GOR: Naštěstí to někdo chytrej už spočítal a dokonce napsal článek. Ještě že takový lidi máme :))
Jednou cestou je vyjít z odhadovaného nájezdu a spotřeby. Jenomže odhadnout průměrný nájezd auta v Česku není dost dobře možné, a proto jsem volil jinou cestu. Každý rok se v Česku prodá 2,126 miliardy litrů benzinu. Když pro hrubý odhad použijeme průměrnou spotřebu benzinového auta 7 l/100 km, znamená to nájezd zhruba 30 miliard kilometrů.
Spotřeba elektrického auta je přibližně 0,2 kWh na kilometr, což znamená, že přechod všech benzinových aut na elektrickou energii znamená zhruba 6000 GWh. To je o něco méně než polovina reálné produkce elektřiny v jaderní elektrárně Temelín, která za rok vyrobí 13 914 GWh. I po započítání ztrát mezi elektrárnou a baterií, které můžou být zhruba 20 procent, je to jen o málo víc než výkon jediného bloku Temelína.
Nafty se u nás prodá mnohem víc a na litr nafty s autem ujedete víc než na litr benzinu, takže využití podobné metodiky vede k velmi hrubému odhadu 23 000 GWh ročně. Což jsou zhruba dva Temelíny, respektive jeden dostavěný, se čtyřmi bloky.
To ale zahrnuje nejen osobní auta, ale také autobusy, nákladní dopravu, traktory, stavební stroje a cokoliv dalšího, co spaluje motorovou naftu.
V současnosti se v Česku vyrobí 88 000 GWh elektřiny ročně a spotřebuje se 61 000 GWh – zrovna u nás by tak teoreticky většinu spotřeby elektromobility mohla pokrýt energie dnes mířící na vývoz. Pokud by se vývoz nezmenšil, znamenalo by to nutnost zvýšit výrobu elektrické energie o zhruba 35 procent. Což přibližně odpovídá nárůstu výroby energie za posledních 40 let.
Zdroj:
https://finmag.penize.cz/veda-a-technika/410797-elektromobily-jsou-budoucnost-a-nekdo-se-ji-i-dockame