• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Trvá to nepoměrně víc času, ale ne času toho uživatele, ten se může šťourat v nose třeba v práci, takže tady je to trošku (víc) mimo přirovnání.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tady řešíš 5minut výměnu (s 2minutovým příjezdem a odjezdem). A jsou tu jiní kteří jezdí auta nabíjet na ulici ve dvou lidech. Což trvá nepoměrně více času.

    Tady problém vidím v tom, že jako jednotlivé řešení jedné malé automobilky to nemá šanci uspět, přesně tak jak jsem tu několikrát psal.
    Ale ten potenciál té výměny je prostě někde úplně jinde. Ten je v té mnohem vyšší ekologii, způsobený možností nabíjet přebytkem energie. To má obrovský přínos pro regulaci naší elektrické soustavy.
    A taky to auto může být za úplně jinou cenu, kde přesně uvidíš na čem jsi.
    Mám pocit že taky koukáš po tom co koupit, že? Koukal jsi na inzerci co je v nabídce? Většinou jde o vůz s vadnou baterií, kde je velmi obtížné ji vyměnit. Automobilka to už neudělá a nebo za peníze které do toho nemá cenu vrážet. A ty sám máš smůlu.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Test: So weit reicht die Akkuladung bei Elektroautos wirklich - AUTO BILD
    https://www.autobild.de/artikel/e-auto-reichweite-im-harten-praxistest-20583789.html

    Dojezdy v testu autobildu (zněvýhodňující EVs s vysokou maximálkou) - pro mě je zajímavé že je blíž realitě americká EPA než WLTP
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jestli dobre ctu tak novy Karoq TDi bude zacinat na 688 tisicich, jsem zvedavej jak nasadej Elroq za dva roky (nebo tri?)
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: mě se líbí, jak pro jistotu vůbec neukázal tu výměnu... :) Ale uvidíme, jestli se jim to podaří rozjet v Norsku, tak jim to začnu aspoň trošku věřit.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale i když výměna trvá 3 minuty - chlápek (zaměstnanec) musí auto vřídit dovnitř a pak zase ven - to je minuta tam a minuta zpět, jseš na 5 minutách, provozní špička, kdy se uděje 80% výměn bude asi tak 6:00 až 22:00, takže 16 hodin = 960 minut, čili výměna 192 baterek za den.

    Ovšem to počítá s tím, že zaměstnanec není zrovna na WC, obědě nebo někde jinde mimo z jakéhokoliv důvodu a že mají dost nabitých baterek k dispozici.

    Když jsou před tebou 2 auta, tak jseš na 15 minutách (plus možná ještě nějaký overhead), za tutéž dobu by už se něco dalo nabít (na 350kW, pokud se nesnižuje nabíjecí výkon z důvodu vysokého SoC to dá 87,5kWh, čili v podstatě plnou baterku - a ano, uvědomuju si že TEĎ žádné auto neumí 350kW, ale za 10 let to bude umět většina nových na trhu - a i kdyby to bylo jen 250kW což umí tuším TM3, tak je to 62,5kWh)

    No a furt nevíme jak moc se budou opotřebovávat kontakty v autě, resp. kolik výměn NIO garantuje, případně jak často budou muset servisovat ten výměnný mechanismus, vypadá že to má nejmíň miliardu pohyblivých částí (když vypadne jedna součástka, je celá výměnná stanice mimo provoz)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIO ES8 & 3-minute Battery Swap Station | FULLY CHARGED for Clean Energy & Electric Vehicles
    https://www.youtube.com/watch?v=hTsrDpsYHrw


    12 minutové vysvětlovací video (jako reklama to zní jen tak napůl :D )
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Podobné stanice už automobilka Nio prevádzkuje v domácej Číne, pričom od konca roku 2018 bolo takýmto spôsobom vymenených viac než 2 000 000 batérií. S ohľadom na relatívne malú veľkosť automobilky a obmedzený počet vyrobených vozidiel ide o veľmi zaujímavé číslo a dôkaz, že o stanice na rýchlu výmenu batérií majú majitelia elektromobilov záujem.

    Citation needed :D

    V októbri spoločnosť Nio začala s dovážaním vlastných elektromobilov do Nórska v rámci prvého kroku expanzie do Európy. Do konca roka 2022 tak plánuje v Nórsku nainštalovať 20 staníc na výmenu batérií práve v spolupráci so spoločnosťou Shell.

    Automobilka má odvážne plány, ktoré korešpondujú s úspechom na trhu. Samotný predaj elektrických vozidiel značky Nio v priebehu prvých jedenástich mesiacov vzrástol o 120 percent na 80 940 kusov. Spoločnosť Nio preto plánuje do roku 2025 celosvetovo zvýšiť počet staníc na výmenu batérií na 4 000, z ktorých 1 000 bude inštalovaných mimo Číny.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIGHTHUNTER: jasny, to ma bejt jen takovy bonusovy pamlsek, jakoze to je lepsi alternativa nez nutit automobilky aby mely standardizovanou vymenu baterii :)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JIMIQ: ok - to jsem přehlídnul - akorát si teda nemyslím, že 8-10 Kč za kwh rychlodobíjení brání rozvoji elektromobility, resp. že s cenou 6-7 Kč by si najednou mraky lidí hned začalo kupovat elektroauto a dobíjet na rychlonabíječkách... fakt máme v ČR větší problémy k řešení a tyhle ceny nejsou to, co odrazuje ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIGHTHUNTER: psal jsem osvobodit od DPH nabijeni na rychlonabijeckach, ne domaci, to je levny dost

    Ale na rychlovce das klidne 8kc za kwh, dneska mozna uz deset, nesleduju to
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JIMIQ: myslíš Hyundai Ioniq 5 nebo Kia EV-6? podle googlu jich je ještě víc...
    teď je nouzovej stav, kdy se dá schválit cokoliv mnohem rychleji a oni nejsou schopní ani vyřešit to, jestli se mají děti testovat, resp. chodit do školy, jestli testovat i očkované... takže na rychlou a dočasnou podporu EV asi v ČR rovnou zapomeň :-(

    jinak já nemyslel přímo Vehicle 2 Grid, ale už to, jak bys chtěl bez odvodu DPH nabít to auto - tak se najde mraky nejen Čechů, kteří by chtěli, aby jim takhle 8 hodin bez DPH běžel bojler/kotel/pračka...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já ne, lidi co to vyvinuli a vyzkoušeli. Prostě to bylo složitější a dražší než to auto nabít.

    Dávalo smysl o tom přemýšlet, když nejrychlejší možná rychlost nabíjení byla 150 kW na Superchargeru a jinde byl velkej úspěch 50 kW.

    Proti 350 kW nabíječce už nemá výměna víceméně žádnou výhodu.

    Ani to využití energie získaný mimo špičku, to furt řeší bateriový úložiště, který je pořád levnější a jednodušší.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dalsi vec proti deleni baterky na vyndavaci segmenty - thermal management. Musel bys propojovat i hadicky s chladici kapalinou
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Pokud vidíš problém v takové jednoduché věci, tak se dívím že vůbec něčím jezdíme :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: vybijeji i nabijeji se ty soucasti stejne. Nevymenujes je uprostred nabiti. Takze mas jedno bms na celej pack


    CUKI: takze vic bms, vic veci co se muze rozbit = neekologicke ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIGHTHUNTER: ted existuje jen jedno auto ktere ma vystupni zasuvku. Ja to samozrejme nemyslim na furt, jen na rozjezd, par let. Ale uvedomuju si ze jedine vladni narizeni ktere trva vecne je to co je nazvane “docasne” :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Vymýšlíš blbosti.

    Ano, teoreticky by šel udělat prostor na víc baterek, kam bys je dával po jednotlivých článcích (i dnešní baterie jsou rozdělený na segmenty).

    Ale pořád tu máš ten problém, že taková věc bude šíleně složitá a tím drahá. Každej ten segment bude muset mít kontakty na propojení s autem, budeš muset vyřešit nějaký zakrytování, tunu sraček.

    Pak budeš muset řešit high-tech roboty co to budou vyndávat, pak někam přesouvat, nabíjet, budeš těch baterek muset vyrobit mnohem víc než aut.

    Jak říkám, vymyslelo se to, spočítalo se to, cenově to vyšlo hůř než tankovat auto na benzín. A to za jednu výměnu. Nepočítá se do toho fakt, že auto udělaný na takovýhle vopičárny bude dražší, těžší atd.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To je na tom jak je spojíš. Oni nutně nemusí jen ani na jednou.
    Jen jednotlivé S packy, které jsou napěťové srovnané vlastním BMS.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam