• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Nebudu zabrusovat do tvých brilantních argumentů proč něco rozhodně nejde nebo je to neekonomický - nicméně třeba Nio má 700 swap stations a provedlo už 5 milionů výměn baterií. Ale asi tam jen ještě nevědí, že se to nevyplatí:)
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: vzduchem, auto bude znít jako V3S!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: furt jsi nezminil jak bys ty jednotlive segmenty chladil - dnes jsou jednotlivy baterkovy bunky obtekane chladici kapalinou
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jak, vejš? Nad podlahou? Místo sedaček? KDE???

    Nebo je jako dáme jenom pod sedačky, takže jich tam dáme třetinu?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Tak mezi nápravami by pořád byli, jen o něco výš.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Nepřu se, jen mě nenapadá nic zásadního.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: U toho Ioniqu hřejou fakt pomalu, takže třeba 5 minut? Jinak to bejvá tak 2-3 minuty, než to začne opravdu hřát.

    Jo a jsou i odvětrávaný, takže není problém ani v létě. Pak už jsou kožený sedačky fajn volba. I když já bych taky radši volil nějakej sofistikvoanej hadr (třeba vlnu) kdybych měl možnost.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: kožené sedačky? Ty bych nechtěl ani kdyby mi za to někdo zaplatil. Poučení když jsem jezdil s kolegou bylo dost ledové. S mým mocakem něco mezi autotorturou a pokusem o sebevraždu. :-D

    Jak dlouho trvá než to naklikas a začne to hřát?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak Tesla to skutečně měla vymyšlený... akorát zjistili, že to není dobrej nápad...

    Battery Swap Event | Tesla
    https://www.tesla.com/videos/battery-swap-event
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A pro ty, co to nechapou: i predelavky fosilu maji baterky mezi napravami

    https://www.electrive.com/wp-content/uploads/2019/02/peugeot-e-208-batterie-battery.png
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jedna z mála věcí, na který se shodli inženýři všech automobilek na světě je, že jediný rozumný místo pro baterku je v podlaze auta...

    Až ti dojde, že možná není dobrej nápad myslet si, že tomu rozumíš líp než oni, možná ti taky dojde, že pokud stejně tak všechny automobilky došly k tomu, že měnit baterky je blbej nápad, tak to je třeba tím, že...

    ... JE TO BLBEJ NÁPAD.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jestli chceš do auta cpát baterku zadním nárazníkem, tak jí nemůžeš zároveň dostat před zadní nápravu, leda bys tam měl díru až do zadního nárazníku, která zůstane prázdná.

    A to nemluvím o tom, že tam máš tu nápravu. A když to tam budeš strkat z boku, tak to pořád bude vysoko... a ...

    Tyvole, to nemá ani cenu ti to vysvětlovat. Ty ses prostě rozhodl, že se svou znalostí aut spočívající v tom, že jsi možná dvakrát viděl svýho Yarise zespodu, se rozhodneš přijít s myšlenkou, jak totálně změnit konstrukci elektrickýho auta, a budeš ignorovat všechno, o čem v automobilový konstrukci nic nevíš. Což je zhruba tak všechno.

    Nemůžeš mít baterky v místě, kde máš nádrž (když pominu ten drobnej fakt, že ta je většinou ZA ZADNÍ NÁPRAVOU), protože nádrž je násobně menší než baterky. Nemůžeš prostrkávat baterky v tyčový podobě přes nápravu, protože pak budou vysoko. A navíc se tam nevejdou.

    Jediný místo, kam se dá smysluplně dát baterka do auta, je udělat z ní podlahu.

    Což je čirou náhodou taky jediný místo, odkud se dá ta baterky z toho auta RELATIVNĚ snadno vyndat. Což je sice opruz a technicky náročný, ale pořád je to asi milionkrát snazší než tvoje řešení, který nemá naprosto žádnou výhodu, ale zato má nevýhody snad v každým jednotlivým debilním aspektu svojí existence.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak blbost to je hlavně protože to není standard. Tohle si žádná automobilka sama neobhájí.
    Psal jsem že budou mezi osami ne za ní. Cca na místech kde bývá nyní nádrž, jen by se to lépe využívalo. To těžiště bude furt lepší než u spalováku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nemohly. A to, jak vypadá tvůj podvozek, nemá nic společnýho s tím, jak vypadá podvozek auta, který v něm má baterky (a zase v něm nemá třeba vejfuk a jiný věci).

    Baterky musí být co nejníž, a musí být mezi nápravama, protože takhle vylepší vyvážení, kdežto jinak ho zkurví. A když budou baterky od zadního nárazníku k zadním sedačkám, tak to auto bude mít naprosto vražedný jízdní vlastnosti.

    A demontovatelný ty baterky zespoda samozřejmě jsou. Tesla to i zkoušela, akorát zjistili, že je to blbost která se nevyplatí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Oni ale na konci nebudou, oni budou mezi osami, čistě teoreticky by se tam dali dát z boku mohli by být i pod předními sedačkami z boku.
    Ono v tom podvozu je to možná na první pohled super na druhou stranu když se kouknu jak vypadá můj podvozek, tak budou v lepším případě nedemontovatelné :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo, protože je skvělej nápad mít nejtěžší část auta na jeho konci... navíc zrovna na tom, kde to vadí víc.

    Baterky jsou tam, kde jsou, z velmi dobrýho důvodu, a nikdo je jinam dávat nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Problém není v napětí ale proudu. když už tak už. Ta baterie je velká protože je placatá. A ani tam to není jeden segment.
    Kdyby se udělal segment o velikosti řekněme 22KW (do budoucna se se zvyšující hustotou bude zvětšovat i kapacita) tak dneska jeden článek kolem 300kWh/kg Tak jsme asi na 70Kg a 50l
    Tedy pokud by se zasunovala v podobě tyčí zezadu auta. a končila by pod zadními sedačkami. Byla by aplikace v podobě upraveného "paletového vozíku vcelku snadná. I kdyby to dělala obsluha (na benzínkách je furt několik poskoku. tak to nemusí být ani nijak drahá technologie
    taové batere by se tam vešli 3 (možná 4) Případně by jedna mohla být i jinde více vepředu nastálo pak už teď mluvíme o 88-110kWh s dnešními bateriemi. Než se to uchytí bude potřeba menší prostor i hmotnost.

    Věřím že by ale nebyl problém i plně automatický režim. pijdedeš k robotizované lince, která vše udělá za tebe.

    BOBASH: Nechci to rozporovat pro mě za mě by kilo stačilo kdyby bylo zohledněno cenově.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak jsem si teď dočetl ten článek co jste tady asi dva linkovali...

    Nejvýstižnější je tohle:

    Tapping into Ample’s network of battery swapping stations costs no money upfront. The company covers the expense of building the stations and then charges users a per-mile cost for the energy delivered. Hassounah says the company’s technology ends up being about 20% less expensive than gasoline.

    Samotnej zakladatel tý firmy očekává, že to bude o 20% levnější než benzín. Ne než diesel, než benzín. Ionity s předplatným je zhruba za půlku toho co benzín. Nabíjení doma za třeba šestinu...

    Takže asi tak.

    Plus tam přesně rozebírají ty technický problémy, co jsem zmiňoval, a pár, na který jsem zapomněl. Třeba teplotní management modulární baterie potenciálně pocházející od různejch výrobců bude vyloženě problém, kterej se někomu bude chtít řešit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad technologie k výměně baterek...

    Baterka v osobním autě je předmět o rozměrech cca 2,5 x 1,5 metru a váze cca půl tuny. Ten předmět musíš něčím vyndat z auta, kde musí být uchycenej tak, aby šel snadno a bez lidskýho zásahu odpojit (první problém – rozpojovací kontakty a úchyty něčeho, co váží půl tuny a musí to vydržet nerozjebat se vibracema a zároveň udržet kontakt použitelnej pro přenos 800V/stovek kilowatt není konstrukčně úplně triviální věc a rozhodně to není LEVNÝ.

    Druhej problém pak je, že některý auta se snaží používat baterku jako strukturální část, to takhle úplně nepůjde.

    Ale pak tu máme větší problém.

    Nasadil jsi robota, kterej vyndal baterku – odpojily se úchyty, rozpojily se kontakty, baterka se spustila z auta. Teď jí musí další sada robotů někam uklidit a následně nabít. To "někam" bude poměrně velký místo, protože tam máš stovky baterek, takže to vyžaduje poměrně dost nikterak přelomový, ale dost drahý technologie. Třeba něco, co ty baterky bude vozit, pravděpodobně nějakej systém kolejnice nebo něčeho.

    Potom ty baterky musíš znovu nabíjet a udržovat v kondici. Nejspíš nebudeš mít ke každýmu skladovacímu slotu dovedenej proud (pokud ano, je to opět věc, která stojí spoustu peněz), a budeš s nima muset hejbat. Taky musíš udržovat přehled kolik jich máš a jak nabitejch. A musíš dělat diagnostiku těch baterek, aby se udržovaly v optimální kondici a případně ty, který začínají odcházet, otestovat a buďto vyřadit a použít na úložiště nebo rozebrat na jednotlivý části.

    S výjimkou tý posledně zmiňovaný fáze musíš tohle všechno mít v nějakým automatizovaným zařízení, který musíš mít u každý měničky baterek.

    Samozřejmě to nebude těžký vymyslet a postavit, je to věc přibližně odpovídající třeba zakladačovýmu systému v patrových garážích, kterej ti "uklidí" auto.

    Ale provoz a hlavně pořízení tohohle ansámblu budou tak drahý, že aby se to vyplatilo vůbec dělat, bude ta výměna baterky stát víc než kdybys tankoval benzín.

    I kdybys měl energii zadarmo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    0) Nemám na to data, ale z pozorování jede většina lidí na dálnici těch cca 130 (resp. 130 dle tachometru, takže reálně o něco míň), sem tam někdo o kousek míň, zhruba podobná část o něco víc nebo výrazně víc (160+).

    Osobáky jedoucí kolem 100 vídám opravdu dost zřídka.

    1) Octavia je normální auto pro rodinu. V E, F a I mají rádi malý auta, protože tam mají stísněný města a s velkýma se tam nevejdou. V zemích kde jsou normální podmínky (D, GB) si kupujou cca stejný auta jako my.

    Lidí, co jim přijde normální používat na delší cesty Yarise, je podobnej počet jako lidí, kterým přijde normální jezdit po dálnici kilo. Většina lidí nejsou asketi a pokud můžou, radši pojedou v Passatu 160 než v Yarisu 100. A tomu taky odpovídají jejich požadavky na EV.

    2) K i3 – tady máš reálný data od uživatelů na Spritmonitoru, ještě se ti zeptám kluků na jejich reálný spotřeby se služebníma i3. Ale vypadá to, že pod 20 kWh/100 km umí dlouhodobě.

    Jinak i s tím velkým a nenažraným Ioniqem jsem teď jel po Praze za 20 kWh/100 km, takže jakmile se to zahřeje, už to není problém.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam