• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: A ještě ad "80 modelů netřeba". 80 ne, ale i na premium brand jako je BMW nebo Mercedes potřebuješ cca 20 modelů, abys pokryl všechny segmenty, kam potřebuješ cílit.

    A taky potřebuješ auta, který nevypadaj jako z GTA.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:

    0) Blízkou dobou jsem myslel cca do roku 2025, kdy naběhne třeba u Volkswagenu výroba většiny MEB modelů.

    1) $1.3bn je možná tak vývoj jednoho derivátu, nestačí to ani na samostatnej model. Tesla má čtyři modely. Pro srovnání, BMW jich má něco kolem 20, Mercedes tak nějak podobně (a to jsou cca automobilky, o jejichž zákazníky bude bojovat). Tesla by potřebovala celou jednu menší platformu (minimálně, spíš dvě) a výrazně větší variaci na stávajících.

    Aby se Tesla dostala na šíři nabídky třeba toho BMW, bude potřebovat tak 10 let a desítky miliard dolarů. Hlavně ale ten čas, protože vývojáře a vývojový kapacity si nenakoupíš v supermarketu.

    2) Tesla je pořád nejmenší samostatná automobilka na světě a ještě pořád nedokázala za rok prodat tolik aut jako Škodovka. Nebo Mazda. Nebo jako Ford prodá jen F-150 jen na americkým trhu.

    I EV potřebuje servisní prohlídky a i EV se rozbíjí. Ne tak často, ale děje se to.

    A vybudovat celosvětovou servisní síť není proboha "najmout pár servisáků". Když si koupím BMW nebo VW, tak najdu servis v každým evropským městě odhadem tak od 100 000 obyvatel.

    Tesla nedávno s velkou pompou otevřela první servis v ČR. Jeden.

    O tom, jaká je všeobecná pověst Tesly z hlediska aftersales servisu se asi ani nemusíme bavit, že?

    Vybudovat servisní síť je samo o sobě GIGANTICKEJ projekt. Vybudovat servisní síť s dobrou customer experience je něco, co některý automobilky nezvládly za desítky let.

    Tesla zatím nemá téměř žádnou servisní síť a to, co má, je ze zákaznickýho hlediska naprosto příšerný.

    3) Ano, Tesla je lovebrand. Ale taky je to hatebrand, na což bude narážet. Mimo bublinu technogeeků je Tesla většinou vnímaná s nedůvěrou, případně rovnou nesnášená, ať už kvůli Muskovi jako personě nebo nápadům jako je podivný UX.

    Zatím to nevadí, protože část lidí si Teslu koupila protože nic jinýho nebylo a zbytek táhnou právě ty technogeeci. Až bude potřeba přesvědčit kupce Škody Superb, tak to bude trochu jiná story.

    4) Tesla má realistickou naději konkurovat BMW, ale i dostat se na jeho úroveň prodejů pro ní bude velmi těžký. Navíc být konkurence BMW by byl z pohledu očekávání (danýho třeba tržní kapitalizací) strašnej fail. Pokud by se zjistilo, že tohle je největší realistickej cíl, dá se očekávat pád akcií tak na 10%.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK:
    What Is The Average Tesla Maintenance Cost In 2021?
    https://www.motor1.com/reviews/406938/tesla-maintenance-cost/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JYRKA: na teslu nemam, takze nemam cas vsecko okolo sledovat :)

    Ale kdyz se podivam po srovnanich, tak mi ta castka za rocni udrzbu pride smesna. Samozrejme muzou bejt spatny kusy, ale to se stalo vw treba s celejma modelovejma radama / motorizaci pro transportery/multivany. Ty auta stravily v servisu vic nez najezdily

    Car / Average Annual Repair And Maintenance Costs

    Tesla Model S $298
    Cadillac CTS $663
    Chevrolet Corvette $737
    Mercedes-Benz E350 $788
    Audi A6 $913
    BMW i8 $979
    Porsche 911 $1,072
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: Höfner je urcite placenej agent Volkswagenu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SHEFIK: Jsi na facebooku a sledujes radosti majitele Tesly X se servisem? Pribehy Pavla Höfnera jsou dost smutne
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: BOBASH:

    I kdyz s tebou vicemene souhlasim, tak me stejne dycky donutis odpovedet :) pac v tvejch uvahach je hodne predpokladu a taky hodne mylnejch zaveru.

    0) ani to co si napsal neospravedlnuje tvy predchozi komentare, ze v blizky dobe daj velky automobilky tesle na frak. Jsou porad pozadu jak technologicky, tak vyrobne a koncem roku 2023 tomu nebude jinak

    1) Tesla nema finance. Asi krom 1,3 miliardy $ free cashflow

    • Tesla's quarterly cash flow less capex 2021 | Statista
    https://www.statista.com/statistics/1064216/free-cash-flow-of-tesla-by-quarter/#:~:text=Tesla's%20free%20cash%20flow%20came,recorded%20in%20the%20second%20quarter.&text=Tesla's%20earnings%20topped%20estimates%20in,dollars%20for%20the%20first%20time.

    2) Tesla nema schopnosti - aha :)) proto zpusobila disrupci desitky let zavedenyho automobilovyho trhu, jasne. A skoncej na tom, ze nemuzou najmout par servisaku.

    Potreby servisu beznejch zakazniku - je potreba vzit v uvahu, ze se nektere veci meni.
    A)Tesla muze diagnostikovat/opravovat nektery veci na dalku
    B) elektromobily maji vyrazne mene soucastek, tedy je potreba vyrazne mene oprav a potreby udrzby. Servis nebude u ev uz nikdx hrat takovou roli jako u ice. Staci si vzit motor

    There are only around 20 moving parts in an electric engine, compared with nearly 2,000 in an ICE (internal combustion engine), so your EV will need a lot less maintenance.

    C) poruchu muzes vyresit vymenou auta na dobu nezbytne nutnou - servis as a service..

    3) silnej brand - pokud tesla neudela velkej kiks, bude se porad prodavat sama. Je to lovebrand, stejne jak apple. A pro nefanousky je vzdycky cesta k autu budoucnosti snazsi, nez mit garazovanou elektro Dacii

    4) souhlasim s tebou, ze tesla nebude dominovat automobilovymu trhu, ale kde se nepotkavame je duvod. Z myho pohledu se tsla zameruje na vyssi segment a to z pragmatickyho duvodu, bohaty lidi si muzou dovolit financovat transition a odpustit naky beta nedostatky. Pokud budou ale chtit ovladnout trh, musi se jim povyst ty nejlevnejsi modely. Pokud se to podari, pak si myslim, ze ma svy misto na trhu jisty. 80 modelu netreba

    Tesla aims to release $25,000 electric car in 2023, likely will not have a steering wheel - Electrek
    https://www.electrek.co/2021/09/02/tesla-aims-to-release-25000-electric-car-in-2023-likely-will-not-have-a-steering-wheel/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Já s timhle moc nesouhlasim, ale jsem moc línej debatovat a vypisovat se :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: A k Tesle – Teslafans a nejspíš ani Tesla samotná nepočítají se zásadním problémem, na kterej brzo narazí, což je poptávka.

    Tesla celou svoji existenci funguje na tom, že má produkt, kterej se prodává sám, a je po něm větší poptávka než nabídka. Což bylo daný tím, že většinu svojí existence neměla žádnou reálnou konkurenci.

    A z malých čísel se roste snadno.

    Ale už se blíží na úroveň, kdy bude muset pro další růst a skutečnej úspěch být schopná přesvědčit tradiční zákazníky tradičních automobilek. A to má několik problémů:
    1) Velká část zákazníků je dost konzervativních a i když se nechají přesvědčit na elektromobil, budou chtít, aby fungoval tradičně (pořád omílaná tlačítka), ale taky aby k němu byly tradiční služby (třeba dostupnej servis).
    2) Velká část zákazníků má prostě ráda svoje značky a nechce je měnit.
    3) Lidi chtějí výběr. Nechtějí mít na výběr mezi velkým a malým sedanem a velkým a malým SUV, který navíc všechny čtyři vypadají jako generický auta z GTA.

    A Tesla nemá na to (ani finančně ani schopnostma) problémy 1 a 3 vyřešit.

    Je taky dobrý nezapomínat, že i když mají akcie Tesly hodnotu asi bilion dolarů, tak to neznamená, že za ně Tesla dostala bilion dolarů....
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To souvisí. Ford má zatím dva elektrický modely (F-150 Lightning a Mustang Mach E), což limituje množství aut, který dokáže prodat – a i který dokáže vyrobit, protože auta nejsou housky, i když máš fabriky na pět milionů aut ročně, tak nemůžeš ve fabrice na Fordy Fiesta najednou začít vyrábět elektrický Mustangy, musíš tu fabriku celou poměrně zásadně překopat (a nejen na elektrický Mustangy, i přejít z výroby Fiesty na Focus znamená předělat fabriku). Plus to je kromě výroby jako takový taky o změnách v dodavatelským řetězci a podobně – mezi okamžikem, kdy už máš novej model de facto hotovej a tím, kdy ho můžeš vyrábět, máš typicky několik let (jak už jsem anekdoticky ilustroval, poprvé jsem se s člověkem mimo Škodu, co měl k dispozici palubní desku Fabie III, bavil v roce 2018, na oficiálním představení Fabie III jako novýho auta jsem byl letos v létě).

    Zároveň má Ford velmi pravděpodobně ve vývoji víc nových elektrických modelů – podobně jako VW strávil nejdřív roky vývojem platformy MEB a teď má za každou značku jeden model (kromě VW kterej má dva představuje třetí), ale v plánuje v příštím roce mít v rámci koncernu 27 modelů a do roku 2025 80 modelů.

    Podobný to bude u Fordu (kterej ostatně pro menší auta bude MEB využívat taky). U elektromobilu je ještě víc než u normálních aut mnohem náročnější vyvinout technickej základ než to potom "obalit karoserií".

    A tehdy začne mít Tesla problém, protože tohle nemůže dohnat – nemá kapacity na vývoj, nemá vůbec plány na širší modelovou řadu. Teď to pořád vypadá v pohodě – Tesla má čtyři modely, žádná jiná automobilka nemá tak komplexní elektrickou řadu – malej sedan, velkej sedan, malý SUV, velký SUV. To se může zdát, že stačí. A někdy, jednou, v budoucnu, možná přijde i supersport, pickup (kterej se v půlce světa nikdy nebude moct prodávat, a kdo ví jestli kdy půjde prodávat v USA) a možná nějaký malý auto, který ještě nemají ani na obrázku, takže ho reálně stihnou vyvinout a začít vyrábět někde koncem dekády.

    Mezi tím bude mít VW v rámci šesti až sedmi značek (Škoda, Seat, VW, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini) několik desítek elektrickejch modelů v rozpětí od dostupnýho hatchbacku za cca 20 tisíc euro s dojezdem 400+ km (VW ID.2 a jeho klony, na trhu od 2025), přes hatchbacky, sedany, kombíky a SUV všech velikostí u čtyř různých značek cílících na různý typy zákazníků (od praktickýho Enyaqu po prémiovou Q4 e-tron a následně další auta), přes sportovní sedany a SUV (e-tron GT, Taycan, nadcházející elektrickej Macan a nejspíš i Cayenne, elektrický Bentley, další elektrický Audi, nejspíš elektrický Lambo) po elektrický sporťáky (Boxster a Cayman, na trh 2025) nebo dodávky (VW ID.Buzz, na trh příští rok).

    K tomu bude mít na stejný platformě nějaký auta Ford (minimálně menší SUV než je Mach E, pravděpodobně ještě dost dalšího), kterej zároveň už má elektrickej velkej pickup (navíc vyráběnej na platformě normálního pickupu a tudíž velmi škálovatelnej, jakmile se trh přestane bát), na jehož platformě se bude dát postavit třeba velký SUV (Ford Expedition, Lincoln Navigator – oboje určitě dostane EV verzi), pak platformu Machu E, na který určitě taky vznikne víc aut...

    Takže koukat na aktuální čísla nárůstu výroby je vidět jen kousek celýho obrázku...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ty cisla sou o vyrobe, ne o designu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No proti čemukoliv "prémiovýmu" je za ty prachy levnej a nelze se divit kvalitě. Audi Q4 e-tron, který je podobně velký a výrazně míň výkonný, stojí s nějakou výbavou 2M+, za ty prachy je už Mach E GT, kterej je zase výkonama blízkej třeba Taycanu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: nechci se dohadovat, ale co z toho je ten elektrickej Mustang?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ale to je stejně nesmyslnej pohled, jako když lidi koukaj na normální Mustang V8 a jsou překvapený, že to za ty peníze není zpracovaný jako BMW.

    Který ale za ty samý peníze má čtyřválec a žádnou výbavu, a s tím V8 stojí zase o milion víc...

    Mě přijde, že Evropani nějak nechápou koncept toho, že auto může bejt drahý protože je velký nebo výkonný, a nemusí bejt přitom prémiový.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Normalny ford nie je zrovna etalon spolahlivosti, daj si vyhladat mustang mach e problems a za taku plejadu problemov by sa nemusela hanbit ani tesla :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: No to je vlastně fakt, vypadá jako normální Fiesta, jen za 1.5 mega :)
    Třeba plasty a celkové provedení frunku je strašlivé, plasty uvnitř taky. Nezpochybňuju, že dobře a efektivně jezdí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Na mě působil jako takovej normální Ford. Což je trochu rozdíl proti třeba prvním trojkám a Y.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Teda musím říct, že ve mně elektrickej Mustang zrovna pocit dodělanýho festovního auta neudělal...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ono prostě nasazování nových modelů trvá o něco dýl, když je chceš nejdřív dodělat a neprodávat lidem betaverze...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TEAPACK: tak nejak. Hlavni pointa je, ze Ford je zavedena automobilka, ma tovarny, lidi, know how, supply chain, distibuci. Tzn. Ve chvili kdy doresej technologii, mela by jet vyrazne vyssi objemy nez nejakej "startup".

    Ale nebudu se dal poustet do detailu, prorok Bobash nam to vysvetli :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam