tam jeden řidič po drastický dietě, dlouhý je to jak náklaďák a jede to sedm pětek... tohle je poslední vítěz solar car challenge:

    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jenže ty střechy mají zase jednu blbou nevýhodu. Potřebují prostě další akumulátory. Jinak já parkuju asi 3m nad střechou, stín tu žádný není. Za poslední roky na stavbách jsem taky parkoval vždy na slunci i přes den.

    Jo počítám panel na placato má podle tabulky účinnost asi 88% a na většině míst u nás je zase něco přes 1000h/rok osvitu. Tady lokálně bude asi i víc než 1100. Tedy to klidně ty 2MWh udělat teoreticky může. Mnohem větší "chyba" ve výpočtu je kolik jsi schopen to energie takto opravdu akumulovat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: pokial sa ti to podari realizovat, tak to urcite zdokumentuj aj s realnymi hodnotami pozbieranymi z invertoru, ak by to vychadzalo tak dobre ako popisujes, tak by to bola dobra success story, ktora by mohla tento trend nakopnut

    ja by som tiez z elektrarne vedel nabijat elektromobil na 15000km dojazdu rocne, ale iba ten elektromobil, nie je v tom zaratana spotreba domacnosti, preto az budem nejaky mat, tak planujem elektraren trochu upgradovat na vyssi vykon (cca 2x vyssi)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: 16kWh je hodne optimisticke u 2.2kW na placato, ja som dal maximum s 2.7kW obratenymi na JZ nejako 18kWh myslim
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    2kWp ti udělají 2MWh při ideálním sklonu, ale na plocho, s tím že občas tam bude stín (to auto není tak vysoké jako střecha domu), tak jseš rád za 700kWh.

    Dokud máme volné střechy, tak je potřeba dávat panely tam. Až dojdou střechy, brownfieldy, parkoviště a agrivoltaika, tak potom můžeme panely dát na auta/náklaďáky
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tak jsme ve fóru o elektromobilech bavíme se o dojezdu, takže pokud nemáš nějaký patent jak pomocí EE vyrábět ropu, tak je jasné ze elektrická.

    2kWp udělají za rok v ideálním případě něco kolem 2MWh energie. To prostě není vůbec málo.

    To je potřeba energie která stačí na celoroční provoz průměrného rodiného auta.
    Tedy pro ty kteří parkují trvale na slunci je to docela pěkný zisk, který je kam střádat.

    Také je to skoro kompletní roční energetická spotřeba dnešního dobře postaveného RD na vše.
    Já mám cca 2,5MWh/rok, ale je z roku 2008. Dneska bych se uměl dostat níž.

    A aby to mělo pěkné srovnání. Protože považuji dnešní dotované rodinné solární elektrárny zatím za nesmysl, který se neobejde bez tučných dotací, tak 2kWp bude mít můj FVE ohřev TUV. Tedy akumulátorem bude voda. Tam počítám, že jsem schopen uspořit až 40-60% energie na TUV (asi 1,2-1,5MWh/rok Tedy cca 600-800kWh uspoří tyto panely. A to je sakra úspora. Dokonce návratná bez podělanejch dotací. Věřím že ty soláry na střeše toho auta jsou schopné dostát podobnému výsledku.

    Prostě tady hraje velkou roli, že se jedná o vytěžování již zhotoveného akumulačního zdroje a taky že to dobíjí na přímo bez ztrát ve vedení a aditivní regulaci. To podle mě převáží, sic dosti znatelný, nedostatek toho že nedochází k ideálnímu oslunění. Navíc jak jsem již psal prve je to řešení jen pro někoho. To ale neznamená že to nemá cenu.


    GOR: To jsem jen převzal hodnoty z toho článku, ale tady nad popisuji IMHO reálný výpočet.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Hele, 10 m2, i kdyby ti to nahodou dalo akorat, ze to jde vyuzit pro panely, tak pri dnesnich ucinnostech je to tak 2 - 2.2 kW. A 10 - 12 hodin doby vyuziti nebudes mit u panelu na placato ani smykem. 12 hodin bude mit tracker. Optimisticky bych pocital tak 16 kWh, realisticky spis 12 - 14 kWh.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: tu dodavku mas fosilnu alebo elektricku? pokial ti cele dni stoji na mieste, tak asi solary na streche stacia, ale aby si sa pomocou nich hybal aj na nejaky dojezd to by si moc nepojazdil
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: Psal jsem, že nepíšu o městě. Používám pro jednoduchost jejich výpočet.
    V dnešní době je možné na tu střechu narvat technologicky cca 2kWp. Oni to počítali pro 300Wp.

    A nejde o do že by si dobíjel kdoví jak. Ale jde o to že využiješ tu plochu. A budeš dobíjet bezestrátově co se aditivní transformace a dopravy týče.
    Navíc budeš využívat stávající baterii. To je na tom totiž to nejvíc neeco a to nejdražší.

    Dalším faktem je že ty rychlonabíječky většinou nedobíjejí do konce. Pak prostě zmizíš z nabíječky protože posledních cca 20% se nedobíjí tak rychle. Tedy ve většině aut je právě tato bateriová "rezerva".

    Další věc je fakt že ti prostě nedojde šťáva když někde stojíš. Což zrovna v obytné dodávce je super věc.

    Ten solár v reálu výrobně nic moc nestojí.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: sorry. ale ve městě na dodávce fakt 25kWh neuděláš ani smykem
    jako vlastník dlouhý dodávky splnou střechou soláru naplocho, co nabíjej lifepo4, a kterejm nevadí zastínění, ti můžu říct, že běžně uděláš tak desetinu
    v létě
    když svítí sluníčko
    a neparkuješ celej den ve stínu

    Soláry na osobácích sou v podstatě k hovnu
    Možná v létě že ti poženou nějakej druh ventilace, takže se auto tak nerozpálï = menší nároky na klimu

    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    ICS: budes tam i zitra? mam v umyslu se tam jet podivat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Parkování taky něco stojí. Pokud bydlíš v centru velkýho města a ujedeš 100 km týdně, tak se ti pravděpodobně vůbec nevyplatí mít auto – a nebo se ti to přestane vyplácet, až parkování ještě zdrahne, protože tam není místo.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: To jsou kecy v kleci!
    Taková běžná dodávka může mít skoro 10m2 plochy pro soláry. Pak jsme na úplně jiných číslech. A udělám tak klidně 20-25kWh za den.
    Krom toho že se baterie pak nabíjí přímo, což rapidně sníží ztráty, tak to taky omezí problémy s tím, že ti někde daleko od civilizace dojde šťáva.
    Jako pro lidi bydlící ve městech ve střední Evropě to třeba smysl takový nedává. Ale třeba já parkuju 99% času na slunci. Kdybych bydlel ve městě tak zase nepotřebuju auto :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam