• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CAL: Souhlasim. ID BUZZ byl jedno z mych nejvic ocekavanych aut a neco co si dokazu predstavit koupit. Pri cene mezi 40-50k EUR by to pri dobre baterce davalo smysl. Ale zatim vsechno co jsem o nem cetl je tragedie. A stale si myslim (jak uz jsem psal jinde) ze je to schvalne, ze ted klasicke automobilky nechteji vydat auto ktere je totalne vyresene, zcela vyuziva technologickych moznosti existujici platformy. Co by pak prodavaly v roce 2035. Tzn. IMHO se jedna o zamerne nedotazene vlastnosti, vlastnosti ktere prijdou v dalsich verzich a budou se davkovat dokavad to trh umozni (absence konkurence).

    Bylo to tak se spoustou technologickych vecich a temer nikdy to nebyl problem dostupnosti technologie, nebo nemoznosti to zlevnit jen usporami z rozsahu. Vzdycky to byla snaha mit umele vytvorenou skalu od obycejnych, lacinych a nedokonalych vyrobku (treba se stejnym bazalnim HW, ale nekterejma zablokovanejma funkcema) az po premiovou, vyresenou vec. Vzdycky chybel ten zlaty "stred" ve 2/3 rozptylu parametru = sweet point.

    A ted kdyz nastupuji elektromobily tak je potreba to hlavne skalovat v case.
    CAL
    CAL --- ---
    Nahromadilo se pár nových informací o ID BUZZ (už je sem nedávám po jedné, abych neotravoval). Budu zase hejtit, ale já to fakt dělám proto, že jsem se na Buzz hrozně těšil a přál si, aby to bylo dobré a o z toho pochází moje zahořklost. Třeba to lidem, co nebyli tak nahajpovaný bude připadat v pohodě auto.

    - Fotky interiéru 1. potvrdily, že řidič sedí tak daleko od čumáku, že třetí řada se do normální délky vejde horko těžko, což asi dělá flexibilní uchycení na lyžinách zbytečné, takže v Buzzu nejspíš buď nebudou vůbec nebo jen v dlouhé verzi. I bez třetí řady je ten kufr na busík nic moc, prostě čím dál víc je jasné, že Buzz bude prostě osobák s krabicovou karoserií, ne busík (k tomu se ještě vrátím). Proč obětovat aerodynamiku a dostat za to tak málo mi nedává smysl. 2. ukázaly ty dementní kapacitivní tlačítka které na ID řadě hejtujou úplně všichni ve všech recenzích. Jak ještě zhoršit dementní trend ovládání skrz dotykovou obrazovku? Odebrat obrazovku. Geniální. https://electrek.co/2022/01/27/leaked-peek-inside-the-new-vw-id-buzz-before-youre-supposed-to/

    - Vypadá to, že Buzz nebude mít frunk a jestli mě to mrzí, tak zdůvodnění mě přímo nasírá https://jalopnik.com/the-vw-id-buzz-doesnt-seem-to-have-a-frunk-but-thats-o-1848469919 Jasně, originální busík neměl frunk, protože tam prostě seděl řidič. Vymlouvat se na to u auta, kde řidič sedí někde na konci první půlky jeho délky, což je právě jeho zásadní nedstatek, je rétorický obrat hodný Cicera.

    - A včera a dnes nějaké zvěsti o ceně https://cleantechnica.com/2022/02/07/volkswagen-id-buzz-starts-at-around-60000-euros-yikes/ Kdysi se mluvilo o ceně 40k a to bylo zajímavé. 60k euro je skoro 70k dolarů, což je začáteční cena Rivianu, což je velmi zajímavé srovnání, protože jsem si uvědomil, že právě R1T má prakticky všechno, co si představím, když se řekne "elektrický nástupce busíku". Začíná to už u futuristického, ale kamarádského kukuče. To je to, co se mi na původním busíku líbí, ten kamarádský kukuč co zapadne do party hippíků. Kdybych měl tohle zadání vzít a dát mu futuristický šmrnc, je to Rivian, ne mrkání Buzze https://twitter.com/volkswagen/status/1489886516214054913 co mi připomíná hezky nalíčenou modelku, která možná právě začíná zlatokopecký flirt. Rivian je evidentně zábavné a dobrodružné auto a nedokážu si představit, že by se Buzz dal nějakou konfigurací přiblížit stejnému feelingu, co kdysi VW uměl s busíky fakt dobře https://www.youtube.com/watch?v=vT8dO5xXrz4 dál Rivian má přes svojí děsivou aerodynamiku a nevvýhody reálný dojezd přes 300 mílý o kterých si busík se svojí očekávanou 77kwh baterkou asi leda může nechat zdát a sliby 111kwh baterce asi vycházeli jen z údaje o teoretickém limitu MEB platformy. A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Nikdy v životě jsem nechápal pickupy, zvlášť americké a nikdy bych si nedokázal představit, že si nějaký koupím, takže to, že mi nějaký přijde lepší v každém ohledu mě přivádí k úžasu, čím a koho chce vlastně Buzz přesvědčit?
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    FEDAJKIN: Tesla taky boduje neb nemá posilovače řízení..."Tesla Inc decided to remove one of the two electronic control units included in the steering racks of some Model 3 and Model Y cars to meet fourth-quarter sales goals
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CUKI: COMODOR_FALKON:
    Tak asi proto prvně nepsali o jakej elektromobil se jednalo. Chtěli číňany skřípnout a po zaplacení držhubnýho pět oslavný písně, jinak si to vysvětlit nedokážu. Škoda, že dělaj damage celý elektromobilitě, protože ten prvotní článek už mi přišel tak z deseti zdrojů s posměšky: tak co, jak se ti mrzne? apod.

    Hlavě si na začátku zase kopnout do celý elektromobility: "na dálkové trasy se nehodí žádný elektromobil" - Co naplat, že s teslou long range, nebo Ioniq 5 by to zajeli za polovinu času, žejo.

    Velké odhalení: povedená čínská prvotina ukazuje budoucnost elektromobility - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/aiways-u5-elektromobil-cina.A220201_205511_automoto_fdv?zdroj=top
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Nabíjecí stanici :D
    CUKI
    CUKI --- ---
    WARBABY8: Někdo kdo jezdí Teslou a potřebuje svojí nabíjecí stanici, asi nebude bydlet v nějaké ruině.

    Nevím, že jsem byl někde mimo dodržování norem? Připomeneš se, není to zas nějaká tvá divoká interpretace?
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    BOBASH: Vláček už jsme v práci řešili pro jednu náklaďáky jedné nespecifikované severské automobilky jako proof-of-concept. Zásadní problém je v tom, že náklaďáky jezdí s různou hmotností a tedy různou brzdnou dráhou, takže pak stojíš před otázkou, jestli ten první má v nouzové situaci brzdit stejně, jako nejnaloženější náklaďák ve vláčku a potom jak se to bude v případě nehody řešit.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Schizofrenie u Toyoty jde do finální fáze - promuje dojezd u RAV4, který není ani PHEV

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KUWA HOŠI NÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ PROČ PROČ PRÓÓÓÓČ!
    Proč chcete řešit Cukiho fabulace a haluze o barákách v pátým auditku, dyk to nikam nevede, podívejte se jak domrdal ty čtyři předtím!
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CUKI: že ty si bereš do huby projektanty... Když jsme se bavili o elektroinstalaci, tak si byl úplně mimo a dodržování norem ti vůbec nic neříkalo.

    GOR: děkuji, že sis ho vzal, já už na něj nemám nervy. ;-)

    ADAM: záleží na tom, co v objektu je. Pokud máš dvougenerační dům, kde elektrikou děláš všechno, tak 32A může být i málo. Když máš novostavbu bungalov 3+1 s plynem a elektrikou jen svítíš a máš na spotřebiče tak 3x20A je i s rezervou...


    CUKI: 6kW se dává jako bivalentní zdroj do tepelných čerpadel a mě to přijde hodně málo... Né kažždej má luxusní novostavbu. Starý baráky mají úplně jiný parametry, ale to v tvym mikrosvětě asi řešit nemusíš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Když odhlédnu od tvého sarkasmu, tak vláček Lev4 autonomních aut na dálnici je realizovatelnej za poměrně krátkou dobu, protože dálnice je snadný a předvídatelný prostředí.

    Co je těžký je naučit autonomní auto, že nemá narážet do sloupů a zkoušet přejíždět lidi ve městě a podobně.

    Autonomní vláčky jedoucí efektivních 120 a auta, který řidičům předají vládu zase až po sjezdu z dálnice, jsou docela jednoduše udělatelná věc, na to už víceméně technologii máme.

    Auto, který si poradí s tím, že vidí po silnici jít babku ve fialovým kabátě před fialovou fasádou, přičemž tenhle odstín fialový žádný z jeho kolegů-aut nikdy nevidělo, a nevyřeší to poprvé přejetím babky, je problém na trochu jiný úrovni.

    Asi tak jako rozdíl mezi textovým editorem a AI co píše básničky.
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Který číslo konkrétně ti tam chybí? Já ti to za tebe dokonce i vypočítal...
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Takze misto vypoctu a cisel opet kecy, ze?
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: No za prvvé ten rozdíl na faktuře je už teď asi 300Kč, ale to sem plést nechci, protože pro někoho kdo dá mega za auto a dalších 100k za dobíjecí sloupek, to je vážně velká prkotina i když se to pravděpodobně brzy mnohonásobně prodraží. I kdž to bude litr, tak je to nic.

    Ale jen tak namátkou topení 6kWh odpovídá luxusní třígenerační novostavbě. A navíc ti prozradím jedno tajemství topení do toho výkonu vůbec počítat nemusíš, protože se dá ve špičkách odpojit.
    Elektromobil 200km to je cca něco přes 30kWh To dáš v noci spolehlivě i pod 3h i při přívodu 3x16A.
    Pokud nejsi zoufalec co musí kvůli drahé hypotéce a leasingu na Teslu pracovat od nevidim do nevidim, tak doma budeš minimálně 12h+ Tedy druhý den můžeš jet do práce třeba i do Bruselu :-D

    Proto píšu že tohle je nesmysl.
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Nj, jenze drobny rozdil tkvi v tom, ze kdyz Tva draha 1x mesicne bude nedisciplinovana, na fakture za elektrinu bude treba 100 CZK navrch, kdyz budes mit knopovej jistic, tak to muze vypadnout.

    Namatkou deska 7 kW trouba 3 kW, topeni 6 kW, to je 16 kW, tohle samo o sobe vychazi 3x24A, tj 3x25. Ano, nemusi se stat, ze ti pobezi vse jmenovane naraz, ale jsou i jine spotrebice, on i takovy herni pocitac umi cucnout 3A, nemluve o elektromobilu - kdyz prijedu se skoro prazdnou baterkou a dalsi den zase budu potrebovat jet treba 200 km, tak budu potrebovat nabit 30 kWh + ztraty, tak optimisticky 32 kWh, da mi to teda 12h nabijeni, bude-li to 3f, budu muset nabijet cca 3,9 A. Ono tech 3x16 bude mit velkej problem se selektivitou i u tepelny spouste, takze kdyz ti z jakyhokoli duvodu spadne zasuvkovej jistic, nejspis ti spadne i hlavni (ten uz navic muze mit nahrato od ostatni spotreby, tak to muze dopadnout tak, ze bude padat driv). A mozna je to ruzne na ruznych pobockach PDS, ale standardne se na jine nez Bckove hlavni jistice moc netvari.

    CUKI: Moh bys nam prosim napsat jen velmi zhrubaticky ty instalovane spotrebice v tom sidle za desitky milionu, co se upe v klidu vejdou do 3x16A?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: no pozor vycepovanou manzelku maju aj vlastnici FVE, aby vedela ze ma pracku pustat ked svieti slnko :) ale nie je to zasa nejaky velky handicap, ked sa z toho stane rutina, tak to clovek ani nevnima
    CUKI
    CUKI --- ---
    PSYCHO: Problém je v té rezervaci příkonu. Když pominu finanční rozdíl za větší jistič, který majitele opice asi vůbec netrápí, tak je zde hledisko právě té regulaci sítě (kvůli které se ta to platí). Tedy asi 550kč měsíčně dáš jen za velikost toho jističe (namísto 250Kč) i kdyby jsi měl elektriku vypnutou. U mě je to třeba asi 50% celkové ceny.
    Pro energetickou soustavu je ale ideální když je ta spotřeba co nejrovnoměrnější. To proto jsou dneska dvě sazby VT a NT, ale ty řeší (a ještě velmi špatně) pouze denní špičky, které jsou navíc docela dobře předvídatelné.

    Jenže dnešní doba bude potřebovat něco zcela jiného a stávající tarifní systém není možné napasovat na ekologické a i ekonomické fungování sítě.
    Dneska se lidi můžou po... jen kvůli mírnému zdražení energií, ale tohle je teprve začátek.
    S velkou pravděpodobností bude do pár let velmi odlišný systém, který bude rozdělovat tu zelenou a co2 energii velikým cenovým rozdílem a stejně tak bude mnohem zásadnější cena za rezervovaný příkon.
    Ale elektroprojektanty to nijak netankuje, protože oni to neplatí a když to patřičně naddimenzují budou mít méně práce.

    PSYCHO: Tedy není to vůbec prkotina pokud nejsi úplný ignorant.

    To bude zase mínusů :-D
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    Dik, takze prkotina.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PSYCHO: Za jistič jako takový platíš poplatek, který je u 3x32 asi o stopade za měsíc vyšší.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PSYCHO: Máš vyšší měsíční platbu za rezervovaný příkon (+ při instalaci se platí jednorázově za každý Amper), ale je to pár stovek...zajímavý to začíná být u větších instalací, třeba teď jsme instalovali 3x125, tam se jednorázově platilo 70 000kč
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam