• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Ano, ten úplně nejlepší, protože tomu autu dává fakt hodně zabrat - cca 5000 km týdně – což je extrémní zátěž, které běžný řidič svoje auto reálně nevystaví…

    Tvůj problém je hlavn v tom, že žiješ v zajetí svých fantasmagorií, které jsou úplně mimo realitu, ale Ty je přijímáš jako platné...
    Pak tu čteme například výblitek o jakési "nevypočitatelnosti smrti", se kterou by EV údajně – v Tvých bludech – měly mít problém…

    Stejně tak tu čteme Tvé výblitky "o extrémní ceně baterie" kterou se údajně nevyplatí vyměnit poté, co po těch cca 20-30 letech doslouží…
    Výblitek je to proto, že jednak by se to vyplatilo určitě i dřív, či stě kvůli morálnímu zastarávání…
    Třeba takové baterie 18650 - podívejme se na ně pohledem energie a maloobchodních cen:

    High-tech 2010: 8,14 Wh (3,7V, 2200 mAh, LG) a cena byla $6.95 - $6.26(100+ ks) za článek. Tj. tehdy cca 134 – 121 Kč, resp. po zohlednění inflace cca 166 – 150 Kč v dnešních cenách
    Cena v 2022: €3.95 – €3.00(8+ ks) za článek. Tj. cca 96 – 73 Kč

    High-tech 2021: 12,95 Wh (3,7V, 3500 mAh, LG) a cena okolo 78 Kč za článek.

    Tj. pokud by sis v roce 2010 postavil TrabiEV s Baterií 20 kWh a ta přestala po 11 letech právě teď fungovat, tak by to finančně srovnané vypadalo asi takhle:
    Original 20 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 2457*150 = 368.550,- Kč
    New2022 20 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 2457*73 = 179.361,- Kč
    (taky by šlo jen detekovat a nahradit vadné články v původní baterce)
    Refresh 20 kWh pack (1544 čánků / ~25,5 dm3) = 1544*78 = 120.432,- Kč
    Booster_50% 31,8 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 191.646,- Kč

    Reálně by ale bylo spíš lepší použít levnější LFP články, třeba od CATL s 992 Ah (3,2V, 302 Ah) za $125 za článek, tj. 2.692,25 Kč
    NextGEn LFP 19,8 kWh pack (20 čánků / 50,5 dm3) = 20*2.692,25 = 53.845,- Kč
    A s horšíma LFP článkama by to mohlo vyjít i na půlku ceny – akorát pak by to chtělo asi dost velkej kufr…

    Jinými slovy, stejnou baterii do hypotetického TrabiEV, co stála ~370k, lze o 11 let později pořídit za ~54k… (a bude nejspíš i o dost menší)
    Takže baterku lze o 11 let později buď repasovat, nebo koupit fungl novou za 1/7 ceny té původní, ale vždy se najde nějakdo v zajetí svých vlastních fantasmagorií, co bude blábolit cosi o "extrémních cenách" baterií…
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    CUKI: Rekonstrukce battery packů se už dělají, za pár let to bude úplně normální business, jako je dneska třeba repase turba.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasně to je dobrej referenční vzorek :-)
    Je ti jasné že já nenarážím na malou životnost těch částí ale na nevypočitatelnost smrti vs. cena náhrady, kterou pak nemáš kde dál použít?
    Prostě když budeš mít auto za zbytkovou hodnotu několik desítek tisíc auto se často nevyplatí opravit pro extrémní cenu té baterie, která na rozdíl od ostatních dílů běžných fosilních aut není možná sehnat jinde než u výrobce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Díky Tesle MS, se kterou Hansjörg von Gemmingen najezdil už 1.500.000 km, víme, že up-to-date BMS udrží baterii v rozumné kondici cca 700k km.
    A že spíš jsou problém motory, kdy ty modernější vydrží cca 300-400k km

    Ale pokud chceš levnou a odolnou baterii, co bude mít sice menší dojezd, ale je skoro nehořlavá a udrží si 80+% kapacitu dalších 20 let, jdi do LFP…
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    Nepořizoval si někdo z místních wallbox na dotaci? Měl bych pár dotazů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čína BEV + PHEV + FCEV

    dle předchozích let je poměr BEV:PHEV 2 až 3:1

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jako na modelu S by mela Tesla rozhodne zamakat YT je plnej videí o tom jak to auto nejde ani otevřít :)))
    2022 Tesla Plaid Update: Main Drive Unit needs to be replaced..
    https://www.youtube.com/watch?v=g1MPORfj8gw
    CUKI
    CUKI --- ---
    TOMBRIDER: Nevím kdo to je, ale ty repase pravě vycházej strašně draho. Většinou je repase u výrobku kde nemáš moc jistotu jak dlouho s tebou bude finančně nesmyslná. To se vyplatí někde kde ten akumulátor je minoritní cena spotřebiče, ne naopak.

    GOR: Motor od auta jsem nikdy převíjet nenechal, několikrát trafo, proto že to bylo nutný. Cena je dost děsivá. Některé věci protože na to potřebuješ speciální kopyto se rozumně udělat nedají, což čekám právě u těchto motorů. Ale nemusí to být taková trága jako ta baterie. Tam vidím největší slabinu. Obojí je dost zbytečné (stačil by nějaký standard) a nesmyslné pro udržitelnost. Ale na tu reálně nikdo nehraje důležitý je zisk.
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Hlavne ta uhelna elektrarna malokdy bezi studena a s ohledem na kontinualni mereni z ni nikdo nevymontuje ani odsireni ani deNOx ;-)

    CUKI: Hele, previnout elektromotor neni buhvijaka veda, notabene kdyz ma jen statorovy vinuti. Zeptej se v nejblizsim DP, DKV, ŽOS nebo DPOV.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Už teď je bambilion firem co se živí jen repasem akumulátorů do elektrokol, nářadí atd.
    Většinou nabídnou i větší kapacitu do stejného obalu.
    S tím jak překotně se vyvíjí tímhle směrem automobilismus. Vůbec nemám obavu že tímhle směrem by nikdo nepodnikal. Obvzláště když vidím Riche Benoit, jak se už teď zcela bezostyšně hrabe v Tesla battery packs, jako by se nechumelilo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nedáš několikset tisíc za novou, koupíš použitou z jinýho auta.

    Stejně jako když ti odejde řídící jednotka ve 20 let starým BMW nebo Mercedesu (což jsou poměrně běžný auta i mezi "chudým lidem"), tak nepůjdeš do BMW nebo Mercedesu, kde stojí 80 tisíc, ale koupíš jí za dva litry na vrakáči.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: To je nějaká domnělá životnost baterie co se jí nestane nic jiného. Navíc to není žádný náhodný vzorek. Jenže si představ i ty dnešní auta za 15let (a pořád to není vzorek napříč trhem) jak budou vypadat za těch 15let. Nejde o to že by se ve velkém s nějakou zbytkovou kapacitou nedožili, to vůbec tvrdit nechci, ale pořád bude velká část těch které prostě odejdou. No a u klasického spalovacího auta, můžeš relativně levně vyměnit jakýkoliv díl. Ale ta baterie bude stát furt majlant a bude (je) atypická.
    Prostě představ si běžné auto někde v obci na dojíždění pár km do práce a max jednou ročně na dovolenou. Několikrát ročně max 200km za rodiči. To auto které má cenu třeba 50k. Žádnej vrak na popojíždění to stačí ale má v prdeli baterii. Dáš klidně i několikset tisíc za novou? Protože se prostě už nevyplatí je dělat? To asi smysl nedává, že?

    Jako žiju na celkem lukrativním místě. Tedy žádný konec světa, ale když si obejdu okolí. Tohle je furt majoritní použití aut. Tyhle auta bez nějakého standardu budou na trhu za 15let chybět.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Zivotnost baterii je dobre overena. Jsou tu elektroauta z roku 2007, jsou tu Tesly z roku 2011. Jsou tu homologace kde se cykly resi a testuji. 300k km daj vsechny soucasny znackovy baterrypacky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Když se spálí vinutí, tak se vymění motor. Buďto za originální drahej, nebo za aftermarket, pokud tou dobou už bude, nebo za díl z vrakáče.

    Ano, originální díly na Teslu jsou drahý.

    Ale to je tím, že Tesly jsou drahý auta. Spousta lidí ale s rozumnýma nákladama provozuje auta, který původně stály miliony a originální díly tolik stojej furt. Ostatně kdybych svýho Jaguara servisoval v originálním servisu, tak, kromě toho, že by tam na něm nedokázali udělat nic, protože už to neuměj, by první větší servis stál víc než to auto.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: jenže ty pořád operuješ nějakou domnělou životností většiny článků a autě kde prakticky není nic co by se po...

    Stačí spálit vinutí a nemusí se oprava v budoucnu vůbec vyplatit a nebo cokoli jiného. O tom jak často se v Tesle mění baterie jsem už něco přečetl, co na tom že je to v rámci záruky. Pokud operuješ výměnou vozového parku za jiný tohle tě prostě musí zajímat. Když počítáš že to nedáš ani za 15let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Kup si Teslu s LFP bateriema, až je tu budou prodávat. Ty jsou sice obecně trochu víc nahovno (horší dojezd a tak), ale nevadí jim ani drsnější zacházení při nabíjení a vydrží dlouho, snad by měly vydržet o hodně víc než normální Li-ion. A budou o dost levnější.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: I to by stačilo.
    Kdyby mi dal někdo záruku na to píšeš že všechno je tak super a nic se nesere tak si to auto koupim taky :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No už dnešní baterky vydrží 300 000 km s rozumnou ztrátou kapacity (10%), zanedlouho budou nejspíš baterky co vydrží milion. Takže zvlášť vzhledem k tomu, že starší auta mají obvykle lidi, co jezdí míň, spousta dnešních elektromobilů bude nejspíš za 20 let ještě jezdit.

    A standard nikdy nebude, maximálně napříč jedním koncernem, nebo spolupracujícíma.

    Nebude ze stejnýho důvodu, proč dneska neexistuje jen jeden čtyřválec 2.0 turbo, přestože je to asi nejčastější motorizace aut po celým světě a všech těch asi 10 takovejch motorů na trhu je ve výsledku úplně stejnejch.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: s náhradními díly? Jsem zvědav jak bude fungovat aftermarket baterií do Tesly a pod. Prostě to auto odepíšeš, protože se to už nevyplatí. Až bude nějký standard, tak tu baterii dáš prostě jinam.

    Tak 15 let je za mě dobrý. Navíc pokud vyměníš polovičku aut odstraníš třeba 90% emisí...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Stejně nevyměníš vozovej park za míň jak třeba 15 let, i kdybys najednou přešel čistě na výrobu EV. A to najednou nepřejdeš, protože modelový cykly, vývoj a logistický řetězce.

    A s čím by jako dnešní auta měly být nekompatibilní?
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: s tím souhlas v těch městech a dolících to dává velký smysl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam