• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To že máme tradičně jiný názor neznamená že zrovna ten tvůj správný.

    Ono je potřeba si vždy uvědomit co z toho auta kolik stojí. Ona to něco navíc stojí plus mínus poměrově stejně co ten základ. Výjimkou jsou nějaký konkurenční boje o zákazníka, ale to platí i o té vyšší výbavě. A ten základ je na výrobu velmi levnej. U té aditivní výbavy, přichází víc na řadu lidská práce a taky malokus. A ten se dokáže projevit znatelně. Nějakou věc v sériovce o desítkách tisíc kusů dokážeš stlačit klidně na zlomek ceny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No tak to jsi za to měl (tradičně) špatně.

    Marže jsou na tom, kde dokážeš prodat "něco navíc".

    Na dodávkách jsou jen když z tý dodávky uděláš osobák, ideálně luxusní osobák. Ostatně podívej se třeba na už zmiňovanej Peugeot Expert, nebo na VW T6.1. Základní Expert "v plechu" s 2.0 HDI ve střední délce (L2) je momentálně v akci za 529 000 Kč bez DPH (640 s). To stojí slušně vybavená Fabia, nebo, abychom zůstali u Peugeotu, 2008 1.5 HDI v prostřední výbavě.

    Když ale do toho Experta přidáš okýnka, pohodlný sedačky, elektrický dveře a podobný krávoviny a uděláš z něj tak SpaceTourer, tak je to najednou auto za milion.

    Dtto u Volkswagenu, skříňovej Tranďák stojí 770 s daní, Caravelle začíná na 1,22 s daní a typická rozumně vybavená bude za mega a půl.

    Stejně tak malý auta nevydělávaj peníze, proto s nima taky spousta automobilek končí. Octavii RS vyrobíš možná o půlku dráž než základní Fabii, ale prodáš jí třikrát dráž.

    A takhle je to se vším. Automobilky živěj atraktivní auta pro bohatý lidi co si můžou dovolit platit za věci navíc. Praktický auta bez zbytečností si na sebe pořádně nevydělaj, kdyby nebyly ty drahý, tak by ty levný vůbec nemohly existovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já měl za to že na dodávkách jsou právě větší marže, než na auta pro masy.
    Jasně u nějakých nateklých nadupaných sportovně vyhlížejících autech, co jsou v teď v kurzu to je jiná.
    Ale pokud se budeme bavit o běžných malých autech, tak tam je ta marže právě hodně nízká, zatímco u dodávek mnohem vyšší.

    A logicky mi to tak taky přijde. Ten osobák je prostě často mnohem složitější. Takže trochu víc materiálu nestojí minimálně 4násobek ceny.

    Právě proto jsem psal o těch dodávkách. Vlastně snad jediná větší automobilka bez dodávky, co zabírá jen malou část lowend trhu.

    To že je to prostě ekonomický kalkul koncernu nehodnotím, jen konstatuji.

    A vlastně i ten koncern už dávno není na koni. Poslední spolehlivá dodávka byla T4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A hodinu servisu za 2500 a ne za 800 a tak…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: tak bohuzial nie vsetci vyrobcovia EV uz plne presli na LFP alebo napr. LiS chemiu, ale pozvolna uz to zacina
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a taky na 1,5 milionový auto líp prodáš doplňky za 50 000 než na Fabku za 320 :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:

    Ad návratnost: Samozřejmě to máš úplně blbě.

    Největší návratnost z pohledu automobilky má to, co má největší marži. A to nikdy není dodávka, protože dodávka se, jak už jsem říkal, kupuje kalkulačkou a tudíž je hrozně těžký do její ceny zapracovat slušnou marži. I když tu dodávku uděláš dražší proto, že jsi jí udělal líp vymyšlenou, praktičtější a trvanlivější (VW Transporter oproti levný konkurenci jako je Peugeot Traveller/Expert), tak velká část firem koupí tu levnější.

    Druhá kategorie aut, která má minimální návratnost, jsou malý městský auta. Opět ze stejnýho důvodu. Není tam kam tu marži nacpat.

    Navíc už u benzínových aut platí, že rozdíl ve vývojových a výrobních nákladech malýho a velkýho auta je mnohem menší než rozdíl v jejich ceně, takže u těch malých jsou z principu marže nejnižší.

    Naopak co má marže nejvyšší jsou auta, který lidi považujou za cool. Tedy v dnešní době především SUV, ideálně pak prémiový sportovní SUV.

    Když to vezmu na konkrétním příkladu, tak vyrobit VW ID.3 nestojí o moc míň než vyrobit Škodu Enyaq. Dokonce bych řekl, že při srovnatelný baterce to stojí přibližně stejně.

    Ale když zkusíš lidem nabídnout za milion hatchback velikosti Golfu, tak ho vcelku logicky nechtěj. Rodinný SUV ve sportovní verzi (Sportline nebo RS) za milion a půl? Šup do fronty!

    Stejně je to samozřejmě i u spalovacích aut. Aby Škodovka vydělala stejný peníze jako na jednom Kodiaqu RS, musí vyrobit třeba 10 Fabií. A aby vydělala to, co vydělá Porsche na jedný Panameře CrossTurismo Turbo S, musí těch Fabií vyrobit tak 100, možná ještě víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: To, že Škodovka neumí udělat dodávku není faux pas a dokonce to ani není pravda.

    Škodovka nedělá dodávku proto, že to nemá v popisu práce. Dodávky má na starosti divize Užitkové vozy v rámci VW. Dodávka od Škodovky by byla úplně k ničemu, protože by to byl leda tak přeznačenej Transporter nebo Caddy, kterej by se navíc prodával u stejnýho prodejce.

    U PSA dává smysl, že Citroen, Peugeot a Opel mají svoje vlastní verze stejnýho auta (Traveller, SpaceTourer atd.), ale VW má obvykle u všech dealerů všechny značky. Takže je to k ničemu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: Ono to tak se vsema autama uz odjakziva funguje. Koupim auto, prijedu k libovolny pumpe a natankuju.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: jakto? Nedávno jsi mě přesvědčoval i videem, že baterky jsou skoro nehořlavé.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: V tomhle je Tesla 10 let pred ostatnima. Clovek neresi zadne smlouvy, klicenky, appky ... proste hned po prevzeti auta muze prijet na Supercharger, zapojit nabijecku a nabijet.

    V budoucnu to takhle bude fungovat bezne se vsema autama (minimalne v EU).
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: To určitě problém je. Ale tak otázka jak moc je to složité řešit. Ochránit to auto bude vždy složitější.
    Tech ale bude asi více, některé vyplynou postupně na povrch, jiné se zase označí za liché obavy.
    Pravděpodobně se také do budoucna dočkáme bezpečnějších baterií.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak hlavně když budou malá auta se spotřebou 13kWh/100km (což uměl třeba ten první Ioniq s 28kWh baterkou) a zároveň 350kW dobíjením, tak máš za 5 minut 220km dojezdu (nebo za 10 minut 440km). Kdo by se pak patlal s výměnou baterek?

    Čili pokud něco, tak to bude pro "tanky" (SUV) se spotřebou 30kWh/100km a tam si to ti majitelé i hezky zaplatí.

    Netvrdím, že výměna v budoucnu nebude existovat, ale bude to niche pro velký auta a bohatý řidiče
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEK: este by to chcelo porovnat s ucelenejsim ekosystemom napr. tesly?

    CUKI: jeden negativny fakt, ze az zacne horet skladisko tych bateriek na vymienacej stanici, tak to bude asi solidny ohnostroj :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak ten závit je ten důležitý standard. Každý motor potřebuje něco jiného, ale rozměr používají všichni stejný. To je stejné jako s tou kójí a konektorem pro tu baterii. To jaká tam bude baterie je jedno, to se může dál vyvíjet.
    A nepsal jsem že se to vyplatí teď, píšu že se to prosadí v budoucnu. A možná jedna z těch automobilek která to začne prosazovat teď na tom v budoucnu bude hodně profitovat i když to teď nebude výdělečné.


    BOBASH: Asi na tom něco bude, je to jako když vnímám velké faux pas u Škodovky že neumí udělat dodávku, ale ono to prostě fakt není asi dominantní trh.

    V každém případě pokud budeme posuzovat návratnost, tak ta dodávka na tom bude vždycky lépe. Tedy v době kdy nějaký elektromobil bude ekonomicky konkurenceschopný, bude to pravděpodobně takováto dodávka a nebo nějaké pidi auto s malou baterií na každodenní dojezdy.

    Dneska je to hlavně o prestiži, dotacích a jiném znevýhodňování konkurence.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, jen je potřeba nejdřív rozjet vývoj a výrobu daný technologie v segmentech, kde to trh zaplatí, a až potom jít do těch, kde to bude těžší.

    Teď jsme ve fázi, kdy většina velkých značek zvládla představit na svých nových elektrických platformách 1-2 modely. A začali logicky tím, co je nejvíc rentabilní. Postavit na tý platformě dalších 25 aut už je ta jednodušší část. Ale první začneš s tím, co nejlíp prodáš a nejlíp na tom vyděláš.

    To je dneska prémiový rodinný SUV, nejlépe sportovně střižený.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Kdyby to bylo výhodné, tak by na tom už někdo pracoval.

    Ono to výhodné není. Proto to i ti, co už to měli vyvinutý (Tesla), a byli v nejlepší pozici začít standard, zase zavrhli.

    Výměna by byla výhodná jen pro pár lidí, kteří jsou zrovna ve spěchu a jsou ochotní utratit víc peněz za rychlejší výměnu. A všichni ostatní by kvůli tomu nechtěli platit za jejich pohodlí na mnoha frontách – od toho, že jejich auto bude dražší, po to, že bude horší (těžší, horší využití prostoru atd.).

    Prostě jsi měl teoreticky hezkou myšlenku, ale nepotkala se s realitou.

    BTW ani ty svíčky standardní nejsou. Mají maximálně stejnej závit. Standardní nejsou ani blbý kola.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jasný tak pak jste zase na počátku, dokud to nebude rentabilní je to bez dotací nesmysl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Není to škoda, je to otázka trhu. Elektrický auta jsou drahý a dodávky se kupujou kalkulačkou, ne nadšením do techniky.

    Koupit si za dvě mega rodinný SUV na elektriku, protože je to cool, je vcelku běžnej proces výběru.

    Koupit si za dvě mega elektrickou dodávku místo tří naftovejch je věc, za kterou tě účetní zardousí ve spánku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Což je škoda, protože u nich jde často o ideální využití konkrétní kapacity.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Těch baterií-standardů může být samo víc, ale srovnávat to s motorem který nehodláš na benzínce vyměnit, protože zrovna pojedeš do hor kde chceš silnější motor, je trochu mimo a koncerny i ty motory sdílí.

    JYRKA: Tak oni se vylepšovat budou moci. De facto standard bude jen ta kóje a napětí. S průběhem času může růst kapacita. Kóje bude mít standardizovaný konektor (motorové svíčky jsou taky jednotné). A pak nějaký systém protokolu s elektronikou, ale to možná zatím není nutné. Do budoucna by to bylo ale výhodné. Něco co bude mít záznam o baterii.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam