• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIMBUS: Jenže Němci maj právě peníze a nevadí jim mít 3 auta.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: já už to vzdávám. "Z lidí, co se bavím to nikdo jako primární nechce". To je prostě bias jak hovado ať už začneme z jakéhokoli konce věty a pak se podíváš na ty německý tabulky. Ok - loni druhej UP 256, letos druhej Fiat 300. Nikdo to nechce, ale prostě se to prodává a kupce si to nějak našlo. 200 jsem už řekl, že byla trošku hyperbola k těm 600. Furt si třetina lidí koupila i toho Smarta. Prostě si ty auta kupce najdou. Jistě, dojezdy se budou prodlužovat časem, ale i teď si to ty lidi koupili když to bylo drahý. To je úplně jedno, jestli jako první, nebo jako desátý auto v rodině.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Já neříkám, že se nebudou dobře prodávat malá elektrická auta. Ale nebudou se dobře prodávat elektrická auta s dojezdem 200 km.

    Až přijde VW ID.2 a jeho klony od Škodovky a Cupry, které by měly stát kolem 500 tisíc s dojezdem 400 km WLTP, tak to bude hit. Ale teď jsou hit auta velká, protože malá jsou nesmyslně drahá – elektrická 208 stojí dvakrát tolik co benzínová a stejně má na prd dojezd.

    A o bublině to fakt není, neposuzuju auta podle sebe ani podle svojí bubliny, jejich hodnocením a psaním o nich se živím a bavím se o tom s lidma z nejrůznějších bublin. V jakékoliv z nich směřuje k dojezdu obvykle první nebo druhá otázka na elektromobilitu a auto s dojezdem 200 km nikdo jako primární auto nechce.

    Navíc s nima jezdím, takže vím, jak velký opruz auto s 200 km dojezdem je.

    BTW jsem předtím ještě zapomněl zmínit, že rychle se dá nabíjet jen do 80% a že auta s malou baterkou nejdou nabíjet takovým výkonem jako auta s velkou baterkou. Aby auto ujelo aspoň 250 km na jeden zátah po dálnici mezi nabíjením, potřebuje dojezd cca 450 km WLTP. A to už je na hraně, s tím, že se pojede do posledních procent baterky.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-became-the-best-selling-ev-in-december-in-2021-in-germany
    Pouze bych nechtěl aby místní osazenstvo nabylo dojmu, že jsem se do této diskuze dostal s tím, že si myslím, že budou pouze malá auta - ale reagoval jsem na zadupávání těchto aut v absolutních obratech (neprodávají se, nikdo si to nekoupí, nemá to smysl protože Brno a chata).
    I aktuální prodeje stále nejsou reprezentativní z důvodů třeba ID Tedeas + z důvodů toho, že lidem prostě ještě slouží benzíňáky/aktuální elektroauta jsou drahá. Ty auta mají svého kupce a ne jen pouze jako druhé auto a dál, ale pro dost lidí i jako první - pouze nesmí člověk žít ve své bublině.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Citigo se dobře prodávalo proto, že bylo dotovaný, vyrobit ho stálo víc než za kolik se prodávalo. Byl to stop-gap na zalepení díry ve flotilovejch emisích.

    Ani Citigo ani e-Up už se nevyrábí ani neprodává. A mimochodem, i lidi ze Škodovky mi potvrzovali, že drtivá většina objednávek na elektrický Citigo byly firmy rozvážející jídlo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Fakt je to za prosinec 2021? Není to někdy dřív?

    Každopádně logika je taková, že malý EV tvořily velkou část prodejů v době, kdy velký na trhu nebyly, nebo jich nebyl dostatek. Malý EV si kupujou typicky lidi co je chtějí jako druhý auto, lidi, kteří kupujou jediný auto (a těch je mnohem víc) chtějí auta použitelný pro rodinu.

    To je vidět na rozdílu mezi tvojí a mojí tabulkou, kde za těch pár měsíců přibylo v top 10 hned několik středně velkých rodinných SUV.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: nutno dodat, ze e-up i skoda citigo v elektru se hned vyprodali... kdyby to za tu cenu dodavali dal v mnozstvi, ktery je poptavany, tak podle me ta tabulka prodeju bude vypadat jinak
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: e-up se vyrabi, jen se neprodaval [ale vyrabel] protoze meli moc predobjednavek
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: proc ne .] pro me jsou to uvahy zalozeny na tom, jak moc je k dispozici extra energie, kterou si muzou lidi dovolit placat. dovolena, vylety, auto s velikosti 'mohlo by se hodit', to jsou zbytny veci. ocekavam budoucnost, ktera ty zbytnosti oseka. zaroven ocekavam, ze elekromobilita bude mit svoje misto i v takovy dobe a to v nejaky energeticky efektivni podobe, treba jako golf s dojezdem 500, to ja nevim. :)
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: Ano jistě - tabulka je za prosinec 2021. Chtěl jsem dodat pouze to, že bys mohl míň generalizovat, jinak mi nevychází jiná logika, než že Němci asi nemají chaty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Jinak je to 02/2022 YTD prodeje elektrických aut v Německu.

    Germany: The Plug-In Car Sales Decrease Deepened In April 2022
    https://insideevs.com/news/585489/germany-plugin-car-sales-april2022/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: A ta tabulka je z jakýho roku? Podle toho, že tam je ještě Up!, kterej už se nevyrábí, a je tam strašně malý číslo u ID.3, soudím, že to je tak 2021 někdy ještě než pořádně naběhla výroba ID.3.

    A ano, lidi si kupujou i malý auta – typicky jako druhý do rodiny.

    Nicméně současná odpovídající tabulka vypadá takhle:

    Tesla Model 3 - 9856
    Fiat 500 electric - 6471
    Tesla Model Y - 5202
    Hyundai Kona Electric - 5022
    BMW i3 - 4730
    Renault ZOE - 4135
    Volkswagen ID.4/ID.5 - 3769
    Skoda Enyaq iV - 3623
    smart fortwo EQ - 3607
    Audi e-tron - 3473
    Opel Corsa-e - 3141
    Volkswagen ID.3 - 3108
    Hyundai Ioniq 5 - 3064

    Tedy nejprodávanější je velkej sedan, pak jedno malý městský auto (ale drahý), pak rodinný SUV, pak malý rodinný SUV, pak dvě městský auta, pak velký rodinný SUV, druhý velký rodinný SUV, malý auto do města, obří luxusní SUV, hatchback velikosti Fabie, hatchback velikosti většího Golfu a hatchback velikosti rodinnýho SUV.

    Chtěl jsi ještě něco dodat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OT_: Cube není úplně mrňavý auto, to je ekvivalent tak toho Golfu. A pořád s tím chceš na tu chalupu dojet.
    OT_
    OT_ --- ---
    BOBASH: Ad bod 1: spousta mých známých si posledních pár let pořizuje mrňavá auta (Citigo, Up, jistý nejmenovaný cestovatel Nissan Cube atd.). Je to sice moje sociální bublina, ale tipuju, že takových lidí bude čím dál více přibývat. A jezdí s tím i na chatu,l apod, nemají to jen do města:) Skoro bych řekl, že SUV je boomerská móda, v oné mé bublině by byl člověk za tzv. ocasa, kdyby přijel v Kodiaqu, neřkuli Audi Q7:)
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    NIMBUS: Možná by jim někdo mohl vysvětlit, že se ty elektromobily prodávají hrozně blbě a že přijdou o svobodu a že s tím nedají cestu z Prahy do Brna ani náhodou
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    NIMBUS: Někdo by to těm Němcům měl vysvětlit!
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    OMG, díky - 200 kiláků byla trošku hyperbola na vyvážení těch ideálních 600 WLTP.
    Teď bychom se mohli podivát, jak se nakupovaly auta mimo zdejší ideální svět, let's say třeba v Německu

    OMG! Hned druhý UP?! s dojezdem až 256km?!
    Čtvrtý Twingo až 270?!
    a hnedle čtvrina lidí co si koupila Teslu si koupila smarta s dojezdem 120?
    Jak tím ty lidi jezdí?!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ona většina těch teoretiků nikdy nezkusila někam jet s autem, co má dojezd 200 km. Což pokud je to UDÁVANEJ dojezd 200 km může taky znamenat 150 km.

    Minulej víkend jsem jel na výlet do Lince s Volvem C40 Recharge, který má udávanejch 450 km. Výlet se protáhnul o dvě hodiny, protože do Lince (asi 260 km od Prahy) jsem dojel s ani ne 10% baterie a musel jsem hledat nabíječku, který vesměs nefungovaly nebo nešly zaplatit, takže jsem si pak musel zajet 40 km mimo trasu na Ionity, kam jsem dojel s 3% baterky, a před Prahou jsem nabíjel ještě jednou.

    Nebo třeba kolečko Praha - Hradec Králové - Pardubice, který se s ID.3 nedalo ujet bez zastávky na nabíjení... a mohl bych pokračovat.

    První EV jsem měl půjčený na test před 12 lety, od tý doby jsem jezdil většinou toho, co se u nás prodává, a kecy o tom, že dojezd 200 km stačí, vedou lidi, kteří buďto EV nikdy nepoužívali, nebo ho používali jako doplněk jinýho auta, nebo mají nějakej úplně extrémní přístup k používání auta.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIMBUS: Ta babička si spíš EV s dojezdem 200km nekoupí a bude dál jezdit s ICE. K adopci EV je potřeba cenu snížit, ale rozhodně ne za cenu toho, že s tim autem budete moct popojíždět jen po městě.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    První věc na kterou se mě vždycky někdo ptá je "jakej to má dojezd". Často, když někam chcete jet, tak chcete dojet tam i zpátky bez nabíjení, protože infrastruktura tu ještě moc neni a nabíjení taky něco trvá. Auto s dojezdem 200 km bych si rozhodně nekoupil, pokud bych neměl ještě druhé s větším dojezdem.

    BTW v poslední anketě před pár měsíci tu vyšlo, že EV tu mají asi jen 2 lidi, takže většina lidí tu akorát spekuluje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam