• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Přesně jak píše ELIJEN, má to problém s efektivitou, podobně jako nabíječky pro telefony.

    Navíc - narozdíl od mobilů - tady bude poměrně velká mezera mezi "nabíječkou" a baterkou…
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    Já jen to teda prolít ale pokud jsem koukal dobře, tak jsem tam nenašel poměr nehody na prodané auto, což bych čekal od nějakého statistického vyústění
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN: ad první věta - měla by to být cca třetina z těch čísel.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a víš, že Tesla do těch statistik zahrnuje i data, kdy kolize nebyla chyba auta/řidiče? Např. Když to někdo do ty Tesly napálí zezadu? "Bohužel" doplácí na to, že to auto je prakticky černá skříňka na kolech, takže oproti jiným výrobcům data mají a pracují s nima. Jak i v tomhle článku píšou... To číslo je nepřesné, protože to jsou čísla od Tesly a lidí, co nahlásí incident, takže můžou být duplicity. Tohle ti fakt jinej výrobce nedokáže dodat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: teraz to porovnat s ludskymi crashmi a stanovit to percento
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A něco na téma "jak je ten Autopilot strašně bezpečnej".

    NHTSA data shows Teslas using Autopilot crashed 273 times in less than a year | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2022/06/teslas-using-autopilot-crashed-273-times-in-less-than-a-year/?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DZODZO: Pochybuju, ze by to bylo stejne efektivni jako kabel. Neco takoveho sestrojit je easy, ale financne to nedava zadnej smysl.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    How Norway KILLED the Petrol Car
    https://www.youtube.com/watch?v=OJtzuZIO-88
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zaujimavy koncept ktory setri baterku, ale nechcem vediet cenu tych dialnic v nasich pomeroch

    Fiat testuje indukční nabíjení elektromobilů, má šetřit baterii - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/fiat-testuje-indukcni-nabijeni-elektromobilu-ma-setrit-baterii-40399970
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesle se ve Švýcarsku daří :))

    STARDAY
    STARDAY --- ---
    CHELLO: Myslis jako treba zakaznici s ccs kartou u shellky? To, ze to nevidis, neznamena, ze se to nedeje. A ty slevy nejsou tak velky jako v pripade nabijecek
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CHELLO: nieco take tusim planovali zaviest na cerpackach v madarsku aby im tam slovaci nechodili capovat levny benzin, ze by predajca mal dvojake ceny podla SPZ vozidla :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHELLO: Tak k tomu, aby šlo nabíjet všude vším, už směřuje právě ten Plug&Charge standard a nejrůznější poskytovatelé univerzálních karet.

    S něčím jako je Powerpass od Škodovky nebo Plugsurfing od Volva už nabiješ na naprostý většině nabíječek v Evropě, a to jsou to furt docela nový služby.

    Tohle se prostě vychytá jako se vychytal roaming s telefonama.
    CHELLO
    CHELLO --- ---
    BOBASH: Já tyhle důvody samozřejmě chápu, ale nějak si nemůžu pomoct, aby mi to jako spotřebiteli nebylo uplně fuk. Když si představím, co by bylo za humbuk, kdyby u shellky jedni zákazníci platili dvojnásobek oproti jinejm... Já spíš narážel nato (tak jak ty tady BOBASH: že i kdybych měl kartičku od výrobce, stejně na cestě v nejvýhodnější poloze potkám nabíječku od firmy se kterou nemám smlouvu/tarif a budu platit dardu. Tak se měli všichni výrobci spojit, a financovat to společně - vím, že něco takovýho je Ionity, ale nejsou tam všichni, zase jako konzumentovi mi jsou interpolitiky ruznejch podniků fuk)

    Myslím, že ani možnost předehřátí s nabíječkou v navigaci tam není no (možná se to změnilo tím posledním updatem, ale najít k tomu dost informací je oříšek, ani prodejce si s tím moc nevěděl rady, když jsem se ho na to loni ptal...). Každopádně vyzkouším v zimě, ale nevím kolik času by k tomu předehřátí bylo potřeba, i lidlovskou nabíječku mám kousek.

    GOR: těch dlouhodobých 25kw/100km je určitě mojí těžkou nohou, ale třeba to zvýšení při konstatních 140km/h už neovlivním.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: moze tam byt aj vplyv hmotnosti ak sa im podari vopchat vykonny motor do malej hmotnosti https://shorturl.at/ckBLU
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ad spotřeba – zatím jediný, s čím se mi dařilo jezdit za rozumnou spotřebu i 160, byl e-tron GT a Taycan, který jsou jednak placatý (menší čelní plocha) a druhak mají dvoukvaltovou převodovku. Těžko říct, co z toho má větší efekt. Uvidíme třeba ve srovnání s i4, která je taky placatá, ale bez dvoukvaltu.
    GOR
    GOR --- ---
    CHELLO: Diky moc :-)

    Otazkou jen zustava, jak dlouho ti nabijeni gratis vydrzi, kdyz cen jen elektriny EXW v elektrarne je ted okolo 200 - 230 EUR/MWh.

    Dovolil vych si inzenyrskou odpoved na 2 veci - predehrev sedadla nema vyznam, protoze vykon je dimenzovan na to, ze to izolujes prdeli.

    Spotrebu zprevodovanim o moc nesnizis, nevim jaky ma i-Pace trakcaky, ale v principu: Pokud by trakcak mel dejme tomu navic dvoustupnovou prevodovku, vedlo by to jedine k tomu, ze by se motor pri vysokych rychlostech nemusel tolik odbuzovat, tj. byl by lepe magneticky vyuzity, tj. disponoval by ve vysokych rychlostech vyssim vykonem, coz by oklikou vedlo k tomu, ze by disponoval vyssim pruznym zrychlenim, a pokud bys toho vyuzival, spotrebu bys nejspis jeste o chlup zvysil.

    Kdyz se oprostim od detailu - ucinnost pohonu u EV je malo promenliva, takze spotreba zalezi temer vyhradne na ostatnich ztratach - valivy odpor, odpor vzduchu a nerekuperacni brzdeni.
    Takze spotrebu ma v noze zejmena ridic, automobilka s ni uz nic moc neudela, kdyz pomineme snizeni vysky vozidla, pneumatiky s nizkym odporem, zuzeni vozidla atp. (Predpokladam, ze z hlediska obtékání vzduchu je I Pace vychytany)


    Nebyl by tu jeste nekdo z opacne strany spektra, kdo treba sedla Leafa, eGolfa nebo podobny archaismus z druhe ruky?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHELLO: K tomu, proč má Franta levnější nabíjení než ty:

    1) Platí paušál, kterej pomáhá financovat tu síť. Elektřina je sice drahá stejně, ale rychlonabíječky, zvláště ty superrychlý jako Ionity, jsou strašlivě drahý (miliony za stojan).

    2) Pokud dostal tu kartičku od výrobce auta, tak minimálně v případě Ionity přispívá na tu síť taky nákupem auta. Je poměrně logický, že výrobci aut chtějí těch miliard nasypaných do sítě využít k tomu, aby prodali nějaký svoje auta.

    CHELLO: To si to neumí připravit baterku ani když máš nabíječku zadanou v navigaci?
    CHELLO
    CHELLO --- ---
    GOR: Teď k autu:
    Spotřeba:
    Vzhledem k tomu, že mi je jedno kolik to žere, tak si jezdím jak chci a dlouhodobou (>9999km) mám 25kwh/100km. Spotřeba mě zajímá jen na dlouhých trasách, kvůli nabíjení, třeba teď (1600km) to bylo 20,5kwh/100km, pořád víc, než maj novější EV, ale už to není taková šílenost, jako dlouhodobá. Co jsem se bavil s jinýma i-pace lidma, tak jezděj i za 17kwh, ale já si chci jízdu prostě užít.

    Baterka:
    Nezpozoroval jsem jakýkoli pokles kapacity. Zkoušel jsem to i počítat (%baterky při zahájení nabíjení, počet nabitých kw a % baterky při ukončení, takhle několikrát a zprůměrovat) a vyšlo mi že max kapacita klesla snad o 1-2kw…

    Co se mi líbí
    Jezdí se s ním parádně, strašně si užívám zrychlení, ale všeobecně zážitek z jízdy nezaměnitelný, v zatáčkách drží jako přibitý. Když chce někdo svézt, aby si užil EV, tak se ptám, jestli se mu dělá špatně na kolotočích. Na to mi kámoš řekl: no trochu, ale tak v autě to není to stejný žejo… pak se mi přiznal, že měl na krajíčku :D
    Absolutně nejlepší je však to pohodlí, žádné řazení, čekání na náběh výkonu, hluk, cokoliv. Když přesednu do ICE, tak si připadám jak Fred Flinstone, prehistorický, pomalý, i když tam je automat, tak to pořád řadí, když chci jet, tak 2s zpoždění, než si to uvědomí, že fakt chci jet… Do toho hlučný, s manuálem úplná šílenost.

    Hrozně se mi líbí možnost vybrat si uspořádání displeje (trochu to je vidět třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=CnXPXZ4R578 , ale googlit umíte) když chci hodím si tam velkou mapu aby si ostatní mohli hrát na velkém displeji, nebo tam dám minimapu, ciferník s rychlostí a info o autě apod. nastavení je asi 5. Taky uspořádání, kdy klimatizace a sedadla apod maj svůj vlastní displej s knoflíkama je naprostá paráda, nikde nic nehledám, zároveň to ale není taková ta klasika, kdy musel být na všechno zvlášť čudlík. Toto samozřejmě není věc EV, ale auta jako takového. 360° kamera parádní. Super vychytávka je zadní kamera místo středového zpětného zrcátka, tzn. když se měníme se ženou, nemusím štolovat zrcátko (ona používá kameru, tak si to jen přepne, já používám klasické zrcátko, tak to jen přepnu zpět a je to).

    To jsem si jistej, že jsem na spoustu věcí zapomněl. Poruchy vůbec žádný. Jednou se mi stalo, že auto napsalo „kamery není k dispozici“, ale to bylo hned po nějakym velkym updatu. Pravidelnej servis zdarma, protože co by tam taky servisovali, žejo…

    Co mě sere
    Nejvíc mě serou dvě věci:
    1. I když má auto tepelné čerpadlo, nejde nastavit předehřátí baterky. Když jsem stál u toho lidlu v zimě (viz výše), tak jsem neskutečně špačkoval na inženýry jaguaru. Vždyť to musí být na pár řádků kódu proboha. Je však nutno říct, že tohle je specifická situace, když jsme v zimě jeli do Maďarska, nabíjeli jsme po 350km, a baterka byla samozřejmě rozehřátá z jízdy, takže jsme hnedka nabíjeli 50kwh. Je otázka, co by to dělalo na 150kw nabíječce.
    Jde si jen nastavit čas odjezdu, a to se auto vyhřeje (akorát teda nejde vyhřát i sedačky a volant, pouze vzduch v autě. Resp. nenašel jsem jak tyhle dvě věci přidat).

    2. Nejde si v autě nastavit, že se má dobíjet do určité hranice, takže to musím hlídat (ono u kaufu stejně hlídám 2h, ale i tak). Pro ilustraci přikládám screen, co se stane, když na auto zapomenete.

    Před měsícem byl OTAupdate, ve kterym v popisu byly přesně tyhle dvě věci, jako přidaný, ale pak tam bylo, že to je jen pro vozy MY22ev, což nevím co znamená, já ho mám po faceliftu, s novym infosystémem, nicméně to tam nepřibylo. Buď update nějak selhal, nebo to tam inženýři přidali jen pro auta od roku 2022? Pokud je správně druhá možnost, zasloužili by nakopat do prdele. Možná to jde v appce, ale tu z jistých důvodů nechci aktivovat.

    Jako třetí trochu omezující věc bych řekl dojezd, myslím, že okolo 600wltp by bylo ideální. Nebo něco udělat s tím, jak hrozně se dojezd zmenšuje při vyšších rychlostech. Buď přidat převod na dálniční rychlosti (i když se mi líbí bezpřevodovost, tak za to prodloužení by to stálo), nebo lépe vyřešit aerodynamiku, každopádně tohle se vyřeší, je to jedno z prvních BEV, takže musím přivřít oči. Bavil jsem se s chlapíkem, kterej z ipace přesedlal na eqs a říkal, že tam se dojezd při 130km/h+ skoro nezmění.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam