• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak blbost to je hlavně protože to není standard. Tohle si žádná automobilka sama neobhájí.
    Psal jsem že budou mezi osami ne za ní. Cca na místech kde bývá nyní nádrž, jen by se to lépe využívalo. To těžiště bude furt lepší než u spalováku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nemohly. A to, jak vypadá tvůj podvozek, nemá nic společnýho s tím, jak vypadá podvozek auta, který v něm má baterky (a zase v něm nemá třeba vejfuk a jiný věci).

    Baterky musí být co nejníž, a musí být mezi nápravama, protože takhle vylepší vyvážení, kdežto jinak ho zkurví. A když budou baterky od zadního nárazníku k zadním sedačkám, tak to auto bude mít naprosto vražedný jízdní vlastnosti.

    A demontovatelný ty baterky zespoda samozřejmě jsou. Tesla to i zkoušela, akorát zjistili, že je to blbost která se nevyplatí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Oni ale na konci nebudou, oni budou mezi osami, čistě teoreticky by se tam dali dát z boku mohli by být i pod předními sedačkami z boku.
    Ono v tom podvozu je to možná na první pohled super na druhou stranu když se kouknu jak vypadá můj podvozek, tak budou v lepším případě nedemontovatelné :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo, protože je skvělej nápad mít nejtěžší část auta na jeho konci... navíc zrovna na tom, kde to vadí víc.

    Baterky jsou tam, kde jsou, z velmi dobrýho důvodu, a nikdo je jinam dávat nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Problém není v napětí ale proudu. když už tak už. Ta baterie je velká protože je placatá. A ani tam to není jeden segment.
    Kdyby se udělal segment o velikosti řekněme 22KW (do budoucna se se zvyšující hustotou bude zvětšovat i kapacita) tak dneska jeden článek kolem 300kWh/kg Tak jsme asi na 70Kg a 50l
    Tedy pokud by se zasunovala v podobě tyčí zezadu auta. a končila by pod zadními sedačkami. Byla by aplikace v podobě upraveného "paletového vozíku vcelku snadná. I kdyby to dělala obsluha (na benzínkách je furt několik poskoku. tak to nemusí být ani nijak drahá technologie
    taové batere by se tam vešli 3 (možná 4) Případně by jedna mohla být i jinde více vepředu nastálo pak už teď mluvíme o 88-110kWh s dnešními bateriemi. Než se to uchytí bude potřeba menší prostor i hmotnost.

    Věřím že by ale nebyl problém i plně automatický režim. pijdedeš k robotizované lince, která vše udělá za tebe.

    BOBASH: Nechci to rozporovat pro mě za mě by kilo stačilo kdyby bylo zohledněno cenově.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak jsem si teď dočetl ten článek co jste tady asi dva linkovali...

    Nejvýstižnější je tohle:

    Tapping into Ample’s network of battery swapping stations costs no money upfront. The company covers the expense of building the stations and then charges users a per-mile cost for the energy delivered. Hassounah says the company’s technology ends up being about 20% less expensive than gasoline.

    Samotnej zakladatel tý firmy očekává, že to bude o 20% levnější než benzín. Ne než diesel, než benzín. Ionity s předplatným je zhruba za půlku toho co benzín. Nabíjení doma za třeba šestinu...

    Takže asi tak.

    Plus tam přesně rozebírají ty technický problémy, co jsem zmiňoval, a pár, na který jsem zapomněl. Třeba teplotní management modulární baterie potenciálně pocházející od různejch výrobců bude vyloženě problém, kterej se někomu bude chtít řešit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad technologie k výměně baterek...

    Baterka v osobním autě je předmět o rozměrech cca 2,5 x 1,5 metru a váze cca půl tuny. Ten předmět musíš něčím vyndat z auta, kde musí být uchycenej tak, aby šel snadno a bez lidskýho zásahu odpojit (první problém – rozpojovací kontakty a úchyty něčeho, co váží půl tuny a musí to vydržet nerozjebat se vibracema a zároveň udržet kontakt použitelnej pro přenos 800V/stovek kilowatt není konstrukčně úplně triviální věc a rozhodně to není LEVNÝ.

    Druhej problém pak je, že některý auta se snaží používat baterku jako strukturální část, to takhle úplně nepůjde.

    Ale pak tu máme větší problém.

    Nasadil jsi robota, kterej vyndal baterku – odpojily se úchyty, rozpojily se kontakty, baterka se spustila z auta. Teď jí musí další sada robotů někam uklidit a následně nabít. To "někam" bude poměrně velký místo, protože tam máš stovky baterek, takže to vyžaduje poměrně dost nikterak přelomový, ale dost drahý technologie. Třeba něco, co ty baterky bude vozit, pravděpodobně nějakej systém kolejnice nebo něčeho.

    Potom ty baterky musíš znovu nabíjet a udržovat v kondici. Nejspíš nebudeš mít ke každýmu skladovacímu slotu dovedenej proud (pokud ano, je to opět věc, která stojí spoustu peněz), a budeš s nima muset hejbat. Taky musíš udržovat přehled kolik jich máš a jak nabitejch. A musíš dělat diagnostiku těch baterek, aby se udržovaly v optimální kondici a případně ty, který začínají odcházet, otestovat a buďto vyřadit a použít na úložiště nebo rozebrat na jednotlivý části.

    S výjimkou tý posledně zmiňovaný fáze musíš tohle všechno mít v nějakým automatizovaným zařízení, který musíš mít u každý měničky baterek.

    Samozřejmě to nebude těžký vymyslet a postavit, je to věc přibližně odpovídající třeba zakladačovýmu systému v patrových garážích, kterej ti "uklidí" auto.

    Ale provoz a hlavně pořízení tohohle ansámblu budou tak drahý, že aby se to vyplatilo vůbec dělat, bude ta výměna baterky stát víc než kdybys tankoval benzín.

    I kdybys měl energii zadarmo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    0) Nemám na to data, ale z pozorování jede většina lidí na dálnici těch cca 130 (resp. 130 dle tachometru, takže reálně o něco míň), sem tam někdo o kousek míň, zhruba podobná část o něco víc nebo výrazně víc (160+).

    Osobáky jedoucí kolem 100 vídám opravdu dost zřídka.

    1) Octavia je normální auto pro rodinu. V E, F a I mají rádi malý auta, protože tam mají stísněný města a s velkýma se tam nevejdou. V zemích kde jsou normální podmínky (D, GB) si kupujou cca stejný auta jako my.

    Lidí, co jim přijde normální používat na delší cesty Yarise, je podobnej počet jako lidí, kterým přijde normální jezdit po dálnici kilo. Většina lidí nejsou asketi a pokud můžou, radši pojedou v Passatu 160 než v Yarisu 100. A tomu taky odpovídají jejich požadavky na EV.

    2) K i3 – tady máš reálný data od uživatelů na Spritmonitoru, ještě se ti zeptám kluků na jejich reálný spotřeby se služebníma i3. Ale vypadá to, že pod 20 kWh/100 km umí dlouhodobě.

    Jinak i s tím velkým a nenažraným Ioniqem jsem teď jel po Praze za 20 kWh/100 km, takže jakmile se to zahřeje, už to není problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Neukazuje se vůbec nic, FSD bez zásahů řidiče jezdit neumí. Občas se mu povede ujet pár desítek kilometrů za dobrých podmínek ve snadném provozu a fanoušci z toho mají haló. To nemá s "full self-driving" nic společnýho a v dohledný době mít nebude.

    A ano, to video je starý. Ale ono nemá vypovídat o současném stavu FSD, ale o mindsetu Tesly. To, že byli ochotní vědomě lhát, podvádět a vytvořit v lidech dojem, že jejich systém je něčím, čím ve skutečnosti není, o nich hodně vypovídá.

    Jo a mimochodem, pokud jde o to, kdo nabízí jakej dojezd, tak "tradiční automobilky" dneska nabízejí auta s dojezdem, kterej Tesla nabízela...

    ... aha, nikdy.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ked sa ukazuje ze FSD vie jazdit bez zasahov sofera, tak vytiahnu nejake 5 rokov stare video? aku to ma vypovednu hodnotu o sucasnom stave FSD? v jeden moment az to vychytaju, tak to technologicky strasne ujde tym ostatnym automobilkam, ktore teraz robia nejake geofencovane asistenty pre jednoduche situacie (nieco ako ked v roku 2022 budu automobilky bezne ponukat elektromobily s dojazdom, ktory mala tesla v roku 2012)
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: Ty jo to jsou zásadní čísla. To by mě vůbec nenapadlo.
    o tomhle nic nevím, zajímavé info.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že ty jezdíš 130 neznamená, že všichni ostatní po pravdě mi přijde že až tak moc (poměrově) lidí těch 130 nejezdí. Jasný taky na to někdy šlápnu, když je potřeba, ale ne nijak zásadně. Navíc jedna z věcí, ač jsem kousek od dálnice nějak se ji snažím nevyužívat, jezdim raději po okreskách pokud to není přes města.
    1) oktávka je zbytečně velká (dlouhá), u nás máme asi midráky tak potřebujem velký auta, ale třeba ve E,F, I to není úplně zvykem.
    2) V tom I3 jeli na ekomód aby dosáhli té spotřeby.

    BOBASH: Vyměnit baterii pokud bude rozumnej systém fakt není nic složitého. Žádná hitech technologie se nekoná.
    Ano skladování, je další věc co je třeba řešit, ale zase nic zásadního.
    V čem bude ale obrovský rozdíl je ten, že budeš používat přebytky, tedy energii de facto zadarmo. naopak ta ve špičce bude extrémně drahá, takže se ti může stát že ta cena za nabití může stát klidně i víc než 1500Kč
    ICS
    ICS --- ---
    CRAZY_IVAN: já tam psal jen tu jednu reakci v článku, ještě pod jménem našeho foundera, takže netuším :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Pak napis. Protoze momentalne fakt premyslim, ze bud Ion5 nebo EV6 bude moje prvni auto 🤣🤷‍♂️
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Netuším co má Kia ve fleetu, ale napíšu jim, že to chci půjčit :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Hele to teď kolega řešil a potvrdil moje tušení, že aerodynamika se podle pohledu nepozná. Ioniq 5 a EV6 mají skoro stejný Cd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: On pro něj nepíše, jen odpovídal v anketě.

    Já mám o tom vodíku za úkol napsat celej článek :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Takze u toho EV6 nejspis nedostanes tu GT ale jen GT packet (jak tomu rikaj, plus GT?), souhlasi?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ICS: kolik vás tu píše pro finmag? :))
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Ad aero, takze proste EV6 :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam