• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Exactly!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: 5x denně nabíjení by bylo 1 500 km při dnešních průměrných baterkách, v něčem jako Enyaq. S baterkou, jaký budou normální za 5-10 let, bys musel za ten den najet tak 2 500 – 5 000 km.

    Což ani nejde.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    CUKI: 5x denne na kafe? Ty denne pravidelne ujedes 1500km? To ti najedou maximalne shared taxiky. A pokud jo, tak kafe co 300km te fakt nevytrhne, potrebujes si za tech 15 hodin rizeni odpocinout.
    CUKI
    CUKI --- ---
    FEDAJKIN: Tohle prostě přijde až těch aut bude víc a nebo to někdo bude uměle tlačit v době kdy to ještě nemá smysl jen proto aby měl náskok před konkurencí a vytvořil nějaký standard.
    Taky byla doba kdy si nikdo neuměl představit tužkovou baterii. Její velikost je prostě standard, který je dlouhodobě trvalý a umožnil několikerou změnu technologií.
    Ten swap má výhodu nejen v rychlosti dobytí, ale právě v tom standardu, který umožní snadnou výměnu baterie. nemusíš se bát pořídit si novou baterii do auta které kupuješ z druhé ruky a nevíš jestli to za to stojí, protože ji můžeš použít kdekoli jinde. Nebo si naopak koupíš nové auto ale baterii využiješ z toho starého...
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    ROMANET: Jenže Zoe nepodporuje battery swap, tu baterku z toho musí vysekat mechanik a rozhodně to netrvá pár minut. Bez battery as a service ti kupovat auto bez baterky nedává žádný smysl, resp je to prostě baterka na leasing maskovaná za fejk BaaS.

    Jasně, a já před 15 lety neznal nikoho kdo by chtěl iPhone a před 5 lety nikoho kdo by chtěl EV. Čímz neprirovnavam BaaS/swap k iPhonu, jen upozorňuji, že argument nikoho neznám je zcela nesmyslný.

    Neznáš nikoho protože si to nikdo neumí představit, je to plné domněnek a hlavně nikdo si to v Evropě reálně nezkusil. Třeba v Číně jen Nio udělalo už 5mio battery swapů.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Naopak, kdo si nemůže dovolit šíleně drahou baterku tak platit nájem 1000 Kč měsíčně je pro něj lákavá volba.
    Nebo si prostě do toho auta koupíš svojí baterku, rozhodně bude levnější/kvalitnější než před pěti lety.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    zajímavý
    Don't Buy A Tesla Powerwall, Buy A Truck!
    https://www.youtube.com/watch?v=ATAFIoXTEe8&ab_channel=EngineeringExplained
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Jenomže tím, že baterka není tvoje, je potom auto z druhý ruky skoro neprodejný – lidi co kupujou ojetiny si ten nájem většinou spíš nemůžou dovolit. Co se "ztratí" v ceně novýho auta, v ceně ojetiny už je nesmysl.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    FEDAJKIN: nikoho takovýho neznám, co by chtěl swap.


    FEDAJKIN: tak renault zoe jak píše kolega se na řadě trhů prodával bez baterky, v německu to pak nabízeli i další výrobci. proto taky na mobile.de řešíš, jestli má auto baterku vlastní nebo v nájmu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    ROMANET: No to vůbec žejo, lidi co si kupují EV tak to nedělají proto, že milují stát půl hodiny u chargeru, taky chtějí mít možnost mít to rychle vyřešený.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Renault Zoe
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    ROMANET: Můžeš uvest příklad? Neznám jednou evropskou automobilku co by to měla. Možná máš na mysli spíš ten fejk BaaS model co teď tlačí VW, že jakože si koupíš auto bez baterky a tu si pronajimas, ale ve skutečnosti je to jen baterka na leasing. To ale úplně postrádá tu smysl a výhody BaaS.

    Předpokládám že ty co to teď provozují to mají spočítané, aby jim to na balance sheets vycházelo, takže o to se nebojím.

    To vůbec právě. Tím že ta baterka není tvoje, tak je ti jedno jakou dostaneš +-5% neřeší. Nezapomeň, že ty žádnou baterku nevlastnis. Pokud by ses hodně bál když pojedeš někam daleko, můžeš si vždy swapnout větší baterku, místo standartní 90kwh třeba 120kwh
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    kdo potřebuje za pár minut plnou baterku, tak ten si pořídí spalovací auto.

    sám za sebe si neumím představit, že bych swap chtěl využívat. na dlouhých cestách jsem za pauzy rád a spíš si vyčítám, že je nedělám. chápu, že když jeden někdo přes noc do chorvatska a dva se střídají za volantem, tak se swap hodí, ale pořád myslím, že to je tak drahá sranda, že je lepší si půjčit naftový auto. a to říkám jako fanoušek EV.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    FEDAJKIN: jo, ale moc tomu nevěřim.

    i v evropě byl v mnoha zemích standard, že si kupuješ EV bez baterky a tu si pronajímáš. auto máš levnější, platíš za baterku.

    jenže ten swap vyžaduje prostě zásobu dalších baterek, který v podstatě musíš platit ty. pokud baterka zastarává a ty budeš chtít swapovat lepší a lepší, někdo musí zaplatit ty ztráty...

    a u swapu taky nemá výhodu ten, kdo se k baterce chová krásně, a chování k baterce je základ její životnosti.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    FEDAJKIN: *smysl
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    ROMANET: Připomenu pár argumentů, proč by se swap mohl uchytit

    - můžeš koupit auto bez baterky - rázem o 30% levnější auto
    - baterka rychle zastarává, když ale po pár letech prodáváš na bazaru auto bez baterky, neneni tam moc co by ztrácelo hodnotu - plechy drží, sw se aktualizuje na nejnovější každý den
    - Čína swap brutálně tlačí (Nio aktuálně 800 swap stations, cíl 5000 v 2025, to samé Geely, aktuálně do hry vstoupil i CATL což je asi největší váha. Funguje tam i proto, že dobíjecí infrastruktura je v Číně v dezolátním stavu
    - nedivil bych se, kdyby na některých trzích se swap prosadil a začal fungovat protože byl na sílu prosazen Čínou
    - ekonomický to dává u komerčních vozidel, firemních flotil, taxi/ridehailing služeb kde máš nějakou standardizaci
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    všiml jsem si, že na nyxu je debata o elektromobilech. čekal jsem debatu ve smyslu "kolego, máš chybu ve vzorečku, ztráty vychází o tři procenta více" "děkuji kolego, efektivita elektromobilu je tedy nižší, stále ale myslím dává smysl" "ano, v řadě případů, ano"

    a tady vidím takový maso...


    a ad flame níže

    vyměnitelný baterky byly téma před dekádou. nabíječek bylo málo, nabíječky byly pomalý, auta měla malý a drahý baterie a ty se dokázaly nabíjet jen pomalu. výměna tak vypadala jako dobrej nápad. už dnes se auta nabíjí 100kw+ a nabíječek jsou hromady a v dalších letech to bude ještě rozšířenější a dostupnější a baterie budou levnější, že to nedává moc smyslu.


    výměna baterií

    výhody - teoreticky rychlejší "naplnění"

    nevýhody - je třeba vytvořit síť výměnných stanic (kde budou?), v každé bude muset být vždy dostatek nabitých baterií od každého používaného typu. ta služba bude neúměrně drahá.


    dneska to člověk píchne do 150 kw nabíječky, skočí si jen na záchod, koupí si kolu a může valit dál. navíc nabíječky lidé potřebují pořád méně a méně díky většímu a většímu dojezdu. když byl dojezd 130 km s ekojízdou a nabíječka jedna každých 100 km je úplně jiná motivace řešit výměnu baterie než když je dojezd 300 dálničních rychlostí a nabíječka každých 10 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Meleš hovna. Pa.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Kdbybych měl tak nízkou úroveň jako ty mohl bych o tobě napsat totéž. Poslední řádek je v tomto ohledu něco za co se mohu podepsal.

    Pokud v těch věcech nevidíš rozdíl, jen to tvrzení podtrhuješ. Čas je jistota která ukáže co je více konkurence schopné řešení do té doby je pro mě zbytečné reagovat, protože to nemá cenu. Vše je tu pěkně popsáno a je to dohledatelné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam