• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo a jak by to v ideálním případě mělo být – v ideálním případě by s tím Ioniqem někdo najezdil ještě pár desítek až stovek tisíc kilometrů (k těm milionům co už určitě najeli) a doladil ten podvozek tak, aby fungoval.

    Neřeknu ti, co je tam přesně blbě, kdybych to dokázal na základě 400 km za volantem říct, co přesně mají udělat jinak, tak dělám za těžký peníze konzultanta :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Naladění podvozku je komplex všeho, co se dá na podvozku změnit a nastavit, aby to jezdilo jak má. Je to jedna z věcí na autě, která se opravdu "ladí" a nejde spočítat.

    Typicky to zahrnuje:
    – tuhost a další vlastnosti (progresivitu pružení) pružin
    – tuhost a další vlastnosti (komprese, odskok) tlumičů
    – geometrii podvozku
    – tuhost stabilizátorů
    atd.

    To, jak tohle celý funguje dohromady, určuje, jak se auto na silnici chová. Jestli ti kolo do kanálu "zapadne" a udělá ránu která otřese celým autem, nebo jestli to jen "žuchne", protože do tý díry nenarazí plnou silou. Jestli se auto naklání v zatáčkách nebo ne. Jestli je na limitu přilnavosti přetáčivý (ujíždí ti ven ze zatáčky zadek, má tendenci jít v extrému "do hodin") nebo nedotáčivý (sune se po čumáku ven), případně jestli, jako ten Ioniq, tyhle vlastnosti nepředvídatelně střídá.

    Jestli to umí odfiltrovat nerovnosti na silnici ("nedrncá") a zároveň ale udržet kontakt se silnicí všema kolama ("neodskakuje").

    Celkově je to o tom, že potřebuješ dosáhnout toho, abys v maximu situací udržel kontakt kol s vozovkou co největší plochou (tzn. ideálně by kolo mělo zůstávat svisle k silnici) a přitom minimalizoval pohyb karoserie. V další rovině se pak snažíš o to, aby se to všechno dělo plynule atd...
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jen jsem chtěl ukázat, že fungující výrobek není podmínkou úspěchu :-)

    Ale teď vážně co mě zajímá. Co je tam špatně a jak by to mělo být v ideálním případě.
    Nevím co si představuješ pod pojmem naladění podvozku. Těžiště nízko jasný, ale zbytek je hodně o odpružení a tlumení.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jak zelený je váš elektromobil? Záleží na zemi, kterou s ním brázdíte
    https://forbes.cz/jak-zeleny-je-vas-elektromobil-zalezi-na-zemi-kterou-s-nim-brazdite/
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: TADEK: V patek jsem si na Ipace zapnul "inteligentní denni počítadlo". Sice nevím, co je na něm inteligentního, prostě to počítá každou cestu od zapnutí po vypnutí motoru zvlášť, ale mají to tak nazvané.
    A dozvěděl jsem se docela zajímavou věc, že i v tomhle počasí a se svižnou městskou jízdou jsem schopnej jezdit za 20kw/100km, ale musí být auto vyhřáté.


    Na to, že mám dlouhodobej průměr 28 je to super číslo, ale je pravda, že tam jsou dost dálnice +krátké městské trasy, kdy se interier vyhřeje a už vystupuju...

    Usuzuju z toho, že pokud bych auto pokaždé předehříval ze zásuvky, tak jezdím za 20, což jsem myslel, že je s Ipace nereálné
    DNF
    DNF --- ---
    NIKDAS: hm, rekl bych ze proste implementacni detaily. Kdysi bylo fakt levny jezdit na CNG, mel jsem dve auta na CNG, a ze zacatku taky clovek musel mit spesl karticku k plynarnam, jinou na benzinky kde to meli ... ale po nejakejch peti sesti letech jsem nakonec vsude platil normalni kartou.

    Vlastne to tomu novymu elektru bylo tenkrat trochu podobny, nadrz mala, dojezd 400km, plnicich stanic malo. Ale kdyz to clovek mel, tak zjistil, posnazil se, a jezdil za 0.90 Kc na kilometr. Za tu trochu planovani to rozhodne stalo. Tak ted to nebude tak desne levnejsi, ale zase nebudes tolik srat na hlavu svejm detem, to je taky plus.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Samozřejmě to reálně použít šlo, RWE stálo za vznikem standardu a bylo první, kdo měl ISO 15118 certifikaci. První sériově vyráběná auta podporující PnC byla např. Smart EQ four two, Opel Almera-e atd.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Ale srali, Plug and charge je podle mě o dvou věcech:
    1.sledování (když už ne přímo big brother, kdy jak a kam jezdíš, tak minimálně aby se vědělo kterou elektřinu spotřebovalo auto => daň místo spotřebky na benzín)
    2. Peníze - aby nemohla rodina mít jeden účet na 10 elektroaut a tím využívat ty slevněné tarify, ale aby si hezky na každé auto platil podle výše spotřeby.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jo, s těma technickejma jsem to řekl blbě, přímo technický jako takový to nebudou.

    Ale něco s nákladama to tuším je, plus celý nějak blbě komplikovaný. Zkusím zjistit. Každopádně kdyby to šlo takhle jednoduše, tak by se nesrali s tím, vyvíjet industry-wide Plug&Charge standard, kterej stejně pořád ještě funguje jen omezeně.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Technický důvody bych rád šlyšel, osobně si myslím, že jde čistě o to, že by jim banky/karetní společnosti žraly %% zisků.

    Proč bych si instaloval ČEZ apku zakládal účet (což u mě mimochodem trvalo tři týdny, protože mi prostě nepřišla kontrolní smska, helpdesk fungoval jen 9-14 a stejně to tam nikdo nezvedal, viz zde: [NIKDAS @ Elektromobily] ) abych tam pak stejně dal tarif Pay-as-you-go, kdyby mi stačilo na 3s přiložit telefon.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jsou pro to nějaký technický důvody, někdo mi to stručně vysvětloval, ale pak jsem se nezeptal na podrobný vysvětlení a to stručný jsem zapomněl.

    Kdyby to šlo, tak to všichni dělaj hned...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Moc nechápu, proč není každej stojan vybavenej NFC čipem, aby se na něm dalo vždy v základu zaplatit kartou/mobilem. Až pak by se měly řešit nástavby typu: Aplikace, karty, RFID apod. Jako je to u samoobslužných stojanů normální čerpačky. Přednastavím částku, odpípnu a jdu do prdele, vrátím se, až je nabito. Taky mě docela sere, že jen abych se mohl pohybovat po ČR, potřebuju 4 různý účty/appky/karty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FLEGMA: Nabíječky to možná podporujou, ale nešlo to reálně použít. Ionity nedávno v tiskový zprávě psalo (asi měsíc nebo dva zpět), že jsou první, kdo to reálně umožňuje použít. Je to teda jen asi pro čtyři modely aut co to uměj.

    TADEK: Co je za problém s fungováním Powerpassu jako "firemní CCS"? Máš kartu, máš tarif, to tu kartu nemůže mít firma nebo jak?

    Jinak většina toho problému, co popisuješ, je v systémech placení, ne nabíjení, a ta část, co o tomhle není, je spíš specifická pro východní země. Čím víc na západ, tím spíš to funguje.

    Ale jinak souhlas, že dokud nemáš jednu kartu na všechno nebo skoro všechno, je to ultra na pytel.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: IONITY rozhodně není první, kdo začal používat plug & charge (ISO 15118), RWE vyvinulo a zavedlo do provozu plug & charge v roce 2014 jako první na světě ve spolupráci s Daimlerem. V roce 2016 RWE založilo Innogy a pod něj přešla i emobility divize, Innogy nabíječky podporují ISO 15118 od svého vzniku v roce 2016. Plug & Charge opravdu není horká novinka posledních dnů :-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Plug and charge rok 2022-3 nejpozději.
    TADEK
    TADEK --- ---
    BOBASH: ja to resil ze Slovenska s hotlinkou slovenskyho GreenWaye - protoze na vetsine rychlych nabijecek na moji trase to psalo, ze je tam moznost platit jenom RFID a ne appkou - a hotlinka mi to potvrzovala, ze v Polsku je lepsi mit RFID.

    S CEZem jsem mel dobrou relativne ok zkusenost, vysralo se to jen parkrat - jezdil jsem dobijet nekolikrat k Hotelu Step.

    PowerPass tu "firemni CCSku" jeste neumi, ale chlapik primo ze Skodovky rikal, ze uz to testujou a bude to brzy™.

    ja kdyz nad tim tak premyslim, tak problem je v tom, ze u normalniho auta clovek resi ze potrebuje benzin/naftu (jasne, o LPG a CNG vim, ale to je minorita) a zaplati to cash nebo kartou. u elektro aut je tech promennych silene moc - druh nabijecky, rychlost nabijecky, zpusob placeni, je nabijecka pristupna, je nabijecka funkcni.

    BOBASH: Plug&Charge zni jako to, co bych chtel - snad se toho dozijou moje vnoucata - pral bych jim to.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    čau, jsem si asi naběhl, tak sháním radu, nasměrování.

    hybridy - kolik se jich nově v čr vypustilo za rok za poslední dekádu?

    BEV jsou jasný, PHEV si taky najdu, ale ty hybridy... nevíte někdo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: Jinak Ionity už jako první začalo používat standard Plug&Charge, kterej to bude řešit úplně všechno úplně nejsnáz jak to jde.

    Prostě tarif platnej na auto, auto s nabíječkou se domluví samo, stáhnou se ti peníze a hotovo. Ty jen přijedeš a zapojíš.

    Ale než to bude pořádně fungovat, tak bych to viděl tak 5 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Hyundai už udělal spoustu věcí pořádně, třeba i30N je ztělesněný ideál toho, jak naladit podvozek u auta s pohonem předních kol.

    Nejsem úplně typ člověka, co by soudil automobilku podle jednoho modelu. Ale tohle auto prostě má víc much, než by mi bylo libo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: CCS je nejpodobnější MyŠKODA Powerpass, která je ale dost nová a osobně jsem jí nezkoušel, protože jsem si jí objednal moc pozdě a nevěděl jsem, že potřebuju aby mi fyzicky přišla karta. Takže jsem cestou do Chorvatska nabíjel na Ionity normálně appkou bez registrace, což stojí nesmysl.

    Greenway už funguje i v Polsku úplně v pohodě na appky. Karta ti pak přijde taky, aniž si o ní řekneš :)

    Jinak po Praze dávají smysl ČEZ a PRE, ty většinou fungujou, třeba v Karlíně jsem zatím nabil na ČEZu vždycky napoprvé.

    A obecně je problém, že čím víc jsi na východ, tím je to víc v prdeli. Když jedeš kamkoliv na západ od nás, tak tam máš Ionity a jsi úplně v cajku, protože to funguje vždycky a nabíjí rychle. V Polsku je mají postavený, ale ještě nefungujou protože byrokracie, na Slovensku tuším nejsou vůbec.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To mi připomíná takovou jednu beznadějnou firmu, jak jen se jmenovala? Jo Microsoft :-D
    Taky nikdy nic neudělali pořádně a kde teďka jsou?
    TADEK
    TADEK --- ---
    NIGHTHUNTER: proste napicu, jen si na to vzpomenu tak se chci zabit, nebo zabit nekoho jinyho, nebo celej svet. mel jsem asi 5 Enyaqu, ktery jsem ruzne presouval, dobijel, vymenoval na nich ridice, jezdilo se po Stredoceskym kraji, pak do Bratislavy a plan byl i do Varsavy (to nam nastesti zarazil covid, to bysme stali na naky nabijecce jeste tedka).

    Letem svetem co si tak vybavuju:

    Neexistuje nic jako CCSka, kde by si mohla firma zalozit pro kazdyho uzivatele profil a ti by si dobijeli na fakturu. Powerpass to pry od brezna planuje btw.
    Powerpass - absurdne drahy.
    Powerpass - clovek musi cekat TYVOLE tejden, nez mu prijde naka plastova karta, aby si kod z ty karty vlozil do appky a ta mu zacala nabijet.
    Jedna ze dvou 150kw nabijecek z Prahy do Bratislavy v Brne - v PRE appce sviti jako funkcni, ale clovek tam prijede a nefunguje. Za par dni jede zpet, opet v appce sviti, ze je v provozu - na miste to nejede, takze se hledaj alternativy, ktere v Brne relativne jsou, ale zadna 150ka ://
    22Kw Nabijecka v Kaufandu Modrany a Michle zadarmo v noci dobra - to me potesilo, kdyz ma clovek cas a ridice, kterej ho tam pak priveze/odveze.
    Na Slovensku nabijeci stanice ZSE - nefunugje appka, nemoznost platit pres branu na Androidu, jen pres iPhone a je to cely zabugovany, registrace na nekolikaty pokus. TO ME VYTACELO NEJVIC PROTOZE JSEM TY STANICE MEL PRIMO PRED HOTELEM!!!
    Greenway - na Slovensku moznost platit pres appku v mobilu funguje krasne - ale v Polsku, kde je GreenWay nejrozsirensjsi platby v mobilu nejdou, takze je potreba RFID cip, na ktery se ceka tyden
    Dobijeni v Praze na Zizkove - clovek musi platit 40kc/h za parking mimo dobijecky
    Nektere dobijecky fungovaly tak na 50% vykonu - 22kw dobijela treba 5kw za hodinu
    Na Pankraci neni vyhrazeny parkovani pro elektroauta, takze i kdyz je stanice volna, tak tam pres den neni moznost zaparkovat.

    A tak podobne...

    Ty appky jsou vetsinou jak naky beta verze - fakt sem si pripadal ze je tu opet stoleti pary. pamatujete si na technologii z devadesatek WAP? tak neco takovyho.

    Nejlip z toho vychazi Polyfazer, takhle si tu appku asi predstavuju.

    Overall - pro cloveka, ktery se chce SPOLEHNOUT ze na vzdalenejsi trasy dojede VCAS (i kdyz pocita s dobijenim) nepouzitelny.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam