• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: obrovskej wallbox jsem zmiňoval přesně v tom kontextu jak říkáš. Hlavně proto, že tu furt poslouchám kolegu jak vypráví po telefonu klientům, že skutečně nepotřebujou 22kW wallbox na svojí i3 :-D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: jak se ti líbí ioniq 5? oproti audi na meb?
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: ten argument vlastní baterky je blbost. Taky nevlastnis flašku od piva. Nekupujes baterku, ale elektriku v ní. Co je skutečný problém tohoto principu je ta manipulace. Bude to těžké a velké. Takže to bude muset být hranol něco jako dvě baterie do kamionu za sebou a to auto podle toho bude vypadat, to znamená hnusně. Takže by úplně odpadla designová různorodost, protože by se tomuhle standartu museli všichni přizpůsobit od Audi až Volvo. U osobáků je to blbost.

    Ale kamióny jsou něco jiného, tahače vypadají stejně všechny skoro stejně, tam by to mohlo dávat smysl i kvůli rychlosti. Ale zase to znamená přijmout jednotný standard a to by museli tlačit politici a to se nestane :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Ten obrovskej wallbox to není mé slovní spojení, to jsem zde převzal, a předpokládám že obrovskej bylo myšleno jako tok nikoli velikost :-)

    JIMIQ: Jo v tom si taky dělám iluze. Podle mě pokud bude tarif třeba na zelenou energii (v době kdy svítí) a pak dražší z konvenčních zdrojů, bude ta motivace lidí někde jinde. A budou navíc platit skutečnou spotřebu. Pro regulaci sítě to pomůže víc než cokoli jiného.

    Stejně tak pokud tě natankovat elektromobil přijde v době kdy je bezemisní přebytek zlomek ceny než když to pojede z uhlí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: jinak 17M dobíjecích aut je pár? A příští rok se prodá dalších 10M a 2023 15M, to už bude celkem 42M, z toho dejme tomu 28M BEV. A swapovací stanice ve velkým furt nebudou existovat...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: přesně tak. Myslím že těch 7,2kW což bývaj palubní nabíječky na střídavý proud je v pohodě dostačujících. Nikdy bys neměl jít na nulu, takže dejme tomu v nouzi ti zbyde 10%, to je 7,5kWh a potřebuješ dobít 67,5 a to jen v případě, že další den potřebuješ ujet zase 500 a víc km. Prostě extrémně okrajový případ. A když už jedeš 500km tak se v půlce na 20 minut stavíš na dobití a přečteš si zprávy, jestli nevznikla nová varianta covidu nebo nezačala třetí světová, případně projedeš nyx abys zjistil jestli tu někdo nešíří dávno vyvrácené elektromobilové mýty :D
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: a maníci stále vesele jezdí a všichni jsou spokojení :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Hele, když speciálně kvůli tobě vybiju do mrtva Ioniq 5 a natočím ti video, jak ho nabíjím z nuly, uznáš, že meleš kraviny o věcech, kterým nerozumíš, a přestaneš votravovat?
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    ICS: Ne všechno máme blízko, stavebko je pohůdka a nic tu netrvá. :-) Nyx místo kde jsou lidi odtrženi od reálného světa.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: No protože jich je pár. Ta doba teprve přijde. když zrovna daty v auditku někdo přišel s nesmyslem, že ti přijedou dva maníci s vozejkem dobýt auto na ulici a pak odjedou a přijedou až se to nabije, tak tohle je proti tomu ekonomický zázrak :-D


    DZODZO: jo na D02 Ještě jsi mohl mít D01 :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: K nám to dojde, až to bude potřeba. Zatím jsou Ionity vždycky poloprázdný.

    A už teď se objevujou docela velký:

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: v dielni mam nejaku trojfazovu zasuvku, teraz neviem ci tam ma 4 alebo 5 tych paliciek, tak ale aj 9,5kW to mas 80% zo 75kWh je 60% to je za nejakych 6,5 hodiny nabite :)
    ICS
    ICS --- ---
    FORTRESS: Tak u nás je naštěstí všechno blízko všemu, takže se NIMBY moc řešit nemusí, ne? :) Ale je to samozřejmě jeden z důvodů, proč stavební povolení na dobíjecí bod trvá vydat rok a půl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Wallbox není obrovskej, je to obvykle krabice na zeď velikostí cca odpovídající karmě do koupelny (karmě, ne boileru).

    75 kWh baterku (což je skutečně u dnešních elektromobilů standard a taky nadále bude) nabiješ při 11 kW, což utáhne ještě relativně běžnej jistič, v pohodě přes noc i z téměř nuly do téměř plna.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: s chytrým elektroměrem půjde udělat reálná hodinová sazba, některá tepelná čerpadla už se umí připojit na internet a přečíst si ceny elektřiny a podle toho natopit taktovací nádrž (akorát dodavatel elektřiny to nebere v potaz, zatím)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Možná někde ke nejsou NIMBY / BANANA problémy a energetický nároky střední obce a nutnost k nim dotáhnout dostatečnou kapacitu.

    BOBASH: Čtu si to a zkracuju i servisní intervaly. Auta si nenechávám moc dlouho po záruce. R8 bude výjimka.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: to bys musel mít 3 zásuvky 230V a tři díry na autě, ne? Trojfázovým dobiješ 380x25 jestli se nepletu (9,5kW)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A přečetl sis někdy, jak by ses měl správně chovat k benzínovýmu motoru?

    Já jen že dodržet úplně všechno, co máš s autem dělat fakt správně, je vopruz vždycky. A tak nějak se počítá s tím, že to je jen optimální stav.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ICS: Ale v evropě už je pár větších, třeba to jednou dojde i k nám :)
    ICS
    ICS --- ---
    CRAZY_IVAN: ne u nás teda, abychom byli fér :)
    ICS
    ICS --- ---
    FORTRESS: Na to jde použít už teď třeba moje oblíbený Chimero (za cenu trochy ztrát mezi baterkama)... A to jsme v úplných začátcích a bude to čím dál lehčí.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    nějak to evidentně jde

    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    ICS: Máš tam většinou 8 míst. Jak bude rychlodobíjení fungovat pro 50 stojanů bych rád viděl.
    ICS
    ICS --- ---
    FORTRESS: taky tam máš rádově míň tankovacích stojanů, než můžeš mít těch dobíjecích, že jo
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak já předností relé a podobné věci používám už teď. Tedy moc dalšího prostoru tam není, protože se k tomu snažím přistupovat co nejvíce ekologicky.

    Ale líbila by se mi možnost, konečně zahodit ty zastaralé sazby a vymyslet něco příhodnějšího.
    Například budeš mít rezervaci příkonu na 3x16.Bude nějaký VT i NT, ale navíc k němu přijde i speciání VVT. Kde budeš moci překročit ten běžný rezervovaný příkon ale samo za nějakou nadstandardní cenu. vyřaduje to další jistič a nový způsob tarifů, ale ten se má stejně během pár let změnit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: z faktury za rijen... za 3x25A platim 104 mesacne, znamena to ze si mozem nabit 75x230 = 17,25kW? To by som za noc dobil aj tu 75kWh baterku

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Stanice na výměnu baterií měl izraelský startup Better Place, zkrachoval v 2013.

    U Tesly samozřejmě mluvím o robotický rychlý výměně, pro kterou byl Model S připravený, viz video v prezentaci:

    Battery Swap Event | Tesla
    https://www.tesla.com/cs_CZ/videos/battery-swap-event

    Přesto, že Tesla to má vyvinutý a byli v nejlepší pozici zavýst standard baterií, tak to neudělali, protože se to nevyplatí a logistický problémy jsou horší než u nabíjení.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    ICS: Daily reminder že na tý benzínce když piješ to kafe tak nestojíš pořád u stojanu a tankuje už někdo jinej.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: právě, že jak píše JIMIQ, to auto si za noc dobiješ na denní ježdění úplně v klidu. Na dlouhý cesty halt musíš parkovat u toho Lidlu, když nechceš u benzinky. :) A nebo si rovnou cestou vyměníš auto, místo baterky, jako se to dělalo kdysi s koněma :)

    Ale fakt to v principu nezpůsobuje problém. Jediný, kdy problém může vznikat, je, když se lidi budou chovat jak vocasové. Což asi budou, ale v tu chvíli už snad budeme mít možnost trošku chytřeji řídit grid.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: myslím že nebude jeden, ale těch standardů bude hned několik. Ale to není na škodu. Bude prostor pro konkurenci.

    ICS: Nechci nějakej obrovskej wallbox, ale rád bych měl možnost to přes noc dobít. Byt to nebude potřeba zdaleka vždy. Jako to že pojedu nějam dobít auto protože doma to jede pomalu je IMHO hloupost.

    A pokud dělám někde pauzy, tak vyloženě někde mimo benzínku. Na benzínce jsem snad v životě nejedl a asi ani nepil kafe. Na to se mám moc rád. :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam