• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    Patří to sem? ;-)
    :: OSEL.CZ :: - Přichází doba elektrických lokomotiv na baterky?
    https://www.osel.cz/12022-dieselove-lokomotivy-je-mozne-predelat-na-elektricke-pohanene-bateriemi.html
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zazrak se nekona
    Čínská informační mlha se zvedá a odhaluje elektromobil s dojezdem 1000 km – Živě.cz
    https://www.zive.cz/clanky/cinska-informacni-mlha-se-zveda-a-odhaluje-elektromobil-s-dojezdem-1000-km/sc-3-a-213389/default.aspx
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    heh ako som vedla do klubu hladal ako sa volala ta firma co robila defkalion tak som narazil na nejake nove vodikove euto, ktore pouziva "solarne kridlo" :)

    Hyperion XP1
    https://www.hyperion.inc/xp1
    CUKI
    CUKI --- ---
    Když jsme byli u těch solárů:
    stella vita is the world's first solar-powered mobile home
    https://www.designboom.com/technology/stella-vita-first-solar-powered-mobile-home-travel-730-km-09-21-2021/

    Je to trochu úlet auto, ale jako pokus dobrý.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    See what happens when a stock electric truck takes on the infamous Hells Gate Moab Utah
    https://www.youtube.com/watch?v=Yeth5v_5dPM
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Mě šlo o tenhle dotaz, kterej je naprosto dokonale zmatenej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nemá přepínač mezi těma dvěma věcma. V téměř každým režimu mimo čistě EV to jede na oboje a střídá to podle potřeby.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Počkej, dyt sám si teď psal, že ho má a že 100km umí třeba jen na elektromotor + umí i další módy vcetne kombinace ICE a elektro :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jako zjistit, že PHEV nemá přepínač kdy jede buď na to nebo na to, je věc, kterou bych čekal, že za těch asi 12 let co jsou PHEV na trhu, lidi dokážou :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jo a pak taky můžeš mít řešení bez mechanickýho propojení, typický u některejch supersportů – třeba BMW i8 má prostě elektromotor na přední nápravě a ICE na zadní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ten elektromotor je integrovanej v převodovce, každej výrobce to má trochu jinak, ale v podstatě elektromotor nepoužívá převodový stupně, je napojenej jakoby "za převodovkou" (za tou částí, která obsahuje kvalty, v podstatě je připojenej někam k diferenciálu).

    Asi nejsnáz se to pochopí na HSD od Toyoty (který může fungovat v HEV i PHEV), kde je místo normální automatický převodovky s kvaltama CVT (variátor) a k tomu tam jsou připojený motory.

    Ostatní automobilky mají obvykle normální převodovku, obvykle stejnou jako v benzínový verzi, do který je ale navíc integrovanej ten elektromotor.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Udává se tzv. "systémovej výkon", což není prostej součet. Třeba Octavia RS iV má 110 kW ICE, 85 kW elektromotor a systémovej výkon je 180 kW.

    Je to daný tím, že maximální výkon obou se nikdy "nesejde" v jednom bodě. Elektromotor spíš pomáhá v nižších otáčkách, ve vyšších už nepomůže tolik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Tohle zrovna s normální PHEV nemá nic společnýho, Volt funguje úplně jinak – Volt je, stejně jako i3 REX, v podstatě EV s generátorem. U Voltu je nějaká možnost pohánět kola od motoru, ale nefunguje tak standardně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zkus tady
    2016 Chevrolet Volt Powertrain: How It Works In Electric, Hybrid Modes
    https://www.greencarreports.com/news/1096942_2016-chevrolet-volt-powertrain-how-it-works-in-electric-hybrid-modes

    Urcite jsou tam nejake odpojovaci mechanismy. Jako na automaticke prevodovce ktera je dvoustupnova nebo jak se tomu rika
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Což je taky good point - jak sakra funguje převodovka když to jede na tom elektromotoru?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zalezi jak je to sprevodovane. Chevy volt mel nejake specialni gearboxy na to, ale ty vykony nelze jednoduse secist.
    200+100 ti da treba 260.

    Elektromotoru nevadi kdyz ho ohulis vykonove a nemuze hned tocit jak by chtel, takze je jakoby “umele” spomalenej nez se to rozjede tak jak by vyzadoval ten jeho vykon
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    A přesně kvůli téhle tve povýšenosti tě nikdo nemá rád ;)

    Každopádne - když může PHEV jet na ICE i elektromotor, jak funguje určení výkonu? Řekněme že mám ICE 200kW, elektromotor 100kW - sčítá se to a můžu mít teoreticky výkon 300kW?
    + Elektromotor má úplně jiné zrychlení než ICE, tak si úplně neumím představit jak se řeší ty různé jízdní vlastnosti, to se nějak zpomaluje ten elektromotor?
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Je, ne kazdy je v nem od jeho zalozeni :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Tohle je ještě potřeba v roce 2021 v auditku o elektromobilech vysvětlovat? :)

    PHEV je hybrid s větší baterkou, která se dá dobíjet.

    V základním principu tedy funguje stejně jako HEV (normální hybrid), od kterýho se liší tím, že PHEV se dá dobít zvenku, kdežto HEV ne.

    Oboje má ICE jako hlavní zdroj pohonu a o něco slabší elektromotor. Pohánět ho může čistě elektromotor, čistě ICE nebo oboje dohromady, podle potřeby a stavu baterie. U většiny dnešních HEV i PHEV stačí elektromotor sám o sobě na běžnou jízdu do cca 100 km/h bez většího zrychlení, ICE se přidává při větší akceleraci nebo rychlejším tempu, případně když je baterka vybitá.

    PHEV mají vždycky i čistě EV režim (HEV ho mají jen některý, a ujedou na něj třeba kilometr nebo dva), stejně jako normální hybridní režim (fungujou jako HEV) a taky možnost nastavit si úroveň baterky, pod kterou nemají klesnout – takže si "šetříš" baterku třeba do města, místo abys všechno vyplácal už na dálnici.

    Když PHEV dojde baterka a nenabiješ ho, tak se chová jako HEV, tedy furt si vyrábí energii rekuperací a pořád si udržuje nějaký nabití baterie na to, aby pro případ ostrý akcelerace měl dostatek výkonu. Většinou je jde dostat do situace, kdy jim ta baterka fakt dojde a jedou čistě ICE, ale to se stává spíš při poměrně specifickým zacházení (ostrá jízda se spoustou akcelerace).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam