• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    13% of Auto Sales in Europe Were Fully Electric Vehicles in October - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/11/30/13-of-auto-sales-in-europe-were-fully-electric-vehicles-in-october/?amp
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No když nebudeš potřebovat nabíjet rychle, tak budeš nabíjet na AC stojanu za 5 korun, a to jsi pod korunou na kilometr i s Enyaqem. S něčím úsporným jsi na třeba 70 halířích.

    A samozřejmě když budeš nabíjet svojí nabíječkou z normální sítě, tak jsi i s Enyaqem klidně na 60 halířích.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: To ano, peněz to stojí spoustu, nicméně např. to, že ze státní podpory se můžou budovat jen 50kW stanice je z velké části dílo ČEZu, nikoliv poptávky a ukazuje se, že jsou nedostačující. Takže si sami sobě zvedli náklady (budou muset ty dobíjecí body stavět dvakrát) a teď se to snaží svalit na poptávku. Takhle budou čekat na to, než bude 300kW nutnost, než to začnou řešit a až to postaví, tak už to bude zase zastaralé a pojedeme v tom kolečku znovu.

    Nebo někoho na ČEZu osvítí duch svatý a postaví na současné síti něco jako Chimero, ale takhle stále zaostává infrastruktura za potřebama...
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: já to chápu, tak že vybudovat takto výkonnou nabíječku stojí ranec a ve státě, kde by to mohlo využít 5 a půl auta je to investice s návratem nikdy. A je otázka jestli a kdy tu vůbec bude dost aut, aby to mělo ekonomický smysl.

    BOBASH: hm tak to ten můj plynak vychází zhruba stejně možná i lip. A to v diskuzi pod tím borec psal, že eon zdražil taky a to prý od minuty, což je snad ještě větší oser.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB:
    Jako je fakt, že problém je asi spíš na mým přijímači, ale mě vždycky rozesměje/vytočí prohlášení od ČEZ v tomhle duchu:
    "„Pokud by tu existovala dostatečná poptávka, jsme připraveni instalovat i stojany s výkony nad 300 kW. Nechceme ale instalovat tyto stojany jen jako součást marketingově pojatých dostihů,“ neuzavírá se dalšímu progresu Tomáš Chmelík."
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: tak to je schválně vystalkujeme, jestli nám něco neuteklo. Nebo jsem to možná jenom já blbě pochopil od kolegy, a jenom se pletu na internetu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Enyaq žere v průměru třeba 20 kWh/100 km (po městě míň, po dálnici trošku víc). Takže to, co je opravdu důležitý (DC rychlý nabíjení) stojí 1,2 – 1,6 koruny na kilometr u registrovanýho zákazníka, a 1,6 – 2,0 na kilometr u neregistrovanýho.
    KEB
    KEB --- ---
    ČEZ mění ceník nabíjení elektromobilů, startuje výstavbu ultrarychlých stojanů
    https://www.hybrid.cz/cez-meni-cenik-za-nabijeni-elektromobilu-startuje-vystavbu-ultrarychlych-stojanu/

    Hmmm kolik to může dělat na km třeba u enyaqu? Nechce se to někomu spočítat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Proto píšu, že ty jejich Wallboxy se umí reálně stát součástí nabíjecí sítě, která má svoji appku. Takže to mají očividně vyřešený i legálně.
    KEB
    KEB --- ---
    Tomáš Kazda: v Česku máme skvělé podmínky pro výrobu baterií
    https://www.hybrid.cz/tomas-kazda-v-cesku-mame-skvele-podminky-pro-vyrobu-baterii/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    9,5 hodiny bez sahania na volant, just sayin'

    https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1465268725775409154
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: jedna věc je technický řešení, to umí prakticky každý wallbox, který se dokáže napojit na nějaký backend, některý to umí on-premise. Takže s ohledem na to, že všechny dotovaný wallboxy musí mít load-balancing, to technicky zvládají všechny wallboxy, které se dotují. Co ale už taková sranda není, je ta legální stránka. Ale tohle řeší spíš kolegové v rámci chytre-nabijeni, takže možná nejsem úplně přesnej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Já se na to zeptám kluků z OlifeEnergy, to je docela dobrý téma, možná z toho uděláme článek na jejich blog.

    Chytřejší wallboxy umí rozpočítávat vyúčtování na víc aut, a taky ty jejich umí normálně prodávat energii v rámci nějaký jejich sítě (jde to přes jejich appku). Takže očividně to nějak jít musí, když můžeš nabíjet z wallboxu auta cizím lidem.
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: JJ, určitě to půjde nějak obejít, případně schovat do jiných příspěvků a bonusů. Kreativní účetní si s tím určitě poradí. Ale přímá přefakturace nabíjení z wallboxu je v tuhle chvíli skoro nemožná. Tím spíš, pokud je na wallbox čerpaná dotace, tam bych se trošku bál toho, že je možné využívat pouze pro osobní účely, takže nemůžu přeprodávat už vůbec nic.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ICS: alebo moze dostat jednoducho prispevok zamestnavatela na zabezpecenie nakladov home-office, nam teraz prispievali pocas covidu 800 na elektrinu ked sme makali z domu
    ICS
    ICS --- ---
    STETKINS: reálně, pokud se nepletu, to moc možné není přefakturovat, protože přeprodej energií podléhá regulaci ze strany státu. Tzn. by bylo potřeba mít zřízené nové odběrné místo s cejchovaným elektroměrem, který by hradil zaměstnavatel. Ale tím, že je to relativně nový problém, je možné, že by to prošlo, když by to někdo risknul.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    rivian prekvapivo aj celkom dobry na offroading aj ked ma nejake porodne bolistky, mozno nejaky rivian 2 uz bude dotiahnuty

    Rivian R1T Off-Road: The Good and The Bad
    https://www.youtube.com/watch?v=QeACRO3hoek
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Nevíte někdo jak je to s dobíjením služebního auta doma? Jde mi o to, že dobíjení doma je pro mě ideální (FTV, nabíječka pod přístřeškem u vchodu a hlavně to jinde moc nejde). Jde mi o to, jak je to hlavně nastavené legislativně z účetního pohledu. Jestli prostě můžu firmě účtovat něco jako cesťák za nabíjení?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: jakoze atmosfera 1.2 ve fabii jede na dalnici za 12 a ve meste /okresky pod 7 ale TSIcko jezdi kolem 7litru všude , tenhle rozdíl si myslel ? :)
    NJAL
    NJAL --- ---
    BOBASH: Empiricky to mam se spotrebou takhle:
    1. Mesto za tezkeho provozu, popojizdeni v kolone
    2. Dalnice 130+
    3. Mesto za lehkeho provozu, cervena vlna
    4. Okreska 90+, mesto za lehkeho provozu, zelena vlna
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam