SHEFIK: To souvisí. Ford má zatím dva elektrický modely (F-150 Lightning a Mustang Mach E), což limituje množství aut, který dokáže prodat – a i který dokáže vyrobit, protože auta nejsou housky, i když máš fabriky na pět milionů aut ročně, tak nemůžeš ve fabrice na Fordy Fiesta najednou začít vyrábět elektrický Mustangy, musíš tu fabriku celou poměrně zásadně překopat (a nejen na elektrický Mustangy, i přejít z výroby Fiesty na Focus znamená předělat fabriku). Plus to je kromě výroby jako takový taky o změnách v dodavatelským řetězci a podobně – mezi okamžikem, kdy už máš novej model de facto hotovej a tím, kdy ho můžeš vyrábět, máš typicky několik let (jak už jsem anekdoticky ilustroval, poprvé jsem se s člověkem mimo Škodu, co měl k dispozici palubní desku Fabie III, bavil v roce 2018, na oficiálním představení Fabie III jako novýho auta jsem byl letos v létě).
Zároveň má Ford velmi pravděpodobně ve vývoji víc nových elektrických modelů – podobně jako VW strávil nejdřív roky vývojem platformy MEB a teď má za každou značku jeden model (kromě VW kterej má dva představuje třetí), ale v plánuje v příštím roce mít v rámci koncernu 27 modelů a do roku 2025 80 modelů.
Podobný to bude u Fordu (kterej ostatně pro menší auta bude MEB využívat taky). U elektromobilu je ještě víc než u normálních aut mnohem náročnější vyvinout technickej základ než to potom "obalit karoserií".
A tehdy začne mít Tesla problém, protože tohle nemůže dohnat – nemá kapacity na vývoj, nemá vůbec plány na širší modelovou řadu. Teď to pořád vypadá v pohodě – Tesla má čtyři modely, žádná jiná automobilka nemá tak komplexní elektrickou řadu – malej sedan, velkej sedan, malý SUV, velký SUV. To se může zdát, že stačí. A někdy, jednou, v budoucnu, možná přijde i supersport, pickup (kterej se v půlce světa nikdy nebude moct prodávat, a kdo ví jestli kdy půjde prodávat v USA) a možná nějaký malý auto, který ještě nemají ani na obrázku, takže ho reálně stihnou vyvinout a začít vyrábět někde koncem dekády.
Mezi tím bude mít VW v rámci šesti až sedmi značek (Škoda, Seat, VW, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini) několik desítek elektrickejch modelů v rozpětí od dostupnýho hatchbacku za cca 20 tisíc euro s dojezdem 400+ km (VW ID.2 a jeho klony, na trhu od 2025), přes hatchbacky, sedany, kombíky a SUV všech velikostí u čtyř různých značek cílících na různý typy zákazníků (od praktickýho Enyaqu po prémiovou Q4 e-tron a následně další auta), přes sportovní sedany a SUV (e-tron GT, Taycan, nadcházející elektrickej Macan a nejspíš i Cayenne, elektrický Bentley, další elektrický Audi, nejspíš elektrický Lambo) po elektrický sporťáky (Boxster a Cayman, na trh 2025) nebo dodávky (VW ID.Buzz, na trh příští rok).
K tomu bude mít na stejný platformě nějaký auta Ford (minimálně menší SUV než je Mach E, pravděpodobně ještě dost dalšího), kterej zároveň už má elektrickej velkej pickup (navíc vyráběnej na platformě normálního pickupu a tudíž velmi škálovatelnej, jakmile se trh přestane bát), na jehož platformě se bude dát postavit třeba velký SUV (Ford Expedition, Lincoln Navigator – oboje určitě dostane EV verzi), pak platformu Machu E, na který určitě taky vznikne víc aut...
Takže koukat na aktuální čísla nárůstu výroby je vidět jen kousek celýho obrázku...