• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: Jinak Ionity už jako první začalo používat standard Plug&Charge, kterej to bude řešit úplně všechno úplně nejsnáz jak to jde.

    Prostě tarif platnej na auto, auto s nabíječkou se domluví samo, stáhnou se ti peníze a hotovo. Ty jen přijedeš a zapojíš.

    Ale než to bude pořádně fungovat, tak bych to viděl tak 5 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Hyundai už udělal spoustu věcí pořádně, třeba i30N je ztělesněný ideál toho, jak naladit podvozek u auta s pohonem předních kol.

    Nejsem úplně typ člověka, co by soudil automobilku podle jednoho modelu. Ale tohle auto prostě má víc much, než by mi bylo libo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: CCS je nejpodobnější MyŠKODA Powerpass, která je ale dost nová a osobně jsem jí nezkoušel, protože jsem si jí objednal moc pozdě a nevěděl jsem, že potřebuju aby mi fyzicky přišla karta. Takže jsem cestou do Chorvatska nabíjel na Ionity normálně appkou bez registrace, což stojí nesmysl.

    Greenway už funguje i v Polsku úplně v pohodě na appky. Karta ti pak přijde taky, aniž si o ní řekneš :)

    Jinak po Praze dávají smysl ČEZ a PRE, ty většinou fungujou, třeba v Karlíně jsem zatím nabil na ČEZu vždycky napoprvé.

    A obecně je problém, že čím víc jsi na východ, tím je to víc v prdeli. Když jedeš kamkoliv na západ od nás, tak tam máš Ionity a jsi úplně v cajku, protože to funguje vždycky a nabíjí rychle. V Polsku je mají postavený, ale ještě nefungujou protože byrokracie, na Slovensku tuším nejsou vůbec.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To mi připomíná takovou jednu beznadějnou firmu, jak jen se jmenovala? Jo Microsoft :-D
    Taky nikdy nic neudělali pořádně a kde teďka jsou?
    TADEK
    TADEK --- ---
    NIGHTHUNTER: proste napicu, jen si na to vzpomenu tak se chci zabit, nebo zabit nekoho jinyho, nebo celej svet. mel jsem asi 5 Enyaqu, ktery jsem ruzne presouval, dobijel, vymenoval na nich ridice, jezdilo se po Stredoceskym kraji, pak do Bratislavy a plan byl i do Varsavy (to nam nastesti zarazil covid, to bysme stali na naky nabijecce jeste tedka).

    Letem svetem co si tak vybavuju:

    Neexistuje nic jako CCSka, kde by si mohla firma zalozit pro kazdyho uzivatele profil a ti by si dobijeli na fakturu. Powerpass to pry od brezna planuje btw.
    Powerpass - absurdne drahy.
    Powerpass - clovek musi cekat TYVOLE tejden, nez mu prijde naka plastova karta, aby si kod z ty karty vlozil do appky a ta mu zacala nabijet.
    Jedna ze dvou 150kw nabijecek z Prahy do Bratislavy v Brne - v PRE appce sviti jako funkcni, ale clovek tam prijede a nefunguje. Za par dni jede zpet, opet v appce sviti, ze je v provozu - na miste to nejede, takze se hledaj alternativy, ktere v Brne relativne jsou, ale zadna 150ka ://
    22Kw Nabijecka v Kaufandu Modrany a Michle zadarmo v noci dobra - to me potesilo, kdyz ma clovek cas a ridice, kterej ho tam pak priveze/odveze.
    Na Slovensku nabijeci stanice ZSE - nefunugje appka, nemoznost platit pres branu na Androidu, jen pres iPhone a je to cely zabugovany, registrace na nekolikaty pokus. TO ME VYTACELO NEJVIC PROTOZE JSEM TY STANICE MEL PRIMO PRED HOTELEM!!!
    Greenway - na Slovensku moznost platit pres appku v mobilu funguje krasne - ale v Polsku, kde je GreenWay nejrozsirensjsi platby v mobilu nejdou, takze je potreba RFID cip, na ktery se ceka tyden
    Dobijeni v Praze na Zizkove - clovek musi platit 40kc/h za parking mimo dobijecky
    Nektere dobijecky fungovaly tak na 50% vykonu - 22kw dobijela treba 5kw za hodinu
    Na Pankraci neni vyhrazeny parkovani pro elektroauta, takze i kdyz je stanice volna, tak tam pres den neni moznost zaparkovat.

    A tak podobne...

    Ty appky jsou vetsinou jak naky beta verze - fakt sem si pripadal ze je tu opet stoleti pary. pamatujete si na technologii z devadesatek WAP? tak neco takovyho.

    Nejlip z toho vychazi Polyfazer, takhle si tu appku asi predstavuju.

    Overall - pro cloveka, ktery se chce SPOLEHNOUT ze na vzdalenejsi trasy dojede VCAS (i kdyz pocita s dobijenim) nepouzitelny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: Jojo, 23 kWh/100 km potvrzuju na delších trasách. Ve městě mi vycházelo spíš 20, s lehkou nohou lidi tvrdí i míň.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    TADEK: tak se klidně rozepiš tady - kam jsi jezdil, kde si nabíjel, co bylo za problémy... ;-)
    TADEK
    TADEK --- ---
    cus - kdyby jste nekdo potreboval do nakyho clanku nebo reportaze nasranyho uzivatele elektro aut, tak jsem k dispozici. ted jsem mel na jeden projekt pujcenych vic Enyaqu, ktere jsem potreboval dostavat do ciziny a zpet a jestli jsme se v roce 2021 dostali do takovyho stavbu s nabijecima stanicema - tak v takovym svete ja zit nechci.

    jinak Enyaq krasnej pojezd, bavi me to, do Prahy super.

    ad spotreba Enyaqa - mel jsem jich asi pet s ruznym vybavenim a realita je kolem 23kWh/100km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak zpět k nějakému smysluplnějšímu tématu. Ioniq 5 je pozoruhodnou ukázkou toho, že i když by jeden čekal, že všechny elektromobily budou jezdit stejně a že nízký těžiště a dobrý vyvážení díky baterce v podlaze dělá z naladění podvozku easy věc, není to pravda.

    I elektromobil se dá naladit tak, aby byl nepohodlnej, nepříliš stabilní a na limitu nepředvídatelnej.

    Vlastně je to auto celý mnohem horší, než jsem čekal. Jako kdyby na trh pustili něco, co ještě tak úplně nedodělali.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Myslíš dotovaný z prodeje dotovaných aut? :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No jo vlastne, typek v tom videu taky rikal ze za to dal v prepoctu dvacet liber.

    Ale to neznamena ze to neni dotovany z prodeje novych aut. Jsem zvedavy kolik to bude stat v tom Norsku
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Je to normálně placená služba.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ještě jeden pozitivní fakt, v případě požáru je možné baterii snadno odstranit a chladit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Je jasný že tohle řešení bude kvůli manipulaci složitější. Možná nebude od věci ten segment udělat ještě menší (i kvůli chlazení), ale ta trocha hliníku, nebo nějakého kompozitního (znovupoužitelného pouzdra) v té ceně bude marginální problém.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No takze zacinaji jako Tesla, ktera taky superchargery davala zdarma a pak je zpoplatnila. Takze az Niu dojdou superbohati zakaznici a prejde na vyssi stredni tridu tak vymenu baterii zpoplatni a pak se uvidi jak to realne je :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Hele až na excesy kdy jim vypadne linka prodávají už přes 10k aut měsíčně, což tak nějak odpovídá těm ostatním EV startupum (Xpeng, Li auto). Nicméně jejich modely jsou dvakrát a víc dražší, je to prémiový segment, takže to nejde porovnávat s prodejii Wulingu nebo Modelu 3, ale spíš s elektrickými Mercedesy, BMW atd., tam oni míří. SUV ES8 stojí v Číně $72,000, nové ET7 má stát v Číně $70k USD. Model 3 v Číně začíná na $36k.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Takze misto a hmotnost navic a dale ten msterial tech segmentu bude muset byt aspon hlinik aby to presouvalo teplo dost rychle, ale zariven to bude muset byt neco pevneho aby to drzelo strukturu kdyz se s tim 100kg segmentem operuje, takze carbonove vlakna, cili penize navic…
    CUKI
    CUKI --- ---
    FEDAJKIN: Já si myslím že Čína (potažmo východ) moc tomu západu nekonkuruje a naopak. Každej má úplně jinou cílovou skupinu. Až bude Tesla autem pro normální většinovou populaci, tak oni už budou mít obsazen celý trh.
    A pak bude boj o business class z pozice někoho kdo těch aut nastřílel násobně více a toho kdo se na tuto kategorii soustředil celou dobu.
    Čína má totiž tu výhodu je i jen její trh je dostatečně velký na to aby se jelo podle nějakého standardu. Navíc ze své pozice, který má k demokracii daleko si může dovolit mnohem více.

    USA je sice velká země a chybí zde extrémně chudá populace, ale furt je 5x menší než Čína. A asi 4x menší než Indie, kde se budou inspirovat spíš tam než u nás.


    BOBASH: Ty sedíš v autě na zemí?
    JIMIQ: To chlazení bude kolem těch kójí. Pokud bude standardní velikost tak to není problém.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No, Nio se zatim extra dobre neprodava mam pocit (myslim ze ani jedno z tech deseti nejprodavanejsich neni nio)
    China Doubles Plug-In Car Sales In October 2021
    https://insideevs.com/news/550271/china-plugin-car-sales-october2021/amp/

    Naproti tomu Tesla docela jo

    Jinak to ze VHS byla horsi nez Betamax je tak trochu mytus. Nektere parametry mel betamax lepsi ale celkovej dizajn byl horsi a prohral to nakonec (i pres popularni mytus ze za to mohlo porno) kvuli delce kazet
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Tak Čína stejně jako ostatní na elektromobilitu s related byznysy pošle miliardy dolarů dotací ročně - vážně si myslíš, že za tím budou nějaké dotace? :D

    Public stunt by to byl tedy dost drahý. Spíš si myslím, že to bude snaha se za každou cenu odlišit od Tesly. Viz třeba jejich dobrodružství s lidarem. A šlapou do toho tolik, že je klidně možný, že to prosadí, i kdyby se ukázalo, že to není to nejoptimálnější řešení (viz VHS vs Betamax). A i kdyby ne, tak jim ta diferenciace dává ohromný možnosti co se týče potopení Tesly v Číně, stačí nastavit dotační/regulační programy tak, že na ně dosáhnou jen automobilky co umí swapovat/mají lidar atd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam