CUKI: Ionity nabíjí teoreticky 350 kW, reálně dneska 125 kW (auta od VW na MEB) nebo 250 kW (e-tron GT, Taycan, Ioniq 5, EV6).
Přirovnání k benzínkám je nesmysl, protože Ionity a podobný sítě slouží jen pro delší cesty, kde potřebuješ dobít rychle. Za normálních okolností bude většina lidí nabíjet na pomalých nabíječkách u parkovacích míst nebo doma, a budou to dělat mimo špičku, protože to bude výrazně levnější.
Takže nějaká představa, že najednou všichni přijedou na Ionity a budeme na tu špičku potřebovat 6 Temelínů, je blbost. A o celkový spotřebě za rok jsem psal v tom článku a máš to tam spočítaný. Jeden Temelín, ne 6.
Ad cena – Škoda Kodiaq TDI, což je ekvivalent toho Enyaqu, spotřebuje na dálnici zhruba 7 l/100 km nafty. Nafta stojí 35 korun. Takže jen v naftě jsi v tom za 2,40 Kč/km. Pak ale taky budeš jezdit po městě, kde to auto žere víc, a klidně se dostaneš na 3 Kč/km.
A to je pořád relativně úsporný nafťák.
Enyaq za těch 1,40 Kč/km navíc pojede jen cestou na dovolenou nebo jinou dlouhou štreku, což je pro většinu uživatelů situace, která nastane párkrát do roka. Cesty do 400 km, mimo dálnici do 500 km, zvládne bez toho, aby musel nabíjet na rychlonabíječce, stejně tak cesty, kdy máš čas na delší zastávku.
Takže pro typickou rodinu s typickým českým nájezdem bude průměrná cena za kilometr s Enyaqem výrazně nižší, dost možná méně než poloviční ve srovnání s tím Kodiaqem.
Kromě toho stojí servis polovinu (předplacený servis na 5 let je cca 60 tisíc u Kodiaqu vs. 30 tisíc u Enyaqu).
Cena baterek je zatím otazník, to uvidíme na konci dekády, až ty auta vyjdou ze záruky a uživatelé ty baterky budou muset měnit za svý. Ale při ceně kolem $100/kWh se dá očekávat, že výrobní cena baterky pro Enyaq (82 kWh) bude cca 8 000 dolarů, takže retail by mohl být kolem 300 000 Kč. Zároveň se očekává, že do konce dekády ceny ještě výrazně klesne, takže by mohl být retail třeba 200 000 Kč. Část získáš zpátky tím, že prodáš použitou baterku (pokud bude mít 80% kapacity, tak je pořád užitečná do úložiště a může tam sloužit dalších 20 let).
Životnost současných baterek se odhaduje na něco jako 200-300 tisíc kilometrů, soudě podle toho, co typicky vydrží v Teslách.
Zároveň ten Enyaq po 300 000 km bude trpět mnohem menším opotřebením, než naftový Kodiaq, protože nemá složitý naftový motor, složitou převodovku a navíc se do karoserie nepřenášejí vibrace od motoru. Takže i auto po 10 letech/300 000 km bude schopné sloužit bez problémů ještě jednou tolik, a bude mu na to stačit ta baterka.
Kodaiq TDI po takové době bude potřebovat (nebo už bude mít za sebou) spoustu drahého servisu, od převodovky přes turbo, vstřiky, čerpadlo atd., který se může celkovou sumou klidně vyrovnat ceně baterky.