• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tolik rozpitvávaná vysoká spotřeba elektromobilů při vyšším tempu na dálnici je daná hodně aerodynamikou a tím, že velká část současných elektromobilů jsou vysoký SUV.

    S placatou aerodynamickou věcí je ten rozdíl podstatně menší – e-tron GT ujede 300 km i s tempomatem na 160 km/h (osobně testováno otočkou do Drážďan). EQS na tom bude ještě o kus líp, a to je pořád obluda velikosti S-klasse, která nemá nijak gigantickou baterku.

    EQXX (ta věc s fialovým interiérem) bude mít s ohledem na špičkovou aerodynamiku a malou čelní plochu nejspíš spotřebu relativně málo závislou na rychlosti. Těch 1000 km stejně nejspíš ujede tak při 90 km/h a na dálnici to bude třeba 700, ale i to ti stačí na cestu 300 km tam a zpátky úplně v pohodě.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Mrkni treba na tenhleten rozhovor : [PEPAZZ @ Elektromobily]

    Jaromír Marušinec z VUT v Brne ted dela dalsi prestavbu SuperBa na elektriku a 1000km maji i pri netovarnich pristupech. https://www.vut.cz/en/people/jaromir-marusinec-3928

    Plus tam vysvetluje dost veci okolo elektromobility a ruznych tech nesmyslu kterych se chytas ty. Ano nacepovat 70l do Audi A6, odjet s tim do Chorvatska tam nacepovat za 5 minut a jet zpatky - ano to s elektroautem nejde.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: uvidime :-) Ja teda ted nedavno cetl nejakej clanek o tom mercedesu s tim hnusne fialovym interierem, kterej taky ma prej umet najet 1000km na jedno nabiti, a vyznelo to nejak jako "mozna, kdyz pojedete krokem z kopce a s vetrem v zadech". Moje typicky pouziti je, ze pres nemecko jedu po autobahn na tempomat 170km/h - tam kde neni rychlostni omezeni, samozrejme. Ale pocitam ze az budu tuhle otazku muset doopravdy nekdy za deset let resit, bude situace snad vypadat jinak nez dnes. Mozna v ty dobe nasi zeleny fasisti zavedou za tim ucelem i na tech dalnicich tricitku, a problem bude vyresen.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    NIKDAS: tak kdyby ta dotace byla nějak příčetně nastavená typu: 100k každýmu nebo odpuštění DPH, tak s tím takovýhle problémy nejsou, místo toho máme nepřekvapivě další náhodnej systém, ve kterým se nikdo nevyzná, nic neřeší a jak bude rálně fungovat se ukáže v nějaký náhodný vyhlášce zástupce ředitele odboru úklidu, občerstvení a emobility z Vyšší Boky.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Hele tady nesouhlasím, vzhledem k počtu elektromobilů v čr má smysl dávat dotaci všem a na vše. Sypat to po hrstech a hlavně budovat infrastrukturu, když už ne přímo stát, tak dávat dotace ve velkým na nabíjecí pointy na sídlišti. Teď jsem byl v budapešti a docela často jsem tam potkával wallboxy (resp. stojany) na dvě auta 22kw. Dost jich bylo i zdarma. U nás mi tohle prostě chybí.

    Kdyby stát vybudoval (alespoň ve velkých městech) ob dvě ulice 22kw stojany s nabíječkama, tak by umlčel snad alespoň polovinu pepíků, co proti emobilitě brojej. Ale to jsem odbočil, chtěl jsem říct, že když je v čr celkově registrovaných 10 000 elektromobilů, absolutně nedává smysl vybírat mezi těma, které podpořím. Prostě podpořit všechny, aby se ten přechod co nejvíce urychlil
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Ano SuperB ma ze vsech diskutovanych nejvetsi kufr ve variante kombi. To ale neni o tridu nahoru/dolu. Tridu definuje i kvalita provedeni podvozku (nezavisle zaveseni, pripadne viceprvek, hlinikova tehlice), vybava, jizdni vlastnosti celkove, odladenost detailu.

    Chapu ze MB tridy C je v mnohem dal nez SuperB (zejmena pokud chce clovek automat, tak automat od MB je o vesmir lepsi), stejne tak interier.

    A co se Tesla Model 3 tyce. Cim je premiovej? Interier to neni, jizdni vlastnosti (neresim ciste zrychleni) take ne a dilenskem zpracovani uz toho bylo napsano mnoho. V cene Tesla Model 3 se da koupit Audi Q4 e-tron a to je motoristicky dle nespoctu recenzi proste jine auto.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Tesla Model 3 - rozvor 2875mm
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Mel jsem za to ze MB tridy C je prima konkurence SuperB.

    Škoda Superb - rozvor 2841mm
    Mercedes-Benz - C sedan - rozvor 2840mm
    BMW Řada 3- rozvor 2851mm
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Vypadá to, že se BLOWUP brzo dočká toho svého vysněného nájezdu 1000+km i u EV...
    Prototype battery offers claimed 752 miles on single charge | Autocar
    https://www.autocar.co.uk/car-news/electric-cars/prototype-battery-offers-claimed-752-miles-single-charge
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Superb je o třídu větší než Model 3. V nabídce Škodovky by byla ekvivalentní Octavia. Ale Škoda není ekvivalent Tesly.

    Model 3 je prémiový kompaktní sedan, patří do stejný třídy jako BMW řady 3, Mercedes třídy C, Audi A4, Lexus IS, Jaguar XE, Alfa Romeo Giulia, Volvo S60 a možná ještě něco na co jsem zapomněl.

    Výkonem a výbavou by pak patřila někam ke středním výbavám a vyšším motorizacím těch aut, dejme tomu BMW 330i nebo 330, C300 atd.

    A ano, znamenalo by to, že na Teslu žádná dotace nebude a je to tak správně. Není potřeba dotovat elektromobil v kategorii, kde už je sám o sobě levnější – a navíc v kategorii, kterou si lidi kupují proto, že chtějí luxus a ne proto, že nutně potřebujou.

    Dotace na Dacii Spring naopak může někoho reálně přimět si jí koupit místo ekvivalentního Sandera. Navíc to bude typicky rozvozový auto, který bude najíždět spousty kilometrů po městě. Stejně tak má smysl zadotovat elektrický Berlingo místo naftovýho, protože normálně si ho taky nikdo nekoupí, protože je 2x dražší.

    U dražších aut už dotace nedává smysl, protože nepřinese významnej rozdíl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: když to je hodně subjektivní. Rozměrově jsou to podobná auta a výkonově je asi Superb slabší, ale to by snad nemělo být hlavní kritérium. A cenově je to už naprostá blbost, protože potom ty dotace postrádají smysl
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    konečně pořádný truck pro rednecky :D

    https://edition.cnn.com/2022/01/05/business/chevrolet-silverado-electric/index.html

    ale začínat to bude na $100k, až pozdějc nabídnou i osekanou verzi za $40k

    400 mil dojezd (o sto víc než F150), 664 koní, 10 tisíc liber towing capacity, později bude výkonnější model s až 20 000
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    a tusite nekdo, jak se ten ekvivalent bude vybirat? dostane kazdej ev prirazenej nejak ice model jako referenci? :)
    nebo to bude na posuzeni urednika?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Obávám se, že ekvivalent Modelu 3 je BMW řady 3. Takže dostaneš tak kilo, a spíš ani to ne.

    Což na druhou stranu dává smysl právě z toho ohledu, o kterým jsem mluvil. Drahý auta už jsou na elektriku srovnatelný nebo levnější než benzínový.

    Zato když si koupíš Dacii Spring, kde ekvivalentem je nejspíš Sandero ve verzi "již od", tak ti ta dotace může to auto fakt signifikantně zlevnit...
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: V kontextu COMODOR_FALKON:

    Prostě je jedno jestli je to nějaký low-end nebo hi-end model v danou chvíli dotyčná fabrika používá tu a tu technologii a vše bude stejné. Nejde o to, že by mohli na horší technologii výroby ušetřit u low-end modelů. Naopak použití stejné technologie dokáže ušetřit.
    Tak to prostě je.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Open EV Charts
    https://open-ev-charts.org/#all-metrics:CH

    Švýcarsko v prosinci 23,8% BEV + PHEV

    Blowup bude asi poslední co si EV pořídí :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Vůbec nechápu, co jsi se tím snažil vyjádřit, hlavně v jakém bizarním významu je zde použito slovo "verze"…

    Nicméně v reálném světě se slovo "verze" používá pro odlišení drobných změn v rámci jednoho výrobku…

    A telefony se občas vyrábí ve 2 verzích - dělá to Samsung, dělají to čínští výrobci - jeden s horším chipsetem, jeden s lepším…

    Třeba jsem dodatečně včera zjistil, že displej ke kontroléru od HTC se vyráběl i v "čínské verzi" s 28nm architekturou…
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    COMODOR_FALKON: ekvivalent TM3 bude asi Superb*, takže 800k? Čili rozdíl 500, příspěvek 300, takže za mego :)

    *BOBASH mě rád opraví :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Mercedes’ newest electric car comes with thin-film solar cells on the roof – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2022/01/05/mercedes-newest-electric-car-comes-with-thin-film-solar-cells-on-the-roof/
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Byly, ale to se zas pokoušíš přesměrovat někam co netvrdím. Pokud vyrobí nějakou verzi telefonu, bude stejná pro low-end verze tak jako pro ten nejzadupanější hi-end
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIKDAS: Tak teoreticky mám (pozastavený) živnosťák od roku 2006, takže podmínku 2 let bych asi splňenou měl…

    Takže pokud bych si ho obnovil, změnil trvalé bydliště na chalupu a koupil si TM3 za ~1,3 míče s tím, že tím nahrazuji svého Swiftíka v hodnotě ~40k, tak mi stát přispěje ~760k ?
    Tj. by mne TM3 vyšel na cca 504k ?

    Hádám, že reálně to takhle super nebude…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: To se právě mýlíš… Ty čipy tu v době výroby těch telefonů normálně dostupné byly – ale pro telefony už byly příliš velké a příliš pomalé, takže se všichni posunuli k modernější technologii (v takovém míře, v jaké to peněženky zákazníků snesly) a na automotiv tím pádem zbylo víc čipů, což tehdy umožnilo další růst výroby i navzdory tomu, že se produkce těhle čipů nezvyšovala…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam