• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:

    Ad návratnost: Samozřejmě to máš úplně blbě.

    Největší návratnost z pohledu automobilky má to, co má největší marži. A to nikdy není dodávka, protože dodávka se, jak už jsem říkal, kupuje kalkulačkou a tudíž je hrozně těžký do její ceny zapracovat slušnou marži. I když tu dodávku uděláš dražší proto, že jsi jí udělal líp vymyšlenou, praktičtější a trvanlivější (VW Transporter oproti levný konkurenci jako je Peugeot Traveller/Expert), tak velká část firem koupí tu levnější.

    Druhá kategorie aut, která má minimální návratnost, jsou malý městský auta. Opět ze stejnýho důvodu. Není tam kam tu marži nacpat.

    Navíc už u benzínových aut platí, že rozdíl ve vývojových a výrobních nákladech malýho a velkýho auta je mnohem menší než rozdíl v jejich ceně, takže u těch malých jsou z principu marže nejnižší.

    Naopak co má marže nejvyšší jsou auta, který lidi považujou za cool. Tedy v dnešní době především SUV, ideálně pak prémiový sportovní SUV.

    Když to vezmu na konkrétním příkladu, tak vyrobit VW ID.3 nestojí o moc míň než vyrobit Škodu Enyaq. Dokonce bych řekl, že při srovnatelný baterce to stojí přibližně stejně.

    Ale když zkusíš lidem nabídnout za milion hatchback velikosti Golfu, tak ho vcelku logicky nechtěj. Rodinný SUV ve sportovní verzi (Sportline nebo RS) za milion a půl? Šup do fronty!

    Stejně je to samozřejmě i u spalovacích aut. Aby Škodovka vydělala stejný peníze jako na jednom Kodiaqu RS, musí vyrobit třeba 10 Fabií. A aby vydělala to, co vydělá Porsche na jedný Panameře CrossTurismo Turbo S, musí těch Fabií vyrobit tak 100, možná ještě víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: To, že Škodovka neumí udělat dodávku není faux pas a dokonce to ani není pravda.

    Škodovka nedělá dodávku proto, že to nemá v popisu práce. Dodávky má na starosti divize Užitkové vozy v rámci VW. Dodávka od Škodovky by byla úplně k ničemu, protože by to byl leda tak přeznačenej Transporter nebo Caddy, kterej by se navíc prodával u stejnýho prodejce.

    U PSA dává smysl, že Citroen, Peugeot a Opel mají svoje vlastní verze stejnýho auta (Traveller, SpaceTourer atd.), ale VW má obvykle u všech dealerů všechny značky. Takže je to k ničemu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: Ono to tak se vsema autama uz odjakziva funguje. Koupim auto, prijedu k libovolny pumpe a natankuju.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: jakto? Nedávno jsi mě přesvědčoval i videem, že baterky jsou skoro nehořlavé.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: V tomhle je Tesla 10 let pred ostatnima. Clovek neresi zadne smlouvy, klicenky, appky ... proste hned po prevzeti auta muze prijet na Supercharger, zapojit nabijecku a nabijet.

    V budoucnu to takhle bude fungovat bezne se vsema autama (minimalne v EU).
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: To určitě problém je. Ale tak otázka jak moc je to složité řešit. Ochránit to auto bude vždy složitější.
    Tech ale bude asi více, některé vyplynou postupně na povrch, jiné se zase označí za liché obavy.
    Pravděpodobně se také do budoucna dočkáme bezpečnějších baterií.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak hlavně když budou malá auta se spotřebou 13kWh/100km (což uměl třeba ten první Ioniq s 28kWh baterkou) a zároveň 350kW dobíjením, tak máš za 5 minut 220km dojezdu (nebo za 10 minut 440km). Kdo by se pak patlal s výměnou baterek?

    Čili pokud něco, tak to bude pro "tanky" (SUV) se spotřebou 30kWh/100km a tam si to ti majitelé i hezky zaplatí.

    Netvrdím, že výměna v budoucnu nebude existovat, ale bude to niche pro velký auta a bohatý řidiče
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEK: este by to chcelo porovnat s ucelenejsim ekosystemom napr. tesly?

    CUKI: jeden negativny fakt, ze az zacne horet skladisko tych bateriek na vymienacej stanici, tak to bude asi solidny ohnostroj :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak ten závit je ten důležitý standard. Každý motor potřebuje něco jiného, ale rozměr používají všichni stejný. To je stejné jako s tou kójí a konektorem pro tu baterii. To jaká tam bude baterie je jedno, to se může dál vyvíjet.
    A nepsal jsem že se to vyplatí teď, píšu že se to prosadí v budoucnu. A možná jedna z těch automobilek která to začne prosazovat teď na tom v budoucnu bude hodně profitovat i když to teď nebude výdělečné.


    BOBASH: Asi na tom něco bude, je to jako když vnímám velké faux pas u Škodovky že neumí udělat dodávku, ale ono to prostě fakt není asi dominantní trh.

    V každém případě pokud budeme posuzovat návratnost, tak ta dodávka na tom bude vždycky lépe. Tedy v době kdy nějaký elektromobil bude ekonomicky konkurenceschopný, bude to pravděpodobně takováto dodávka a nebo nějaké pidi auto s malou baterií na každodenní dojezdy.

    Dneska je to hlavně o prestiži, dotacích a jiném znevýhodňování konkurence.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, jen je potřeba nejdřív rozjet vývoj a výrobu daný technologie v segmentech, kde to trh zaplatí, a až potom jít do těch, kde to bude těžší.

    Teď jsme ve fázi, kdy většina velkých značek zvládla představit na svých nových elektrických platformách 1-2 modely. A začali logicky tím, co je nejvíc rentabilní. Postavit na tý platformě dalších 25 aut už je ta jednodušší část. Ale první začneš s tím, co nejlíp prodáš a nejlíp na tom vyděláš.

    To je dneska prémiový rodinný SUV, nejlépe sportovně střižený.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Kdyby to bylo výhodné, tak by na tom už někdo pracoval.

    Ono to výhodné není. Proto to i ti, co už to měli vyvinutý (Tesla), a byli v nejlepší pozici začít standard, zase zavrhli.

    Výměna by byla výhodná jen pro pár lidí, kteří jsou zrovna ve spěchu a jsou ochotní utratit víc peněz za rychlejší výměnu. A všichni ostatní by kvůli tomu nechtěli platit za jejich pohodlí na mnoha frontách – od toho, že jejich auto bude dražší, po to, že bude horší (těžší, horší využití prostoru atd.).

    Prostě jsi měl teoreticky hezkou myšlenku, ale nepotkala se s realitou.

    BTW ani ty svíčky standardní nejsou. Mají maximálně stejnej závit. Standardní nejsou ani blbý kola.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jasný tak pak jste zase na počátku, dokud to nebude rentabilní je to bez dotací nesmysl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Není to škoda, je to otázka trhu. Elektrický auta jsou drahý a dodávky se kupujou kalkulačkou, ne nadšením do techniky.

    Koupit si za dvě mega rodinný SUV na elektriku, protože je to cool, je vcelku běžnej proces výběru.

    Koupit si za dvě mega elektrickou dodávku místo tří naftovejch je věc, za kterou tě účetní zardousí ve spánku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Což je škoda, protože u nich jde často o ideální využití konkrétní kapacity.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Těch baterií-standardů může být samo víc, ale srovnávat to s motorem který nehodláš na benzínce vyměnit, protože zrovna pojedeš do hor kde chceš silnější motor, je trochu mimo a koncerny i ty motory sdílí.

    JYRKA: Tak oni se vylepšovat budou moci. De facto standard bude jen ta kóje a napětí. S průběhem času může růst kapacita. Kóje bude mít standardizovaný konektor (motorové svíčky jsou taky jednotné). A pak nějaký systém protokolu s elektronikou, ale to možná zatím není nutné. Do budoucna by to bylo ale výhodné. Něco co bude mít záznam o baterii.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: eTransit, což je asi taky krám, ale bude novej. PSA má elektrickou verzi Travelleru/SpaceToureru/whateversetyostatníjmenujou. VW bude mít ID.Buzz, což sice reálně nebude dodávka, ale pro zásilkovnu by byla perfektní... ono toho přibývá.

    Jen prostě dodávky nejdou v "první vlně".
    KEB
    KEB --- ---
    NIGHTHUNTER: ono to s těmi dodávkami bude asi fakt na hovno. Ta holka že zasilkovny v tom článku na finmagu, taky řeší dodávky na vodík, protože...

    Asi je evropský segment dodávek na baterky v pytli. Kdo je vlastně dělá? Mě napadá jen crafter a to je krám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Plus i kdyby chtěli, tak bude vývoj omezenej tím, že u nový baterky budeš muset mít pořád všechny vstupy a výstupy na stejných místech.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Je taky třeba říct, že ta různost zajistí vývoj. Pokud by byly baterie normované a vyměnitelné, co by nutilo výrobce je vylepšovat? Pak by to dopadlo tak, jako s automobilkami za socíku - ta samá věc by se vyráběla desítky let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Na to, aby se baterie dala vyrábět v dost velkým objemu, aby byly znát úspory z rozsahu, ti stačí stejná baterka napříč platformou. Třeba stejnej formát baterek budeš mít napříč celou MEB, kterou bude používat pro většinu svých aut VW, Škoda, Seat, Cupra, Audi, pro nějaký auta navíc Ford. Taktéž stejnou platformu pro středně velký auta bude mít celej Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Dodge, Ram, ve spolupráci s nima by to měli používat i Jaguar a Land Rover). Dtto Hyundai/Kia, platformu Toyoty si taky určitě někdo půjčí...

    Ve výsledku budeš mít pár formátů baterek napříč celým autoprůmyslem, ale nebudeš mít nikdy jednu. To by dávalo smysl jen kvůli těm výměnám, který nejspíš nenastanou. A zase by to nedávalo smysl kvůli tomu, že bys musel mít kompatibilní palubní systémy, chlazení a milion dalších věcí.

    Navíc rozměry baterky budou určující k stavbě celýho auta, výrobci nebudou chtít sdílet úplný základ svých aut.

    Je to stejný jako by dneska bylo efektivnější, kdyby se na celým světě vyráběl jeden dvoulitr turbo, jeden tříválec turbo patnáctistovka a jeden třílitr šestiválec turbo, což by se dalo udělat modulárně. Místo toho má každej výrobce/koncern svoje vlastní skoro stejný motory...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam