• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, servisní a prodejní síť (ano, Tesla to má jinak, ale k tomu se vrátím) je obvykle větší vstupní bariérou na nějakej trh než samotná schopnost ty auta vyrobit.

    Samozřejmě tedy pokud chceš poskytovat konkurenceschopný služby. Můžeš bejt Jaguar, kterej měl donedávna v ČR jedinej servis, nebo Cadillac, kterej nemá pořádně žádnej. Nebo Alfa, která jich má několik, ale všechny stojej za hovno.

    Abys dokázal konkurovat servisní síti a službám třeba toho BMW, tak se potřebuješ vyrovnat očekávání zákazníka BMW – což je to, že v každým větším městě (v EU třeba od 100 000 vejš) najde místo, kde když má problém se svým BMW, tak tam může dojet (nebo se nechat odtáhnout), oni ti uvařej kafe, opravěj auto, případně ti zatím půjčej jiný auto a prostě zaříděj, že můžeš dál fungovat.

    Tohle Tesla nemá a buď to pro ní bude i nadále zásadní konkurenční nevýhoda, protože si ti lidi koupěj Mach E nebo iX prostě proto, že chtějí ten servis, nebo to bude muset udělat.

    A udělat to znamená GIGANTICKOU investici.

    Třeba BMW má 4 400 dealerství, Ford má 10 000 dealerství.

    Na každý potřebuješ barák, mechaniky, techniky, ale taky sekretářky, manažery, díly.

    A tohle prostě neuděláš za rok nebo za dva, i kdybys měl v prdeli tiskárnu na peníze. A když jí nemáš, což Tesla v kontrastu se svojí tržní kapitalizací až tak nemá, tak ti vybudovat kvalitní servisní síť může trvat klidně 10 let.

    Už jenom proto, že to ty lidi musíš NAUČIT. Firemní kultura se ti nevybuduje přes noc.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PEPAZZ: spousta lidi se nechce ucit novy veci v praci. Zvlast, kdyz tim ted nebudou plne vytizeny a nemusi bejt ani takovej support skoleni. V nejhorsim staci zvednout motivaci/platovej vymer, pak se ochotny lidi vzdycky najdou
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: asi to nebudu ktovieaki elektrikari, tak sa toho boja, ja sa tiez doma nerad vrtam v elektrine aj ked mam opravit iba blby vypinac na svetlo v kupelke, pred elektrinou mam respekt :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    HERR_FLICK: EV6 ma lepsi aerodynamiku a dojede dal (a jinak je to stejny auto), ale Ioniq je hezci, to jo.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    co jsem slyšel tak mechanici na EVčkách moc makat nechtěj(například ti v koncern servisech)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: postavit vyrobni a distribucni sit je jednodussi nez servisni? Ty ses uplnej mr.impossible :)) proste know how a schopnosti ma jen uzkej okruh lidi na cely zemi, ty lidi jikdy nezmeni praci a uz sou rozebrany soucasnejma automobilkama.

    To je fuk, kdyz nechces videt, nebudu te dal presvedcovat
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: my ioniq 5 měli. Jeník ho měl tejden, já jenom přes noc a teda kam se sere (aspoň pocitově, jízdně, zpracováním, etc) enyaq (a už vůbec ta předražená audi na MEB)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: ID.3 mi přijde zbytečně malá při téměř stejný ceně jako ID.4/Enyaq.

    Ve stejný cenový relaci bych ještě dost koukal po Ioniq 5 a EV6 kvůli 800V nabíjení (125 kW vs. 270 kW – jestli na Ionity nabiješ za 15 nebo 35 minut je dost rozdíl).

    DZODZO: Mazda není jediná, kdo umí vyrobit zábavný auto. Třeba Ford to uměl vždycky taky a s Mach E mu to docela funguje.
    HERR_FLICK: Ioniq 5 stojí stejně jako Enyaq. A slyšel jsem nepříjemný zvěsti o tom, jak žere. Ale zjistíme za tři tejdny, až ho budu mít na test.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, servis elektromobilu bude stejná samozřejmost jako servis fosilu.

    Ale pořád na to budeš muset mít ten servis.

    SHEFIK: Ne, já se jen v automotive už dekádu a půl pohybuju a vím, že postavit síť servisů není "najmu pár mechaniků". Ani otevřít síť značkovejch prodejen/servisů na počítače nebo mobily není úplně prdel, a to je o několik řádů jednodušší.

    Furt musíš mít ten barák, a v tom baráku nějaký lidi, a do toho baráku dostat ty díly, který potřebuješ, ty lidi naučit, co mají dělat, těch dílů zajistit dost atd. atd.

    Není to samozřejmě nemožný. Jen postavit z nuly servisní síť na všech velkých trzích jsou pravděpodobně desítky miliard dolarů.
    NJAL
    NJAL --- ---
    KEB: Podle toho, jestli jezdi na verejne komunikaci nebo ne.
    GOR
    GOR --- ---
    OMNIHASH: Si delas prdel, ale ja to chtel na vozeni drivi (po louce), ale problem je, ze to ma hnany jen jedno zadni kolo, takze by to vyzadovalo upravy na ktery nemam zazemi a koule ;-)
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Ta, co byla teď vystavená na esalonu jako nejstarší multikára v provozu, tak RZ měla :)
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: elektrická Multikára, btw mají Multikáry SPZ? Si nejsem jistý :-D
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    NIKDAS: nejlevnější použitelný EV je imho Ioniq 5, kterej je mj navíc fakt hezkej
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GOR: cywe to chci k vánocům! Umí to jezdit i po kolejích?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: asi nejaka naakumulovana agrese ci co... vies jak ma furt ludia obvinuju, ze som solarny baron a ze mi zo svojich penazi zafinancovali elektrarnu, tak sa to vo mne nejako nahromadilo :D
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    JYRKA: pokud se nemýlím, tak je tam alokována jen 1 mld.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to vysvětluje proč rohlík.cz příští rok pořizuje 400 elektromobilů :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: A proc se ptas me?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam