• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Očividně jsi to nerozepsal dostatečně pro všechny idioty
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jinak ad spotřeby normálních aut...

    Za 4,5 l/100 km nejezdí po dálnici víceméně nic. A rozhodně ne rodinný SUV, který jsem použil jako příklad, protože elektrický rodinný SUV už běžně existujou, zatímco elektrický ekvivalenty Fabie moc ne, protože se zatím nevyplatí.

    Ale jinak se samozřejmě po 16 letech kariéry motoristickýho novináře a po tom, co jsem řídil vyšší stovky aut (myšleno různých modelů/verzí, ne jen kusů), nechám poučit o tom, jak moderní auto funguje a kolik žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nepočítej to na benzínky, ale na prodanej benzín a naftu. A to ti potom vyjde to, co vyšlo mě. Ještě jsem to v tom článku rozepsal pro idioty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jakejch 60% zase?

    Normální dnešní elektromobil má udávanej dojezd cca 500 km, některý lepší (Mustang Mach E), mají i 600 km, nejlepší (Mercedes EQS, Lucid Air) mají kolem 800 km. Těch 800 km bude pravděpodobně za pár let standard, dneska je to spíš výjimečný.

    Jako normální dnešní elektromobil počítám Enyaq, protože je to typický dnešní rodinný auto (na západ od nás, tady frčej Fabie nebo ojetý auta z Německa a tudíž SUV ještě ke spoustě rodin nedošly).

    Enyaq má WLTP odjezd 500 kilometrů, dálniční dojezd kolem 400 km. Takže asi tak 360 dní v roce ti bude stačit ho dobít pomalou nabíječkou nebo doma z wallboxu nebo tak něco, protože za den najede průměrný člověk tak 50 kilometrů, a i většina delších výletů má do těch 400-500 km.

    Teprve když potřebuju jet někam dál, tak po cca 350 kilometrech (abych měl rezervu) zastavím na 30 minut na Ionity (30 minut proto, že Enyaq má 400V architekturu která neumožňuje nabíjet rychleji než 125 kW), a pak to po 300-350 km pravidelně opakuju, než dojedu do cíle. I s pomalu nabíjejícím Enyaqem to pro mě třeba na cestě do Puly znamenalo čas jízdy delší asi o půl hodiny než s benzínovým BMW.

    Ad baterky – ne, dneska ti za 300 kkč nikdo 82 kWh baterii neprodá. Taky si jí dneska nepotřebuješ kupovat, protože ta baterka má záruku na 8 let. Takže to majitele začne zajímat zhruba v roce 2029. A to už ty tři kila stát bude.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: nj, protoze CUKI v tom plave a ohani se Favem, ktery bralo 7l, akorat vazilo 860 kg, kdezto dneska jednak jezdi mnohem vic vetsich aut a jednak i maly auta maj dost pres tunu. A kdyz vezmeme zhoustnuti provozu, ktere ma na spotrebu negativni vliv...

    CUKI: Joo, par jich znam, ale nikdo z nich neni tak tupej na cisla :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tu soudobost v tom počítám tím, že jsem hodně zkrouhnul ty benzínky. Při tom počtu to bude fungovat jako na Onu :-D
    Máš hodně teplých kamarádů? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Mě je jedno, co ty bys viděl nebo neviděl. Já účinnost/spotřebu elektromobilů vidím, protože s nima jezdím. Ty si představuješ nějaký kraviny.

    Prostě s rodinným SUV ujedu na litr benzínu tak 10 kilometrů, s naftovým tak 15, na 9 kWh ujedu se stejně velkým SUV tak 30 po dálnici a 50 ve městě.

    I v zimě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jeden litr je možná 9 kWh, ale auto na něj ujede podstatně míň než na 9 kWh (auto, který má spotřebu 7 l/100 km na naftu má třeba 20-24 kWh na elektriku.

    S benzínem je to ještě horší.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jenže ty počítáš nějaké ideální dobíjení těch nej 60%.
    Teď při běžné nádrži bys musel najet na těch 60% třeba 600km aby se to dalo srovnávat s benzínkou. To je při tvém stylu jízdy potřeba dobít klidně 180kWh za těch 20min? To nedáš ani kdyby jela těch 350kW. Pro ostatní smrtelníky by stačilo 20kWh/100. Tedy jen tak tak.
    To jsem započítal v tom, že by těch stojanů bylo vlastně méně. Navíc pokud doma, tak taky zatěžuješ síť. Ano je důležité aby to využívalo ty mrtvá místa. Tak jak jsem tu předtím psal. Prostě potřeba překovat tarifní systém co máme teď. To potřebujeme tak jako tak i vez EM.
    Za 7/100 jezdilo před 30lety fávo. Ne každej jezdí v tanku. Většina těch 1,9 2,0 motoru jezdí tak za 4,5l a i kdyby jezdili za 7l, tak jak započítáš baterii? Kolik Kč na km? To mě dost zajímá? To co píšeš je fantasy. Jednou se toho asi dočkáme ale ty baterie dolů už nijak nelezou Za 300k Kč ti 82kW baterii neprodá a ta životnost je u současných Tesel poněkud střízlivější.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Každá ne, nebo to aspoň zatím Ionity tvrdí – tuhle jsme to vysvětlovali na jejich blogu.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Jasne, soudobost bude 1 a na spickovani si poridime ausgerechnet jaderku, OK.

    CUKI: Milacku, nescitej nam tu uslechtilou energii s tepelnou energii, ano?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ:trochu méně horlivě. To jsem psal jen pro zajímavost, nechtěl jsem to nikam započítávat.
    Jinak tu účinnost bych tak vysokou (rozdíl) neviděl. Protože Spoustu energie ten elektromobil spotřebuje v zimě a dále na baterii. Takže v reálu bych se nedivil i kdyby byla jen dvojnásobná.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: tyvole, já než vůbec našel, jak se k tomu dostat ... debilní překlady :D
    ale ten infotaiment imho dořeší OTA update
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: jo ale elektroauto je 3x ucinnejsi nez spalovaci ~ 24TWh. Kazdym svym prispevkem dokazujes ze o problematice vis hovno
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: kazda ionity nabijecka bude mit 1MWh baterku na vyrovnani vykonu (furt radove mene nez co by potrebovaly vymenovaci stanice)
    CUKI
    CUKI --- ---
    Ještě z té stránky spotřeby náhrady pohonných hmot:
    U nás je roční spotřeba 8miliard litrů/rok Jeden litr cca 9kWh to je 72TWh energie za rok energie!!!
    Ani jsem nevěděl jaké je to množství
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ionity nabíjí teoreticky 350 kW, reálně dneska 125 kW (auta od VW na MEB) nebo 250 kW (e-tron GT, Taycan, Ioniq 5, EV6).

    Přirovnání k benzínkám je nesmysl, protože Ionity a podobný sítě slouží jen pro delší cesty, kde potřebuješ dobít rychle. Za normálních okolností bude většina lidí nabíjet na pomalých nabíječkách u parkovacích míst nebo doma, a budou to dělat mimo špičku, protože to bude výrazně levnější.

    Takže nějaká představa, že najednou všichni přijedou na Ionity a budeme na tu špičku potřebovat 6 Temelínů, je blbost. A o celkový spotřebě za rok jsem psal v tom článku a máš to tam spočítaný. Jeden Temelín, ne 6.

    Ad cena – Škoda Kodiaq TDI, což je ekvivalent toho Enyaqu, spotřebuje na dálnici zhruba 7 l/100 km nafty. Nafta stojí 35 korun. Takže jen v naftě jsi v tom za 2,40 Kč/km. Pak ale taky budeš jezdit po městě, kde to auto žere víc, a klidně se dostaneš na 3 Kč/km.

    A to je pořád relativně úsporný nafťák.

    Enyaq za těch 1,40 Kč/km navíc pojede jen cestou na dovolenou nebo jinou dlouhou štreku, což je pro většinu uživatelů situace, která nastane párkrát do roka. Cesty do 400 km, mimo dálnici do 500 km, zvládne bez toho, aby musel nabíjet na rychlonabíječce, stejně tak cesty, kdy máš čas na delší zastávku.

    Takže pro typickou rodinu s typickým českým nájezdem bude průměrná cena za kilometr s Enyaqem výrazně nižší, dost možná méně než poloviční ve srovnání s tím Kodiaqem.

    Kromě toho stojí servis polovinu (předplacený servis na 5 let je cca 60 tisíc u Kodiaqu vs. 30 tisíc u Enyaqu).

    Cena baterek je zatím otazník, to uvidíme na konci dekády, až ty auta vyjdou ze záruky a uživatelé ty baterky budou muset měnit za svý. Ale při ceně kolem $100/kWh se dá očekávat, že výrobní cena baterky pro Enyaq (82 kWh) bude cca 8 000 dolarů, takže retail by mohl být kolem 300 000 Kč. Zároveň se očekává, že do konce dekády ceny ještě výrazně klesne, takže by mohl být retail třeba 200 000 Kč. Část získáš zpátky tím, že prodáš použitou baterku (pokud bude mít 80% kapacity, tak je pořád užitečná do úložiště a může tam sloužit dalších 20 let).

    Životnost současných baterek se odhaduje na něco jako 200-300 tisíc kilometrů, soudě podle toho, co typicky vydrží v Teslách.

    Zároveň ten Enyaq po 300 000 km bude trpět mnohem menším opotřebením, než naftový Kodiaq, protože nemá složitý naftový motor, složitou převodovku a navíc se do karoserie nepřenášejí vibrace od motoru. Takže i auto po 10 letech/300 000 km bude schopné sloužit bez problémů ještě jednou tolik, a bude mu na to stačit ta baterka.

    Kodaiq TDI po takové době bude potřebovat (nebo už bude mít za sebou) spoustu drahého servisu, od převodovky přes turbo, vstřiky, čerpadlo atd., který se může celkovou sumou klidně vyrovnat ceně baterky.
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK:
    Říká ti něco rozdíl mezi okamžitou a celkou spotřebou elektrické energie?
    BOBASH: dtto
    Traktor a zemědělskou techniku do toho nepočítám, ta nejezdí ani na čerpačky.

    Ano Ionity. Tu jsi počítal přece ty ne? 350kW nabíjení, jinak by jsi asi 3h do hodiny nenabil :-D

    1,4Kč/km jen za cenu energie mi přijde děsivé i tak, spočítej co tě za ten provoz bude stát ta baterie. Pochybuji že najdeš normální auto které se do toho nevejde.
    Něco samo budeš moci dobíjet na přímo. Mělo by být umožněno obojí.

    GOR: Já nepíšu že ty Temelíny spotřebuješ, ale budeš je potřebovat k rezervaci příkonu.
    To co tu popisoval BOBASH: 6x 350kW=2,10MW!!!
    V tuto chvíli je po ČR asi 5000 čerpacích stanic. Tedy u klasiky to máš asi 5m na stojan, taky asi 4x tolik. Těch stojanů bejvá v průměru tak dvojnásobek. Ale taky hodně budeš nabíjet z jiných zrojů

    Budeme počítat že takovýchto benzínek budeme potřebovat stejný počet. Tedy 10 500MW výkonu.
    Nestejnoměrnost, bude odpovídat cca ztrátě ve vedení. Ona je sice větší, ale ty ji musíš počítat pro jednotlivé malé úseky, které budou mít zrovna špičku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Naštěstí to někdo chytrej už spočítal a dokonce napsal článek. Ještě že takový lidi máme :))


    Jednou cestou je vyjít z odhadovaného nájezdu a spotřeby. Jenomže odhadnout průměrný nájezd auta v Česku není dost dobře možné, a proto jsem volil jinou cestu. Každý rok se v Česku prodá 2,126 miliardy litrů benzinu. Když pro hrubý odhad použijeme průměrnou spotřebu benzinového auta 7 l/100 km, znamená to nájezd zhruba 30 miliard kilometrů.

    Spotřeba elektrického auta je přibližně 0,2 kWh na kilometr, což znamená, že přechod všech benzinových aut na elektrickou energii znamená zhruba 6000 GWh. To je o něco méně než polovina reálné produkce elektřiny v jaderní elektrárně Temelín, která za rok vyrobí 13 914 GWh. I po započítání ztrát mezi elektrárnou a baterií, které můžou být zhruba 20 procent, je to jen o málo víc než výkon jediného bloku Temelína.

    Nafty se u nás prodá mnohem víc a na litr nafty s autem ujedete víc než na litr benzinu, takže využití podobné metodiky vede k velmi hrubému odhadu 23 000 GWh ročně. Což jsou zhruba dva Temelíny, respektive jeden dostavěný, se čtyřmi bloky.

    To ale zahrnuje nejen osobní auta, ale také autobusy, nákladní dopravu, traktory, stavební stroje a cokoliv dalšího, co spaluje motorovou naftu.

    V současnosti se v Česku vyrobí 88 000 GWh elektřiny ročně a spotřebuje se 61 000 GWh – zrovna u nás by tak teoreticky většinu spotřeby elektromobility mohla pokrýt energie dnes mířící na vývoz. Pokud by se vývoz nezmenšil, znamenalo by to nutnost zvýšit výrobu elektrické energie o zhruba 35 procent. Což přibližně odpovídá nárůstu výroby energie za posledních 40 let.

    Zdroj: https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/410797-elektromobily-jsou-budoucnost-a-nekdo-se-ji-i-dockame
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Moh bys ty vypocty nejak rozepsat? Mne se to nejak nepozdava. 5 Temelinu je totiz 70 - 80 TWh rocne a to je ekvivalent cca 860x10^15 J neuslechtile energie, tj. Pri 34 MJ/l to je 35x10^9 litru nafty/benzinu.

    Jenze v CR se spotrebuje cca 2 mld litru benalu a cca 6 mld litru nafty, takze does not compute.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam