• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: to byla předpokládám verze s větší baterkou
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: to ano, ale samo Porsche to bere jako zcela okrajovou sranda záležitost
    do které finančně také oproti elektromobilitě posílá jen takový směšný drobek

    Kdežto cuki a další bludišťáci na autofórech etc. to považují spolu s vodíkem za něco, co má proti BEV šanci ve velkém měřítku

    akorát že vůbec
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Výroba syntetických paliv má jeden zásadní účel, a to je ten, kvůli kterýmu se do toho pouští Porsche – přestože jde natvrdo s většinou modelů do elektromobility.

    Porsche chce syntetický eko palivo pro majitele starých modelů a možná nových 911, který zůstanou spalovací. A je jim jedno, že takový palivo nejspíš bude drahý jako kunda a nesmyslně nepraktický.

    Já si ho taky rád koupím, až se budu chtít ve svým Jaguaru nebo snad doufejme i starý 911 o víkendu jít projet.

    Ale přes tejden chci Taycan :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady pár aktuálních tématických fotek:







    Kromě toho, že to nemá tlačítka na přední výhřevy sedadel (ale má to kolečko na hlasitost a tlačítka na přepínání věci jako je mapa, navi, média a tak) a že to má neskonale debilní Lane Assist (cuká volantem), tak je to velmi příjemná věc. Jen je mi záhadou spotřeba, ale to asi bude topením.

    Krátký trasy po městě mi to vytrvale jezdí za 28 kWh/100 km, ale to vždycky začínám s vymrzlým autem. Když jsem startoval s vyhřátým po krátký pauze od předchozí trasy, tak spotřeba spadla na 21 kWh/100 km. Na dálnici ve 130 km/h pořád akceptovatelných 24 kWh/100 km. S rychlým nabíjením už docela použitelný.

    Ale furt by to potřebovalo lepší aerodynamiku nebo větší baterku, je to spíš auto pro lidi co dlouhý trasy jezdí občas... hodně občas.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    TOMBRIDER: To tak nejak vsude kde se objevil Cuki.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    na výrobu paliva se spotřebuje 1.6kWh/l
    na distribuci jen na benzinkách 0.1kWh/l
    to máme u 8m litrů 13.7TWh, skoro výkon Temelína
    po započítání dalších provozů, jako jsou ropovody, těžba etc. to je ještě podstatně víc
    So viel Strom brauchen Autos mit Verbrennungsmotor
    https://edison.media/e-hub/so-viel-strom-brauchen-autos-mit-verbrennungsmotor/20826274.html?fbclid=IwAR0VwHnXyOWnS2SQTHhCWGIN_Qdv5rqxNDrtyE5eMxfLkHw4a86yQVm6PNY

    CUKI: zkus nejdřív pochopit základy pravopisu, podmiňovací způsob se bral někdy v 6. třídě ZŠ, až pochopíš základy, pouštěj se do složitějších úvah

    a ne, rafinace nemůže běžet na přebytky, potřebuje stabilní zdroj, proto je napůl kundovina i výroba synt. paliva a vodíku, protože je neumí využít
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tesla FSD je asistent, u kterýho musíš 100% času řídit a mít ruce na volantu. Mercedes má asistent co umí chvíli v určitý situaci řešit sám.

    Mimochodem, tahle zpráva tak nějak dotváří celkový dojem z FSD a podporuje názor, že Musk je regulérní podvodník.

    The Car Used In Tesla's Video For AP Hit A Barrier: NYT
    https://jalopnik.com/the-car-used-in-teslas-promo-video-for-autopilot-hit-a-1848167379
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jak je libo. Hyundai Ioniq 5 má sice zadní vyhřívání sedadel na tlačítka, ale přední má v infotainmentu. Než infotainment nastartuje do fáze, že si můžu zapnout výhřev, tak mi mrzne prdel.

    Chci zabít toho kreténa co to vymyslel.

    Jo a zapnout přes appku v telefonu jde jen vyhřívanej volant, sedačky ne, takže si je ani nemůžu zapnout když jdu k autu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad drahá výměna baterek...

    Služba je drahá v závislosti na tom, jaký jsou na ní náklady.

    Když nabíjím elektrický auta, tak potřebuju nabíjecí stojan za cca milion až milion a půl kus (počítám nějaký hodně rychlý DC) a kus parkingu. A koupit elektřinu, která bude relativně drahá, protože jí chci mít když jí potřebuju, nebo postavit nějaký úložiště. Třeba z vysloužilejch baterek, který jsou levný.

    Když chci v těch autech měnit baterie, potřebuju mít kromě výše uvedeného (ta nabíječka mi stačí slabší, mám čas, to je jediná úspora) ještě:
    – Lidskou obsluhu nebo fakt super hi-tech robotickej systém na výměnu, přepravu a ukládání baterií, a na jejich nabíjení. Při odhadovaným počtu vyšších stovek baterií na jednom dálničním stanovišti k tomu potřebuju i středně velkej sklad. Ten navíc musí být vybavenej poměrně extrémním stupněm požární ochrany, protože v něm bude třeba 200 tun Li-ion baterií.
    – Potřebuju nakoupit ty baterie, který budou někde ležet jako záloha. Ale na rozdíl od těch do úložiště musí být nový a musí být udržovaný v top stavu, protože za to zákazník platí. Nechce dostat do auta baterku s 80% kapacity.
    – A potom potřebuju nakoupit stejný množství energie jako bych jenom nabíjel.

    Proto když to někdo někde počítal, tak jim vyšlo, že výměna baterky bude stát něco jako 1500 korun nebo nějakou takovou sumu. Výrazně víc i než drahý nabíjení, protože se v tom musí zaplatit naprosto šílená logistika okolo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Metodika spotřeby (WLTP) je ne srovnatelná, ale IDENTICKÁ pro elektromobily a spalovací auta.

    Ale my tady většinou řešíme spotřebu normálních lidí, což znamená na dálnici 130. Šílenci, kteří jezdí kilo zastrčení mezi kamionama, nejsou standardní use case ani pro jeden typ pohonu.

    CUKI: V tom testu má ta i3 i v tuhých mrazech spotřebu 21-22 kWh/100 km. Což znamená 150 km na 333 kWh baterii, což je docela slušnej výsledek, byť na takhle malý auto žádnej zázrak.

    Na reálnou spotřebu i3 se můžu zeptat Miry9 (občas sem chodí), ti jich mají pár ve firmě.

    Ad očíslovaný:
    1) Kategorie "4 dveře, 4 sedadla, aspoň nějakej kufr" je něco úplně jinýho než Octavia. Dnešní uživatel zkrátka chce prostor, proto dnešní Octavia má rozměry cca prvního Superbu.

    Dnešním ekvivalentem jedničkový Octavie je Scala.

    2) Nevím, jak "oni" jezdí, ale já testuju auta tak, jak je lidi používají, takže jezdím 130.

    4) To dám do samostatnýho příspěvku, ať se líp reaguje.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Ze se ti vodik libi, me neprekvapuje. Tak nejak to zapada do celkoveho obrazku.
    Co rikas na chemtrails?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jinak ten vodík se mi právě líbil. Před nějakou dobou proběhlo info, že nějaká společnost věnující se FVE chce rovnou v místě zpracovávat vodík. To mi přijde zajímavé, pokud se vodík vůbec prosadí.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Swapping Electric Car Batteries May Not Be As Silly As It Seems - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/12/09/swapping-electric-car-batteries-may-not-be-as-silly-as-it-seems/
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To jsem chtěl jen nakousnout abychom se bavili o reálném problému elektromobility. On se zatím jen tak na tvrdo neobjeví, protože jich je zatraceně málo, ale jednou to přijde.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Letni prebytky a nedostatek v zime muzes resit zde
    [ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE]

    Ale jinak hint - sezonni uloziste ve forme tekutiny (neplest s kapalinou - i plyny jsou tekutiny) (vodik, cpavek, metan, metanol, kyselina mravenci…)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo elektřina za rafinaci dává smysl to mě nenapadlo. Ale pro ty výpočty těch dobíjecích stanic je potřeba se na tohle číslo dívat zvlášť. Podle mě zrovna třeba rafinace (těžko říct na to je tam ta elektřina hlavně potřeba) může běžet hlavně v době kdy je energie přebytek. Ale to fakt jen hádám, třeba je to technologicky nemožné.

    Podle mě dnes, doufám, přejdeme do věku, kdy budeme k té distribuci EE přistupovat lépe. Je potřeba najít možnosti jak lépe zpracovávat ty přebytky (pokud je neprodáme), ale ušetřit v těch místech které neumíme rozumně vykrýt.
    Tedy dnes rozeznáváme VT a NT, kterým se reguluje potřeba ve špičkách. Ale to platilo za předpokladu kdy jsme mohli konstantně dodávat. Pokud ale přejdeme na bezemisní zdroje, tak největší problém bude v době kdy nepojedou.

    Rozdíl mezi minimální a maximální potřebou EE během dne je 1-2 TW (v zimě spíše méně v létě více)
    Rozdíl mezi létem a zimou je ale 2,5TW. A to je největší problém. My vlastně v létě, kdy dokážeme soláry dát nějaké přebytky je vůbec nepotřebujeme. Tedy se prostě bez těch náhradních zdrojů neobejdeme.
    Tedy pokud budeme nahrazovat uhlí FVE tak je to zajímavé hlavně na ty denní špičky a případné nabití přečerpávaček. V zimním období tu elektriku musíme dodat hlavně konvenční cestou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Minimálně jeden na Finmagu je tak dobrej jako ten nejlepší tady! :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JIMIQ: Muze. Peotoze chce neco dokazat, tak muze.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: no ale prece kdyz prevedes vsechny dopravni prostredky na elektrinu (tvejch 72TWh, v realu tedy 24TWh elektriny), tak usetris elektrinu (a naftu) za rafinaci, dopravu a cerpani kapalnych pohonnych hmot. Nemuzes pocitat jen jedno z toho (vcetne ztrat v siti) a druhe ignorovat
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Teď jsi mě znejistil, ale tohle číslo by mělo být čistě množství pohonných hmot, Tedy to co spotřebují automobily na našich silnicích. Tedy irelevantní k hodnotě, kterou potřebujeme znát a převézt si ji na tu potřebnou energii, která se musí vyrobit a dopravit na místo spotřeby.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam