• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FLEGMA: Nabíječky to možná podporujou, ale nešlo to reálně použít. Ionity nedávno v tiskový zprávě psalo (asi měsíc nebo dva zpět), že jsou první, kdo to reálně umožňuje použít. Je to teda jen asi pro čtyři modely aut co to uměj.

    TADEK: Co je za problém s fungováním Powerpassu jako "firemní CCS"? Máš kartu, máš tarif, to tu kartu nemůže mít firma nebo jak?

    Jinak většina toho problému, co popisuješ, je v systémech placení, ne nabíjení, a ta část, co o tomhle není, je spíš specifická pro východní země. Čím víc na západ, tím spíš to funguje.

    Ale jinak souhlas, že dokud nemáš jednu kartu na všechno nebo skoro všechno, je to ultra na pytel.
    TADEK
    TADEK --- ---
    BOBASH: ja to resil ze Slovenska s hotlinkou slovenskyho GreenWaye - protoze na vetsine rychlych nabijecek na moji trase to psalo, ze je tam moznost platit jenom RFID a ne appkou - a hotlinka mi to potvrzovala, ze v Polsku je lepsi mit RFID.

    S CEZem jsem mel dobrou relativne ok zkusenost, vysralo se to jen parkrat - jezdil jsem dobijet nekolikrat k Hotelu Step.

    PowerPass tu "firemni CCSku" jeste neumi, ale chlapik primo ze Skodovky rikal, ze uz to testujou a bude to brzy™.

    ja kdyz nad tim tak premyslim, tak problem je v tom, ze u normalniho auta clovek resi ze potrebuje benzin/naftu (jasne, o LPG a CNG vim, ale to je minorita) a zaplati to cash nebo kartou. u elektro aut je tech promennych silene moc - druh nabijecky, rychlost nabijecky, zpusob placeni, je nabijecka pristupna, je nabijecka funkcni.

    BOBASH: Plug&Charge zni jako to, co bych chtel - snad se toho dozijou moje vnoucata - pral bych jim to.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    čau, jsem si asi naběhl, tak sháním radu, nasměrování.

    hybridy - kolik se jich nově v čr vypustilo za rok za poslední dekádu?

    BEV jsou jasný, PHEV si taky najdu, ale ty hybridy... nevíte někdo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: Jinak Ionity už jako první začalo používat standard Plug&Charge, kterej to bude řešit úplně všechno úplně nejsnáz jak to jde.

    Prostě tarif platnej na auto, auto s nabíječkou se domluví samo, stáhnou se ti peníze a hotovo. Ty jen přijedeš a zapojíš.

    Ale než to bude pořádně fungovat, tak bych to viděl tak 5 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Hyundai už udělal spoustu věcí pořádně, třeba i30N je ztělesněný ideál toho, jak naladit podvozek u auta s pohonem předních kol.

    Nejsem úplně typ člověka, co by soudil automobilku podle jednoho modelu. Ale tohle auto prostě má víc much, než by mi bylo libo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: CCS je nejpodobnější MyŠKODA Powerpass, která je ale dost nová a osobně jsem jí nezkoušel, protože jsem si jí objednal moc pozdě a nevěděl jsem, že potřebuju aby mi fyzicky přišla karta. Takže jsem cestou do Chorvatska nabíjel na Ionity normálně appkou bez registrace, což stojí nesmysl.

    Greenway už funguje i v Polsku úplně v pohodě na appky. Karta ti pak přijde taky, aniž si o ní řekneš :)

    Jinak po Praze dávají smysl ČEZ a PRE, ty většinou fungujou, třeba v Karlíně jsem zatím nabil na ČEZu vždycky napoprvé.

    A obecně je problém, že čím víc jsi na východ, tím je to víc v prdeli. Když jedeš kamkoliv na západ od nás, tak tam máš Ionity a jsi úplně v cajku, protože to funguje vždycky a nabíjí rychle. V Polsku je mají postavený, ale ještě nefungujou protože byrokracie, na Slovensku tuším nejsou vůbec.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To mi připomíná takovou jednu beznadějnou firmu, jak jen se jmenovala? Jo Microsoft :-D
    Taky nikdy nic neudělali pořádně a kde teďka jsou?
    TADEK
    TADEK --- ---
    NIGHTHUNTER: proste napicu, jen si na to vzpomenu tak se chci zabit, nebo zabit nekoho jinyho, nebo celej svet. mel jsem asi 5 Enyaqu, ktery jsem ruzne presouval, dobijel, vymenoval na nich ridice, jezdilo se po Stredoceskym kraji, pak do Bratislavy a plan byl i do Varsavy (to nam nastesti zarazil covid, to bysme stali na naky nabijecce jeste tedka).

    Letem svetem co si tak vybavuju:

    Neexistuje nic jako CCSka, kde by si mohla firma zalozit pro kazdyho uzivatele profil a ti by si dobijeli na fakturu. Powerpass to pry od brezna planuje btw.
    Powerpass - absurdne drahy.
    Powerpass - clovek musi cekat TYVOLE tejden, nez mu prijde naka plastova karta, aby si kod z ty karty vlozil do appky a ta mu zacala nabijet.
    Jedna ze dvou 150kw nabijecek z Prahy do Bratislavy v Brne - v PRE appce sviti jako funkcni, ale clovek tam prijede a nefunguje. Za par dni jede zpet, opet v appce sviti, ze je v provozu - na miste to nejede, takze se hledaj alternativy, ktere v Brne relativne jsou, ale zadna 150ka ://
    22Kw Nabijecka v Kaufandu Modrany a Michle zadarmo v noci dobra - to me potesilo, kdyz ma clovek cas a ridice, kterej ho tam pak priveze/odveze.
    Na Slovensku nabijeci stanice ZSE - nefunugje appka, nemoznost platit pres branu na Androidu, jen pres iPhone a je to cely zabugovany, registrace na nekolikaty pokus. TO ME VYTACELO NEJVIC PROTOZE JSEM TY STANICE MEL PRIMO PRED HOTELEM!!!
    Greenway - na Slovensku moznost platit pres appku v mobilu funguje krasne - ale v Polsku, kde je GreenWay nejrozsirensjsi platby v mobilu nejdou, takze je potreba RFID cip, na ktery se ceka tyden
    Dobijeni v Praze na Zizkove - clovek musi platit 40kc/h za parking mimo dobijecky
    Nektere dobijecky fungovaly tak na 50% vykonu - 22kw dobijela treba 5kw za hodinu
    Na Pankraci neni vyhrazeny parkovani pro elektroauta, takze i kdyz je stanice volna, tak tam pres den neni moznost zaparkovat.

    A tak podobne...

    Ty appky jsou vetsinou jak naky beta verze - fakt sem si pripadal ze je tu opet stoleti pary. pamatujete si na technologii z devadesatek WAP? tak neco takovyho.

    Nejlip z toho vychazi Polyfazer, takhle si tu appku asi predstavuju.

    Overall - pro cloveka, ktery se chce SPOLEHNOUT ze na vzdalenejsi trasy dojede VCAS (i kdyz pocita s dobijenim) nepouzitelny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEK: Jojo, 23 kWh/100 km potvrzuju na delších trasách. Ve městě mi vycházelo spíš 20, s lehkou nohou lidi tvrdí i míň.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    TADEK: tak se klidně rozepiš tady - kam jsi jezdil, kde si nabíjel, co bylo za problémy... ;-)
    TADEK
    TADEK --- ---
    cus - kdyby jste nekdo potreboval do nakyho clanku nebo reportaze nasranyho uzivatele elektro aut, tak jsem k dispozici. ted jsem mel na jeden projekt pujcenych vic Enyaqu, ktere jsem potreboval dostavat do ciziny a zpet a jestli jsme se v roce 2021 dostali do takovyho stavbu s nabijecima stanicema - tak v takovym svete ja zit nechci.

    jinak Enyaq krasnej pojezd, bavi me to, do Prahy super.

    ad spotreba Enyaqa - mel jsem jich asi pet s ruznym vybavenim a realita je kolem 23kWh/100km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak zpět k nějakému smysluplnějšímu tématu. Ioniq 5 je pozoruhodnou ukázkou toho, že i když by jeden čekal, že všechny elektromobily budou jezdit stejně a že nízký těžiště a dobrý vyvážení díky baterce v podlaze dělá z naladění podvozku easy věc, není to pravda.

    I elektromobil se dá naladit tak, aby byl nepohodlnej, nepříliš stabilní a na limitu nepředvídatelnej.

    Vlastně je to auto celý mnohem horší, než jsem čekal. Jako kdyby na trh pustili něco, co ještě tak úplně nedodělali.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Myslíš dotovaný z prodeje dotovaných aut? :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No jo vlastne, typek v tom videu taky rikal ze za to dal v prepoctu dvacet liber.

    Ale to neznamena ze to neni dotovany z prodeje novych aut. Jsem zvedavy kolik to bude stat v tom Norsku
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Je to normálně placená služba.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ještě jeden pozitivní fakt, v případě požáru je možné baterii snadno odstranit a chladit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Je jasný že tohle řešení bude kvůli manipulaci složitější. Možná nebude od věci ten segment udělat ještě menší (i kvůli chlazení), ale ta trocha hliníku, nebo nějakého kompozitního (znovupoužitelného pouzdra) v té ceně bude marginální problém.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No takze zacinaji jako Tesla, ktera taky superchargery davala zdarma a pak je zpoplatnila. Takze az Niu dojdou superbohati zakaznici a prejde na vyssi stredni tridu tak vymenu baterii zpoplatni a pak se uvidi jak to realne je :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JIMIQ: Hele až na excesy kdy jim vypadne linka prodávají už přes 10k aut měsíčně, což tak nějak odpovídá těm ostatním EV startupum (Xpeng, Li auto). Nicméně jejich modely jsou dvakrát a víc dražší, je to prémiový segment, takže to nejde porovnávat s prodejii Wulingu nebo Modelu 3, ale spíš s elektrickými Mercedesy, BMW atd., tam oni míří. SUV ES8 stojí v Číně $72,000, nové ET7 má stát v Číně $70k USD. Model 3 v Číně začíná na $36k.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Takze misto a hmotnost navic a dale ten msterial tech segmentu bude muset byt aspon hlinik aby to presouvalo teplo dost rychle, ale zariven to bude muset byt neco pevneho aby to drzelo strukturu kdyz se s tim 100kg segmentem operuje, takze carbonove vlakna, cili penize navic…
    CUKI
    CUKI --- ---
    FEDAJKIN: Já si myslím že Čína (potažmo východ) moc tomu západu nekonkuruje a naopak. Každej má úplně jinou cílovou skupinu. Až bude Tesla autem pro normální většinovou populaci, tak oni už budou mít obsazen celý trh.
    A pak bude boj o business class z pozice někoho kdo těch aut nastřílel násobně více a toho kdo se na tuto kategorii soustředil celou dobu.
    Čína má totiž tu výhodu je i jen její trh je dostatečně velký na to aby se jelo podle nějakého standardu. Navíc ze své pozice, který má k demokracii daleko si může dovolit mnohem více.

    USA je sice velká země a chybí zde extrémně chudá populace, ale furt je 5x menší než Čína. A asi 4x menší než Indie, kde se budou inspirovat spíš tam než u nás.


    BOBASH: Ty sedíš v autě na zemí?
    JIMIQ: To chlazení bude kolem těch kójí. Pokud bude standardní velikost tak to není problém.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam