• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: smutná pravda je, že venkovani nikoho moc nezajímají. Je to statistická menšina na špatným konci příjmový křivky, a že jim elektrauta nevyhovují chápu, ale je to asi stejně relevantní informace, jako že můj děda odmítá platit kreditkou, a pak se rozčiluje, že ho neobsloužej na levnejch benzinkách na hranici.
    Prostě když si obskurní minorita mimo hlavní ekonomický proudy, tak se nesmíš divit, že ti nový věci nejsou šitý ba míru.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: nie je tam specifikovany hruby vs. cisty, ak hruby, tak to by sa dalo dosiahnut

    Tesla Profit Margin 2009-2021 | TSLA | MacroTrends
    https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/profit-margins
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Moc nerozumím tomu, proč tě tak strašně dráždí fialovej interiér u KONCEPTU. Všechny koncepty mají šílený barvy, nesmyslně velký kola nebo jiný úplný píčoviny, cílený na to, aby to zaujalo.

    Ad displejíky a touchscreeny – to prosímtě souvisí s elektromobilitou jak? Nevím, jestli jsi někdy viděl nějaký modernější benzínový auto než je tvoje prehistorický Volvo, ale těch displejíků a touchscreenů je tam přibližně stejně.

    Ad funkčnost – přidej si k tomu článku o dojezdu EQXX tohle, extrapoluj si současnej vývoj a možná ti to dojde:

    Prototype Battery Powers Tesla Model S For 752 Miles On One Charge
    https://insideevs.com/news/558908/752-mile-range-experimental-battery/

    Dneska máš ještě částečně pravdu v tom, že současný elektrický auta jsou pro spoustu lidí omezující. Ale pro spoustu lidí už dneska nejsou omezující skoro vůbec (jezdit běžně někam 300 km daleko na otočku není úplně rozšířenej modus operandi), a do konce dekády už budou lepším řešením pro většinu motoristů.

    S 900V architekturou a 350 kW dobíjením (standard do pár let), a s 200 kWh baterií která bude mít životnost 2 000 cyklů už nebude dávat smysl nic jinýho, s výjimkou aut pro nadšence a možná nějakejch specialit.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Zaujala mě tam ten odhad ziskovosti 30 %. Vzhledem k tomu, že u ostatních automobilek se pohybuje kolem 5 %, pokud jsou na tom dobře, tak je to odvážné tvrzení. Ale třeba jsem to blbě pochopil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: S předpovědí toho, kolik aut vyrobí, asi souhlasím. Autor ale vůbec neřeší, kolik aut dokážou prodat.

    A extrapolace funkčnosti FSD je taky dost ošidná. Jestli vývoj půjde dál stávajícím směrem, tak v roce 2025 bude FSD mít o řád nebo dva nižší chybovost, což bude znamenat jen to, že místo aby udělalo potenciálně fatální chybu při každý jízdě, tak jí udělá třeba jednou za 10 000 km, nebo i za 100 000 km. Tedy dost zřídka na to, abys to nečekal a neměl šanci zasáhnout, ale dost často na to, aby tě to ve střednědobým horizontu stihlo zabít.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: jj, kecy :-) Ja to tema tak nejak okrajove sleduju, jsem od prirody zvedavej a zvidavej clovek - a nakonec u nas tech elektroaut uz asi procento jezdi a obcas jsou i nekde videt jak se plouzej po dalnici - ale proste pokazdy kdyz nekam kouknu, tak na me vyskoci nejaka zprava popisujici presne to co nechci. Je to pro moje potreby nevyzrala a neduveryhodna technologie, user unfriendly, s rozpacitym designem a nefunkcni infrastrukturou, s neznamym vyvojem starnuti, trvanlivosti atd, momentalne vhodna jenom pro nekoho koho bavi nad tim onanovat a kazdej den neco resit a pripadat si u toho jako strasnej prukopnik.

    Mozna jednoho dne zjistim, ze to uz splnuje moje naroky na to jak ma fungovani auta vypadat - ale vzhledem k tomu ze na me ani ruzny elektricky gizma, displejiky a touchscreeny nedelaj zadnej dojem (resp. spis z nich bliju a tise doufam ze tahle moda nalestenejch hoven do ty doby nez ta technologie bude opravdu pouzitelna nejak prejde a potichu zmizi jako disco) tak toho budou muset docilit tvrdejma funkcnima datama a ne nejakym priteplalym fialovym interierem z vegansky kuze. Osobne sacuju ze tohle nebude behem pristich deseti let splneny ani u nas ve Svycarsku, natozpak nekde kde lidi maj k dispozici min penez, ale uvidime, treba se mylim a za rok budu mit pocit ze nejaky to lunaparkovy auticko taky potrebuju :-)

    Kazdopadne, to srovnani s prechodem z analogovy na digitalni fotografii uz jsem tu kdysi udelal - tam to bylo to samy. Dokud nebyli vyrobci schopny poskytnout mi za normalni cenu funkcni a kvalitativni ekvivalent stredoformatovy kamery na film, tak me to nezajimalo a vasnivy diskuse fanboyu resicich sumeni snimacu o rozliseni pul mega jsem sledoval asi tak se stejnym zaujetim jako tu vasi tady :-) Jednoho dne ale najednou presne tyhle podminky byly splneny a ja jsem si to sel druhej den koupit, asi tak, no ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Dívej, jaké jsem našel dráždidlo na Tebe :)
    Tesla & EV Predictions 2022 & Beyond: Will They Come To Pass?
    https://insideevs.com/features/559072/2022-beyond-tesla-ev-forecast/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No dyť. Podle mě by dotace měly být směřovaný na malý laciný elektromobily a třeba dodávky, protože jednak je nesmysl dotovat luxus a druhak u nich je to potřeba. Kdo má na Teslu, tak si jí koupí, a 250 tisíc dotace ho nijak zásadně neovlivní.

    U malýho auta to naopak ovlivní strašně moc, protože třeba ta Dacia Spring je prostě za 450 tisíc kravina a nikdy se nevyplatí, ani jako rozvozový auto nejspíš nestihne "vyjezdit" svůj cenovej rozdíl proti Sanderu na plyn. S dotací kilopade už to bude elektromobil za tři kila, což je cena základní Fabie, což už dává smysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak krom toho co píšeš, mě tam jde o princip. Na co jsou vlastně ty dotace? Aby bylo lepší životní prostředí? Tak potom do toho není možné započítat luxus.
    Tedy OA: dotace xyz
    UA: tam bude asi víc kategoríí ale dle nich tedy dle nějakých konkrétních hodnot (velikost nákladového prostoru, počet přepravených osob,...)
    A případně spotřeba, možná dojezd?,.. Protože ta souvisí přímo s tou ekologií.

    Ostatně sám jsi tyhle posh car označil za cenově srovnatelné...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jako metodika s čím to srovnávat je naprosto idiotská, fakt si nedokážu představit, jak to udělat, když většina elektrickejch aut nemá spalovací ekvivalent. A navíc o nich často lidi uvažujou jinak – Tesla Model 3 je sice reálně konkurence pro BMW řady 3 nebo 4 (respektive pro BMW i4, což je elektrická čtyřka), ale taky je to v podstatě náhrada za Octavii. Spousta lidí si koupí Teslu, ale nikdy by si nekoupili Mercedes nebo BMW, protože tam za tu značku platit nechtějí.

    Nemluvě pak o tom, jakou roli v ceně auta hraje výbava. Když naklikám BMW M340i tak, aby mělo specifikace odpovídající Modelu 3, tak bude stát nejspíš víc než ta Tesla. Když budu ignorovat prémiovost i výbavu, tak zhruba podobně velký auto je Octavia 1.0 TSI Active, alias "již od", která stojí 519 900 Kč.

    Obě auta by šly obhájit jako ekvivalent toho Modelu 3, a rozdíl bude zhruba milion.

    I u toho blbýho Enyaqu můžeš tvrdit, že je to ekvivalent Kodiaqu RS fplný za míč a půl a tedy jsi elektromobilem ušetřil, nebo že je to ekvivalent Kodiaqu "již od" (860 tisíc), nebo to taky může být ekvivalent Karoqu (638 900 Kč)...
    CUKI
    CUKI --- ---
    A už je to tady dotace podle velikosti pindíků :-D

    To jsem zvědav kdo bude určovat do které kategorie to auto patří a čím to srovnávat.
    Většina úředníků je ráda že má nějaký auto, to bude zase závisti...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tolik rozpitvávaná vysoká spotřeba elektromobilů při vyšším tempu na dálnici je daná hodně aerodynamikou a tím, že velká část současných elektromobilů jsou vysoký SUV.

    S placatou aerodynamickou věcí je ten rozdíl podstatně menší – e-tron GT ujede 300 km i s tempomatem na 160 km/h (osobně testováno otočkou do Drážďan). EQS na tom bude ještě o kus líp, a to je pořád obluda velikosti S-klasse, která nemá nijak gigantickou baterku.

    EQXX (ta věc s fialovým interiérem) bude mít s ohledem na špičkovou aerodynamiku a malou čelní plochu nejspíš spotřebu relativně málo závislou na rychlosti. Těch 1000 km stejně nejspíš ujede tak při 90 km/h a na dálnici to bude třeba 700, ale i to ti stačí na cestu 300 km tam a zpátky úplně v pohodě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Podívej se na vnější rozměry, Superb má na dýlku skoro jako éčkovej Mercedes nebo pětkový BMW.

    Superb: 4 861 mm
    E-klasse: 4 923 mm
    5-series: 4,943 mm

    A tržní segmenty nejsou o tom, jestli lepší/horší a už vůbec ne o použitý technologii (natož o tom, jestli má něco nezávislý zavěšení, který má dneska úplně všechno).

    Stejně tak "prémiovost" není o tom, jestli je to auto dobrý nebo ne, ale víceméně o vnímání značky. Tesla rozhodně prémiová je, protože je to značka, za kterou se připlácí (premium), postavením na trhu je podobná právě tomu BMW nebo Audi.

    Je samozřejmě otázka, jestli se prémiovost/neprémiovost bude do toho výpočtu zahrnovat. Pokud ne, tak samozřejmě můžeš vzít nejlevnější auto daný velikosti, což v případě Modelu 3 bude třeba Octavia 1.0 TSI fsocce, a tvrdit, že sis chtěl koupit tu, ale nejbližší elektrická alternativa je Model 3 Long Range za míč a půl.

    Mimochodem, Q4 e-tron není za prvé přímá konkurence Modelu 3 (ale spíš Modelu Y), za druhý opravdu nestojí stejně, v nějaký real-world specifikaci. Za cenu Tesly dostaneš tu Audinu v provedení "již od", reálný kusy s normální výbavou stojí kolem 2 mega.

    Což je mimochodem právě ta "prémiovost". Škodovka na stejný technice stojí 1,5 mega fplný.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: Ja se zadnejch nesmyslu nechytam, ale mam na vec halt jakehokoli nadseni prostej a velmi pragmatickej pohled.

    Cim je nejaky auto pohaneny me de facto nezajima vubec, pokud slouzi tak jak ma - a to zatim zadny elektricky jeste neumi. Uz jsem tu vickrat psal ze nejde jenom o ten jednorazovej dojezd, ale i o fakt ze to nemusi furt viset na nejaky nabijecce abych se mohl spolehnout ze kdyz me nenadale napadne vyrazit nekam 300km tam a 300 zpatky nebudu muset nekde googlit po nabijeckach, resit jak dlouho u nich musim pit kafe atd. Ted kdyz mi dojde stava, tak vim ze nejpozdeji v petiminutovy vzdalenosti jsem schopnej behem peti minut natankovat na dalsich 1000km nebo tejden bezstarostnyho jezdeni, lhostejno jak rychle a jakym zpusobem.
    Ja to nadseni nemam pro zadny auta, je to vec ktera mi ma slouzit urcitym zpusobem, mela by mi poskytnout urcitej komfort a nemela by urazet moje esteticky citeni, vic od toho ani necekam. Nechci se s nim zabejvat, premejslet kam dojedu s momentalnim nabitim a jestli mi u toho smi bezet klima nebo ne. Moje Volvo je umyty jednou za rok, kdyz je na kontrole v servisu, mezitim s nim vozim vsechno od pytlu s cementem az po kubik topnyho dreva, a abych se priznal, spis nez nejaky bezpohlavni elektrovozitko bych jako jeho nahradu videl treba nejakyho staryho defendera :-)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Mrkni treba na tenhleten rozhovor : [PEPAZZ @ Elektromobily]

    Jaromír Marušinec z VUT v Brne ted dela dalsi prestavbu SuperBa na elektriku a 1000km maji i pri netovarnich pristupech. https://www.vut.cz/en/people/jaromir-marusinec-3928

    Plus tam vysvetluje dost veci okolo elektromobility a ruznych tech nesmyslu kterych se chytas ty. Ano nacepovat 70l do Audi A6, odjet s tim do Chorvatska tam nacepovat za 5 minut a jet zpatky - ano to s elektroautem nejde.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: uvidime :-) Ja teda ted nedavno cetl nejakej clanek o tom mercedesu s tim hnusne fialovym interierem, kterej taky ma prej umet najet 1000km na jedno nabiti, a vyznelo to nejak jako "mozna, kdyz pojedete krokem z kopce a s vetrem v zadech". Moje typicky pouziti je, ze pres nemecko jedu po autobahn na tempomat 170km/h - tam kde neni rychlostni omezeni, samozrejme. Ale pocitam ze az budu tuhle otazku muset doopravdy nekdy za deset let resit, bude situace snad vypadat jinak nez dnes. Mozna v ty dobe nasi zeleny fasisti zavedou za tim ucelem i na tech dalnicich tricitku, a problem bude vyresen.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    NIKDAS: tak kdyby ta dotace byla nějak příčetně nastavená typu: 100k každýmu nebo odpuštění DPH, tak s tím takovýhle problémy nejsou, místo toho máme nepřekvapivě další náhodnej systém, ve kterým se nikdo nevyzná, nic neřeší a jak bude rálně fungovat se ukáže v nějaký náhodný vyhlášce zástupce ředitele odboru úklidu, občerstvení a emobility z Vyšší Boky.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Hele tady nesouhlasím, vzhledem k počtu elektromobilů v čr má smysl dávat dotaci všem a na vše. Sypat to po hrstech a hlavně budovat infrastrukturu, když už ne přímo stát, tak dávat dotace ve velkým na nabíjecí pointy na sídlišti. Teď jsem byl v budapešti a docela často jsem tam potkával wallboxy (resp. stojany) na dvě auta 22kw. Dost jich bylo i zdarma. U nás mi tohle prostě chybí.

    Kdyby stát vybudoval (alespoň ve velkých městech) ob dvě ulice 22kw stojany s nabíječkama, tak by umlčel snad alespoň polovinu pepíků, co proti emobilitě brojej. Ale to jsem odbočil, chtěl jsem říct, že když je v čr celkově registrovaných 10 000 elektromobilů, absolutně nedává smysl vybírat mezi těma, které podpořím. Prostě podpořit všechny, aby se ten přechod co nejvíce urychlil
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Ano SuperB ma ze vsech diskutovanych nejvetsi kufr ve variante kombi. To ale neni o tridu nahoru/dolu. Tridu definuje i kvalita provedeni podvozku (nezavisle zaveseni, pripadne viceprvek, hlinikova tehlice), vybava, jizdni vlastnosti celkove, odladenost detailu.

    Chapu ze MB tridy C je v mnohem dal nez SuperB (zejmena pokud chce clovek automat, tak automat od MB je o vesmir lepsi), stejne tak interier.

    A co se Tesla Model 3 tyce. Cim je premiovej? Interier to neni, jizdni vlastnosti (neresim ciste zrychleni) take ne a dilenskem zpracovani uz toho bylo napsano mnoho. V cene Tesla Model 3 se da koupit Audi Q4 e-tron a to je motoristicky dle nespoctu recenzi proste jine auto.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tesla Model 3 - rozvor 2875mm
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam