• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    full retard mode
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    " žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat."

    Tohle prosim do zahlavi. To musi vyhrat hlasku roku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Taky jsem to tak uváděl.
    dobře mám 45-50kWh na sto v benzínu, ale zase je to v létě v zimě. když je velká zima tak jsem rád, že to topí. A za 15kW v reálu nejezdí bohužel v elektrice nic ani v létě :-(

    GOR: Mě by vůbec nevadilo kdyby mělo 500kg
    Překvapilo mě jen to oslovení, to v hetero okolí není zrovna časté.

    BOBASH: Těch 60% co jsi schopen dobíjet takto rychle.
    ad baterka ale ty ji přeci musíš už teď zaplatit. To že je schovaná v ceně auta je bezpředmětný.

    BOBASH: V jakém článku? Ty to nemůžeš rozpočítávat lineárně po celý rok. Nebo budeme mít "rezeravce"? Jo super ve 3:15 mám na 20minut flek na benzínce ani není moc daleko :-D

    BOBASH: Jasně takže si budu muset pořídit SUV aby to bylo ekologický, hmm to je myšlení. Já chi normální auto, ne tank.

    BOBASH: žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A s tou baterkou jsem ti to taky vysvětlil. Degradace baterky se víceméně vyrovná tím vším ostatním, co degraduje u spalovacího auta a levnějším servisem.

    I jen standardní servis na 5 lety (servisní prohlídky v době, kdy je auto ještě v záruce) stojí u elektromobilu půlku, tedy cca 30 tisíc u Enyaqu vs. 60 tisíc u Kodiaqu. Ten rozdíl se bude zvyšovat s tím, jak bude Kodiaq stárnout a budou na něm odcházet drahý věci, z nichž sice žádná není tak drahá jako baterka, ale v součtu klidně bejt můžou.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Očividně jsi to nerozepsal dostatečně pro všechny idioty
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jinak ad spotřeby normálních aut...

    Za 4,5 l/100 km nejezdí po dálnici víceméně nic. A rozhodně ne rodinný SUV, který jsem použil jako příklad, protože elektrický rodinný SUV už běžně existujou, zatímco elektrický ekvivalenty Fabie moc ne, protože se zatím nevyplatí.

    Ale jinak se samozřejmě po 16 letech kariéry motoristickýho novináře a po tom, co jsem řídil vyšší stovky aut (myšleno různých modelů/verzí, ne jen kusů), nechám poučit o tom, jak moderní auto funguje a kolik žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nepočítej to na benzínky, ale na prodanej benzín a naftu. A to ti potom vyjde to, co vyšlo mě. Ještě jsem to v tom článku rozepsal pro idioty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jakejch 60% zase?

    Normální dnešní elektromobil má udávanej dojezd cca 500 km, některý lepší (Mustang Mach E), mají i 600 km, nejlepší (Mercedes EQS, Lucid Air) mají kolem 800 km. Těch 800 km bude pravděpodobně za pár let standard, dneska je to spíš výjimečný.

    Jako normální dnešní elektromobil počítám Enyaq, protože je to typický dnešní rodinný auto (na západ od nás, tady frčej Fabie nebo ojetý auta z Německa a tudíž SUV ještě ke spoustě rodin nedošly).

    Enyaq má WLTP odjezd 500 kilometrů, dálniční dojezd kolem 400 km. Takže asi tak 360 dní v roce ti bude stačit ho dobít pomalou nabíječkou nebo doma z wallboxu nebo tak něco, protože za den najede průměrný člověk tak 50 kilometrů, a i většina delších výletů má do těch 400-500 km.

    Teprve když potřebuju jet někam dál, tak po cca 350 kilometrech (abych měl rezervu) zastavím na 30 minut na Ionity (30 minut proto, že Enyaq má 400V architekturu která neumožňuje nabíjet rychleji než 125 kW), a pak to po 300-350 km pravidelně opakuju, než dojedu do cíle. I s pomalu nabíjejícím Enyaqem to pro mě třeba na cestě do Puly znamenalo čas jízdy delší asi o půl hodiny než s benzínovým BMW.

    Ad baterky – ne, dneska ti za 300 kkč nikdo 82 kWh baterii neprodá. Taky si jí dneska nepotřebuješ kupovat, protože ta baterka má záruku na 8 let. Takže to majitele začne zajímat zhruba v roce 2029. A to už ty tři kila stát bude.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: nj, protoze CUKI v tom plave a ohani se Favem, ktery bralo 7l, akorat vazilo 860 kg, kdezto dneska jednak jezdi mnohem vic vetsich aut a jednak i maly auta maj dost pres tunu. A kdyz vezmeme zhoustnuti provozu, ktere ma na spotrebu negativni vliv...

    CUKI: Joo, par jich znam, ale nikdo z nich neni tak tupej na cisla :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tu soudobost v tom počítám tím, že jsem hodně zkrouhnul ty benzínky. Při tom počtu to bude fungovat jako na Onu :-D
    Máš hodně teplých kamarádů? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Mě je jedno, co ty bys viděl nebo neviděl. Já účinnost/spotřebu elektromobilů vidím, protože s nima jezdím. Ty si představuješ nějaký kraviny.

    Prostě s rodinným SUV ujedu na litr benzínu tak 10 kilometrů, s naftovým tak 15, na 9 kWh ujedu se stejně velkým SUV tak 30 po dálnici a 50 ve městě.

    I v zimě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jeden litr je možná 9 kWh, ale auto na něj ujede podstatně míň než na 9 kWh (auto, který má spotřebu 7 l/100 km na naftu má třeba 20-24 kWh na elektriku.

    S benzínem je to ještě horší.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jenže ty počítáš nějaké ideální dobíjení těch nej 60%.
    Teď při běžné nádrži bys musel najet na těch 60% třeba 600km aby se to dalo srovnávat s benzínkou. To je při tvém stylu jízdy potřeba dobít klidně 180kWh za těch 20min? To nedáš ani kdyby jela těch 350kW. Pro ostatní smrtelníky by stačilo 20kWh/100. Tedy jen tak tak.
    To jsem započítal v tom, že by těch stojanů bylo vlastně méně. Navíc pokud doma, tak taky zatěžuješ síť. Ano je důležité aby to využívalo ty mrtvá místa. Tak jak jsem tu předtím psal. Prostě potřeba překovat tarifní systém co máme teď. To potřebujeme tak jako tak i vez EM.
    Za 7/100 jezdilo před 30lety fávo. Ne každej jezdí v tanku. Většina těch 1,9 2,0 motoru jezdí tak za 4,5l a i kdyby jezdili za 7l, tak jak započítáš baterii? Kolik Kč na km? To mě dost zajímá? To co píšeš je fantasy. Jednou se toho asi dočkáme ale ty baterie dolů už nijak nelezou Za 300k Kč ti 82kW baterii neprodá a ta životnost je u současných Tesel poněkud střízlivější.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Každá ne, nebo to aspoň zatím Ionity tvrdí – tuhle jsme to vysvětlovali na jejich blogu.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Jasne, soudobost bude 1 a na spickovani si poridime ausgerechnet jaderku, OK.

    CUKI: Milacku, nescitej nam tu uslechtilou energii s tepelnou energii, ano?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ:trochu méně horlivě. To jsem psal jen pro zajímavost, nechtěl jsem to nikam započítávat.
    Jinak tu účinnost bych tak vysokou (rozdíl) neviděl. Protože Spoustu energie ten elektromobil spotřebuje v zimě a dále na baterii. Takže v reálu bych se nedivil i kdyby byla jen dvojnásobná.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: tyvole, já než vůbec našel, jak se k tomu dostat ... debilní překlady :D
    ale ten infotaiment imho dořeší OTA update
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: jo ale elektroauto je 3x ucinnejsi nez spalovaci ~ 24TWh. Kazdym svym prispevkem dokazujes ze o problematice vis hovno
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: kazda ionity nabijecka bude mit 1MWh baterku na vyrovnani vykonu (furt radove mene nez co by potrebovaly vymenovaci stanice)
    CUKI
    CUKI --- ---
    Ještě z té stránky spotřeby náhrady pohonných hmot:
    U nás je roční spotřeba 8miliard litrů/rok Jeden litr cca 9kWh to je 72TWh energie za rok energie!!!
    Ani jsem nevěděl jaké je to množství
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam