• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Takovýchto řešení blízko k reálnému nasazení je stovky.
    Prakticky každý nový fungující postup u elektrolitu, nebo katod i anod, se automaticky zkouší u všech ostatních řešení. V praxi se nepodaří využít ani zlomky promile.
    Některé z nich jsou odsouzeny už počáteční nízkou účinností a nebo životností. I tak to má ale obrovský smysl. Tohle je obrovská brzda nějaké zásadní změny. Energii už vyrobit umíme, ale neumíme ji skladovat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Tohle není nic nového…
    Přesně proto mají čínské Tesly LFP baterie…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    90 Wh/kg není moc, ale pokud by to bylo fakt levné, tak jako úložiště to fakt fungovat může a může to vést k trendu "úložiště do každé domácnosti…
    …ale museli by to finalizovat fakt rychle, než přijdou sodíkové baterie…

    Přijde revoluční levná baterie z Česka? Vědci z Akademie věd k tomu mají blízko - EnergoZrouti.cz
    https://energozrouti.cz/z/prijde-revolucni-levna-baterie-z-ceska-vedci-z-akademie-ved-k-tomu-maji-blizko
    KEB
    KEB --- ---
    Argus: Přechod k elektromobilitě je ohrožen rostoucí cenou kovů pro baterie
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/argus-prechod-k-elektromobilite-ohrozen-rostouci-cenou-kovu-baterie
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Šídlo, v jednom rozhovoru, říkal, že se snaží dodržovat pravidlo 5i minut. Pokud ho něco vytočí a má potřebu reagovat na internetech, tak si dá 5 minut a pokud mu to i potom za to stojí, tak reaguje. Většinou stihne vychladnout a mávne nad tím rukou. :-)

    To je IMHO dobrý způsob.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jo, jdu si posypat hlavu popelem.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Hele, nesliboval jsi tady, že už na něj nebudeš reagovat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: 1 500 km není na 5x 30 minut nabíjení ani Enyaqem (velký auto, blbá aerodynamika, žádná extra velká baterka, pomalý nabíjení) v dálničním tempu. I tak ti bude stačit 4x30.

    S něčím, co je dneska špičkový (EQS, Lucid) to dáš i v dálničním tempu na dvě nabíjení a v mimodálničním (nebo když pojedeš po dálnici 110 km/h) na jedno nabíjení.

    Běžný auta za 10 let budou spíš odpovídat tomu Lucidu než tomu Enyaqu.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: já sem socka, tankem jezdit nehodlám. Jo a někdy těch 1500km dám, ale 5x 30minut (a v reálu to bude mnohem víc) by se mi do toho asi nehodilo :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Enyaq vyhral v Nizozemsku prodeje
    Netherlands: Plug-Ins Represent 30% Of New Cars Sold In 2021
    https://insideevs.com/news/562012/netherlands-plugin-car-sales-2021/
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    FEDAJKIN:

    já to rozdělím, pronájem baterky, která nejde vyndat je furt úspora v pořizovací ceně. (teoreticky)

    battery swap ještě upřesním

    byl jsem velký fanda better place a viděl jsem v tom budoucnost. ale to bylo v době, kdy byl swap jediná cesta, jak někam dojet.

    dneska tu motivaci nevidím. osobně si vzpomenu na jedinou situaci, kdybych to využil... vezl jsem děti na moravu na otočku a zpátky jsem vlastně jel s prázdnou baterií, byl jsem sám a unavenej. a vůbec mě nebavilo čekat, takže jsem jen docucnul, abych dojel někam dál. a do toho byla jedna nabíječka obsazená a další nefungovala. a prostě mě to tehdy všechno štvalo.

    na zahraničních cestách je mi to vlastně jedno, je to pauza a mnohdy nakonec dobiju víc, než jsem plánoval. prostě jdeš u hranic na covid testy, během toho dobiješ, pak si dáš někde pauzu na čůrání, pak větší pauzu na jídlo, pak nabíjíš u hotelu... prostě ani není příležitost swapovat.

    a co se týče lidí, o kterých jsem mluvil, že jsou k tomu skeptičtí, tak jsem vybíral jen ze skupiny majitelů elektroaut nebo fanoušků do nich. tedy ze skupiny, která ví, jaký to je s EV jezdí.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: hlavně za 20 let už nejspíš bude i sekundární trh s baterkama a servisy pro ojetiny, kde se budou měnit...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No spousta lidí, co dnes jezdí ojetinama, si reálně trojku měsíčně nemůže dovolit. Ojetý auto za kilo, který si koupí jednou za 5-10 let, si nějak dovolit můžou.

    Tihle lidi budou za 20 let jezdit dobitýma autama který se budou kolem tý "million-mile" baterky pomalu rozpadat, ale těch baterek už nejspíš bude tolik, že budou levný i s ní :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: To asi nikdo nerozporuje, Romanet ale mluvil o lidech co si to nemůžou dovolit. A pokud máš na výběr platit pár dolarů měsíčně nebo pár tisíc teď na dřevo který nemáš nebo prostě si je chceš "ušetřit", co si asi vybereš. Na čem asi vyrostli Providenty, Homecredity.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ROMANET: Funguje to i tuším s Ioniq 5, i když ten se neumí přímo napojit na barák.

    Ale jinak je F-150 Lightning naprosto geniální řešení spousty problémů, včetně toho využívání nestabilních zdrojů :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Pronajímat je vždycky dražší.

    A Enyaq s baterkou na 85% kapacity bude pořád použitelný auto za pár peněz. Pronájem nový baterky bude proti tomu prostě drahej.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Exactly!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: 5x denně nabíjení by bylo 1 500 km při dnešních průměrných baterkách, v něčem jako Enyaq. S baterkou, jaký budou normální za 5-10 let, bys musel za ten den najet tak 2 500 – 5 000 km.

    Což ani nejde.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    CUKI: 5x denne na kafe? Ty denne pravidelne ujedes 1500km? To ti najedou maximalne shared taxiky. A pokud jo, tak kafe co 300km te fakt nevytrhne, potrebujes si za tech 15 hodin rizeni odpocinout.
    CUKI
    CUKI --- ---
    FEDAJKIN: Tohle prostě přijde až těch aut bude víc a nebo to někdo bude uměle tlačit v době kdy to ještě nemá smysl jen proto aby měl náskok před konkurencí a vytvořil nějaký standard.
    Taky byla doba kdy si nikdo neuměl představit tužkovou baterii. Její velikost je prostě standard, který je dlouhodobě trvalý a umožnil několikerou změnu technologií.
    Ten swap má výhodu nejen v rychlosti dobytí, ale právě v tom standardu, který umožní snadnou výměnu baterie. nemusíš se bát pořídit si novou baterii do auta které kupuješ z druhé ruky a nevíš jestli to za to stojí, protože ji můžeš použít kdekoli jinde. Nebo si naopak koupíš nové auto ale baterii využiješ z toho starého...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam