SHEFIK:
0) Blízkou dobou jsem myslel cca do roku 2025, kdy naběhne třeba u Volkswagenu výroba většiny MEB modelů.
1) $1.3bn je možná tak vývoj jednoho derivátu, nestačí to ani na samostatnej model. Tesla má čtyři modely. Pro srovnání, BMW jich má něco kolem 20, Mercedes tak nějak podobně (a to jsou cca automobilky, o jejichž zákazníky bude bojovat). Tesla by potřebovala celou jednu menší platformu (minimálně, spíš dvě) a výrazně větší variaci na stávajících.
Aby se Tesla dostala na šíři nabídky třeba toho BMW, bude potřebovat tak 10 let a desítky miliard dolarů. Hlavně ale ten čas, protože vývojáře a vývojový kapacity si nenakoupíš v supermarketu.
2) Tesla je pořád nejmenší samostatná automobilka na světě a ještě pořád nedokázala za rok prodat tolik aut jako Škodovka. Nebo Mazda. Nebo jako Ford prodá jen F-150 jen na americkým trhu.
I EV potřebuje servisní prohlídky a i EV se rozbíjí. Ne tak často, ale děje se to.
A vybudovat celosvětovou servisní síť není proboha "najmout pár servisáků". Když si koupím BMW nebo VW, tak najdu servis v každým evropským městě odhadem tak od 100 000 obyvatel.
Tesla nedávno s velkou pompou otevřela první servis v ČR. Jeden.
O tom, jaká je všeobecná pověst Tesly z hlediska aftersales servisu se asi ani nemusíme bavit, že?
Vybudovat servisní síť je samo o sobě GIGANTICKEJ projekt. Vybudovat servisní síť s dobrou customer experience je něco, co některý automobilky nezvládly za desítky let.
Tesla zatím nemá téměř žádnou servisní síť a to, co má, je ze zákaznickýho hlediska naprosto příšerný.
3) Ano, Tesla je lovebrand. Ale taky je to hatebrand, na což bude narážet. Mimo bublinu technogeeků je Tesla většinou vnímaná s nedůvěrou, případně rovnou nesnášená, ať už kvůli Muskovi jako personě nebo nápadům jako je podivný UX.
Zatím to nevadí, protože část lidí si Teslu koupila protože nic jinýho nebylo a zbytek táhnou právě ty technogeeci. Až bude potřeba přesvědčit kupce Škody Superb, tak to bude trochu jiná story.
4) Tesla má realistickou naději konkurovat BMW, ale i dostat se na jeho úroveň prodejů pro ní bude velmi těžký. Navíc být konkurence BMW by byl z pohledu očekávání (danýho třeba tržní kapitalizací) strašnej fail. Pokud by se zjistilo, že tohle je největší realistickej cíl, dá se očekávat pád akcií tak na 10%.