SHEFIK: Ano, servisní a prodejní síť (ano, Tesla to má jinak, ale k tomu se vrátím) je obvykle větší vstupní bariérou na nějakej trh než samotná schopnost ty auta vyrobit.
Samozřejmě tedy pokud chceš poskytovat konkurenceschopný služby. Můžeš bejt Jaguar, kterej měl donedávna v ČR jedinej servis, nebo Cadillac, kterej nemá pořádně žádnej. Nebo Alfa, která jich má několik, ale všechny stojej za hovno.
Abys dokázal konkurovat servisní síti a službám třeba toho BMW, tak se potřebuješ vyrovnat očekávání zákazníka BMW – což je to, že v každým větším městě (v EU třeba od 100 000 vejš) najde místo, kde když má problém se svým BMW, tak tam může dojet (nebo se nechat odtáhnout), oni ti uvařej kafe, opravěj auto, případně ti zatím půjčej jiný auto a prostě zaříděj, že můžeš dál fungovat.
Tohle Tesla nemá a buď to pro ní bude i nadále zásadní konkurenční nevýhoda, protože si ti lidi koupěj Mach E nebo iX prostě proto, že chtějí ten servis, nebo to bude muset udělat.
A udělat to znamená GIGANTICKOU investici.
Třeba BMW má 4 400 dealerství, Ford má 10 000 dealerství.
Na každý potřebuješ barák, mechaniky, techniky, ale taky sekretářky, manažery, díly.
A tohle prostě neuděláš za rok nebo za dva, i kdybys měl v prdeli tiskárnu na peníze. A když jí nemáš, což Tesla v kontrastu se svojí tržní kapitalizací až tak nemá, tak ti vybudovat kvalitní servisní síť může trvat klidně 10 let.
Už jenom proto, že to ty lidi musíš NAUČIT. Firemní kultura se ti nevybuduje přes noc.