• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano Rakusaci jsou banda strasna, o tom zadna.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: Vyvážíme jí především do Rakouska aby si tam mohli hrát na bezemisní stát. Momentálně 10,57 % energie v Rakousku je exportované z ČR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ad Američani – stačí ti to, že Dodge Charger bude elektrickej v roce 2024 a Mustang tuším 2027? A Ford teď někdy zvýšil výrobní plány F-150 Lightning na dvojnásobek.

    A už i Toyota představila 15 konceptů elektroaut.

    Lidi, kteří ve vedení automobilek berou těžký prachy za to, aby věděli, co bude dobrej nápad vyrábět, si očividně všichni myslej, že to budou elektromobily. A oni mají rozhodně lepší informace než my. Takže se buďto pletou stratégové megakorporací, nebo lidi v komentářích na internetu...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HERR_FLICK: ale i Čína a USA mají nějaké emisní limity a plán přechodu na elektromobilitu. To není jen a pouze EU věc. Dokonce v Číně na to tlačej víc než východní část EU
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Tohle je dalsi vec ktera je v chapani elektromobilu spatne. Nepravdive uvadene udaje ohledne nutne vyroby elektriny pro elektromobily. Ruzne ty 2 Temeliny atd.
    CR je ve spatne pozici kvuli tomu ze zaspala s energetickou koncepci a to ze uhli bude koncit je jasne uz od 90. let. Politici to hrnuli pred sebou. Ale CR take hodne elektricke energie vyvazi (rok 2019: CR vyroba 88 TWh, exportovala neco pres 15 TWh). Kdyz zapocteme i elektrickou energii potrebnou pri vyrobe fosilnich paliv, tak prechod na elektromobilitu vsech aut (vc. nakladnich, zemedelske a stavebni techniky) je mensi mnozstvi elektricke energie nez ten export - zcela jednoznace.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Jo psal jsi to pamatuju si to, dodával jsi ještě jak nás spasí OZE v kombinaci s FVE/VTE a jak to natřeme Rusku. To se všechno do potvrdilo do posledního písmenka takže už tvoje teze nezpochybňuju.

    Každý "blok" je v případě EVs v trošku jiné pozici. Pro Čínu je elektrmobilita spásou, protože má jak zdroje na jejich výrobu tak lidi co to budou vyrábět. Stejně tak je bez skurpulí bude nabíjet z uhlí (kde se pohybuje u 50 % celosvětové spotřeby) , 150 nových jaderných reaktorů nebo z vodních děl jako jsou tři soutěsky kvůli kterým vysídlila miliony lidí.

    Divil bych se kdyby si v USA nechali vzít ICE motory úplně, stejně tak jejich surovinová diplomacie je ucházející a navíc mají vyhypovanou Teslu jejiž krach by je asi hodně bolel.

    EU nemá nic z toho - a zabíjí svůj automobilový průmysl sama včetně niché značek. Nejvíc na to doplatíme my v ČR.


    BOBASH: Nedivím se.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak čtenářstvo Finmagu to vidí podobně jako čtenářstvo Seznamu, jsem velice populární.



    A i v komentářích je to podobný. Hlavně tam všichni opakujou dávno vyvrácený argumenty. Marnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano, mas pravdu. Ty prvni velke SUV/crossovery od premiovych znacek nebyly zadna slava. Jaguar iPace, prvni E-tron od Audi (mastodont ala Q7) naebo MB EQC. Navic casto v konfiguraci 4x4.

    Bavme se o Enyagu nebo Q4 etron s hnanou zadni napravou. Nebo u Hyundai Kona. atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: EQC je krám, protože je to předělaný GLC. Elektromobily vzniklý předěláním ICE jsou téměř bez výjimky krámy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A proto se pro elektromobilitu rozhodl třeba Cadillac, protože Euro 7 zcela zdevastovalo jeho prodeje v EU...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: hele už sem to psal asi 3x, jednou myslim i zrovna tobě

    automobilky se nerozhodly vyrábět BEV kvůli EU, jestli sis nevšiml, tak evropa není prioritní, ale i přes velikost značně okrajovej trh, dost velkejch automobilek tady neprodává ani svoje bestsellery

    Třeba i domácí VW se vysral na ICE kvůli dieselgate a emisnim předpisům v USA, ne v Evropě

    Ale hlavně, do toho nedávno začal masivně protežovat EV vůbec největší automobilový trh = Čína
    S Čínou zaspíš jen jednou, a převálcuje tě, což už se napůl začíná zrovna s elektromobilama dít, mj. největší dotace na vývoj BEV dostávaj od vlády právě čínský automobilky

    mimo EU třeba ještě relativně bohatá Británie nebo Norsko elektromobily budou prosazovat dřív etc.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: 27,92 kWh je reálná spotřeba EQC ve městě a na dálnici, to není žádná "pila". https://fdrive.cz/clanky/test-otestovali-jsme-realnou-spotrebu-elektromobilu-mercedes-benz-eqc-zaostreno-na-spotrebu-5915
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: uradnik je voleny zastupca lidu, pokial sa ti nepaci ako postupuje, mal si navrh EURO7 pripomienkovat, sach-mat
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Úředník vymyslí EURO 7 kdy se nevyplatí/nelze vyrobit ICE motor = aUtOmObIlKy Se SaMi RoZhOdLy pRo ElEkTrOmObIliTu.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: ten článek se zaměřuje na to, že fakt zákaz ICE nepochází primárně z EU, což není blábol, ale jednoznačnej fakt

    druhak na to, že v roce 2035, až celosvětově bude většina prodanejch aut BEV, tak běžněj zákazník co kupuje nový auto na tom nebude bitej

    Stejně jako v roce 2050 ta nejnižší třída kupců ojetin (navíc spalováky si třeba opatrná benevolentní EU narozdíl od Číny etc. nedovolí zakázat ani po roce 2050)

    ten trend je jasnej a už na dnešních prvních EV, co automobilky po 6-8 letym vývoji vydali můžeš vidět (s přihlédnutím k tomu, že největší investice do vývoje BEV teprv přijdou - třeba opožděná Toyota, co do toho brzo nasype téměř bilion) kde to bude za dvojnásobnou dobu v roce 2035
    Těžkopádný a dlouhotrvající soukolí vývoje vozu jsou celkem snadno predikovatelný
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Obecne vytky k elektromobilum a to relativni rozporovani ze strany FORTRESS dava smysl a je pricetne. Tahle reflexe je dobra a to ze soucasne elektromobily od klasickych automobilek jsou vybusene ze zeme je proste fakt. Je to uz dost dobre pro janevim 1/3 zakazniku, ale jeste to proste neni uplne pro vsechny a uplne vyresene.

    Na druhou stranu to diskutovat jako optikou jen kdyz jezdi clovek pilu (takova ta referovana spotreba 30+ kWh/100 km), nebo se tvarit ze dojezd je to co je mezi 20-80% take neni OK. Je to stejne pritazene za vlasy jako opacna skupina lidi co tvrdi ze elektromobily jsou hotove, staci na ne prejit - to proste pro vsechny segmenty trhu neni pravda.

    Co se tyka baterii, toci se to stale dokola, rada tech argumentu platila pred 6-10 lety.

    Stare elektromobily treba z roku 2007 maji ted pri najezdu 300kkm porad kolem 70% kapacity. Za situace ze se o ne majitel dobre staral (nenechal je vybjite domrte na mrazu atd.).
    Soucasne baterie v Tesla maji velmi zhruba pokles na 250kkm cca 10% kapacity. Navic jezdi rada Tesel z roku 2012 jeste s puvodni baterii a vime ze jsou v poradku. Radu tech baterii Tesla zakaznikum bezplatne vymenila v ramci zaruky i v situaci ze jeste ani nebyly splneny podminky pro vymenu. Pravdepodobne to udelala proto, ze ve stare baterii je spousta kobaltu a v nove jen zlomek, nebo proto aby ziskala marketingove body ze se o zakazniky stara (protoze ty pripady byly viralne rozsirene).

    V cem treba takovy BLOWUP nema pravdu je pohled ktery neni ojedinely: "Ale nevime kam treba s tou baterkou po deseti letech dojedes.". Tohle lze predikovat a da se to dedukovat z homologaci tech baterii/packu. To ze automobilka da na baterii 8 let zaruku, neznamena ze ta baterie bude po 10 letech na vymenu. Obecne lze predpokladat u jinych vyrobcu nez Tesla pokles 10% kapacity na 200kkm nebo lepsi.

    A co lze take vycist? Pipeline zavadeny ruznych bateriovych technologii do praxe. Je to kontinualni vyvoj jehoz hlavnim bottleneck je designovana zivotnost vyrobnich linek ~ cca 5-7 let. Kdyz vezmeme jenom technologie kde je hotovy R&D, nebo i engineering a chybi processing - tak pokles ceny za kapacitu je kontinualni pad ktery se nezpomaluje. To je prosty fakt.

    Dneska lze nakoupit clanky v automotive homologaci cca za 600-700k CZK nejakych 150kWh. To bylo sci-fi pred par lety. Hotovy (neoriginalni) profesionalne vyrobeny battery pack ktery bude mit 70-80kWh (dnesni dobry elektroauta) bude stat kolem roku 2030-2032 nekde mezi 100-200k CZK. Takze argumenty jake ten dnesni Enyag bude za 10 let jsou uplne zbytecne mlaceni prazdne slamy.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Myslel jsem ten článek, ojetiny neřešim.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: meh, můžeš se podívat na reálný ojetimy již dnes
    8 let stará Tesla S (s 300kkm na hrbu a 90% kapacity baterie), co nová stála přes 2.5mio, dnes stojí 3/4 míče
    sice je to 2x tolik, co stejně starej spalovák (třeba S-classe), pořád je to hluboko pod milion
    Až bude použitelnejch elektromobilů víc, tak i ty ceny budou padat cca jak u dnešních lepších ojetin
    Fakt si v roce 2031 koupíš Enyaqa za cenu dostupnou pro běžného kupce ojetin
    I ty nejchudší, co si dnes kupujou 20 let starej vergl za 50kkč, si v roce 2055 budou moct koupit ňákej použitelnej BEV s ~80% kapacity za podobnou částku
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: co to zase meles za hovna? jakej sedlak?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no tak to musia teraz v tych automobilkach zazivat peknu schizofreniu... alebo mozno su trochu chytrejsi ako priemerny svycarsky sedlak, ktory este jazdi na koni a tak postupne obmienaju vyrobu novou technologiou, ktoru zatial financuju predajom tej starsej technologie a nasledne dojde k zmene, kedy sa bude viac predavat nova technologia a uz bude dofinancovavat dozivajucu staru technologiu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam