• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Který číslo konkrétně ti tam chybí? Já ti to za tebe dokonce i vypočítal...
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Takze misto vypoctu a cisel opet kecy, ze?
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: No za prvvé ten rozdíl na faktuře je už teď asi 300Kč, ale to sem plést nechci, protože pro někoho kdo dá mega za auto a dalších 100k za dobíjecí sloupek, to je vážně velká prkotina i když se to pravděpodobně brzy mnohonásobně prodraží. I kdž to bude litr, tak je to nic.

    Ale jen tak namátkou topení 6kWh odpovídá luxusní třígenerační novostavbě. A navíc ti prozradím jedno tajemství topení do toho výkonu vůbec počítat nemusíš, protože se dá ve špičkách odpojit.
    Elektromobil 200km to je cca něco přes 30kWh To dáš v noci spolehlivě i pod 3h i při přívodu 3x16A.
    Pokud nejsi zoufalec co musí kvůli drahé hypotéce a leasingu na Teslu pracovat od nevidim do nevidim, tak doma budeš minimálně 12h+ Tedy druhý den můžeš jet do práce třeba i do Bruselu :-D

    Proto píšu že tohle je nesmysl.
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Nj, jenze drobny rozdil tkvi v tom, ze kdyz Tva draha 1x mesicne bude nedisciplinovana, na fakture za elektrinu bude treba 100 CZK navrch, kdyz budes mit knopovej jistic, tak to muze vypadnout.

    Namatkou deska 7 kW trouba 3 kW, topeni 6 kW, to je 16 kW, tohle samo o sobe vychazi 3x24A, tj 3x25. Ano, nemusi se stat, ze ti pobezi vse jmenovane naraz, ale jsou i jine spotrebice, on i takovy herni pocitac umi cucnout 3A, nemluve o elektromobilu - kdyz prijedu se skoro prazdnou baterkou a dalsi den zase budu potrebovat jet treba 200 km, tak budu potrebovat nabit 30 kWh + ztraty, tak optimisticky 32 kWh, da mi to teda 12h nabijeni, bude-li to 3f, budu muset nabijet cca 3,9 A. Ono tech 3x16 bude mit velkej problem se selektivitou i u tepelny spouste, takze kdyz ti z jakyhokoli duvodu spadne zasuvkovej jistic, nejspis ti spadne i hlavni (ten uz navic muze mit nahrato od ostatni spotreby, tak to muze dopadnout tak, ze bude padat driv). A mozna je to ruzne na ruznych pobockach PDS, ale standardne se na jine nez Bckove hlavni jistice moc netvari.

    CUKI: Moh bys nam prosim napsat jen velmi zhrubaticky ty instalovane spotrebice v tom sidle za desitky milionu, co se upe v klidu vejdou do 3x16A?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: no pozor vycepovanou manzelku maju aj vlastnici FVE, aby vedela ze ma pracku pustat ked svieti slnko :) ale nie je to zasa nejaky velky handicap, ked sa z toho stane rutina, tak to clovek ani nevnima
    CUKI
    CUKI --- ---
    PSYCHO: Problém je v té rezervaci příkonu. Když pominu finanční rozdíl za větší jistič, který majitele opice asi vůbec netrápí, tak je zde hledisko právě té regulaci sítě (kvůli které se ta to platí). Tedy asi 550kč měsíčně dáš jen za velikost toho jističe (namísto 250Kč) i kdyby jsi měl elektriku vypnutou. U mě je to třeba asi 50% celkové ceny.
    Pro energetickou soustavu je ale ideální když je ta spotřeba co nejrovnoměrnější. To proto jsou dneska dvě sazby VT a NT, ale ty řeší (a ještě velmi špatně) pouze denní špičky, které jsou navíc docela dobře předvídatelné.

    Jenže dnešní doba bude potřebovat něco zcela jiného a stávající tarifní systém není možné napasovat na ekologické a i ekonomické fungování sítě.
    Dneska se lidi můžou po... jen kvůli mírnému zdražení energií, ale tohle je teprve začátek.
    S velkou pravděpodobností bude do pár let velmi odlišný systém, který bude rozdělovat tu zelenou a co2 energii velikým cenovým rozdílem a stejně tak bude mnohem zásadnější cena za rezervovaný příkon.
    Ale elektroprojektanty to nijak netankuje, protože oni to neplatí a když to patřičně naddimenzují budou mít méně práce.

    PSYCHO: Tedy není to vůbec prkotina pokud nejsi úplný ignorant.

    To bude zase mínusů :-D
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    Dik, takze prkotina.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PSYCHO: Za jistič jako takový platíš poplatek, který je u 3x32 asi o stopade za měsíc vyšší.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PSYCHO: Máš vyšší měsíční platbu za rezervovaný příkon (+ při instalaci se platí jednorázově za každý Amper), ale je to pár stovek...zajímavý to začíná být u větších instalací, třeba teď jsme instalovali 3x125, tam se jednorázově platilo 70 000kč
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    Hele, a kdyz je tam 3x32 a odebiram tak, ze by mi stacilo 3x16, tak mi tam prece netece porad 3x32 ne? Tak kde je problem, kdyz je to naddimenzovany?
    PS: velkymu elektru vubec nerozumim, takze takhle to ja chapu jako absolutni laik.
    ADAM
    ADAM --- ---
    Já teda bydlel ve 3 baracich a všude bylo 3x32. Jsem myslel, že nic jinyho se do baráku ani nedává....
    CUKI
    CUKI --- ---
    WARBABY8: Bavíme se o sídlech které začínají na ceně 20-30M, nevím co sem pleteš nějaké 2+1?

    GOR: Ano pokud projektant nic neřeší a neumí dobře navrhnout elektroinstalaci, tak ten jistič bude o hodně větší. Ale 3x32A jsem u normální RD ještě neviděl. Moje žena (ani jiné ženy u ostatních staveb které jsem navrhoval) nic řešit nemusí a ani většinou netuší, jak ta elektroinstalace vůbec funguje, stejně tak jako ty. Dokonce jsem nikdy nemusel použít ani předností relé a podobné věci, které většinu projektantů naprosto míjí.

    Pravda nemám doma štípačku na dříví, stejně tak jako většina lidí, kteří nejsou závislí na topení pevnými palivy. Ale pro představu, ta štípačka i když ty největší mají dost velký výkon, pro jistič problém nejsou, protože ten výkon je velice krátkodobý který dá B char. naprosto v pohodě i při souběhu s dalšími spotřebiči. A pokud mám doma velké motory požádám o C nebo D char.

    V každém případě přesně tento přístup elektroprojektantů je problém pro návrh co nejideálnější energetické soustavy pro co nejlepší využítí "zelených" zdrojů energie.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CUKI: a ty lukrativní milionářsky sídla vypadají jak? Je mi jasný že pro ty tvoje 2+1 na muří nožce je 3x16 víc než dost.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: hlavne na dalnici jsou ty deti a ufa nejcastejsi :( je to prekerni situace
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Jenze jistic nejisti 22 kW, ale ty pitomy ampery. Tuhle diskuzi uz jsme meli v jinym auditku.

    Takze abychom si to zrekapitulovali:
    1) Normalni lidi co maj elektricky topeni, sporak, troubu, pracku a susicku a k tomu treba stipacku, cirkularku nebo jinej vercajk, s tim, ze casem nejspis bude elektromobil tak tem da projektant 3x32A a oni o existenci hlavniho jistice vetsinu sveho zivota nebudou vedet.

    2)CUKI a ostatni uvedomeli lide, co maji vycepovanou manzelku a pouci ji, ze behem zimy rozhodne nemuze bezet pracka, susicka a priprava nedelniho obeda, si ohlidaji soubehy a budou spokojene zit s 3x16A, OK?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Radovan Vávra @BlanikZ
    Bateriové #BMW i4 je v Německu na tento rok vyprodané a není jisté, že dnes objednané dostanete ve 23 a #VW ID jsou u německých dealerů pod přísnými kvótami. Drobný dealer dostane na rok deset kusů. Ale vlastně jo, já zapomněl, lidi elektroauta nechtějí Tvář se slzami štěstí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: To bych chtěl vidět ty stroje co potřebujou 22kW.
    Jinak by jsi se divil, jak se milionářská elita činí a kutí :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: to by neslo, vies ze ti moze medzi 345. a 346. vozidlo vo vlacku nahle vybehnut dieta spoza zaparkovaneho auta alebo padnut ufo alebo nejaka ina nepredvidatelna udalost s ktorou si autonomia neporadi, lebo ju nikdy nezazila a zvladol by to iba profesionalny zavodnik formule 1, potom sa cely vlacek rozpoji :(
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: autonomni vozidla muzou jet ve “vlacku” s minimalnimi rozestupy (protoze co vidi prvni auto, videj vsechny) a pak ma vysokou spotrebu jen prvni a ostatni se “vezou” - pak se vystridaj, jako cyklisti.

    Tohle je sci-fi ktere bych chtel zazit :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: tak on pri tom KO testu co tu byl postovanej kousek zpatky taky neoslnil, chcipnul jim jako prvni a ten dojezd byl nejak podobnej.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam