• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nemam dal sil, sorry :) a ano, uz si se pokousel jednou snizit vahu mych prispevku otazkami na vlastnictvi aut a uz jsem ti odpovidal.

    Napisem si za par let.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Mmm treska... teraz musim do teska
    ABS
    ABS --- ---
    DZODZO: moje praktická zkušenost, mám kolem sebe více vlastníků/uživatelů Tesla
    Všichni jsou nadšení a jiné auto by nechtěli s asi výjimkou Porsche.
    Skoro nikdo z nich ale s kvalitou výrobku spokojen není. Zároveň každý další rok je např model 3 o řádný kus lepší. Škoda že nejsou na stejné úrovni vyrábět i model Y.
    Ve zkratce asi takto: Pokud si někdo užívá auta bude z tresky nadšen. Pokud někdo hledá jen a pouze dopravní prostředek asi jsou lepší varianty.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: to je to co bobash říká celou dobu. Tesla geekum to nevadí, ti považují izolepu za cool inovaci a mrtě věci prominou, protože Tesla. Až tenhle trh saturuje, tak narazí na ty, kterým tohle cool neprijde.

    Jsem si představil jak sedím na kapotě auta za dvě mega a čekám u Ostravy na odtahovku z valmezu :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak to asi servis nebol zahrnuty do pruzkumu spokojnosti, inak si to neviem vysvetlit

    Tesla Dominates Consumer Reports' Most Satisfying Cars Report
    https://insideevs.com/news/548005/tesla-most-satisfying-consumer-reports/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Samozřejmě, Tesla může spoustu věcí udělat efektivnějc než jiní.

    Může díky tomu, že má úzkou nabídku aut, téměř eliminovat showroomy, protože na nich není skoro co ukazovat (nepotřebuješ mít na showroomu v okresním městě 20 různejch BMW na předvedení), a díky úzký nabídce nepotřebuje mít takový zásoby skladovejch aut – nemusí to vypadat jako u dealera VW/Škoda/Seat/Audi, kterej má obvykle skladem třeba 500 aut.

    Může i nějak zefektivnit vyzvednutí porouchanýho auta a dovezení novýho, ale to už nevymyslí o moc líp, než se to děje teď. I teď tě prostě smluví odtahovka, která je nejblíž, doveze k dealerovi a tam ti dají náhradní auto. V případě, že budou vozit náhradní auta na místo, což se taky dělá, se to pro zákazníka zrychlí, ale zase bude muset čekat, než přijede odtahovka od dealera. A u toho dealera bude muset bejt to náhradní auto...

    Zatím je track record Tesly takovej, že i se svým tolerantním až fanatickým zákaznictvem a omezeným počtem servisních míst má v automotive jednu z nejhorších, ne-li úplně nejhorší pověst co do zákaznickýho servisu, a pravidelně se umísťuje na absolutním chvostu žebříčků spolehlivosti.

    Což je problém, pokud má přebrat zákazníky BMW, Mercedesu nebo VW (nebo třeba Fordu), zvlášť když ty ostatní značky budou nabízet auto s podobnýma schopnostma jako Tesla (což už nabízejí).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ne, ty nechápeš business development v oborech, který zahrnujou fyzický produkty, zejména pak fyzický produkty složený z přibližně dvou tun kovů a plastů a obsahující tisíce součástek.

    Už jsem se možná ptal, ale jaká že je tvoje zkušenost s automotive? Aktivní je jasný že žádná, ale aspoň pasivní? Máš třeba auto? Jezdíš s ním do servisu? Byl jsi aspoň někdy u prodejce aut a víš, jak to funguje?

    Ve zkratce, proč blábolíš úplnej bullshit:

    – Školení přes virtuální realitu pořád znamená, že ty lidi musí někdo zaškolit. A i po tom školení je někdo musí reálně zapracovat, ten tým se musí sehrát atd., nepostavíš funkční tým tak, že pustíš lidem virtuální tutorial.
    – "Dva lidi schopný pro Teslu dojet a nabídnout záložní auto" ti bude při objemu prodejů a tím i servisu, v jakým se pohybujou normální automobilky, stačilo tak na dealerství v okresním městě.
    – A i kdybys tam těch lidí s náhradníma autama a odtahovkama měl 50, což by ti tak možná pokrylo Česko, tak pojedou ze zkurvenýho Valmezu.

    Víš, proč lidi chtějí auta od automobilek se servisní sítí? Protože nemusej čekat, až k nim za 4 hodiny přijede vocas z Valmezu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nezlob se, ale ty naprosto nechapes business development, nebo startup sferu. Proto porad opakujes ty zkostnately nazory a proto nebudes mit nikdy rad teslu :)

    Vsechny problemy na svete maj reseni a prekvapive nejen jedno. Ty tvy desitky miliard investic a skoleni muzes shodit ze stolu jednoduchym modelem - skoleni pres virtualni realitu, sklad/servis nekde na optimalizovany trase vsech tvejch vlastniku (v cr treba valassky mezirici) a dva schopny lidi pro teslu dojet a nabidnout zalozni auto. Tim nabidnes zakaznikovi pridanou hodnotu - uz nikdy nebude muset nikdy resit jezdeni do servisu. Zaroven redukujes naklady, potrebu mit 150 vyskolenejch techniku na 150ti mistech atd.

    Navic pri remote diagnoze muzes vetsinu veci pripravit dopredu, cimz zkratis cas opravy ke spokojenosti zakaznika.

    Ale klidne si zustan v 19. stoleti, jezdi na diagnozu do servisu, dej si tam kafe, zpatky jed tramvaji a pak si jed pri trose stesti za tejden, kdyz stihnou objednat dily pro fakturu a auto tramvaji zase zpatky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Já věřím tomu, že bude Ioniq 5 skvělej – jen jsem zvědav na tu spotřebu, udělat elektromobil hranatej je pozoruhodný rozhodnutí. V tomhle by mě spíš lákala EV6.

    Q4 e-tron je krám, o tom žádná. Resp. není to krám, ale prostě platíš za kroužky.

    Na druhou stranu Enyaq má dost výhodu ve vnitřním prostoru. A jsem zvědavej, jestli bude mít Ioniq podobně pitomej infotainment a virtuální kokpit jako Tucson, tím jezdím teď a docela mě pár věcma vytáčí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Na EV potřebuješ v každým dealerství minimálně jednoho technika s certifikací na vysokonapěťový rozvody (u nás je to nějakej paragraf, teď nevím číslo), protože na velkou část pohonnýho ústrojí nesmí normální mechanik ani sáhnout.

    Na ten zbytek už stačí přeškolit normální mechaniky.

    Ale když se vrátíme k tý Tesle, tak problém je, že když ty techniky nemáš, tak je strašně těžký je sehnat – zvlášť ty dobrý. Leda bys je brutálně přeplatil, ale to zase bude stát ještě víc peněz.

    A furt budeš mít v prvních letech míň kvalitní služby než zavedená konkurence, protože prostě tým co existuje už 50 let funguje jinak než ten co vzniknul předevčírem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, servisní a prodejní síť (ano, Tesla to má jinak, ale k tomu se vrátím) je obvykle větší vstupní bariérou na nějakej trh než samotná schopnost ty auta vyrobit.

    Samozřejmě tedy pokud chceš poskytovat konkurenceschopný služby. Můžeš bejt Jaguar, kterej měl donedávna v ČR jedinej servis, nebo Cadillac, kterej nemá pořádně žádnej. Nebo Alfa, která jich má několik, ale všechny stojej za hovno.

    Abys dokázal konkurovat servisní síti a službám třeba toho BMW, tak se potřebuješ vyrovnat očekávání zákazníka BMW – což je to, že v každým větším městě (v EU třeba od 100 000 vejš) najde místo, kde když má problém se svým BMW, tak tam může dojet (nebo se nechat odtáhnout), oni ti uvařej kafe, opravěj auto, případně ti zatím půjčej jiný auto a prostě zaříděj, že můžeš dál fungovat.

    Tohle Tesla nemá a buď to pro ní bude i nadále zásadní konkurenční nevýhoda, protože si ti lidi koupěj Mach E nebo iX prostě proto, že chtějí ten servis, nebo to bude muset udělat.

    A udělat to znamená GIGANTICKOU investici.

    Třeba BMW má 4 400 dealerství, Ford má 10 000 dealerství.

    Na každý potřebuješ barák, mechaniky, techniky, ale taky sekretářky, manažery, díly.

    A tohle prostě neuděláš za rok nebo za dva, i kdybys měl v prdeli tiskárnu na peníze. A když jí nemáš, což Tesla v kontrastu se svojí tržní kapitalizací až tak nemá, tak ti vybudovat kvalitní servisní síť může trvat klidně 10 let.

    Už jenom proto, že to ty lidi musíš NAUČIT. Firemní kultura se ti nevybuduje přes noc.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PEPAZZ: spousta lidi se nechce ucit novy veci v praci. Zvlast, kdyz tim ted nebudou plne vytizeny a nemusi bejt ani takovej support skoleni. V nejhorsim staci zvednout motivaci/platovej vymer, pak se ochotny lidi vzdycky najdou
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: asi to nebudu ktovieaki elektrikari, tak sa toho boja, ja sa tiez doma nerad vrtam v elektrine aj ked mam opravit iba blby vypinac na svetlo v kupelke, pred elektrinou mam respekt :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    HERR_FLICK: EV6 ma lepsi aerodynamiku a dojede dal (a jinak je to stejny auto), ale Ioniq je hezci, to jo.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    co jsem slyšel tak mechanici na EVčkách moc makat nechtěj(například ti v koncern servisech)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: postavit vyrobni a distribucni sit je jednodussi nez servisni? Ty ses uplnej mr.impossible :)) proste know how a schopnosti ma jen uzkej okruh lidi na cely zemi, ty lidi jikdy nezmeni praci a uz sou rozebrany soucasnejma automobilkama.

    To je fuk, kdyz nechces videt, nebudu te dal presvedcovat
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: my ioniq 5 měli. Jeník ho měl tejden, já jenom přes noc a teda kam se sere (aspoň pocitově, jízdně, zpracováním, etc) enyaq (a už vůbec ta předražená audi na MEB)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: ID.3 mi přijde zbytečně malá při téměř stejný ceně jako ID.4/Enyaq.

    Ve stejný cenový relaci bych ještě dost koukal po Ioniq 5 a EV6 kvůli 800V nabíjení (125 kW vs. 270 kW – jestli na Ionity nabiješ za 15 nebo 35 minut je dost rozdíl).

    DZODZO: Mazda není jediná, kdo umí vyrobit zábavný auto. Třeba Ford to uměl vždycky taky a s Mach E mu to docela funguje.
    HERR_FLICK: Ioniq 5 stojí stejně jako Enyaq. A slyšel jsem nepříjemný zvěsti o tom, jak žere. Ale zjistíme za tři tejdny, až ho budu mít na test.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, servis elektromobilu bude stejná samozřejmost jako servis fosilu.

    Ale pořád na to budeš muset mít ten servis.

    SHEFIK: Ne, já se jen v automotive už dekádu a půl pohybuju a vím, že postavit síť servisů není "najmu pár mechaniků". Ani otevřít síť značkovejch prodejen/servisů na počítače nebo mobily není úplně prdel, a to je o několik řádů jednodušší.

    Furt musíš mít ten barák, a v tom baráku nějaký lidi, a do toho baráku dostat ty díly, který potřebuješ, ty lidi naučit, co mají dělat, těch dílů zajistit dost atd. atd.

    Není to samozřejmě nemožný. Jen postavit z nuly servisní síť na všech velkých trzích jsou pravděpodobně desítky miliard dolarů.
    NJAL
    NJAL --- ---
    KEB: Podle toho, jestli jezdi na verejne komunikaci nebo ne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam