• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    kdo potřebuje za pár minut plnou baterku, tak ten si pořídí spalovací auto.

    sám za sebe si neumím představit, že bych swap chtěl využívat. na dlouhých cestách jsem za pauzy rád a spíš si vyčítám, že je nedělám. chápu, že když jeden někdo přes noc do chorvatska a dva se střídají za volantem, tak se swap hodí, ale pořád myslím, že to je tak drahá sranda, že je lepší si půjčit naftový auto. a to říkám jako fanoušek EV.
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    FEDAJKIN: jo, ale moc tomu nevěřim.

    i v evropě byl v mnoha zemích standard, že si kupuješ EV bez baterky a tu si pronajímáš. auto máš levnější, platíš za baterku.

    jenže ten swap vyžaduje prostě zásobu dalších baterek, který v podstatě musíš platit ty. pokud baterka zastarává a ty budeš chtít swapovat lepší a lepší, někdo musí zaplatit ty ztráty...

    a u swapu taky nemá výhodu ten, kdo se k baterce chová krásně, a chování k baterce je základ její životnosti.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    FEDAJKIN: *smysl
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    ROMANET: Připomenu pár argumentů, proč by se swap mohl uchytit

    - můžeš koupit auto bez baterky - rázem o 30% levnější auto
    - baterka rychle zastarává, když ale po pár letech prodáváš na bazaru auto bez baterky, neneni tam moc co by ztrácelo hodnotu - plechy drží, sw se aktualizuje na nejnovější každý den
    - Čína swap brutálně tlačí (Nio aktuálně 800 swap stations, cíl 5000 v 2025, to samé Geely, aktuálně do hry vstoupil i CATL což je asi největší váha. Funguje tam i proto, že dobíjecí infrastruktura je v Číně v dezolátním stavu
    - nedivil bych se, kdyby na některých trzích se swap prosadil a začal fungovat protože byl na sílu prosazen Čínou
    - ekonomický to dává u komerčních vozidel, firemních flotil, taxi/ridehailing služeb kde máš nějakou standardizaci
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    všiml jsem si, že na nyxu je debata o elektromobilech. čekal jsem debatu ve smyslu "kolego, máš chybu ve vzorečku, ztráty vychází o tři procenta více" "děkuji kolego, efektivita elektromobilu je tedy nižší, stále ale myslím dává smysl" "ano, v řadě případů, ano"

    a tady vidím takový maso...


    a ad flame níže

    vyměnitelný baterky byly téma před dekádou. nabíječek bylo málo, nabíječky byly pomalý, auta měla malý a drahý baterie a ty se dokázaly nabíjet jen pomalu. výměna tak vypadala jako dobrej nápad. už dnes se auta nabíjí 100kw+ a nabíječek jsou hromady a v dalších letech to bude ještě rozšířenější a dostupnější a baterie budou levnější, že to nedává moc smyslu.


    výměna baterií

    výhody - teoreticky rychlejší "naplnění"

    nevýhody - je třeba vytvořit síť výměnných stanic (kde budou?), v každé bude muset být vždy dostatek nabitých baterií od každého používaného typu. ta služba bude neúměrně drahá.


    dneska to člověk píchne do 150 kw nabíječky, skočí si jen na záchod, koupí si kolu a může valit dál. navíc nabíječky lidé potřebují pořád méně a méně díky většímu a většímu dojezdu. když byl dojezd 130 km s ekojízdou a nabíječka jedna každých 100 km je úplně jiná motivace řešit výměnu baterie než když je dojezd 300 dálničních rychlostí a nabíječka každých 10 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Meleš hovna. Pa.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Kdbybych měl tak nízkou úroveň jako ty mohl bych o tobě napsat totéž. Poslední řádek je v tomto ohledu něco za co se mohu podepsal.

    Pokud v těch věcech nevidíš rozdíl, jen to tvrzení podtrhuješ. Čas je jistota která ukáže co je více konkurence schopné řešení do té doby je pro mě zbytečné reagovat, protože to nemá cenu. Vše je tu pěkně popsáno a je to dohledatelné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Kdybys nebyl úplnej idiot, tak by ti došlo, že mezi měničkou na baterky a nabíjecí stanicí s úložištěm ze starých baterek není žádnej rozdíl v možnosti využít lokální zdroje obnovitelný energie tehdy, když jsou k dispozici, ale zato je obrovskej rozdíl v tom, že ta druhá varianta potřebuje míň baterek, míň místa, míň šíleně náročný technologie (dvě robotický ruce, my ass) a je nesrovnatelně levnější.

    A žádný "víc user friendly" řešení než je baterie v podlaze nikdy existovat nebude, protože kvůli takový kokotině jako je výměna baterek nikdo nebude dělat auta úplně jiný a mnohem horší. Důvody, proč by to auto pak nefungovalo, ti vysvětlovat nebudu, protože jsi moc blbej na to, abys to pochopil.

    K celýmu zbytku a i předem ke všemu, co dalšího napíšeš:

    JSI IDIOT, MELEŠ HOVNA A PŘESTÁVÁM NA TEBE REAGOVAT.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: chápu, svět se řítí do záhuby, a aby byl zachráněn, tak se Cuki musí k expertíze na stavebnictví, kemperství a elektromobiltu ještě stát internetovým odborníkem na transformaci energetiky... hele nechceš se držet aspoň tématu tohodle klubu, stejně ho zvládáš úspěšně rozesrat i bez offtopicu? Pokud ne, to co hledáš je tady, tak vzhůru za destrukcí dalšího auditka:

    [ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE]
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: do ignoru to nepomáhá, zkoušel jsem to v konferenci o iphonech. Pak jen vidíš odpovědi na neviditelné příspěvky jednoho pošuka. :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: To že si neumíš dát věci do souvislostí, neznamená že je to nonsence :-)

    To je jako kdyby na světě byly na světě poslední zásoby ropy na několik měsíců. A vývojáři aut by dumali nad tím, jak zvětšit výkon spalovacího motoru, protože benzínek je přeci dost.

    Uhlíková neutralita přesně tohle dělá a elektromobility se to velmi silně dotýká. Pro vývoj je to naprostostěžejní téma.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: nechoď, to by byla škoda, můžeš si ho dát do ignoru. A já slibuji, že už k němu budu mlčet :) Stejně je to pořád dokola...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: no, jestli to nebude tím, že seš tady s transformací elektrický sítě dost offtopic a i když se topicu držíš, tak zvládneš vyprodukovat takový kvanta nonsenců, že už to nikoho nebaví a řešit to s tebou nechce.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Na tomhle to ale nestojí. Uniká ti hlavní myšlenka.
    Nejde o to co je uživatelsky jednodušší, ale co je udržitelné. Tedy jakou energií budeš nabíjet.
    Složitější to je, ale rozebírat podvozek auta nemusíš pokud o tom někdo bude přemýšlet. To že se Tesle návrh (dosti nedotažený a hlavně v nevhodnou dobu) neujal, neznaená že to nemá smysl.

    Behem deseti let tu á být více než 1,5 miliardy automobilů a každý rok se jich vyrobí více než 100 milionů. V těchto číslech naše stávající energetická síť bude muset naprosto přehodnodtit své pořadavky.

    Jenže u někoho tato problematika končí v tom, že je potřeba pouze k té nabíjecí stanici přivést dostatečně silný kabel s poslední TS. Ale ono je potřeba předělat celý koncept a hlavně tarifikaci.

    V tuto chvíli jsou obnovitelné zdroje dotovány prostě paušálně, ale to nebude v budoucnosti možné a hlavně smyslupné.

    No a pak je to taky o potřebě mnohem nižšího množštví samotných článků, kterých je přiznejme si velký nedostatek.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Opět se ptám: tato skupina se zvrhla ve skupinu vyvracející CUKIho bláboly, nic jiného tady není.
    Jsou tyto možnosti:
    - správce vykopne CUKIho
    - přestaneme na něj reagovat
    - nebo odejdu a nejspíš nebudu sám
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Cuki a jeho vesmír, kde je rychlejší a levnější rozebrat autu podvozek, vysypat z něj 200kg baterií a narvat tam nový, než ho připojit na kabel od nabíječky...
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: No a já tvrdím, že tedy půjčit si na prodloužení dojezdu baterii 50x do roka bude stát mnohem méně než jí vlastnit tedy dalších asi 80kWh zbytečně na víc
    A přesně jak píšeš, největší položka bude držení, ale ty ji budeš potřebovat jen na tu cestu. Pokud jsi takový milovník dlouhé jízdy tak jich v tom autě budeš mít víc, klidně i 4 moduly. Tedy znovu a pro tebe opakovaně nic držet nebudeš, protože ji vyměníš za tu co tam máš. Chápeš to?

    Pronájem nebude ve velké většině dražší než osobní vlastnictví, protože ty ji nebudeš potřebovat stále, 50x do roka je nic.
    Ten jeden modul baterie bude vážit asi 100Kg v současné době. Ta hmotnost se bude pravděpodobně časem snižovat. A nebo se bude zbyšovat dojezd. Tedy na jednu komoru budeš zvyšovat dojezd.

    Tyhle průměry si strč někam. To že žiješ někde n obláčku ty neznamená že tak žije polovina ČR.


    BOBASH: Ne každý touží si dát 5x za den kafe někde v nějakem betonovém ....

    Ty baterie se nebudou nabíjet najednou. Ale postupně jak je v možnostíl lokálních obnovitelných zdrojů. To je na tom to úžasné. Ale na to aby jsi to viděl jsi strašně zabedněný.

    Každá taková stanice bude mít pás a dvě robotizované ruce. Nic převratného, vzlášť pokud těch identických stanic budou desetitisíce...

    "A touhle kokotinou budeš konkurovat nabíjecí stanici, kam přijedu, píchnu do auta kabel a jdu na 20 minut na kafe, zatímco se mi moje baterka normálně nabije proudem, kterej klidně může bejt uloženej z předchozího odpoledne kdy svítilo sluníčko nebo z večera kdy foukalo"

    Ty jsi furt děsně zaseklej na tom že jsme schopni za rozumné prostředky vyřešit takovouto energetickou sít a hlavně zajistit její nabíjení "zelenou" energií. Ale to by šlo jen v případě, že těch baterií bude v oběhu DESETINÁSOBEK tomu říkám úsporné řešení když se to celé točí kolem omezeného počtu baterií


    BOBASH: Tohle řešení není srovna user friendly ale to jsi asi sám doufám pochopil. To celé mohlo být uděláno úplně jinak. Ale ne v době kdy tyhle auta vyvíjeli, protože v tuto dobu je pattery swap nesmysl. Jak jsem psal ta doba přijde až té elektromobility bude více.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Super video. Kdybyste se někdo zajímali o pokračování, je tady: https://www.youtube.com/watch?v=sH2bVWbsKWQ&t=3s

    Já na to koukal jen abych zjistil, kolik stála oprava:
    1. Cena obdobné, ale nepoškozené Tesly S je $30k
    2. Tuhle koupil za $10k
    3. Oprava baterie vyšla na $5k (+$1k za čelní sklo atd.)
    4. Zákazník má v plánu opravené auto prodat za $30k
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Ale jinak samozřejmě měnit baterky doma je v pohodě. Všichni kromě zfetovanejch hipstrů totiž mají doma naprosto běžně čtyřsloupovej zvedák a elektrickej paleťák s nosností tunu.

    S tím to dokonce možná vyměníš i sám.

    Tesla Model S Main Battery Repair | Gruber Motors
    https://www.youtube.com/watch?v=F-B_8oMZNeI
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Hlavně ta baterka je a vždycky bude pod autem. Takže to auto musíš zvednout.

    V současnosti bych tipoval výměnu baterky tak na půl dne práce 2-3 profi mechaniků.

    Když by se to hodně zjednodušilo, tak půl hodiny práce dvou.

    Nebo nějaká šílená automatizace. Naprosto si nedokážu představit, jak by asi někdo měl doma zastrkávat pod auto metrákovou baterii a připojovat jí k 800V rozvodům...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam