• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano, mas pravdu. Ty prvni velke SUV/crossovery od premiovych znacek nebyly zadna slava. Jaguar iPace, prvni E-tron od Audi (mastodont ala Q7) naebo MB EQC. Navic casto v konfiguraci 4x4.

    Bavme se o Enyagu nebo Q4 etron s hnanou zadni napravou. Nebo u Hyundai Kona. atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: EQC je krám, protože je to předělaný GLC. Elektromobily vzniklý předěláním ICE jsou téměř bez výjimky krámy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A proto se pro elektromobilitu rozhodl třeba Cadillac, protože Euro 7 zcela zdevastovalo jeho prodeje v EU...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: hele už sem to psal asi 3x, jednou myslim i zrovna tobě

    automobilky se nerozhodly vyrábět BEV kvůli EU, jestli sis nevšiml, tak evropa není prioritní, ale i přes velikost značně okrajovej trh, dost velkejch automobilek tady neprodává ani svoje bestsellery

    Třeba i domácí VW se vysral na ICE kvůli dieselgate a emisnim předpisům v USA, ne v Evropě

    Ale hlavně, do toho nedávno začal masivně protežovat EV vůbec největší automobilový trh = Čína
    S Čínou zaspíš jen jednou, a převálcuje tě, což už se napůl začíná zrovna s elektromobilama dít, mj. největší dotace na vývoj BEV dostávaj od vlády právě čínský automobilky

    mimo EU třeba ještě relativně bohatá Británie nebo Norsko elektromobily budou prosazovat dřív etc.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: 27,92 kWh je reálná spotřeba EQC ve městě a na dálnici, to není žádná "pila". https://fdrive.cz/clanky/test-otestovali-jsme-realnou-spotrebu-elektromobilu-mercedes-benz-eqc-zaostreno-na-spotrebu-5915
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: uradnik je voleny zastupca lidu, pokial sa ti nepaci ako postupuje, mal si navrh EURO7 pripomienkovat, sach-mat
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Úředník vymyslí EURO 7 kdy se nevyplatí/nelze vyrobit ICE motor = aUtOmObIlKy Se SaMi RoZhOdLy pRo ElEkTrOmObIliTu.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: ten článek se zaměřuje na to, že fakt zákaz ICE nepochází primárně z EU, což není blábol, ale jednoznačnej fakt

    druhak na to, že v roce 2035, až celosvětově bude většina prodanejch aut BEV, tak běžněj zákazník co kupuje nový auto na tom nebude bitej

    Stejně jako v roce 2050 ta nejnižší třída kupců ojetin (navíc spalováky si třeba opatrná benevolentní EU narozdíl od Číny etc. nedovolí zakázat ani po roce 2050)

    ten trend je jasnej a už na dnešních prvních EV, co automobilky po 6-8 letym vývoji vydali můžeš vidět (s přihlédnutím k tomu, že největší investice do vývoje BEV teprv přijdou - třeba opožděná Toyota, co do toho brzo nasype téměř bilion) kde to bude za dvojnásobnou dobu v roce 2035
    Těžkopádný a dlouhotrvající soukolí vývoje vozu jsou celkem snadno predikovatelný
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Obecne vytky k elektromobilum a to relativni rozporovani ze strany FORTRESS dava smysl a je pricetne. Tahle reflexe je dobra a to ze soucasne elektromobily od klasickych automobilek jsou vybusene ze zeme je proste fakt. Je to uz dost dobre pro janevim 1/3 zakazniku, ale jeste to proste neni uplne pro vsechny a uplne vyresene.

    Na druhou stranu to diskutovat jako optikou jen kdyz jezdi clovek pilu (takova ta referovana spotreba 30+ kWh/100 km), nebo se tvarit ze dojezd je to co je mezi 20-80% take neni OK. Je to stejne pritazene za vlasy jako opacna skupina lidi co tvrdi ze elektromobily jsou hotove, staci na ne prejit - to proste pro vsechny segmenty trhu neni pravda.

    Co se tyka baterii, toci se to stale dokola, rada tech argumentu platila pred 6-10 lety.

    Stare elektromobily treba z roku 2007 maji ted pri najezdu 300kkm porad kolem 70% kapacity. Za situace ze se o ne majitel dobre staral (nenechal je vybjite domrte na mrazu atd.).
    Soucasne baterie v Tesla maji velmi zhruba pokles na 250kkm cca 10% kapacity. Navic jezdi rada Tesel z roku 2012 jeste s puvodni baterii a vime ze jsou v poradku. Radu tech baterii Tesla zakaznikum bezplatne vymenila v ramci zaruky i v situaci ze jeste ani nebyly splneny podminky pro vymenu. Pravdepodobne to udelala proto, ze ve stare baterii je spousta kobaltu a v nove jen zlomek, nebo proto aby ziskala marketingove body ze se o zakazniky stara (protoze ty pripady byly viralne rozsirene).

    V cem treba takovy BLOWUP nema pravdu je pohled ktery neni ojedinely: "Ale nevime kam treba s tou baterkou po deseti letech dojedes.". Tohle lze predikovat a da se to dedukovat z homologaci tech baterii/packu. To ze automobilka da na baterii 8 let zaruku, neznamena ze ta baterie bude po 10 letech na vymenu. Obecne lze predpokladat u jinych vyrobcu nez Tesla pokles 10% kapacity na 200kkm nebo lepsi.

    A co lze take vycist? Pipeline zavadeny ruznych bateriovych technologii do praxe. Je to kontinualni vyvoj jehoz hlavnim bottleneck je designovana zivotnost vyrobnich linek ~ cca 5-7 let. Kdyz vezmeme jenom technologie kde je hotovy R&D, nebo i engineering a chybi processing - tak pokles ceny za kapacitu je kontinualni pad ktery se nezpomaluje. To je prosty fakt.

    Dneska lze nakoupit clanky v automotive homologaci cca za 600-700k CZK nejakych 150kWh. To bylo sci-fi pred par lety. Hotovy (neoriginalni) profesionalne vyrobeny battery pack ktery bude mit 70-80kWh (dnesni dobry elektroauta) bude stat kolem roku 2030-2032 nekde mezi 100-200k CZK. Takze argumenty jake ten dnesni Enyag bude za 10 let jsou uplne zbytecne mlaceni prazdne slamy.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Myslel jsem ten článek, ojetiny neřešim.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: meh, můžeš se podívat na reálný ojetimy již dnes
    8 let stará Tesla S (s 300kkm na hrbu a 90% kapacity baterie), co nová stála přes 2.5mio, dnes stojí 3/4 míče
    sice je to 2x tolik, co stejně starej spalovák (třeba S-classe), pořád je to hluboko pod milion
    Až bude použitelnejch elektromobilů víc, tak i ty ceny budou padat cca jak u dnešních lepších ojetin
    Fakt si v roce 2031 koupíš Enyaqa za cenu dostupnou pro běžného kupce ojetin
    I ty nejchudší, co si dnes kupujou 20 let starej vergl za 50kkč, si v roce 2055 budou moct koupit ňákej použitelnej BEV s ~80% kapacity za podobnou částku
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: co to zase meles za hovna? jakej sedlak?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no tak to musia teraz v tych automobilkach zazivat peknu schizofreniu... alebo mozno su trochu chytrejsi ako priemerny svycarsky sedlak, ktory este jazdi na koni a tak postupne obmienaju vyrobu novou technologiou, ktoru zatial financuju predajom tej starsej technologie a nasledne dojde k zmene, kedy sa bude viac predavat nova technologia a uz bude dofinancovavat dozivajucu staru technologiu
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: elektromobilita a fosilni mobilita jsou dve konkurujici technologie. Capisce? Sorry, ja se obklopuju lidma kterym nepotrebuju vsechno vysvetlovat uplne polopaticky, tak jsem halt trochu vysel ze cviku.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: hele, že na seznamu je průměrný IQ ne 98 ale ~80 je jasný i z jinejch diskuzí, nemá cenu ty sračky vůbec číst, ty lidi můžeš mlátit faktickejma argumentama, a furt si budou mlít svou

    co mě osobně mega překvapilo, že takhle pomalá je i většina diskutujících na Autíčkáři co se elektromobility, zdrojů etc. týče

    Nakonec, občas nějakej takovej myslitel prosákne i sem
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: tak si mozno najprv precitaj co si sam napisal: "A ten fakt, ze se ta technologie neumi sama prosadit bez dotaci a zakazu konkurence ji na duvere nepridava"

    aka konkurence prosim ta? tie iste automobilky co vyrabaju fosily, tak teraz vyrabaju aj elektromobily, takze tie iste automobilky co vyrabaju elektromobily sami seba zakazuju? nedokazem to pochopit

    mozno si este nacitaj z historie ako sa sam bez dotacii presadzoval fosilny priemysel, ten isty priemysel co este dnes stale berie nasobne vyssie dotacie nez cela elektromobilita
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: U nas se o to zeleny kamizolky snazej uz leta :-) Akorat mame halt tu primou demokracii, tak jim to zatim moc nevychazi, oni si udelaj nejakej zakon aby hezky vypadali na pristi klimakonferenci a my jim ho posleme do prdele. Ale ten trend je jasnej, a i kdyz ted nase ekonazi ministryne kupodivu po odmitnuti naseho CO2 zakonu prohlasila, ze dalsi vyvoj by nemel jit cestou zakazu, tak ji to po predchozich zkusenostech s tim jak svoje vlastni sliby dodrzuje nejak nikdo moc neveri.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: V trznim prostredi je konkurence. To ale u elektromobility halt uz diky zdaneni resp dotacim neexistuje. Asi jsi opravdu na ty ekonomce mel vic davat pozor ;-)

    A samozrejme kazdej vi, jak i oznameni nejakyho budouciho zakazu muze mit na konkurencni prostredi dopad. Teda kazdej krome tebe, ocividne :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tak ještě že maj Švýcaři svejch 26 automobilek, který jenom čekaj na to, až si to v EU posereme eketromobilama a oni převezmou lokální dominanci, aby nám předvedli, jak se to dělá bez ideologie a dotací

    Car manufacturers of Switzerland - Driving your dream
    https://www.drivingyourdream.com/articles/all-swiss-car-brands-list
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: aha, ja som myslel, ze konkurence sa vyskytuje v trznom prostredi, nie v prostredi regulacii, dakujem ze si ma poucil, asi som na tej ekonomke nedaval pozor
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam