• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Moje potřeby jsou irelevantní, ty vůbec nezohledňuju (já víceméně auto nepotřebuju vůbec, velkou část toho, co najezdím, najezdím na výletech vymýšlených cíleně abych otestoval auta).

    Ale je naprostý nesmysl dívat se na to optikou PRŮMĚRNÝCH potřeb, ještě navíc průměrného člověka.

    Naprostá většina lidí si nekupuje auta na to, co potřebují průměrně, ale na to, co potřebují maximálně. Potřebuje někdo na ježdění do práce SUV nebo i jen velký kombík? Nepotřebuje. Potřebuje ho o víkendu na chalupu a v létě k moři a v zimě na hory.

    Přesto je na prodaných autech i prostým pohledem na silnice vidět, že naprostá většina lidí si velká auta kupuje. Kupují si je proto, že by se jim ta schopnost "mohla hodit".

    A naprosto zásadní důvod pro samotné vlastnictví osobního auta je svoboda pohybu. Lidi třeba nejezdí často k moři ani běžně nevyráží na výlet do Berlína, ale občas to udělají, představují si, že by to mohli udělat ještě častěji, a tak chtějí mít tu možnost.

    Auto s dojezdem 150 km je jako jediné v rodině naprosto nepoužitelné. I když se rozhodnu jet na víkend na Jižní Moravu, už budu muset hodinu dobíjet (protože tyhle krámy navíc pomalu dobíjejí). Jet s tím k moři je nemožné.

    Poslechni si někdy argumenty normálních lidí, co si kupují normální auta, proč nechtějí elektromobil. Chtějí mít možnost jezdit stejně jako jezdí teď, včetně toho, že dojedou libovolně daleko bez velkého obtěžování.

    A k téhle svobodě jsou potřeba zhruba tři až čtyři věci:
    - Dojezd 450 km WLTP a víc, lépe 600 km WLTP
    - nabíjení rychlostí alespoň 125 kW, radši 200 kW a víc
    - karta, která umí nabíjet na jakékoliv síti v Evropě
    - ideálně ještě tepelné čerpadlo apod., aby to fungovalo i v zimě.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: já úplně zase nevím, jestli Ty nepovyšuješ své spotřeby na normu, když se trošku posmíváš Comodorovi.
    Co jsem si našel průměrné dojezdy ČR (2013) za týden, tak cca 1/3 najede 380-190km za týden a cca jedna třetina 190-95km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Já používám Škoda Powerpass a mám ten vyšší tarif, takže Ionity mám za 8 Kč/kWh.

    A z mojí zkušenosti je Ionity na delších trasách nejdůležitější a víceméně jediná použitelná síť. Různý lokální sítě buďto nefungujou nebo na ně nejde karta nebo něco, Ionity vždycky funguje, vždycky má nějakej stojan volnej, nabije s jistotou rychle.

    Ale chce to kartu buďto od nějaký z členských automobilek, nebo tuším Ionity Passport jde i bez vlastnictví auta.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    V sobotu jsem jel Meganem v rámci Renault Tour. To auto se fakt povedlo.

    TADEAS
    TADEAS --- ---
    a jaky karty/cipy teda pouzivate?

    tady pro priklad smlouva s eonem, eon drive

    https://cloud.tadeas.net/s/wZMzwMicAtNbbED

    roaming tam maj taky do ruznejch siti. ionity jsem pochopil jako prepalenou sluzbu pro uzivatele drahejch ait co si potrebujou nabit 350 kW za 10 minut a spechat dal do zeme zaslibene ,)

    Screenshot-20220609-200012-Adobe-Acrobat

    Screenshot-20220609-195953-Adobe-Acrobat
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Komodor žije ve světě, kde si lidi kupují auta na to, že jezdí jednou týdně 60 km na chatu a tak jsou auta s dojezdem přes 150 km nebo s použitelným nabíjením zbytečná.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    COMODOR_FALKON: K nicemu? Uz samotne IONITY+CEZ+PRE+E.ON dohromady na jedne karte je dost fajn vec. IONITY se celkem tezko zarizuje. V zahranici je pak obcas celkem komplikovane nabijeni, kdyz nemas chip a snazis se platit pres nejakej jejich obskurni portal navic jeste treba bez internetu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Karty jsou pro normální používání elektrickýho auta naprosto zásadní. Ne proto, že bys je potřeboval každej den, ale proto, že ti to dává MOŽNOST jet někam dál. A pro naprostou většinu lidí je ta možnost velmi důležitá.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Já mám pocit, že to je spíš taková vějička pro novináře a jiné teoretiky z alternativních dimenzí…
    Když to porovnáš s relativně běžným use-case relativně běžného řidiče á la TADEAS, tak zjistíš, že obě ty karty jsou prakticky k ničemu, možná tak 1x ročně někam na dovolenou…

    Obdobně to platí pro nyxvehikl 500E s rozbitou rekuperací a tím pádem dojezdem pouze cca 150 km, což ale stačí na týdenní popojíždění po Praze – a tady na Smíchově je navíc snadné dobíjení…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Nová Kia Niro: dojezd 460 km, cena od 1,12 mil. Kč
    https://www.hybrid.cz/nova-kia-niro-dojezd-460-km-cena-od-112-mil-kc/

    Kia nabízí kupujícím svých plug-in hybridních a čistě bateriových modelů službu Kia Charge, která umožňuje mimořádně pohodlné dobíjení na cestách. Pomocí jediného účtu lze v celé Evropě využívat téměř 360 000 veřejných dobíjecích míst, včetně více než 400 vysokorychlostních dobíjecích stanic IONITY. V České republice mají zákazníci Kia Charge v současné době přístup k více než 2 350 dobíjecích stanic.

    K dispozici mají i druhou univerzální kartu s názvem Kia EV Power Card. Tu lze využít u téměř 630 dobíjecích stanic provozovaných společnostmi ČEZ, PRE a E.ON, které tvoří dvě třetiny všech veřejných dobíječek v ČR. S touto kartou je možné dobíjet i v síti IONITY a ve všech sousedních zemích, konkrétně v rakouské síti Smatrics, německé EnBW, slovenských sítí Greenway a ZSE, a v případě sítě Greenway také v Polsku.


    myslim ze pri rozhodovani sa aky EV uz casom bude rozhodovat aj takato drobnost, vacsinou sa clovek zamysla iba nad autom samotnym a provoz nejako neriesi a potom zisti ze potrebuje tisic karticiek na kazdu moznu nabijacku, koncern ma tusim tiez nieco podobne ci?
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    TADEAS: teď sleduji jednu diskuzi na instagramu. Amík si tam stěžuje, jak kvůli inflaci všeho bude mít plat aby si sotva koupil jednu Teslu (za rok, z čistého, bez jiných nákladů). Možná se pomalu dostáváme k tomu, co bych si představoval - aby se vytvořil tlak nejen na nás, jako na koncák a my si stěžovali, že vlády nic nedělají s inflací. Lidi by se právě měli chytnout za nos a uvědomit si, že není normální si vydělat na auto (skoro) za rok - ale zase zkusit někde ušetřit, investovat na své vstupy do budoucna + hlavně vytvořit tlak na dodavatele, aby koupená zařízení vydržely nějakej pátek v rámci udržitelnosti/right to repair/držení výroby náhradních dílů. + co jsem zažil v Německu- nedržet si dodávku, když ji potřebují třikrát za rok, ale půjčit si ji. Já nemám problém si půjčit na deset let na auto v ceně mých dvou ročních platů, když se narovná trh tak, že auto nepřijde za rok o půlku ceny a když vydrží dvacet let. Taky si teď držím kombíka, kterého využiji desetkrát za rok ale půjčit si ho prostě fakt není user friendly na Mostecku (obzvlášť když v něm potřebují vozit suť/roxory)- přestože jinak jezdím v autě sám/ve dvou
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    KEB: lpg jsem mival, sel bych jen do tovarniho :) servisni naklady nizsi u ev, taky nam servisy komplikujou zivot ,)

    ja ale treba talhle neuvazuju, protoze mame postavenej celej system kolem solaru a baterek a auta jsou v nem slusny spotrebice, ktery to utahne - naklady se presouvaj do infrastruktury namisto provozu a je to infrastruktura, kterou preferuju.

    spis premyslim tak, ze za cenu jedny long range tesly si muzu koupit tri e-upy ,) a taky tak, ze v dalsich letech si elektromobil vesmes udrzi cenu lip nez fosilak ,)
    KEB
    KEB --- ---
    TADEAS: za cenu bev upu bys měl dva obyč. Tohle je ten hlavní problém.

    V Česku se víc prodávají auta na LPG než elektromobily
    https://www.hybrid.cz/v-cesku-se-prodava-lip-lpg-nez-elektromobily/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    jinak ad use casy - nas je primarne kazdodenni dojizdeni kdy vozime deti do skolky, najezd 60 km jako zaklad. jsme zvykli jezdit malejma autama, zasadne nas to neomezuje, klidne jedem upem ve ctyrech s vecma. pokud potrebujem prevezt vic, radsi si na to parkrat do roka ty auta vezmem dve maly.

    nase standardni denni spotreba rekneme okolo 10 kWh, rekneme pul roku z roku to pokryje FVE. v porovnani s dieselem co mame ted jsou provozni naklady jinde, samozrejme bychom za tu cenu mohli mit ty benzinovy upy dva ,)

    dojezd 220 je realnej pri cestovni rychlosti na okreskach, na dalnici pak jde rychle dolu, pri 110 ale porad ok.

    co se tyce verejnyho nabijeni, zatim jsme si poridili cip/smlouvu od eonu, cca 6 kc/kwh na dobijeckach.

    na to kazdodenni pouzivani je to strasne fajn, na otocku do prahy nebo brna nas uz baterka omezi (round trip cca 260 km), realne dojezd tak kolem 350 by asi nebyl omezujici (ve smyslu potreby nabit jinde nez doma) asi malokdy

    2 cents elektromobiloveho zacatecnika ,)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    fajn nabijecka

    EVELINE Max II přenosná nabíječka TYPE 2 - CEE 32A 22kW + Schuko / CEE adaptér
    https://www.evexpert.cz/p/498/eveline-max-ii-chytra-prenosna-ac-nabijecka-typ2-cee-32a-22kw?pp=a29a5ba2
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    mame asi dva tejdny vw e-up, nas prvni elektromobil na silnice, je to paradicka ,)

    uz dohnali predobjednavky a melo by se zas dat objednavat
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Jen si sem jdu pofnukat, že elektrické vozy je největší žumpa české EV scény, ne kvůli neustálym agresivním click bait nadpisům, ale protože regulérně vykrádají články jiných a necituji. Dělají to pořád, u tohohle to ale úplně bije do očí

    https://elektrickevozy.cz/clanky/cinane-nechteji-evropske-elektromobily-jsou-pry-tezce-zaostale

    Global automakers face electric shock in China | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-automakers-face-electric-shock-china-2022-05-25/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam